Gelukkig zijn, wat is dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Re: Gelukkig zijn, wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:07

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:24

journee schreef:
Wees tevree met kleine dingen,
Met een kleine bloem die bloeit,
Met de vogeltjes die zingen,
Met de heldere zonneschijn,
En je zult gelukkig zijn!

Dit versje schreef één van mijn grootouders in mijn poëzie album. Ik heb het altijd onthouden en geloof dat er ook veel waarheid in zit. :)

Deze heb ik ook in mijn poëzie album ( door mijn zus) en idd de meeste waarheid. ( denk ik dan)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:32

NadjaNadja wat goed uitgelegd.

Echt gelukkig toen mijn dochter op de wereld kwam naar een spoed keizersnede en alles goed was.

Wat ik wel heb gemerkt is dat na het overlijden van mijn zusje dat alles vlakker voelt.
Moeilijk uit te leggen.
Faelynn zegt het hierboven ook.
Dat je weet ik zou me nu blij of gelukkig moeten voelen maar dat je het niet voelt maar dan maar doet alsof.

Wat ik dan wel weer heb als ik bv in de ochtend naar mijn werk rij en de lucht is erg mooi <3 dan voel ik mij wel gelukkig of heel blij.
Misschien meer dan de kleine dingen.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 30-11-25 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:33

Geluk bestaat niet uit grote dingen bereiken, maar uit kleine dingen waarderen.

Geniet van de kleine dingen, want op een dag kijk je misschien terug en besef je dat het de grote dingen waren.

Wees dankbaar voor wat je hebt. Je wil niet weten hoeveel mensen er zijn die dat willen hebben wat jij hebt.

Wacht niet tot het leven beter wordt. Wees dankbaar voor wat er nu al is.

Vanmorgen voelde ik mij gelukkig.
De zon scheen door de wolken.
Net toen ik in de weide liep.
En die 2 grote knuffels mee liepen.

Dat soort momenten geven mij geluk.
Ook al laat mijn gezondheid mij regelmatig in de steek.
Dan denk ik aan bovenstaande spreuken. En besef ik heel goed aan wat ik wel kan. Wat ik wel heb.
En hoe fijn die kleine dingen zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:48

Ik voel mij eigenlijk altijd gelukkig, al mijn hele leven.
Niet dat ik geen tegenslagen heb gehad, verdriet, rouw etc. Ieder krijgt dingen op zijn pad.
Maar zelfs dan kan ik mij niet herinneren ongelukkig te zijn geweest.
Ben ook nog geen dag depressief geweest.
Geluk is een staat van zijn. Heeft er denk ik mee te maken met hoe je in het leven staat.
Maar ook wat je hebt meegekregen zowel aangeboren als van huis uit.

Ik heb weleens het idee dat mensen denken dat geluk maakbaar is.
Maar volgens mij wordt je van dat idee eerder ongelukkig.
Er ligt dan een hoge lat en een mogelijkheid om te falen.

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:51

Geluk is tevreden zijn met wat je hebt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 23:08

Gelukkig zijn is voor mij gewoon tevreden zijn met wat is. Er komen wat tegenslagen maar dat zijn wolken aan de lucht. Ze verdwijven weer. Sommige blijven langer, sommige zijn klein, anderen geven flinke buien. Maar als er even geen of weinig wolken zijn kun je ook echt genieten van alles wat is. En juist door die wolken weet je wat tegenslagen zijn en ben je in staat om te genieten als ze even weg zijn.

Als je lekker in je relatie zit, je gezin blij is, je gebrek hebt aan (langdurige) ellende, je eventuele wolken kunt relativeren en kunt genieten van dingen die wel lekker gaan. Gelukkig zijn is ook het genieten van de afwezigheid van de wolken, in plaats van wachten tot er weer een wolk komt. Want die komt toch wel.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 23:09

"gelukkig mensen hebben niet het beste van alles, maar maken van alles het beste"

Dit vind ik een mooie spreuk

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 23:09

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 23:11

Misschien is het wel pathologie. Een 'stofje in de hersenen' wat wel of niet goed werkt.

Er zijn mensen die ogenschijnlijk in goede omstandigheden verkeren en weinig tegenslag hebben gekend maar die niet gelukkig zijn.
Maar er zijn er ook die vreselijke dingen hebben meegemaakt, of ziek zijn of gebrek lijden, maar die toch blijmoedig zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 23:17

Ik denk niet dat het zo simpel is als puur iemands perspectief op het leven. Ik kan van de kleine en grote dingen echt wel genieten. Maar het neemt het gewicht niet van mijn schouders af.

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 23:39

Geluk is zo ontzettend lastig te verwoorden. Ook al wens ik altijd iedereen veel gezondheid toe in het nieuwe jaar, heb ik zelf tot twee keer toe juist zo veel geluk ervaren toen ik ernstig ziek was.
Normaal kabbelt je leven door en ik ben eigenlijk altijd erg tevreden ook al zat niet alles mee op mijn pad. Maar toen ik ernstig ziek werd voelde ik pas echt alle liefde van iedereen om mee heen, dat was zo ontzettend waardevol en het tilde mij een beetje op. De ziekte remde mijn leven (nog steeds), alles moet wat langzamer dus ook minder sociale contacten. Maar daardoor ook weer meer tijd om terug te kijken naar mooie dingen. Daar kan ik dan ook weer erg van genieten.
Misschien is het accepteren van dingen die op je pad komen en kunnen integreren in je leven,de manier om geluk te ervaren

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 00:18

Ik ben niet helemaal gelukkig, er is toch iets op de achtergrond wat mij niet voor 100 % gelukkig maakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 06:42

Britta31 schreef:
Ik ben niet helemaal gelukkig, er is toch iets op de achtergrond wat mij niet voor 100 % gelukkig maakt.

Wat vervelend voor je. Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Ieder huisje heeft zijn kruisje.
Maar het leven is niet wachten tot de storm over is maar leren hoe te dansen in de regen.
Zoals iemand hier zei: die wolken blijven toch wel komen. Je kan maar beter leren omgaan met die wolken. Ook die trekken weer voorbij.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:03

Gelukkig is een hoog gegrepen doel
Mijn dochter zei vroeger vaak, als ik maar gelukkig wordt. Geen mens kan altijd gelukkig zijn.
Tevreden is een betere instelling.
En dan heb je tussendoor hopenlijk euforische momenten als er sneeuw is gevallen en de zon schijnt en je kunt daardoorheen met je paard rijden. Je je baby of geliefde in je armen sluit. Je erwtensoep eindelijk gelukt is, 20 kilo aankomt of afvalt.
Of de zon komt op of gaat onder en dan voel je geluk.
En zo komen en zijn er hopenlijk nog heel veel geluk momenten.
Die maken je dag namelijk.
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:14

boedjang schreef:
Mijn dochter zei vroeger vaak, als ik maar gelukkig wordt. Geen mens kan altijd gelukkig zijn.
En dan heb je tussendoor hopenlijk euforische momenten als er sneeuw is gevallen en de zon schijnt en je kunt daardoorheen met je paard rijden. Je je baby of geliefde in je armen sluit. Je erwtensoep eindelijk gelukt is, 20 kilo aankomt of afvalt.
Of de zon komt op of gaat onder en dan voel je geluk.
En zo komen en zijn er hopenlijk nog heel veel geluk momenten.
Die maken je dag namelijk.
[ Afbeelding ]

Eens, maar dat zie je pas als je ‘groot’ bent. Als je jong bent denk je dat geluk zit in geld, groot huis, mooie auto en zelfs in een partner. Maar daar zit het niet.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:16

DideH schreef:
NadjaNadja schreef:
Voor mij zit er denk ik wel een verschil tussen gelukkig zijn en ergens gelukkig van worden. Gelukkig worden kan ik van heel veel dingen, zowel groot als klein. Gelukkig zijn gaat denk ik wel wat verder dan een optelsom van die kleine dingen.

Gelukkig zijn bestaat voor mij in ieder geval uit zorgeloos zijn. En dat betekent dan weer niet dat er nooit tegenslagen zijn, maar voor mij is dat vooral de kennis en het gevoel dat ik, al dan niet samen met de mensen die dichtbij mij staan, in staat ben om ook de tegenslagen aan te kunnen. Maar ook de ruimte en vrijheid om te kiezen wat ik wil, valt voor mij onder gelukkig zijn. Al vind ik die twee ook weer aan elkaar verbonden: omdat ik weet dat ik de vrijheid en ruimte heb om mijn eigen keuzes te maken, maak ik me geen zorgen en voel ik me zorgeloos.

Deze slaat voor mij de spijker op zijn kop!

Kan ik gelukkig worden van kleine dingen in het leven, zeker!

Maar gelukkig zijn is voor mij een "next level" en zou ik nu niet zeggen dat ik dat "ten volle benut". Qua gezondheid de afgelopen maanden even niet, qua financiën etc. heb ik dan weer niets te klagen, met een mooi huis en goede baan.

Heeft misschien ook wel weer met dat vergelijken met anderen te maken. Iedereen om mij heen is gesetteld, begint aan, of hebben kindjes. Ik ben nog alleen zonder partner. Ik heb zelf geen kinderwens (dus geen haast), maar dat kan af en toe best wel eenzaam zijn. Vooral als ik een tijdje bij mensen ben geweest en dan alleen thuis kom, wetende dat de rest bij iemand thuis komt, valt dat soms wel zwaar.

Ik denk dat geluk voor mij dan aanvullend ook zit in het kunnen delen van de mooie dingen met iemand waar je echt 100% op kunt bouwen en die er voor je is en vice versa. Ik denk dat ik dat nu met name mis om mezelf te kunnen labelen als gelukkig :j

Mooi onderwerp om zo eens over na te denken!

Dit snap ik heel goed. Tot 2 jaar terug was ik ruim 10 jaar single. Happy single, dacht ik altijd. Wat heerlijk om lekker bepalen. Tot je steeds meer lief en leed tegenkomt en niemand om het mee te delen en om voor thuis te komen.

Nu ik een geweldige partner heb en we letterlijk samen een leven opbouwen valt alles op zijn plek en ben ik zelfs in een heel ongelukkige periode toch gelukkig. Het geeft zoveel rust om zo'n persoon te hebben om van te houden en te vertrouwen. Wat een rijkdom om lief & leed te kunnen delen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:16

boedjang schreef:

Maar ben je als je tevreden ook niet simpelweg gelukkig?

Is het ook niet afhankelijk van de interpretatie van het woord gelukkig?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:21

Ja, gelukkig zijn is voor mij niet in een constante staat van euforie verkeren, dat lijkt me ook dodelijk vermoeiend.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:22

Geluk is een innerlijke rust die komt en gaat en dat laatste is misschien ook wel nodig om het eerste des te meer te waarderen. En daarnaast in mijn persoonlijk leven vind ik ook geluk in het feit dat een stuk familiegeschiedenis behouden blijft voor de toekomst.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:31

journee schreef:
Met een kleine bloem die bloeit,
Met de vogeltjes die zingen,
Met de heldere zonneschijn,
En je zult gelukkig zijn!

Dit versje schreef één van mijn grootouders in mijn poëzie album. Ik heb het altijd onthouden en geloof dat er ook veel waarheid in zit. :)

Dit stond ook in mijn poeziealbum heel lang geleden! Ik heb het ook altijd onthouden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:39

NadjaNadja schreef:
Voor mij zit er denk ik wel een verschil tussen gelukkig zijn en ergens gelukkig van worden. Gelukkig worden kan ik van heel veel dingen, zowel groot als klein. Gelukkig zijn gaat denk ik wel wat verder dan een optelsom van die kleine dingen.

Gelukkig zijn bestaat voor mij in ieder geval uit zorgeloos zijn. En dat betekent dan weer niet dat er nooit tegenslagen zijn, maar voor mij is dat vooral de kennis en het gevoel dat ik, al dan niet samen met de mensen die dichtbij mij staan, in staat ben om ook de tegenslagen aan te kunnen. Maar ook de ruimte en vrijheid om te kiezen wat ik wil, valt voor mij onder gelukkig zijn. Al vind ik die twee ook weer aan elkaar verbonden: omdat ik weet dat ik de vrijheid en ruimte heb om mijn eigen keuzes te maken, maak ik me geen zorgen en voel ik me zorgeloos.

Deze!!

Heel goed omschreven.

Sterker nog, bij gelukkig zijn hóórt denk ik ook een deel saai, stom, vervelend etc. Die dingen horen bij het leven en geven gewoon meer kleur aan de momenten die mooi, leuk, lief en geweldig zijn.
Als dan in zijn geheel de balans aan de kant van die laatste doorslaat dan kom je dicht bij (gelukkig) kunnen zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 08:49

Wat een hoop reacties zeg!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:56

Best een lastige vraag.

Ik denk dat gelukkig zijn zit in je relatief goed voelen en kunnen doen wat je wilt en waar je blij van wordt.

Daarnaast inderdaad kleine dingen kunnen waarderen, glas halfvol mentaliteit kan helpen. En ook accepteren dat je niet altijd gelukkig kunt zijn en dat het niet maakbaar is ofzo. :+

Anyway, ik vindt het echt een lastige vraag..

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:11

mysa schreef:
Misschien is het wel pathologie. Een 'stofje in de hersenen' wat wel of niet goed werkt.

Er zijn mensen die ogenschijnlijk in goede omstandigheden verkeren en weinig tegenslag hebben gekend maar die niet gelukkig zijn.
Maar er zijn er ook die vreselijke dingen hebben meegemaakt, of ziek zijn of gebrek lijden, maar die toch blijmoedig zijn.

Hier sluit ik me bij aan. Als het zo simpel was als een instelling/perspectief/besluit. Dan kon iedereen zichzelf gelukkig maken.
Je kan alles voor elkaar hebben zoals je het wil, en echt werken aan jezelf om je gelukkig te voelen maar toch diep ongelukkig zijn...