Warm plekje voor stalkatten maken, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Warm plekje voor stalkatten maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:58

Petremedy verwarmingsmat. Gaat maar op 12V en mag continu aan. Als je hem op een brandwerende ondergrond legt dan moet het goed komen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Een warmtelamp zou ik echt niet ophangen in de stal. Als dierenartsassistente heb ik al heel wat dieren met brandwonden gezien door warmtelampen die te laag hangen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

Een 'nestje' maken van/met piepschuim. Dat houdt de lichaamswarmte nog beter vast dan een deken o.i.d. Iets elektrisch zou ik niet doen.
Het lijkt mij belangrijk dat het materiaal droog is/blijft. Een wollen deken kan snel klam aanvoelen. Als je dat wel gebruikt, zou ik deze af en toe omwisselen/drogen.

Een nare ervaring zeg! Je verstand weet dat je er niks aan kunt doen, maar het duurt een tijd voordat het schuldgevoel afneemt. Sterkte.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Kijken of je ergens op mp een grote cooler (jeweetwel als je gaat picknicken of kamperen, geen elektrisch ding maar zo een waar je bevroren koelelementen in legt) gat/kattenluik in de zijkant, stro erin en je hebt een goed geisoleerd plekje.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

Als je al veel lekkere plekjes voor hebt, gaat nog iets extra warms het verschil niet maken ben ik bang.

Vergelijk het met in een voorverwarmd bed kruipen = warm zodra je erin stapt vs onder een dik dekbed gaan liggen = wordt uiteindelijk wel warm duurt wel even.
Zo'n warme auto is direct lekker.

Toeteren heeft geen nut toch? Als ze in de motor kruipen, die draait al zodra je hem start.
Ik denk dat dit sowieso gewoon hele erg pech is geweest (en het lijkt me vreselijk traumatisch om mee te maken). Inderdaad op de motorkap slaan en tegen de banden trappen voor je de auto start, is wat het beste werkt.

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Ach wat verschrikkelijk, wat een pech. Heel veel sterkte :(:) volgens mijn doen jullie al enorm je best. Onze buren hebben de buitenkatten inderdaad in een hondenhok met warme kussens/dekens erin. Denk dat je alleen maar kunt zorgen dat er zo veel mogelijk van dat soort plekjes zijn..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

senna21 schreef:
Een 'nestje' maken van/met piepschuim. Dat houdt de lichaamswarmte nog beter vast dan een deken o.i.d. Iets elektrisch zou ik niet doen.
Het lijkt mij belangrijk dat het materiaal droog is/blijft. Een wollen deken kan snel klam aanvoelen. Als je dat wel gebruikt, zou ik deze af en toe omwisselen/drogen.

Een nare ervaring zeg! Je verstand weet dat je er niks aan kunt doen, maar het duurt een tijd voordat het schuldgevoel afneemt. Sterkte.

Idd met piepschuim. Op de stal waar ik stond hadden we een tuinkussen kist met piepschuim platen erin. Als het erg koud is een kruik erin. Dan blijft het best lang warmer. Er zat wel een flap voor de ( zelfgemaakte ) opening. De katten lagen er altijd graag in.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Afbeelding

Afbeelding

Acryl en worteldoek houd de warmte goed vast. Zo liggen die van mij in een open schuur.
Op de 2e foto zijn 2 katten maar eentje kruipt er echt in :))

Als ik ze speciaal iets maak gaan ze daar echt niet in liggen. Dit leg ik in de wintertijd gewoon weer neer en maken ze gebruik van.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Ik had voor onze stalkat een katten huisje/rente van dikke stof. Hier lag een dik kussen en een fleece deken in. Het huisje stond in een kast in de zadelkamer. Ze had het hier heerlijk warm in.

Deze is het maar dan had ik een zwarte: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=357490.0

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Jasmijn159 schreef:
Petremedy verwarmingsmat. Gaat maar op 12V en mag continu aan. Als je hem op een brandwerende ondergrond legt dan moet het goed komen.

Dit inderdaad, onlangs ook aangeschaft, prima ding

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Ik had een snuggle safe in een heel goed geïsoleerd kattenholletje.
Had er twee om te wisselen, een opgewarmde in het holletje en de koude mee naar huis voor in de magnetron.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:25

Sybelle schreef:
Ik had een snuggle safe in een heel goed geïsoleerd kattenholletje.
Had er twee om te wisselen, een opgewarmde in het holletje en de koude mee naar huis voor in de magnetron.

Die wou ik ook net aanraden
Brandveilig!

https://www.pebbledogshop.com/a-6335819 ... escription

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:34

Een schapenvacht? Of schapenwollen dekbed?
Of nep schapenvacht, ik heb net een snuggle fleece mat bij Brekz gekocht voor mijn honden, de oudste vindt het heerlijk liggen.
Echte schapenwol houdt snel en goed warm.
Misschien dat dat hun een goede warme plek geeft?, of een kast of kleine ruimte met een straal wand kacheltje erin die beneden een bepaalde temperatuur zelf aangaat?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:28

Een snuggle safe voor katten.
En fleece dekens een grote bak hooi.
Schapen vel enz

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:30

Hier liggen de katten altijd tussen de strobalen. Ik schuif de voorste zo dat er wat kieren ontstaan, daar leg ik een soort bedje van hooi/stro tussen en daar liggen ze graag op.
Ook hebben we ze een keer onder de kuikenlamp gevonden.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Zidore schreef:
Dank voor jullie reacties allemaal. Het is inderdaad zo verdrietig want het was 1 van de meest lieve en tamme stalkatten.

Er staan al huisjes, grote stoelen (met van die verwarmingsisolatie er onder en dikke schapen dekens er op) ook is er een kast waarin ze kunnen kruipen en staat er een oude bank met kussens.

Ook liggen ze vaak in de hooi en stro opslag natuurlijk.

Ook zo’n leuk katten huisje hebben we met dikke deken daarin (liggen ze ook graag) maar ja die auto was net een beter uitgezocht plekje… ;( ;( er waren meer auto’s en deze ging niet als laatste weg, anders had een kruik misschien nog wel gekund al zou de eigenaar (boer) die echt niet voor ons gaan leggen...

Binnenkort komt een aannemer wat aan een andere schuur doen en hou m’n hart vast voor al die busjes die hij meeneemt (loop altijd al te zeuren dat ze hun bus moeten dichtdoen omdat 1 van de werklui ooit een kat van iemand anders mee had genomen die daarin was geklommen).

Iedereen die bij ons met de auto komt kent dit verhaal en toeterd nu voor ze wegrijden (we zitten midden in de polders dus kan prima). Maar of het gaat helpen, waarschijnlijk gaan mensen dat vergeten want de winter duurt nog lang.

Warmte lamp vinden we te gevaarlijk ivm brand (stro opslag is er naast) en ook van die powerbank kussens kunnen in de brand Vliegen.

Even op de motor kap kloppen helpt ook

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:17

DaphneR93 schreef:
Ik zit een beetje met hetzelfde mijn 2 Labradors en Labradoodle slapen in een mand in een van de lege stallen. Ik kan alles afsluiten en de paarden geven iets warmte maar als het echt onder de 0 graden gaat buiten vind ik het in stal ook te koud voor de Labradoodle. Ik zat te denken om boven haar mand zo’n warmtelamp te hangen net zoals voor puppy’s en kippen enzo. Dat zou voor de katten ook kunnen en niet brandgevaarlijk (neem ik aan)

Punz schreef:
siskeh schreef:
ivm brandgevaar wel een no-go

Ik bedoel een professionele, die in de pluimvee houderij gebruikt wordt. Je moet de lamp niet in het stro leggen denk ik, maar gewoon ophangen boven een mand met dekentjes levert imo geen groter risico dan een nachtlampje/ de normale elektriciteit die je op stal hebt.

Alles met stroom is brandgevaarlijk.
Hier tweemaal gehad dat de Infraroodlamp (warmtelamp dus) voor pups, volledig doorbrandde ter hoogte van de bekabeling.
Kan altijd gebeuren.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:50

Ik heb altijd geleerd geen dekentjes te gebruiken want dat wordt kouder als het vriest. Stro is het beste

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:11

Ik dacht ook aan de Snugglesafe, deze warm je op in de magnetron en dan blijven ze +/- 8 uur warm. Ik gebruik ze voor cavia's en was verbaasd dat ze echt zo lang warm blijven. Hier wordt er volop gebruik van gemaakt. Ze worden zowel voor knaagdieren/konijnen, als voor katten verkocht:

https://www.bitiba.nl/shop/katten/katte ... t=400231.0

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:17

Speciaal voor dat soort situaties zijn er verwarmde en geisoleerde 'kattenhuisjes'

Als je googled op

'Heated stray cat house' kom je heel veel opties tegen, ook heel betaalbare