Thee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Re: Thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:06

Ja, klopt! Ik vind het fascinerend. Je hebt ook steeds meer michelin restaurants die ipv een wijn pairing een alcoholvrij arrangement hebben waar heel veel aparte drankjes op basis van thee voorkomen.

Zelf heb ik overigens net een hele lekkere thee gekregen: de "Amsterdam melange" van het Kleinste Huis in Amsterdam (theewinkel in letterlijk het kleinste huis in amsterdam haha). Het is op een basis van zwarte thee, en er zitten ook kruidnagels in en citrus. Heel apart en bijzonder lekker, enorme aanrader.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:58

Hier ook veel losse thee, altijd groene thee met een fruitsmaakje. Wat vers veel subtieler en daardoor lekkerder is.
Wel heb ik voor het gemak nog wel zakjes liggen, ook groene thee van de AH met mango of sinaasappel/papaja of aarbei/citroengras. Maar dat zijn ook de enige supermarktzakjes die ik te drinken vind :+

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:07

Ohhh theetopic <3

Ik had eerst altijd de thee van simon levelt, maar sinds ik via een vriendin de thee van "t theezaakje" in Nijmegen (hebben ook een webshop) heb ontdekt voor mij echt geen simon levelt meer! Zoveel meer smaak. Ook nog een leuk verhaal achter het bedrijfje: is een sociale werkplaats.

Ik had altijd een beetje een hekel aan het gruis wat in de thee kwam door die ijzeren theefilters. Sinds ik ben overgestapt naar van die vulbare theefilterzakjes geen last meer van :))

Mijn fav van t theezaakje is de namasthee (ze hebben een vaste collectie met flauwe woordgrap namen :+ ). Heerlijk kruidige chai met: Kaneel, Gember, Kruidnagel, Kardemom, Peper, Zwarte Thee

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:33

Dat klinkt eigenlijk wel erg lekker, DideH :9

Vandaag heb ik eens mijn fijnste (meest kleinmazige) zeefje gepakt en daar de losse Yorkshire in gedaan. Meteen kop vol gruis. Dus het zeefje een paar keer geschud, gruis uit beker gekieperd en toen had ik eigenlijk best een goede oplossing voor de gruizigheid. Ik denk alleen dat ik deze thee niet meer los ga kopen. Maar de zak die ik nog heb staan komt wel op op deze manier :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:40

Mijn allergrootste liefde is
Bitter lemon thee van Theeje.
Maar ook de “lichaam en geest” gaat hard.
En van curiositeas is de “warm hug” en “big hug” favoriet
Oh en “jasmijn parels

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:49

Zwarte thee! Favoriete menging van onze vroegere buren, een chique echtpaar uit vervlogen tijden: 2 delen King's own choice, 2 delen Kistje van de Keizer en 1 deel Lapsang Souchong. Als ik het goed onthouden heb.

Mijn schoonmoeder heeft ook een heel lekker recept maar weet niet uit m'n hoofd. Familie bestelt altijd bij De Pelikaan.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:26

Koper schreef:
Dat klinkt eigenlijk wel erg lekker, DideH :9

Vandaag heb ik eens mijn fijnste (meest kleinmazige) zeefje gepakt en daar de losse Yorkshire in gedaan. Meteen kop vol gruis. Dus het zeefje een paar keer geschud, gruis uit beker gekieperd en toen had ik eigenlijk best een goede oplossing voor de gruizigheid. Ik denk alleen dat ik deze thee niet meer los ga kopen. Maar de zak die ik nog heb staan komt wel op op deze manier :)

Kun je niet zo'n leeg zakje gebruiken? Daar komt gruis niet doorheen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 20:00

Picopico schreef:
Kun je niet zo'n leeg zakje gebruiken? Daar komt gruis niet doorheen.

Zou kunnen, maar die heb ik niet. Daarom wilde ik het eens zo proberen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 23:44

Leuke tips en verhalen, bedankt!

Hoe doen jullie dat 's avonds met cafeïne, ik kon van de week niet slapen en toen bedacht ik me dat ik 5 koppen groene thee op had :')
Ik drink eigenlijk alleen 's avonds thee, lekker na werk, tv aan op de bank. Maar het enige wat ik nu kan drinken is Gember thee, rooibos Chai en sterrenmix. Jullie nog tips? Ben ook aan het kijken naar gedecaffineerde thee maar geen idee of dat lekker is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 05:33

Ik heb slaapthee daar heb ik geen last van.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 06:24

Ik heb er eigenlijk nooit last van. En drink meestal tussen 18.00 en 21.00 ongeveer een liter thee.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:15

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:27

Mando schreef:
Ik heb slaapthee daar heb ik geen last van.

Ik drink de hele dag thee, maar na het avondeten inderdaad meestal rooibos of kamille en mijn laatste kop is altijd slaapthee!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:55

Hier wel gewone thee 's avonds maar niet meer na 21u.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:52

Geen probleem met cafeine. Ook niet als ik ooit koffie drink (vies!). Doet bij mij niks op wel of niet kunnen slapen.

Ik drink juist wel thee uit kleine zakjes met een smaakje. Zonder suiker. Wat ik heel jammer vindt is dat de paarse doos met een mix erin van Pickwick uit de handel genomen is (zeker al 5 jaar geleden). Dat was de allerlekkerste thee.

Lipton (van die driehoekige zakjes) heb ik ook. Maar die ga ik niet meer kopen. Ik las dat daar gigantisch veel microplastics in zat. En volgens mij in de zakjes van Lipton ook. Volgens AI moest je in de winkel letten op verpakking waarop zou staan dat het vrij van microplastics is.
Nu zie ik dat er zelden op staan. En als het er wel op staat is met meteen zoiets als camille, gember, kaneel. Precies de smaken die ik niet lekker vindt.

Losse thee is natuurlijk het beste. Maar niet te doen voor op het werk. En ik vind het ook teveel gedoe. Iemand nog een goeie tip voor mij voor kleine zakjes microplastic vrij? Liefst fruitsmaakjes.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:23

Hier ook een theeleut!

Ik haal mijn losse thee bij Colette aan de Kade in Maassluis.
Ben echt vooral gek van zwarte thee.
Mijn favorieten zijn Darjeeling first flush, Earl Grey, Lady Grey (zwart met bergamot), Earl Grey Romanov (zwart met bramen er in) of gewoon klassieke English Breakfast.

Maar heb ook mengsels staan van zwarte thee met sinaasappel, Earl Grey Jasmijn (deel zwart deel groen met jasmijn, heel zacht), nu ook een rooibos met kardemom en gekonfijte gemberstukjes, etc.
Heb denk ik 15 smaken staan. Bewaar die ik meeste gebruik in kleine theeblikken in allemaal verschillende patronen en kleuren. Houdt de thee echt verder en frisser.

Gebruik altijd een thee-ei of soort nijptang met een gazenbol en soms een los zakje als het om rooibos gaat. Dat zakt teveel door het gaas van een ei of bol.

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:39

Oh ik gebruik geen eieren meer, echt alleen maar stalen zeefjes. Ik heb vrij dure gekocht bij zo'n oude mensen stink winkel :+ maar ze werken wel erg goed. Veel minder gruis in mijn mok en je zet ze zo in de vaatwasser na gebruik

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:48

Ja die zeefjes heb ik ook idd. Die je op de mok hangt. Dan kan alleen de deksel van de theepot niet dicht en koelt thee zo snel af als je gelijk hele pot zet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:52

Ik vul voor werk van die losse (plasticvrije) zakjes met eigen losse thee en heb een speciaal doosje in mijn tas waar ze in kunnen.
Vind de standaard thee op werk echt niet lekker, wil wel lekkere thee, dus dan maar iets meer werk ervan thuis.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:56

Het valt niet volledig onder thee, maar is in de winter wel een groot favoriet van mij. Schijfje sinaasappel en een kaneelstokje. Goddelijk :o

Ik wil binnenkort het met appel en kaneel proberen of daar wat smaak vanaf komt hahaha

Verder lees ik lekker mee voor lekkere thee inspiratie

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:01

billy3105 schreef:
Het valt niet volledig onder thee, maar is in de winter wel een groot favoriet van mij. Schijfje sinaasappel en een kaneelstokje. Goddelijk :o

:j Ook lekker met steranijs er nog in

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:38

Hier ook een theedrinker.
Ik lust ook geen koffie ;).
Savonds drink ik graag een chai latte, en overdag drink ik van alles.
Sinds dit jaar heb ik deze theedoos, die staat onder de salontafel.
Afbeelding

De rest van mijn voorraad staat in de kast, soms drinkt ik ook nog wel Clipper thee die vind ik ook wel lekker.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:44

Dat doe ik ook graag idd! Schijfje sinaasappel, steranijsje er in, wat kardemom peulen, soms nog kaneelstokje en kruidnageltjes. Evt gember en gedroogde pepermunt bladeren.
Bestel altijd via Van Beekum Specerijen groot verpakking steranijs, kaneel, etc.
Ben je voor een grote zak van 500gr ong €25 kwijt ipv €5 voor 40gram.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:01

Goeie tip, Lau!

Prachtige theedoos, Eliana. Ik denk ook weleens ik doe alles in mooie potjes, maar dat komt er nooit van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:56

Afbeelding

Ik heb mijn thee weer aangevuld. Kan ik weer een maand of 4 vooruit :=.

Ik heb, net als Eliana ook een theedoos van Bredemeijer (de mijne is met zes blikken). Heel fijne theedozen zijn het :j.