Ervaring met Japanse duizendknoop?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:29

jannekespr schreef:
Ik heb ook erg veel duizendknoop, ook zo gekocht. Ik woon naast een bos waar het vrij spel heeft. Bij een deel van mijn tuin heb ik de bomen weggehaald en gras gezaaid. Doordat dat steeds gemaaid wordt blijft het weg. Op de plekken waar niet gemaaid wordt trek ik het heel consequent weg en dan blijft het goed te doen. Ik kom er nooit vanaf omdat het aan beide kanten van mijn perceel groeit en niet wordt bijgehouden. Als je varkens wilt hebben, zou ik dat doen, hartstikke leuk.

Ik moet zeggen dat ik niet heel erg oplet waar ik het spul laat als ik het eruit trek, maar ik heb nergens nieuwe aanwas gekregen. Ik voer niets af van het erf, ik composteer zelf. Dat het uit de kleinste stukjes gelijk weer gaat woekeren valt dus wat mij betreft mee, nooit ineens op een nieuwe plek duizendknoop gezien.

Ik moet zeggen dat als wij het uittrekken het bij de varkens gooien...De problemen die hier geschetst worden herken ik ook helemaal niet...Bij ons valt het onder de catagorie lastig,net als het eeuwig gevecht tegen de bramen die ook overal door komen...Iemand die ooit onze woning met grond gaat kopen gaat ook niet zien dat we dat ook hebben in de tuin.Net als al het andere onkruid wat naar boven komt als je het niet onderhoud.Bij mij in de buurt word er ook geen onderhoud gepleegd op de duizendknoop,misschien idd dat we er minder overlast van ervaren..

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:32

Wij hebben er duur speciaal worteldoek van dupont overheen gedaan (iets van 750 euro voor een flinke rol), het zat met name onder bestrating. Klein beetje zand afgevoerd (dat was vrij kostbaar, want moest naar speciale verwerker en we hadden wel recent bodemonderzoek maar je had toen ook weer een pfas certificaat nodig had). Worteldoek neerleggen, flink laten overlappen, schoon wit zand erover en bestraten. Het is helemaal weg, nooit meer terug gekomen (nu 4,5 jaar terug).
Alleen aan de kant van de buren komt soms wat op (buren hebben ook worteldoek gedaan maar gewoon normaal, volgens mij werkt dat ook maar aangezien bestraten ook niet goedkoop is en ik het in een keer goed wilde heb ik wat extra geld aan worteldoek uitgegeven) daar trek ik het weg, kost misschien 10 minuten per maand omdat het heel minimaal is.
Misschien ligt het aan onze droge zandgrond? Maar als het niet door worteldoek heen komt lijkt het me sterk dat het door muren en fundering heen komt. Ik heb echt wakker gelegen van alle verhalen maar uiteindelijk viel het reuze mee. Ik bedoel het gras tussen de bestrating en de brandnetels in bepaalde hoeken komen ook iedere keer terug. Of de JKK in de wei, de bramen langs de sloot, ben aan dat alles veel meer tijd kwijt dan we ooit zijn kwijt geweest aan de japanse duizendknoop.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:39

Ik denk dat uitputten in jouw geval het beste is. Maar dan moet je echt jaren heel consequent zijn, elk beetje fotosynthese is weer hernieuwde energie voor de plant. Ik heb op deze manier al klimop en bramen uitgeroeid, ben nu bezig met riet, maar het principe is voor alles hetzelfde. Alleen is Japanse duizendknoop fanatieker en moet je dus zelf ook fanatieker zijn als je het echt weg wilt hebben. Graven zou ik zeker niet doen. Lukt ook niet in een bos. Heb je echt heel veel?
Ik zou overal waar je het wegtrekt, een markering aanbrengen zodat je wekelijks tijdens je controleronde alle markeringen af kunt. Felgekleurde prikpaaltjes ofzo

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:55

troi schreef:
Uitroeien lukt je niet. Hoogstens breidt het niet uit als je het consequent uittrekt. Tenminste, dit doe al ruim 16 jaar in mijn tuin en verder ben ik niet gekomen.

Echt rommel is het

Hier wel gelukt :j . Bij opkomen steeds stug uit de grond blijven trekken. Uiteindelijk is alles weggegaan! :D

Wispeltuur

Re: Ervaring met Japanse duizendknoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:32

Hier zijn ze bezig met een project waar ze aardperen gebruiken om van de duizendknoop af te komen. Ik weet er het fijne niet van maar volgens mij moet je een jaar of 3 aardperen neerzetten en die verdrijven dan de duizendknoop.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 21:02

De duizendknoop wat er nu staat is al hoog en het is best veel.

Stel, we zetten er varkens op. Moeten we het dan eerst kort knippen? Of eten ze ook de hoge planten?

En ze zijn al wel zo groot en dik dat eruit trekken lastig wordt denk ik. Of zitten de wortels vrij los bij deze plant?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 23:07

wij geven ook hoge planten dus trekken ze uit of maaien ze af en gooien ze bij de varkens...Ik vind zelf bramen lastiger om te verwijderen die stengels groeien ook overal tussen en door ,prikken door je handschoenen heen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:08

troi schreef:
De ellendige 3, haagwinde/ duizendknoop en 7-blad. Waarbij ik moet zeggen dat ik het 7blad binnen een paar jaar kwijt was. Haagwinde en duizendknoop is alleen te beheersen

Volgens mij is duizendknoop vele malen erger dan dan de heermoes, pispotten en zevenblad. De laatste drie heb ik ook in de tuin. Ze zijn vervelend maar tasten niet de riolering en je fundering aan, een huis kopen met duizendknoop zou voor mij een no-go zijn.
Sterkte met de vernietiging!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:30

Wispeltuur schreef:
Hier zijn ze bezig met een project waar ze aardperen gebruiken om van de duizendknoop af te komen. Ik weet er het fijne niet van maar volgens mij moet je een jaar of 3 aardperen neerzetten en die verdrijven dan de duizendknoop.

Aardperen woekeren ook enorm.
Maar die drukken geen fundering kapot bij mijn weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

De aardpeer is ook een invasieve exoot. Hij domineert groei van andere planten en is niet goed voor de bodem condities. Echter is dat precies de reden dat de aardpeer eventueel gebruikt kan worden om de duizendknoop weg te krijgen. Het idee is dat het de de duizendknoop weg domineert. Echter zit je daarna wel met een andere plant die moeilijk weg te krijgen is, of met een beetje pech beide.
Anderzijds maakt de aardpeer wel leuke bloemen, dus afhankelijk van hoeveel plek je hebt is het niet perse een nadeel.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op Gisteren, 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Maar als dat echt zo erg is zouden we dat dan al lang niet gemerkt moeten hebben ? Ik denk dat dat misschien alleen is als je niks doet..bij buren verderop zie ik bv heel hun oprit omhoog komen door boomwortels van eiken..maar ik heb niemand gehoord over de duizendknoop...en dan zouden we toch last moeten hebben met de riolering en dergelijke ook? De buurt is hier werkelijk vergeven er van...
Het is een woekerplant, maar op zich makkelijk te verwijderen..en bij te houden..hij groeit wel tussen de terrastegels door..maar we hebben nog nooit tegels moeten goedleggen..in de paardenwei blijft hij zelfs tot nu toe helemaal weg..geen idee of de paarden daar zelf voor zorgen..

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Majabeestje schreef:
De duizendknoop wat er nu staat is al hoog en het is best veel.

Stel, we zetten er varkens op. Moeten we het dan eerst kort knippen? Of eten ze ook de hoge planten?

En ze zijn al wel zo groot en dik dat eruit trekken lastig wordt denk ik. Of zitten de wortels vrij los bij deze plant?

Het sterft af in de winter. De dode stengels kun je zo lostrekken. In het voorjaar loopt het opnieuw uit.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

In ieder geval geen fotosynthese is geen overleving dus als je echt wilt kom je er vanaf door het weg te trekken

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Aardpeer is ook superlekker om op te eten en idd leuke bloemen (lijkt op zonnebloem, hoge stengels met gele bloemen).

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

schijnt dat duizendknoop ook lekker is en gezond...Ik heb nog geen behoefte gevoeld het te proberen. Dus in geval van nood hoeven we geen honger te lijden.

Japanse duizendknoop kan worden gegeten; de jonge scheuten zijn eetbaar en kunnen bereid worden als rabarber of asperges. Ze hebben een fris-zure smaak en kunnen gekookt, gestoomd, gebakken of rauw worden gegeten, bijvoorbeeld in salades, jams, compotes of roerbakgerechten.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

Jup duizendknoop is lekker, zevenblad trouwens ook! Haagwinde weet ik niet, kan je dat ook eten?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Heb jij het dan al gegeten?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Japanse duizendknoop? Jazeker, heb nog 3l jam hier staan! En een paar potten gepekeld als zuurtje in de salade. Zevenblad eet ik in het voorjaar door mn salade en aardpeer in de winter gewoon als groente, in soepen enz.

Jammer dat haagwinde niet eetbaar is, zou mooi zijn als we al die woekerende plantjes gewoon op konden smikkelen!