Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Re: Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:57

Als het om kleinere bedragen gaat, zou ik het liever geven.
Anders is het afhankelijk van de situatie en of we het kunnen missen.
Ik zou nooit geld uitlenen wat ik niet zou kunnen missen.
Maar ik zou nooit een vriend in de kou laten staan, dus mocht ik geen geld kunnen geven/uitlenen, dan zou ik op een andere manier proberen te helpen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:03

ik heb 1 keer geld geleend aan een vriendin, zal ik nooit meer zo makkelijk doen. Had geluk dat we iets op papier hadden gezet want het is bij de vrederechter beland :( Vriendschap was toen ook voorbij.
Ging wel om een paar duizend euro.

Zelfs geld en familie is niet perse een garantie dat het goed gaat. Ook daar negatieve ervaring mee jammer genoeg.
Geld doet rare dingen met sommige mensen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:04

In het verleden wel gedaan, maar nu doe ik het niet meer.
Mijn ervaring is dat het niet eenmalig is en ze blijven vragen om geld en voor de drempel steeds hoger werd om nee te zeggen.

Ik ben geen bank, dus ik doe het niet meer...

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:19

Als ik het kan missen zou ik het eerder geven dan lenen. Als een gift.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:28

Ik behandel anderen zoals ik zelf ook het liefst behandeld word. Dus als iemand hier in nood aanklopt, gaat de deur altijd open en is er eten, drinken, warmte, een luisterend oor en gepaste hulp.

Maar wat ik meen Fitz ook al aangaf; voor iets stupides als die 'ik vertrek-verhalen' leen ik me niet.

Ik ben nog nooit bedonderd wat dat betreft, terwikl ik bv ook gewoon boodschappen voor een onbekende afreken die er bij de kassa achter komt daf 'ie de knip vergeten is.
Wie goed doet, goed ontmoet.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:40

Als het om een paar tientjes gaat zou ik het niet eens terug vragen. Hulp van vrienden gaat verder dan geld.

Als het om grotere bedragen gaat wil ik wel graag bespreken hoe/wat. Als voorbeeld heb ik jaren terug vrienden geholpen die op dat moment een bedrag miste om te tekenen voor een huis. Dat had ik dezelfde week weer terug. Zolang het lukt en je elkaar vertrouwd is dat goed. In dit geval wist ik waarom ze het miste en dat dit snel opgelost kon worden. Dan durf ik dat wel en ik kende ze al heel lang.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:51

Ik heb niet zo heel veel vrienden, maar de vrienden die ik heb vertrouw ik wel genoeg om geld aan te lenen. Ik zou nooit met een groot bedrag kunnen helpen aangezien ik dat zelf niet heb. Maar ik zou altijd proberen om te helpen waar ik kan.

Als ik nou veel verschillende vrienden zou hebben die ik niet zo goed vertrouw dan zou het een ander verhaal zijn.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:13

Never nooit niet. Hoe goed ik iemand ook ken of vertrouw; mensen en geld kunnen vreemde dingen doen.
Partner heeft ooit ook geld geleend aan een vriend. Voordat ik hem kende. Nou, dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad voordat hij het terug had. Eeuwen geduurd. Nou, dat zegt mij dus al weer genoeg. Nooit dat ik dat ooit zou doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:16

Wel of geen geld lenen aan vrienden of familie ligt geheel aan de situatie.

Ten eerste is het belangrijk of je het geld zelf kan missen. Daarnaast ook of de mensen zelf verantwoordelijk met geld om gaan. Als je samen aan de kassa staat en de pas blokkeert, of iemand heeft veel tegenslag gehad en komt hierdoor de maand niet door en kan/wil op korte termijn weer terug betalen en je kunt onderling goede afspraken maken, dan vind ik dat geen probleem. Bij kleine bedragen kun je ook overwegen om het geld dan schenken. Als je iemand kan helpen is dat alleen maar mooi toch?

Mocht iemand geld willen lenen voor dingen die niet noodzakelijk zijn, dan is dit voor mij een dikke no go.

Je helpt er zelf namelijk ook niemand mee om iemand in de schulden te steken als dit niet absoluut noodzakelijk is. En verantwoordelijk met geld om gaan is gewoon heel belangrijk in het leven. Als je iets leuks wilt en je kunt het niet betalen, dan moet je gewoon eerst sparen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:22

Ik heb niet echt veel geld maar mocht iemand omhoog zitten dan spring ik bij als ik het kan missen op dat moment. Maar alleen voor rare nood dingen niet voor luxe/vakanties/ik wil dat nu hebben/kleding tenzij er geen bruikbare schoenen of jas meer is. Maar dan ga ik nog liever mee om het voor hun te betalen dna betalen ze maar terug maar dan weet ik zeker dat het geld op de juiste manier is uitgegeven.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:22

Goede vriend van mijn man vroeg ooit om 10.000 euro om zijn broer in Canada te helpen, die was door omstandigheden alles kwijt daar.
Heel erg over getwijfeld, maar toch besloten het niet te doen. Dat was maar goed ook, want achteraf bleek broer niet te bestaan, vriend had een stevige gokverslaving

Een paar tientjes kan je van me krijgen, hoef je niet eens terug te betalen, maar grotere bedragen uitlenen? Nee

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:26

:oo jemig dat is brutaal

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:31

Ja in bepaalde situaties doe ik dat gerust en hou niet bij of ik het ooit terug krijg. Echter ik ben er absoluut kieskeurig in bij wie en al helemaal waarvoor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:34

Ja hoor, daar heb ik geen probleem mee. Kleine bedragen al helemaal niet en grote bedragen wel alleen aan mijn echte vrienden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:51

"Met vrienden moet je wandelen, niet handelen".

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:53

Nee….

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:55

Aan onze beste vriend en beste vriendin zonder aarzeling. Maar dat zijn dan ook de enige twee :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:58

Aan goede vrienden zeker, bij twijfel nooit doen.
Ik weet precies wie ik hierin zou vertrouwen :))

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 20:19

Nee, familie geef ik ook geen geld. Ik zit erg op m’n centen en die zijn niet te leen :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 20:42

Nope. Als het iemand is is super belangrijk voor me is en ik kan het missen, dan zou ik het hooguit schenken.

Maar lenen doe ik niet. Het verstoort de vriendschap. Die is op een bepaalde manier dan niet meer gelijkwaardig.

Ik heb het dan echt over lenen, niet over even voorschieten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 20:44

Bij bepaalde mensen zou ik dat best overwegen, mits ik het kan missen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 20:46

Een klein bedrag voorschieten voor bijv de lunch dat doe ik nu g wel. Maar echt een geldbedrag uitlenen dat doe ik niet.

Ik heb wel eens iemand iets gegeven.

Van lenen komt echt trammelant.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 20:50

Een vriendin van me heeft het niet breed, al jaren niet. Bij alles wat we doen, ben ik degene die betaald, etentjes, koffie, vakanties enz enz. en dat is allemaal prima, zij vraagt er niet om, ik bied het aan. Op een bepaald moment merk je dat er ook automatisch de verwachting is dat je dit altijd doet en het voor de ander heel normaal is geworden, toen begon ik te twijfelen of wat ik deed wel ok was voor beide partijen.

Uiteindelijk maak je een drempel vrij laag voor iemand en nu komen ook de vragen of ik her en der wat bij kan springen. En ik weet eigenlijk niet of ik dat wel wil.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 07-12-25 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 20:50

Ik weet wel een paar mensen waarbij ik het wel zou doen. Uit het verleden heb ik geleerd van het niet te doen..

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 21:09

Lunch of etentjes voorschieten doe ik wel, maar ook niet bij iedereen. De gene bij wie ik het wel doe krijg ik het altijd keurig terug.
Het is meer uit gemak, dat we gewoon in een keer rekening betalen ipv dat we dan ter plekke moeilijk gaan doen in een restaurant. En dan vind ik het vaak niet erg om te betalen mits het voor mij kan op dat moment