Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 14:02

Jester_ schreef:
Maar je huurt toch ook ergens een pak/overal? Tenminste dat zou ik wel aanraden, daar horen vaak laarzen bij

Euh nee ik ga gewoon met eigen kleren. De ranch waar ik heen ga bied dit niet aan en andere pakken zijn ook niet geschikt voor bij de paarden. En het meeste heb ik toch al en al de rest kan ik erna nog gebruiken.
De enige plek die ik kon vinden die verhuurde had ook geen schoenen in mijn maat.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:21

Welke plaats ga je naar toe?
Goed je schoenen heb je nu natuurlijk al maar een pak is wel heel fijn hoor, zeker als je met -30 temperatuur er bent

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 14:23

Jester_ schreef:
Welke plaats ga je naar toe?
Goed je schoenen heb je nu natuurlijk al maar een pak is wel heel fijn hoor, zeker als je met -30 temperatuur er bent

40 minuten buiten rovaniemi. Ik heb op de site van rovaniemi zelf gekeken en degenen die ik daarop vond waren vooral in combinatie met hun eigen tours. Als je dat niet doet ging het niet.

Ik heb ook wel al een goede jas en broek hoor.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:29

Jaa ik had thermo, skibroek, 3 paar sokken, pully, vest en skijas en dan stierf ik alsnog zonder het pak :')

Oja en dan had ik ook nog van die plakkers die warm worden op me handem en voeten.

Bij ons reed de bus van levi airport naar de steden, en dan had je een tussenstop in levi en kreeg iedereen een pak of die kon je daar huren met laarzen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 14:31

Jester_ schreef:
Jaa ik had thermo, skibroek, 3 paar sokken, pully, vest en skijas en dan stierf ik alsnog zonder het pak :')

Oja en dan had ik ook nog van die plakkers die warm worden op me handem en voeten.

Bij ons reed de bus van levi airport naar de steden, en dan had je een tussenstop in levi en kreeg iedereen een pak of die kon je daar huren met laarzen.

Maar 3 paar sokken gaat toch net averechts werken?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:33

Ik deed een dun paar katoen, dan dikke skisokken en dan geitenwollen sokken die je bij de laarzen kreeg. De laarzen waren ook 1 of 2 maten groter.. en dan plakte ik die plakkers bijv onder me skisokken. Wij waren er met -30 en dat is echt rete koud hoor

Afbeelding

Hier was ik een paar minuten buiten

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 17:08

Ik ga in januari naar Lapland en moet dus van alles nog kopen. Maar wat trek je voor normale broek aan als je bijvoorbeeld uit eten gaat? Spijkerbroek o.d.

Waidida

Re: Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 17:33

een spijkerbroek voelt wel erg snel koud aan, van wat ik voorlopig al gelezen heb wordt dat vaak afgeraden. Misschien iets van velours ofzo? Dat voelt vaak ook lekker warm aan en is nog steeds modieus

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 17:55

Ja dacht ik ook al, vind het erg lastig. Ben zo bang dat ik de verkeerde keuzes maak en het daardoor te koud heb. Is voor mij ook de eerste keer naar de kou, ga liever naar de zon en 25+ haha

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:10

Ik heb overal in me skibroek gegeten haha. Had ook genoeg normale kleding mee maar niet aangehad. Misschien als het wat minder koud is met thermo kleding eronder

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:46

xxxmh schreef:
Ik ga in januari naar Lapland en moet dus van alles nog kopen. Maar wat trek je voor normale broek aan als je bijvoorbeeld uit eten gaat? Spijkerbroek o.d.

Je kan inderdaad gewoon casus kleding aan in restaurants. Een spijkerbroek is prima. Je kan even je skivroek over je spijkerbroek aan trekken als je naar het restaurant toe loopt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 00:03

Het zal er ook aan liggen waar je zit. Wij zaten bijv best een stukje van levi af, zeker wel 20 min a half uurtje lopen dus wij gingen vaak met de bus. Als je echt in de stad zit is het miss anders. Anders dan is alleen een spijkerbroek wel koud, maar ook dat is afhankelijk van de temp. Wij hadden echt de hele week rond de -25 of kouder. Dan ben je echt binnen een minuut door en door koud buiten als je je niet goed kleed

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 00:16

Äkäslompolo ga ik heen. Ga volgende week naar de decathlon om het nodige te halen zoals thermo kleding, ski jas en broek, wanten, onder handschoenen.
Snowboots, een buff heb ik al. Net als fleecevesten en sokken van alpaca wol en nog een soort wol. Dus als iemand nog tips heeft.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 10:08

Wat ga je meenemen van schoenen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:11

Waidida schreef:

Ook ik ga deze januari naar Lapland en dit blijft mijn grootste vraagstuk :+ |(

Simpele Scapino moonboots waren prima voor wintersport in Frankrijk met max -10 een enkele ochtend, maar ik kan er niet op lopen én ze gaan 100% te koud zijn.

Maar wat dan?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 10:16

de schoenen blijven voor mij ook HET grootste struikelblok. Ergens wil je wel goede schoenen, maar 200 euro uitgeven voor schoenen die je maar 1 keer draagt schiet ook niet op.

Tot nu toe (met de research die ik al gedaan heb) zijn de sorel caribous, meindl soldens en kamik blijkbaar de betere. maar die kosten ook wel wat

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:30

Waidida schreef:

Sneakers voor in het vliegtuig en heb laarsjes van de anwb. Zijn van mn moeder maar die is er al een paar keer mee naar Noorwegen geweest in de winter. En heb bij de organisatie een pak gehuurd met schoenen maar ik heb Steunzolen dus hopelijk kunnen die erin. Vandaar eigen laarsjes en Sneakers zodat ik eventueel in het huisje met Sneakers kan lopen om mn voet te laten rusten met de Steunzolen erin.

Deze van de anwb alleen ze zijn iets hoger:

Afbeelding

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:35

Ik had mijn muckboots mee, en died raag ik nu in nl ook in de winter ik had de artic versie die zou tot -40 moeten kunnen. Geen idee wij hadden max -18 en toen werkte ze prima. En dan dikke wollen kniekousen erin.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:37

Je kan eens kijken naar Muckboots Arctic.... zouden geschikt zijn tot -40. Geen idee of het echt zo is, maar het zal allicht warm zijn. Zijn met 25% bij Hypostore. Kan je daarna nog als stalschoenen/laarzen gebruiken :D

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:43

Welk model van de muckboots?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 10:45

het past echt niet in mijn hoofd dat die muckboots warm zijn haha

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:45

Waidida schreef:
de schoenen blijven voor mij ook HET grootste struikelblok. Ergens wil je wel goede schoenen, maar 200 euro uitgeven voor schoenen die je maar 1 keer draagt schiet ook niet op.

Tot nu toe (met de research die ik al gedaan heb) zijn de sorel caribous, meindl soldens en kamik blijkbaar de betere. maar die kosten ook wel wat

De Meindl Sölden nu bij de Bever voor €130. Maar blijft een hoop geld voor 1x een vakantie.

Ik heb als alternatief voor de Scapino schoenen nog mijn La Spottiva Nepal schoenen. Maar comfortabel lopen kan ik daarmee vergeten en ze zijn ZWAAR. En passen alleen met dunne sokken ipv dikke wollen. Maar warm zijn ze in iedergeval wel.

Ben bang dat het uiteindelijk toch een combinatie van schoenen gaat worden ipv één paar. Want ik zit liever niet in de trein met schoenen geschikt voor -30...

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 10:50

mvdende schreef:
Waidida schreef:

De Meindl Sölden nu bij de Bever voor €130. Maar blijft een hoop geld voor 1x een vakantie.

Ik heb als alternatief voor de Scapino schoenen nog mijn La Spottiva Nepal schoenen. Maar comfortabel lopen kan ik daarmee vergeten en ze zijn ZWAAR. En passen alleen met dunne sokken ipv dikke wollen. Maar warm zijn ze in iedergeval wel.

Ben bang dat het uiteindelijk toch een combinatie van schoenen gaat worden ipv één paar. Want ik zit liever niet in de trein met schoenen geschikt voor -30...

begrijp ik zeker! het voordeel van de meindl schoenen is wel dat de binnenvoering zelf nog een zool heeft langs de buitenkant en ze dus ook kunnen fungeren als pantoffels. Ik probeer zo veel mogelijk vinted etc in het oog te houden.

Ik heb nu enkel de meindls gepast en heb een paar sorels via vinted gekocht (model is denk ik de tofino cate) en moet wel zeggen dat ik bij die meindl's echt erg aangenaam verrast was over het comfort en de warmte!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:59

Ik blijf erbij, huur een paar goeie laarzen! Das echt niet zo duur, en ze zitten overal wel. Hier bijv een heel pak incl laarzen voor 41 euro per week. Scheelt je ook een hoop ruimte in de koffer

https://www.viator.com/nl-NL/tours/Rova ... 0-197030P2

Er zijn zoveel winkels voor toeristen om kleding te huren, das echt niet zo gek.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:09