Vraag omtrent ziekmelding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

veneri schreef:
Ik begrijp alle vragen hier,maar wil er niet te diep op ingaan vanwege herkenbaarheid.
Bedrijfsarts is al ingeschakeld en heeft mij gebeld,die wil mij niet zien; want volledig aan het werk. Nu komt een reintegratieadviseur aansturen op een gesprek (terwijl ik mij niet ziekgemeld heb)
Ik heb in mijn verlofperiode echt er doorheen gezeten. Wakker liggen, dromen over het werk, piekeren, huilen en hoofdpijn en toenemende pijnklachten. Ik moet binnenkort weer starten met werken na mijn verlof. Reintegratieadviseur zal dan ook wel contact zoeken.
Weet niet hoe ik dat moet gaan doen,maar wil mij hierom niet ziekmelden. Dan zal het op iets van een arbeidsconflict gegooid gaan worden vermoed ik. En ziekmelden lost het probleem van een onterechte ziekmelding ook niet op.
Al met al: ik had mij beter meteen volledig ziek kunnen melden,ipv mijn stinkende best te blijven doen!

Ik snap er niets meer van.
Eerst was er niets aan de hand, behalve dat je even niet fysiek in staat bent naar je werkplek te gaan, maar je werkt volledig thuis.

Nu zeg je dat je binnenkort weer start met werken (na verlof), dus was je nou wel of niet aan het werk?
En welk verlof?

En dan wil je je niet ziekmelden om deze onenigheid. Surprise; je bent al ziekgemeld, dus je hoeft je niet ziek te melden.

Waar draait dit hele probleem nu om?

En even vanaf de andere kant bekeken: je staat (gedeeltelijk) ziekgemeld. Lekker, geniet ervan. Slaap uit, kom bij, zoek de zonnige herfst nog even lekker op en laat het op zijn beloop. De oplossing komt vanzelf en je krijgt toch wel uitbetaald.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:12

Ik mankeer iets waardoor ik niet kon reizen ivm peinklachten, daardoor thuisgewerkt. Alles in goed overleg.
Nu bijna hersteld, en plotseling door leidinggevende gedeeltelijk ziekgemeld. Waarschijnlijk om er druk op te zetten dat ik weer naar kantoor kom. Ik weet het niet.
Ik heb doorgewerkt want ben het niet eens met de ziekmelding.dit ook aangegeven.
Vervolgens had ik verlof (vakantie dus) waarin ik enorm gestressed geraakt ben door deze situatie.
Door de pijnklachten heb ik een lastige periode achter de rug,waarin ik mij volledig heb ingezet.
De ziekmelding voelt voor mij als een messteek in mijn rug. Als onrecht.een ander kan en mag dit toch niet zomaar doen?
Dit heeft mij veel stress gegeven en verdriet gedaan.
Kan je zeggen; joh lekker toch,geniet lekker van.
Ik kan dat niet. Dit is onrecht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

veneri schreef:
Ik mankeer iets waardoor ik niet kon reizen ivm peinklachten, daardoor thuisgewerkt. Alles in goed overleg.
Nu bijna hersteld, en plotseling door leidinggevende gedeeltelijk ziekgemeld. Waarschijnlijk om er druk op te zetten dat ik weer naar kantoor kom. Ik weet het niet.
Ik heb doorgewerkt want ben het niet eens met de ziekmelding.dit ook aangegeven.
Vervolgens had ik verlof (vakantie dus) waarin ik enorm gestressed geraakt ben door deze situatie.
Door de pijnklachten heb ik een lastige periode achter de rug,waarin ik mij volledig heb ingezet.
De ziekmelding voelt voor mij als een messteek in mijn rug. Als onrecht.een ander kan en mag dit toch niet zomaar doen?

Ik lees eerlijk gezegd niks was m.i. niet opgelost kan worden met een gesprek?
En begrijp oprecht niet waar alle stress en de messteek in je rug vandaan komt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:22

Ze zullen toch wel een reden gegeven hebben waarom ze nu vinden dat je weer kunt reizen?
Al dan niet terecht dat ze dat denken.

Ik neem aan dat jij hebt gezegd, nee dat lukt nog niet.

En vandaar uit deze ziekmelding.

Of klopt dit niet zoals ik het nu schrijf?

Als dat helder is kunnen bokkers hier misschien beter antwoord geven.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:27

Nee, ook daar is niks over gezegd en nog geen overleg over geweest.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:30

veneri schreef:
Nee, ook daar is niks over gezegd en nog geen overleg over geweest.

Niks over gezegd?
Ik ga er gemakshalve wel even vanuit dat jij metren gebeld hebt en het gesprek telefonisch aangegaan bent?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Maar waar heeft het dan wel over gegaan toen je aangaf ik ben het er niet mee eens?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Wat vreemd. Het kan wel degelijk nadelig zijn. Stel dat TS bij ziekte geen 100% loon ontvangt maar minder. En na 2 jaar ziekte is het reden voor ontslag dus ik zou hier ook niet zomaar mee akkoord gaan. Het is sowieso raar want je bent niet ziek en je verzuimt ook niet om te werken. En daarbij is een werkgever tegenwoordig ook gewoon verplicht te kijken hoe het werk nog wel gedaan kan worden of eventueel vervangend werk aan te bieden. Het feit dat TS gewoon volledig haar werk doet alleen dit thuis doet doordat reizen nu niet lukt betekend volgens mij dat een ziekmelding (geheel of gedeeltelijk) gewoon niet aan de orde is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Melzazu schreef:
Wat vreemd. Het kan wel degelijk nadelig zijn. Stel dat TS bij ziekte geen 100% loon ontvangt maar minder. En na 2 jaar ziekte is het reden voor ontslag dus ik zou hier ook niet zomaar mee akkoord gaan. Het is sowieso raar want je bent niet ziek en je verzuimt ook niet om te werken. En daarbij is een werkgever tegenwoordig ook gewoon verplicht te kijken hoe het werk nog wel gedaan kan worden of eventueel vervangend werk aan te bieden. Het feit dat TS gewoon volledig haar werk doet alleen dit thuis doet doordat reizen nu niet lukt betekend volgens mij dat een ziekmelding (geheel of gedeeltelijk) gewoon niet aan de orde is.

En dus zal dit niet het hele verhaal zijn....

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:45

Waarschijnlijk niet Goof maar ik probeer vooral te reageren op de info die er wel is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

Maar als je gedeeltelijk ziek bent gemeld tijdens je verlof, dan krijg je die uren/dagen "terug".

Als ik het zo lees dan lees ik (als buitenstaander) eerder een LG die wellicht echt het beste voor heeft met je en WIL dat je even rustiger aan doet om aan jezelf te denken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

maar als ze willen dat TS rustiger aan doet, dan zou ze toch ook minder uren moeten werken?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:24

Melzazu schreef:
Waarschijnlijk niet Goof maar ik probeer vooral te reageren op de info die er wel is.

Er is dus wel ziekte want ts kon niet zoals anders functioneren en naar kantoor toe.
Vervangend werk (thuis werken) zal niet genoeg compenseren dus een deel ziekmelden.

Verhaal van ts klinkt vaag, maar ik vind het ook wel logisxh klinken met wat hier staat

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Kinke schreef:
maar als ze willen dat TS rustiger aan doet, dan zou ze toch ook minder uren moeten werken?

Dat is het idee ook van de ziekmelding, maar ts weigert dat zelf.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:40

veneri schreef:
Ik ga er niet te diep op in vanwege herkenbaarheid van mijn verhaal, maar het korte verhaal isis:
Ik werk mijn volledige uren en doe mijn volledige werk. Kan door lichamelijke klachten tijdelijk niet reizen en werk iom leidinggevende al enige tijd volledig thuis (ipv 1xpw kantoor)
Nu heeft mijn leidinggevende mij zonder mijn instemming deels ziekgemeld.
Mag dat?

Volgens mij hebben jullie een werkafspraak gemaakt, dat jij volledig vanuit huis zult werken tijdelijk (op basis van redelijkheid). Inhoudelijk kun je al je werk doen (en doe je dat ook) en je maakt al je uren. Dan ben je niet ziek/arbeidsongeschikt.
Als klantcontact bij je werk hoort kan dit wel anders zijn trouwens.

De vraag is ook in hoe lang deze werkafspraak moet gelden. Maanden? Jaren? Het lijkt erop dat jouw LG het nu lang genoeg geweest vindt, is dat ook jouw idee erbij?

Hoe moeilijk ook: laat je niet zo opnaaien en kies voor rust. Je hebt schriftelijk aangegeven dat je het niet eens bent met de ziekmelding dus dat is dan toch al goed geregeld? De rest hoeft niet stante pede opgelost te worden en ook niet meteen tot een arbeidsconflict te leiden. Rustig info inwinnen, in gesprek gaan en ondertussen je werk doen. Niet te druk maken, dat is (nog) niet nodig.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

veneri schreef:
Ik heb doorgewerkt want ben het niet eens met de ziekmelding
.dit ook aangegeven.

Dus je hebt de ziekmelding vanuit je leidinggevende genegeerd en bent op eigen initiatief toch blijven werken?

Ik vrees dat dat niet zo slim was... Kun je flink mee in de problemen komen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Maar zolang je gewoon uit krijgt betaald is er toch geen probleem? Kan ermee te maken hebben dat het bedrijf verzuim vergoed krijgt van hun verzekering. De eerste x aantal dagen worden dan niet uitgekeerd dus zolang je ziek staat gaan die dagen niet opnieuw in. Kan vanalles zijn, ik zou me er niet druk om maken zolang je je salaris krijgt. Niet kunnen reizen door pijnklachten vind ik wel een reden voor deels ziek melden/reden dat bedrijf zich in wil dekken.

Ik denk dat het veel minder persoonlijk is dan je denkt maar meer een administratieve handeling?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Maar TS is toch niet ziek in de zin van arbeidsongeschikt voor haar werk. Ze kan haar werk gewoon doen alleen dan vanuit huis dus is in die zin niet arbeidsongeschikt.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Ik snap wel dat je door je leidinggevende ziekgemeld bent.

Mogelijk sta je slechts voor 1% ziek gemeld omdat je fysieke klachten hebt. Hierdoor gaan alle noodzakelijke signalen automatisch naar de juiste afdelingen. De bedrijfsarts, hr etc. Zodat je in beeld blijft. Ik zou er niet teveel achter zoeken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Melzazu schreef:
Maar TS is toch niet ziek in de zin van arbeidsongeschikt voor haar werk. Ze kan haar werk gewoon doen alleen dan vanuit huis dus is in die zin niet arbeidsongeschikt.

Niet zoals normaal met kantoor dus.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

Ik denk dat wij hier niet het hele verhaal weten en dat hoeft ook niet maar het beste is om rechtsbijstand te vragen of het juridisch loket.

En maandag toch even bellen met je manager Misschien fout?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Cioccolato schreef:
Melzazu schreef:

Er is dus wel ziekte want ts kon niet zoals anders functioneren en naar kantoor toe.
Vervangend werk (thuis werken) zal niet genoeg compenseren dus een deel ziekmelden.

Verhaal van ts klinkt vaag, maar ik vind het ook wel logisxh klinken met wat hier staat

Ze geeft aan wel haar volledige werk te doen en ook haar normale uren te maken, het enige verschil is dat ze dat volledig vanuit huis doet in plaats van deels vanuit huis en deels vanaf kantoor. Als je je volledige werk doet en je normale aantal uren maakt, is er geen reden om ziekgemeld te worden, Als je dan in overleg vanuit huis werkt en je leidinggevende je wel plots ongevraagd ziekmeldt, gaat er vanuit het bedrijf ook wel het één en ander mis.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

Ik denk dat TS gewoon graag zou willen weten of het juridisch mag, ziekmelden als je wel al je uren werkt maar daar zit meer achter dan enkel: ik werk toch mn uren en doe mn normale werk.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Hutcherson schreef:
Ik denk dat TS gewoon graag zou willen weten of het juridisch mag, ziekmelden als je wel al je uren werkt maar daar zit meer achter dan enkel: ik werk toch mn uren en doe mn normale werk.

In dat geval is https://www.vbsadvocaten.nl/blog/arbeid ... ek-houden/ leesvoer zou ik zeggen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Exitium schreef:
Ze geeft aan wel haar volledige werk te doen en ook haar normale uren te maken, het enige verschil is dat ze dat volledig vanuit huis doet in plaats van deels vanuit huis en deels vanaf kantoor. Als je je volledige werk doet en je normale aantal uren maakt, is er geen reden om ziekgemeld te worden, Als je dan in overleg vanuit huis werkt en je leidinggevende je wel plots ongevraagd ziekmeldt, gaat er vanuit het bedrijf ook wel het één en ander mis.

Niet volledig want normaal dus deels op kantoor.
Er zullen details missen maar het is dus niet wat er normaal gewerkt wordt.