Wie wil ons helpen om de ideale keuken te ontwerpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 22:19

Hevonen schreef:
Misschien wel erg vergezocht, maar is het een optie om de keuken te verplaatsen naar die kamer aan de achterkant van het huis? Dan sluit hij aan op de berging en heb je een uitgang naar buiten. Die ruimte is wel kleiner, maar de eettafel kan dan in de woonkamer zelf, want daar is dan veel meer ruimte.

Die hadden we nog niet bedacht haha. Ga ik ook nog eens meenemen in het gesprek hier... alles is mogelijk want de hele benedenverdieping gaat op de schop met een uitbouw aan de achterzijde op de diepte van de ronde serre over de hele breedte van de woning...

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 22:27

pmarena schreef:
Ik denk dat het handig is om eerst voor jezelf te bepalen wat je graag wilt, en dan gewoon zelf een beetje gaan puzzelen hoe je dat passend kan maken. Stel jezelf eerst vragen zoals:

- waar zou je de tafel het liefst hebben
- hoe groot moet die tafel zijn
- uitschuifbaar of altijd een bepaalde maat?
- kan het ook een bar-vorm zijn?
- waar kan ik die tafel dan het beste kwijt?
- hoe wil ik de doorloop graag hebben naar woonkamer enzo?
- wil je graag een kookeiland? (ik vind het maar onhandig)
- wat zou je anders willen vergeleken met je huidige of vorige keukens
- wat wil je juist graag hetzelfde houden
- waar vind je het handig om de koelkast te hebben, zodat je er ook makkelijk vanuit bvb. de woonkamer of buiten bij kan?
- zelfde vraag voor de wasbak en kookplaat?
- hoeveel werkruimte wil je hebben naast de wasbak / kookplaat / koelkast?
- waar sta je het liefste te koken / afwassen / dingen snijden enzo, wil je ergens zicht op hebben?
- waar is de vaatwasser handig?
- wat is jullie routine, hoe loop je elkaar het minste in de weg tijdens koken, afruimen, tafel dekken enz.
- moet je nog meer dingen kwijt kunnen, zoals een koffiezet apparaat, keukenmachine enz.

Als je je eettafel bvb. graag in het verlengde / met zicht op de kamer wilt, of juist graag om het hoekje echt in een aparte ruimte wilt zitten, of juist graag voor het ene of andere raam wilt hebben...dat scheelt natuurlijk enorm met wat voor mogelijkheden er dan nog over blijven. Of misschien maakt de tafel je niet zo veel uit maar wil je juist graag vanaf je wasbak of kookplaat uitkijk hebben op de woonkamer of 1 van de ramen of zoiets. Waar ligt je sterkste behoefte van 'dit wil ik graag daar'?

Dan kan je de rest daar omheen vormen :)

Zelf wil ik niet anders meer dan een hoekkeuken, waar je dan fijn een eettafel tussen kan zetten zodat je heel makkelijk van keuken naar tafel uitwijkt met spulletjes serveren, in de vaatwasser, maar ook als je met veel dingen tegelijk bezig bent en wat ruimtegebrek op je aanrecht krijgt. die kan je dan op de tafel zetten en nog steeds dicht bij de hand hebben.

Ik wil een kookplaat van 90 cm breed. Overal zoveel mogelijk lades, geen kastdeurtjes.
Zowel links als rechts van de wasbak en kookplaat een werkblad van minstens 60 cm waar niks op staat. En een verdiept werkblad van minsten 70 cm diep, heerlijk is dat *\o/*

De Ikea keukenplanner is erg fijn en makkelijk om in te werken, en gewoon lekker wat mee te spelen en uitproberen :j Je tekent je ruimte en ga maar kijken wat werkt en hoe het er dan uitziet +:)+

Je hoeft helemaal niet bij hen je keuken te kopen, maar dan kan je zowel van bovenaf zowel 2D als 3D bekijken wat je aanspreekt, en wat je zo'n beetje op welke manier en welke plek kwijt kunt. En hun planner doet ook sugesties als je dat wilt.

Dankjewel! Dit zijn idd goede punten om bij stil te staan...

Dit wordt de eerste keuken die we zelf vormgeven. Alle vorige keukens waren al ingedeeld en hebben we weinig qua indeling veranderd. Wil nu dus niks vergeten of mislopen haha.

We hebben al een hele mooie eettafel, die os 230 bij 100 cm. Die willen we behouden. We zitten meestal met 4 aan tafel maar een bank bij de eettafel ..... ik weet het niet. Dus heb je toch ruimte eromheen nodig.

Ik vind een eiland leuk maar geen must. Een hoekkeuken is fijn. Maar hoe zou je die kunnen combineren met een kastenwand. Hoe gaat dan de overgang in de hoek? Daar heb ik geen beeld bij...

We zijn er morgen weer. Dan gaan we weer even meten en kijken hoe de ramen zijn qua afmetingen. Ik wil iig het licht niet kwijt dus een lage keuken ervoor vind ik mooi, maar ga het niet dicht bouwen met een kastenwand...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 06:18

Ik ben geen prof, maar zou echt denken dat stap 1 is, bepalen waar je de tafel wilt zetten.
Want dat lijkt het enige dat vaststaat, dat je die wilt gebruiken.

Vraag je af wat je wilt zien als je aan de tafel zit.
Wil je door een raam heen kijken? Zicht op de kamer hebben? TV kunnen kijken? Dicht bij het aanrecht zitten? Iets anders?

Door de plaatsing van de tafel vallen er waarschijnlijk al wat andere mogelijkheden af en wordt het makkelijker.

Of als je geen sterke gevoelens hebt bij de plaatsing van de tafel, misschien heb je dan wel bij iets anders een sterker gevoel van 'die wil ik graag hier'. Dat is een mooi begin vind ik :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:18

Kun je me anders de plattegrond met leesbare maten sturen? Ik werk veel met Sweet Home 3D. Liefst ook met de maten van de ramen (vooral ook de afmeting tussen vloer en onderkant raam).

Wil best eens voor je puzzelen.

Ik zou ook gelijk zeggen, keuken ipv kantoor. Dan zit je gelijk aan het terras en dat is inde zomer echt super fijn, scheelt onwijs met sneller buiten gaan eten ipv alles 2x door het huis te sjouwen.

Ik zou dan de helft van de muur wegbreken zodat je daar wel nog een leuke deel tegenaan kunt zetten maar het dus wel half open is (dus de bovenkant van de muur weghalen). Aan de kant van de woonkamer zou je dan overdwars de tafel ertegenaan kunnen zetten of een kleine bar (heb ik gehad, werd bij ons eigenlijk niet gebruikt maar we waren ook maar met zn tweeën).

Je kunt dan een opening naar de berging maken. Hier kun je dan je spullen opbergen maar ook alle grote apparaten. Dan houdt je meer open ruimte in de keuken. Ook kun je hier bijv een grote vriezer plaatsen zodat je in de keuken een volledige koelkast kunt doen.

Als je een eiland neemt, zorg dan voor minimaal 1m ruimte tussen eiland en keuken. Gootsteen en vaatwasser NIET in het eiland. Neemt onwijs veel ruimte in en geeft altijd rommel. Eiland op wielen zou misschien handig kunnen zijn.

In mijn nieuwe keuken ga ik 2x2 inductie doen. Ik heb nu 90cm maar gebruik het vak als werkblad omdat ik dus wel die gootsteen erin heb. Ik heb 3m eiland maar misschien 90cm werkblad. Veel te weinig.

Wij hebben onder ons raam een ontbijtbar gemaakt die ook dienst doet als extra werkblad of om dingen uit de vaatwasser te laten drogen.

Vaatwasser hoger is mijn volgende ideaal. Veel makkelijker om in en uit te laden.

Oven niet te hoog doen, als het niet anders kan dan liever laag. Op ooghoogte is echt te hoog.

Verder: lades lades lades lades... Ik heb veel gewone keukenkasten en heb op Amazon lades gekocht, dat scheelt echt zo veel rommel en frustratie omdat je nooit achterin de kasten kunt komen. Nu is het veel efficiënter.

Muga

Re: Wie wil ons helpen om de ideale keuken te ontwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 06:19

Toen hadden we ineens een plottwist...
Gisteren de bouwtechnische keuring gehad, en besloten van de koop af te zien. We hadden al een flinke verbouwing gepland maar daar kwam toch ineens nog wel erg veel bij... we gaan dus toch maar even verder zoeken. Hebben gelukkig geen haast, maar jammer is het wel...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 06:32

Dat is jammer maar toch goed dat je hem hebt laten doen. Waar had je geen rekening mee gehouden? Ik zal laatst een huisje waarvan ik bang was dat niet alleen dak en elektra vervangen moest worden maar ook leidingwerk en afvoeren etc.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 07:01

Suzanne F. schreef:
Dat is jammer maar toch goed dat je hem hebt laten doen. Waar had je geen rekening mee gehouden? Ik zal laatst een huisje waarvan ik bang was dat niet alleen dak en elektra vervangen moest worden maar ook leidingwerk en afvoeren etc.

We hadden al
- uitbouw over de gehele achterzijde woning
- garage herstellen, werkkamer verplaatsen
- vloer eruit, vloerverwarming erin, convectorput dicht
- gashaard weg
- alle muren stucen
- vloer erin
- nieuwe keuken
- plafonds herstellen
- boven verdieping stucen, vloeren
- schilderwerk buitenzijde
- voegen en kitten badkamer
- tuin

En nu kwam erbij dat de kozijnen aan de keukenzijde en achterkant van de woning op de 1e verdieping ook vervangen moesten worden, gasleiding verlegd en meterkast aangepast, platte dak bestaande aanbouw deels herstellen dan vergeet ik vast nog wel wat..

Maakt dat we uiteindelijk zoveel geld erin stoppen dat het te veel gaat worden...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 07:14

Dat is inderdaad wel een flinke lijst. Zou je bijna nieuw voor gaan bouwen :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 07:31

Ah ja, nieuwe meterkast, leidingen vervangen en verleggen en kozijnen vervangen had ik in mijn hoofd ook al meegenomen in de berekening toen. Naast verder gewoon alles vernieuwen in de woning. Muren eruit, ook draagmuur dus balken plaatsen. Alle vloeren, elektra, muren, cv, isolatie door hele huis, muren, badkamer, keuken etc. Gewoon alles dus. En er zat ook asbest. Dus de snelle berekening in mijn hoofd dacht al snel Nope, laat een ander het maar doen.