Cafeïne ontwenning: Nooit verwacht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:10

Kimbers schreef:
In veel thee zit ook gewoon caffeïne dus wellicht dat je daardoor niks gemerkt hebt.

Nee, ik ken de theeïne vrije varianten en die heb ik gedronken. Rooibos, kamille etc.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 13:13

miereneter schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik drink niet veel koffie, 1x per dag hooguit, en dan voornamelijk cappuccino of iets dergelijks, zodat de melk (ben ook nog eens lactose intolerant, dus lactasepilletjes standaard erbij) om de koffie te "verdunnen", want ga al stuiteren/bibberig worden van 2 kopjes. En ja, dat plassen herken ik.

Maar ook ik heb wel eens hoofdpijn gehad in het weekend, als ik dan geen koffie dronk. Niet hele erge hoofdpijn, wel zeurderig, en met een kop koffie was het over.

Daarom thuis décaf, en ook dat niet te veel, want voor de blaas maakt het niets uit of er veel of weinig cafeïne in de koffie zit.

Het idee is dat dit juist wel uitmaakt voor de blaas, cafeïne zou de blaas prikkelen. Vandaar meer aandrang. Verder drink ik eerder te weinig dan teveel, in totaal per dag, dus daar ligt de frequente toiletgang bij mij niet aan.

Juist decaf mag wel hoor dat is te verwaarlozen met cafeïne, ik drink die nu elke ochtend bij het ontbijt maar dat was het ook. Verder rooibos thee en water of ipv cola een andere frisdrank zonder cafeïne.

Pas ook op met thee, want daar zit het ook gewoon in!

Ik las in je andere post dat je het ook ging proberen, laat je even weten hoe het bij jou verloopt? :)

Marije_jiplover

Re: Cafeïne ontwenning: Nooit verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:17

Ik heb het een paar jaar terug met cola gehad.
Ik dronk kennelijk ongeveer een liter cola light per dag normaal gesproken. Op vakantie was die behoefte er niet, maar had ik wel een paar dagen flink hoofdpijn.
Tot ik zag dat de liter cola die ik op dag 1 van de vakantie had opgengemaak, op dag 5 nog niet op was :+
Doorgezet en drink nagenoeg nooit meer cola, wel 1 kop cappuccino per dag, maar daar heb ik geen last van als ik die eens oversla.
Maar dat is dan ook maar 1 kopje tov een hele liter cola een paar jaar terug.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:28

Ik ben wel een beetje verslaafd denk ik..als ik ‘s morgens thee drink ipv koffie ga ik in de loop van de middag wel echt verlangen naar koffie .Verwen moment of toch de cafeïne hunkering?

Wat wel bijzonder is…. Ik moest ook opvallend veel plassen.
Drink ook veel dacht ik….tot dat ik noodgedwongen een pak biologische koffie van de Aldi kocht.
Halverwege het pak viel me op dat die enorme aandrang om te plassen weg was. :o
Aangezien de koffie verder ook wel bevalt rij ik nu speciaal een eind om om af en toe wat van die koffie in te slaan.
Als iemand er een verklaring voor heeft hoor ik dat graag ….
Voor diegene die het ook eens willen proberen …het is de groene verpakking.Ben heel benieuwd of anderen mensen hetzelfde ervaren met deze koffie.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:10

Herkenbaar, en dan dronk ik niet eens veel koffie, 1 á 2 kopjes per dag.
Nu alleen nog decaf, en die vind ik net zo lekker.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:38

Ik moet heel veel plassen van zero dranken,dat maakt niet uit of het zero aanmaak limonade, zero cola of andere drank met zero is...Hoeveelheden maakt ook niet uit. glas en ik kan snachts mijn bed uit...Drink ik s,avonds een liter water is het geen probleem,heel bijzonder is dat.
Ik ben een hele grote koffie drinker ,drink rustig 4 grote mokken op een dag,maar ben ik ziek,dan lust ik geen koffie,kan ik het ook niet ruiken...dus koud turkey stoppen doet me niks,geen hoofdpijn niks..

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:54

O dat herken ik ..absoluut geen trek in koffie als je ziek ben.Doet me toch vermoeden dat het misschien niet zo gezond is.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:57

Petrichor schreef:
Juist decaf mag wel hoor dat is te verwaarlozen met cafeïne, ik drink die nu elke ochtend bij het ontbijt maar dat was het ook. Verder rooibos thee en water of ipv cola een andere frisdrank zonder cafeïne.

Ik las in je andere post dat je het ook ging proberen, laat je even weten hoe het bij jou verloopt? :)

Ja, ik weet het van thee. Zou dan ook eerder kruidenthee nemen. Defac koffie is een goede, dan kan ik wat geleidelijker ontwennen. Ik laat weten hoe het gaat. Wel pas volgende week, want dan heb ik vrij. Nu een hele drukke werkweek t/m zondag, niet het moment om af te kicken van wat dan ook (chocolade, ik kijk ook naar jou).

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 17:03

haha1995 schreef:
Ik moet heel veel plassen van zero dranken,dat maakt niet uit of het zero aanmaak limonade, zero cola of andere drank met zero is...Hoeveelheden maakt ook niet uit. glas en ik kan snachts mijn bed uit...Drink ik s,avonds een liter water is het geen probleem,heel bijzonder is dat.
Ik ben een hele grote koffie drinker ,drink rustig 4 grote mokken op een dag,maar ben ik ziek,dan lust ik geen koffie,kan ik het ook niet ruiken...dus koud turkey stoppen doet me niks,geen hoofdpijn niks..

Dat komt dus omdat zoetstoffen net als cafeïne ook prikkelend zijn voor de blaas.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 17:04

miereneter schreef:
Petrichor schreef:

Ja, ik weet het van thee. Zou dan ook eerder kruidenthee nemen. Defac koffie is een goede, dan kan ik wat geleidelijker ontwennen. Ik laat weten hoe het gaat. Wel pas volgende week, want dan heb ik vrij. Nu een hele drukke werkweek t/m zondag, niet het moment om af te kicken van wat dan ook (chocolade, ik kijk ook naar jou).

Ohnee zeker nu niet doen, ik wist het niet dus ik ben gestopt op voor mij de drukste werk dagen. :')

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 18:11

Ik had een coca cola verslaving en ben daar jaren geleden cold turkey mee gestopt.
2 weken afkickverschijnselen gehad, hoofdpijn en alles wat jij in de openingspost schreef.

Ik dronk wel 1,5 liter elke avond :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:01

Cola verslaving hoor je vaker inderdaad. Net als Red Bull. Ik ken ook meerdere mensen die echt heeeeel veel cola drinken en waarvan ik denk dat ze ook verslaafd zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 07:18

Het is wel een bekend gegeven, ik had vroeger collega's die regelmatig naar het buitenland gingen en dan ook wel op plekken terecht kwamen waar koffieleuten geen ding was, en die hadden het dan echt wel zwaar als ze daar een poosje waren :=

Dermate dat ze 'thuis' besloten ook maar te stoppen met koffie of het terug te brengen tot 1 kopje per dag voor de smaak :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 07:27

Suzanne F. schreef:
Maar ik was wel serieus suikerverslaafd. En die is ook lastig afkicken hoor, geloof mij.

Ik las niet goed en dacht dat hier "stikstofverslaafd" stond :+
Dat was wel een bijzondere verslaving geweest :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 07:51

Cayenne schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar ik was wel serieus suikerverslaafd. En die is ook lastig afkicken hoor, geloof mij.

Dat klinkt ook niet gezond nee. :')
Maar suiker zit echt overal in en we raken er zo aan gewend dat we grote hoeveelheden nodig hebben om nog iets zoet te vinden. Voor je het weet gaat de hele boel binnenin van slag daardoor. Glucose, insuline etc.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 07:57

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:

Maar suiker zit echt overal in en we raken er zo aan gewend dat we grote hoeveelheden nodig hebben om nog iets zoet te vinden. Voor je het weet gaat de hele boel binnenin van slag daardoor. Glucose, insuline etc.

Dit merk je pas goed als je het daadwerkelijk bewust gaat weglaten of verminderen in je eten. Toen ik veel ben afgevallen at ik vanzelfspreken minder suiker, maar als Limburgse sla ik natuurlijk op den duur een goed stuk vlaai niet af. Waar ik die normaal gesproken zou wegbuffelen smaakte het toen oprecht 'raar', zo zoet! Heb het stuk dan oprecht ook niet op kunnen eten, kwam er gewoon niet doorheen maar het smaakte wel!

Ik verbaas me trouwens over sommige hoeveelheden hier, ik ben koffie nu juist weer aan het minderen van à 5 koppen verdeeld over de dag naar 2 in de ochtend. Maar sommige drinken die 4 à 5 al in de ochtend, dat zou me ook niet lukken denk ik. _O-

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 08:08

Ik merk totaal geen verschil. Dronk ongeveer 6 koppen per dag, gestopt toen ik zwanger was maar beide keren niks gemerkt.
Ik kan ook gerust voor het naar bed gaan twee koppen koffie drinken en ik slaap alsnog als een roosje :Z

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 08:14

Isabel schreef:
Ik merk totaal geen verschil. Dronk ongeveer 6 koppen per dag, gestopt toen ik zwanger was maar beide keren niks gemerkt.
Ik kan ook gerust voor het naar bed gaan twee koppen koffie drinken en ik slaap alsnog als een roosje :Z

Dit is zo'n beangstigend soort mensen... :wow:
Als ik dat zou doen slaap ik waarschijnlijk pas tegen de ochtend. _O-

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 08:52

KimD schreef:
Isabel schreef:

Dit is zo'n beangstigend soort mensen... :wow:
Als ik dat zou doen slaap ik waarschijnlijk pas tegen de ochtend. _O-

Jee zeg, ja ik ook!
Ben eens gestopt een aantal jaren geleden en had daar weldegelijk last van: hoofdpijn en heel onrustig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:02

Als ik na 16uur nog koffiedrink lig ik gegarandeerd stuiterend plafond te staren :')

Suiker is ook vreselijk ja. Ik drink al jaren geen frisdrank meer, alleen soms limonade maar dan met een mini beetje siroop omdat ik de smaak snel te overweldigend vind. Frisdrank lust ik nu echt niet meer, enkel een colaatje bij de verzorgingspost tijdens een duurloop haha.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 17:16

Isabel schreef:

Ik las dus dat als je vlak voor het slapen of zelfs uren er voor koffie drinkt de kwaliteit van slapen slechter is. Dus je kan voor je gevoel wel goed slapen maar de kwaliteit van je slaap kan blijkbaar dus echt slechter zijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 17:16

Ik ben er doorheen! 4 hele slechte dagen gehad en vandaag heb ik weer van alles ondernomen en gedaan! :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:25

Petrichor schreef:
Isabel schreef:

Ik las dus dat als je vlak voor het slapen of zelfs uren er voor koffie drinkt de kwaliteit van slapen slechter is. Dus je kan voor je gevoel wel goed slapen maar de kwaliteit van je slaap kan blijkbaar dus echt slechter zijn.

Ik drink redelijk veel koffie, thuis altijd cappuccino en dan tussen de 4 en 8 op een dag. Bij mijn vriend zwart, en dan maar 2 tot 4.

Jaren terug sliep ik dus altijd slecht na een vergadering in de avond. Bleef maar malen.. dacht ook altijd dat het aan de vergadering lag: zo laat nog zo actief. Tot ik dus geen koffie meer nam bij die vergadering, maar gewoon gekookt water. Totaal geen probleem meer met slapen..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:08

Ik kan ook zonder. Ik drink als ik moet werken maar een kopje koffie. Thuis twee kopjes. Valt ook best mee

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:05

KimD schreef:
Suzanne F. schreef:

Dit merk je pas goed als je het daadwerkelijk bewust gaat weglaten of verminderen in je eten. Toen ik veel ben afgevallen at ik vanzelfspreken minder suiker, maar als Limburgse sla ik natuurlijk op den duur een goed stuk vlaai niet af. Waar ik die normaal gesproken zou wegbuffelen smaakte het toen oprecht 'raar', zo zoet! Heb het stuk dan oprecht ook niet op kunnen eten, kwam er gewoon niet doorheen maar het smaakte wel!

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat mensen suikerverslaafd zouden kunnen zijn. En zelfs vanuit gezond boerenverstand gekeken, heeft iemand ooit echt een zak kristalsuiker leeg zitten te eten of een ander (kleuters tellen niet mee oke := ) dat zien doen?

Hyperpalatable foods zijn verraderlijk lekker, komt neer op de combi vet + suiker + zout, maar suiker zelf is niet verslavend en daarbovenop ook nog eens super nuttig als je heel actief bent :j