Welk dekbed voor koukleum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 18:16

Berdien schreef:
Wollen dekbed :j Ademt goed, natuurlijk warm en om het ‘oeh koud’ gevoel in de winter tegen te gaan kun je een flanellen overtrek erom doen. Zaaaaaalig.

Haha, ja - precies dit <3
Ik heb juist vanmiddag een tweede flanellen dekbedhoes gehaald! (aanbieding Dirk)
Kan ik fijn afwisselen. Echt blij mee.

Bambelien

Re: Welk dekbed voor koukleum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 20:10

Ooh jongens wat een goede tips!
Heel blij mee. Ik heb alles al even globaal doorgelezen en ga zo alles nog even verder googlen. Het wordt dan dus inderdaad wol of dons. Dons is volgens mij wat lichter en wat meer fluffy, wat ik wel heel fijn vind, maar wol denk ik beter betaalbaar.
Een elektrische deken heb ik al, alleen zodra deze uitschakelt wordt ik koud wakker. Nu zal de leeftijd van mijn huidige dekbedje ook niet erg meehelpen aan de warmte (of meer het gebrek eraan)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:20

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:39

Dons is idd heel licht, ik vertrouwde het eerst niet en deed er een extra deken over 'want zo warm wordt het vast niet'. Nou, dreef mn bed zowat uit toen ik wakker werd _O-

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 18:05

Haha, dat zou ook nog wel een actie van mij kunnen zijn…

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:22

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:28

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:07

Zolala schreef:
Ik heb zelf een vierseizoenendekbed van wol (van Texels).
Zo heerlijk warm dat ik de combinatie zomer+winter zelfs nog nooit gebruikt heb <3
https://www.bol.com/nl/nl/p/texels-4-se ... 047653527/

Je zou eens kunnen kijken voor bijvoorbeeld Texels of Terschellinger, prijzen kunnen erg verschillen.

Ik heb ook deze. Maar wat voor een koukleum ook helpt is een traagschuim matras.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:17

Iets heel anders maar ik heb deze ik heb het s'nachts eerder warm dan koud maar vind het wel fijn om in een warm bed te stappen. Kan zowel verwarmen als verkoelen en je kan hem terwijl je slaapt gewoon aan laten staan. Ik vind het echt een ideaal ding. Heb hem al weer ruim 6 jaar en hij is wel wat duurder geworden maar zou hem zo weer kopen :j

https://www.zorgmatras.com/climsom-gekoelde-matrastopper-persoonlijk-70x190-cm/7010-1?gad_source=1&gad_campaignid=22886821872&gbraid=0AAAAADl2EFHu4FocQ8p98nRMqizl5pLRl&gclid=EAIaIQobChMIttbrra37kAMVxoODBx3oRzwTEAQYASABEgJLTPD_BwE

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:40

Needje schreef:
Zolala schreef:
Ik heb zelf een vierseizoenendekbed van wol (van Texels).
Zo heerlijk warm dat ik de combinatie zomer+winter zelfs nog nooit gebruikt heb <3
https://www.bol.com/nl/nl/p/texels-4-se ... 047653527/

Je zou eens kunnen kijken voor bijvoorbeeld Texels of Terschellinger, prijzen kunnen erg verschillen.

Ik heb ook deze. Maar wat voor een koukleum ook helpt is een traagschuim matras.

Een traagschuim matras is inderdaad warm. Bloedheet en totaal niet ademend. Ik vond dat echt afschuwelijk.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:47

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:18

Ik vind schapenwol het fijnst, met een tijk van katoen.

In ieder geval synthetisch materiaal vermijden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:13

Wij hebben wol, een zomer en een herfst deel. Vanavond gooi ik het herfst deel erop, als het nog kouder wordt dan ga ik ze combineren. Is in de zomer ook echt niet te warm, heb spijt dat ik niet eerder naar wol ben gegaan. :=

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:46

Wij hebben sinds kort een 4-seizoenen dekbed met dons, heel fijn. Ligt echt heel fijn om en over je heen. Maar dat is met jouw budget geen optie. Ik heb ooit een wollen 4-seizoenen dekbed gehad van de lidl, die was erg fijn en helemaal niet duur.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:30

Ik heb vorig jaar een wollen vier-seizoenen dekbed gekocht van Texelaar. Het zomerdeel is 200 grams en het herfstdeel 500, bij elkaar dus 700. Was de warmste die ik kon vinden. Sindsdien heb ik mijn elektrische deken niet meer nodig (ja, op de bank :D ).

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:42

Hier ook een texels wollen 4-seizoenen xxl dekbed. Paar jaar terug een keer bij de aldi gekocht voor 100,- wel een wat zwaardere deken, dons is wat lichter. Ik vind hem heerlijk, winters met een flanel overtrek :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:35

tamary schreef:
Aldi en LIdl hebben 1-2x/jaar aanbieding wollen dekbedden en aangezien lidl ook een webwinkel heeft :
https://www.lidl.nl/p/txl-comfort-texel ... kbed%20wol

Ik had al jaren en jaren een hele dure van maar was aan vervanging toe.
Ik moest dus een nieuwe en kreeg deze ( van de link) vorig jaar december voor mijn verjaardag van mijn moeder. Nou daar hoef je dus echt geen hele dure voor te kopen. Deze zijn echt net zo goed.
Echt heerlijk warm!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:48

djodjodjo schreef:
Hier al jaren deze in gebruik: https://www.ikea.com/nl/nl/p/fjallarnik ... 0/#content

Heerlijk en betaalbaar. En alleen de winter versie is ook hier meer dan genoeg voor koude winternachten.

Inderdaad mooi prijsje, maar 90% eendenveren en slechts 10% eendendons. Veren gaan hoe dan ook door de tijk heenkomen en dat wil je niet. Daarbij zijn veren ook eigenlijk meer geschikt als vulling dan temperatuurregeling. Een slecht geisoleerde slaapkamer of een giga koukleum heeft hier echt niet zo veel aan.

Hier kun je trouwens goede informatie vinden over donzen dekbedden, ook keurmerk, diervriendelijkheid etc: https://www.donskussen.nl/donzen-dekbed-advies
Staan ook bij veel dekbedden filmpjes. Ik heb veel aan die site gehad een paar jaar geleden in mijn zoektocht naar een goed donzen dekbed.

Black Friday komt eraan, dus wellicht kun je op goedkopere sites zoals dekbeddiscounter etc een mooie deal vinden?

Vraagje voor de wol-liefhebbers in een slecht geïsoleerde slaapkamers: hoe werkt zo'n wollen oplegmatrasje? Mag dat onder je hoeslaken of moet je echt op die wol gaan liggen? Dat gaat toch kriebelen? Is zo'n onderlegger écht warm?
Deze bijvoorbeeld: https://www.terschellinger.com/hoofdkus ... nAQAvD_BwE

Maar ik zag ook de Tesselaer, die heeft een mooie tijk eromheen. Kan iemand mij de verschillen en voor- of nadelen ervan vertellen toevallig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:12

Die topdekmatrassen zijn voor op je matras en onder je hoeslaken. Je ligt er dus niet direct op. Zou ook niet verstandig zijn, want je kan ze niet wassen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:07

Ik weet niet of dons zo dier vriendelijk “ geoogst “ wordt dus dat valt voor mij af na het zien van nare filmpjes over levend geplukte eenden.

Ik heb een echt wollen dekbed …heerlijk …er bestaat een “ merk” dat heet plan B.Prima dekbedden maar dan met kleine stik foutjes voor aangepaste prijzen…aanrader !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:35

Er zijn wel keurmerken, zie posts hierboven. Maar hoe waterdicht dat is... Gerecycled zou ik nog wel overwegen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:34

djodjodjo schreef:
Hier al jaren deze in gebruik: https://www.ikea.com/nl/nl/p/fjallarnik ... 0/#content

Heerlijk en betaalbaar. En alleen de winter versie is ook hier meer dan genoeg voor koude winternachten.

Ik heb die ook maar vind hem best wel fris op het moment. Dus toch op zoek naar iets dikkers.. of misschien wol ipv dons... ben er nog niet over uit. (ben wel een grote koukleum)

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:32

Mensen die allergisch zijn voor wol kunnen altijd een antiallergie hoes om een wollen dekbed doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:49

Dons is wel echt heel dieronvriendelijk. 1keer een filmpje van gezien en krijg er nog de rillingen van. Gans moest naderhand gehecht worden (wel zonder sedatie want das te duur) omdat de stukken vel half los gerukt werden. En dat was niet erg want dat veren eruit trekken was maar 1keer per jaar was het excuus |(

Ik vermoed dat velen dat niet weten?

Ben er wat verbaasd over dat dat zo massaal wordt aangeraden eigenlijk -O-

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 17:20

Wat een goede tips weer, echt heel blij mee!

Ik lees van een aantal mensen toch wel iets over allergieën. Zover ik weet ben ik nergens allergisch voor, maar misschien goed om dat toch even uit te proberen.

troi, ik begreep wel dat er ook diervriendelijk dons bestaat?