Laadkabel over de stoep…

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Een buurt bewoner legt een laadkabel los over de stoep, wat doe jij?

Niets, leven en laten leven
63 (31%)
Niets, maar ik vind het wel super brutaal
26 (13%)
Ik spreek de bewoner erop aan
20 (10%)
Ik maak een melding bij de gemeente/politie
89 (44%)

Totaal aantal stemmen: 198

8nnemiek

Re: Laadkabel over de stoep…

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:34

Wat betreft het half parkeren op de stoep; ik kom ook regelmatig in dorpen waar dat normaal is, dus het ligt ook wel aan de situatie. Ik ben wel benieuwd naar de reden om de auto op de stoep te zetten.

Het is ook niet zo dat je altijd lang moet wachten op een auto. Die van ons hebben we direct na de proefrit meegenomen, die hadden we dezelfde dag thuis staan. Als de bijgeleverde laadkabel dan onverwacht te kort blijkt te zijn en het wel nodig is om even te laden dan kan ik me voorstellen dat je de auto bijvoorbeeld eenmalig dichter bij de paal moet zetten totdat de nieuwe kabel is geleverd.
Ik roep maar even een mogelijk scenario ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

Ik zou even aankijken wat er de komende zeg 2 weken gebeurt en of je de mensen toevallig tegen komt.

Blijft de auto regelmatig op de stoep staan, dan zou ik (al vrij snel) een melding doen bij de gemeente.

Kabel onbedekt en zie je ze toevallig eens en lijken ze normaal, gewoon eens vragen of ze er aan gedacht hebben om iets over de kabel te leggen ivm oude mensjes met rollator en rolstoelgebruikers bijv.

Staat hij in het vak en wordt de kabel bedekt en is de kabel netjes weg als de auto er niet staat, leven en laten leven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

Annick75 schreef:
KimD, de kabel is met een rolstoel wellicht niet onoverkomelijk, maar over een hele auto heen rijden is mij nog niet gelukt ;) en TS geeft aan dat de auto de hele stoep blokkeerde.

Ik ga stuk _O- Zie het ook al helemaal voor mij dat iemand als jackass parcour doet over de auto heen :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:07

Annick75 schreef:
KimD, de kabel is met een rolstoel wellicht niet onoverkomelijk, maar over een hele auto heen rijden is mij nog niet gelukt ;) en TS geeft aan dat de auto de hele stoep blokkeerde.

Ik zie nu een rolstoel voor me die a la monstertruck hoge wielen krijgt en vol over die auto dendert.

Of dat de stoel omhoog gaat en op hoge poten eroverheen rijdt.

Of nog beter, jets eronder en zo opstijgen en eroverheen vliegen. Dat zou cool zijn. Jetson style :))

Sorry. Mijn fantasie gaat soms met me aan de haal :')

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:25

Absoluut aanspreken, of als dat lastig is, briefje onder de autoruit. Gelijk melden vind ik altijd een beetje kinderachtig en zonde van de tijd/geld van de gemeente.

Op het moment dat een gebruiker het netjes zou doen, dus geen auto op de stoep en de kabel zo neergelegd dat iedereen er veilig over heen kan, zou ik zeggen lekker laten leven.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:33

Tja iedereen moet maar naar elektrische auto's maar die laadpalen zijn een drama als je geen eigen oprit hebt. Zou het dus lekker laten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:38

Ik vind het nogal een NSB instelling. :o
Ik zeg leven en laten leven. Als mensen er last van hebben kunnen ze zelf een melding maken toch? :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:42

Captain schreef:
Ik vind het nogal een NSB instelling. :o
Ik zeg leven en laten leven. Als mensen er last van hebben kunnen ze zelf een melding maken toch? :)

Dit klinkt voor mij erg individualistisch.
Indien ik kan voorkomen dat iemand last van de kabel krijgt, en fysieke schade oploopt, dan doe ik dat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:44

Het is ook meer een beetje de toon van TS. Klinkt alsof er gelijk met een gestrekt been ingegaan is.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:46

Captain schreef:
Het is ook meer een beetje de toon van TS. Klinkt alsof er gelijk met een gestrekt been ingegaan is.

Op die manier.
Ik snap hem :j

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:48

Persoonlijk zou ik ze gewoon even aanspreken/briefje onder de ruit als je er zn last van hebt. Mochten ze niet zo vriendelijk zijn en mensen hebben er echt veel last van zou ik met de gemeente overleggen.

Om nou gelijk naar de gemeente of politie te gaan vind ik wel wat overdreven, die hebben wel betere dingen te doen lijkt mij

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:55

Ik heb aan de hand van de titel ingevuld, niks leven en laten leven. De buren verderop doen dit ook, maar alleen s avonds/s nachts als de auto daadwerkelijk aan de lader hangt. Daarna ruimen ze de kabel weer op. Dus als het netjes gebeurt voel ik geen behoefte om het te melden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:56

Ik woon in een dorp waar het vrij normaal is half op de stoep te parkeren. De straten zijn niet altijd zo breed, dan kan de straat normaal gebruikt worden en zeker met ambulances of brandweer hou je dan ruimte genoeg over. En even kort er parkeren, je weet helemaal niet of ze er uren zo hebben gestaan.

Ga gewoon eens met ze praten, de meeste mensen bijten niet :)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:56

8nnemiek schreef:
Wat betreft het half parkeren op de stoep; ik kom ook regelmatig in dorpen waar dat normaal is, dus het ligt ook wel aan de situatie. Ik ben wel benieuwd naar de reden om de auto op de stoep te zetten.

Nee op de stoep parkeren mag niet. Dus volgens jou is het zo dat ik maar op de weg moet lopen omdat de auto 's op de stoep staan.
Hier in de wijk in mijn dorp gebeurt het ook veel en ik baal er van. Als ik de bestuurder zie vraag ik waarom ze het doen en meestal is het gewoonte :+

Ik vind het in het donker erg onplezierig .

Eveneens kabels over het voetpad. Ik ben net weer geopereerd aan mijn ogen en obstakels op een stoep is lastig genoeg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:57

Nog een keer: bij een particuliere kabel over de stoep is - gek genoeg - de gemeente aansprakelijk bij schade door valpartijen. Niet de bewoner van de woning (hoewel die het risico op claims ook niet zou moeten willen).
Mede daarom hebben nog weinig gemeenten ook een beleid mbt laadkabels vanuit woningen naar openbare parkeerplekken. Andere reden is dat bewoners vervolgens de plek voor hun deur willen claimen, wánt ze moeten kunnen opladen. Krijg je ook gedoe mee, wil een gemeente dus ook liever niet.

Dus: altijd melden bij de gemeente, dan weten zij tenminste dat er een aanspraklijkheidsrisico voor ze is. En dan mag de gemeente bepalen wat ze willen doen. Gedogen, beleid maken of verbieden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:58

Jester_ schreef:
Ik woon in een dorp waar het vrij normaal is half op de stoep te parkeren. De straten zijn niet altijd zo breed, dan kan de straat normaal gebruikt worden en zeker met ambulances of brandweer hou je dan ruimte genoeg over. En even kort er parkeren, je weet helemaal niet of ze er uren zo hebben gestaan.

Dan staat er een officieel verkeersbord om dat aan te duiden. Dat heet 'Canadees parkeren' trouwens.
Kwam ik laatst achter toen we hier in de gemeente zoiets wilden voorstellen in een bepaalde straat :+

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:01

Klopt maar die staan hier niet :D

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:15

Dan mag het dus niet.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:02

Prairy schreef:
Annick75 schreef:

Of dat de stoel omhoog gaat en op hoge poten eroverheen rijdt.

Go go Gadget Chair? Of zeg ik nu iets geks? (Niet iedereen ken misschien nog Inspector Gadget.)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:13

Ibbel schreef:
Dan mag het dus niet.

Klopt maar er mag wel meer niet. Dit gebeurd al zolang ik me kan heugen en er zijn nog nooit boetes voor uitgedeeld. Zolang je nog genoeg ruimte voor voetgangers overlaat is het juist alleen maar praktisch voor de doorstroom op de weg. Kijk je hoeft de stoep niet geheel te blokkeren maar anders zie ik het punt niet. En wellicht zijn haar oude buren het ook wel gewend, stond ie er maar kort of zijn er al andere oplossing. Maar dat is enkel gokken als ze niet even met ze gaat praten :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:17

Ik ben super onhandig en zou zo struikelen over zo’n laadkabel. Ik zou het direct melden bij de gemeente. Niet bij de politie, die heeft daar niets mee te maken. De gemeente kan er wel een boa op afsturen.
Ik zou niet de bewoners aanspreken. Je weet niet wat voor mensen dat zijn. Als ik ze zou kennen zou ik dat misschien wel doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:27

Ik zou de bewoner erop aanspreken. Wellicht heeft hij wel een ontheffing gekregen van de gemeente.
En dan krijg je direct te horen als dat zo is of de gemeente ook de materialen aan gaat bieden zodat de kabel niet gevaarlijk ligt of wat die er zelf aan gaat doen.
Parkeren op de stoep is inderdaad niet de bedoeling, en dat zou ik ook gewoon vriendelijk aankaarten.

Bewoners niet aanspreken omdat je ze niet kent? Het zijn je buren.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:50

Mijn keuze staat er niet bij.
Ik spreek de bewoner aan om te vragen of hij weet dat dit niet mag en welke risico's eraan kleven. Reageert de bewoner niet maak ik wel een melding bij de gemeente.
(Overigens krijg je hiervan van geen enkele gemeente ontheffing.) Zelfs al heb je bv zonnepanelen en een laadpunt bij je huis mag een kabel over de stoep echt niet.