Wat mag je van een NIEUW dak op je woning verwachten? lapwerk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 23:49

santie schreef:
Dus... Jij hebt zwart op wit van een expert dat de boel niet goed is gemaakt? De advocaat van de rechtsbijstand wil er geen zaak maken omdat " het niet zichtbaar is vanaf de grond" ? Het dak zit vol met ( nu herstelde) scheuren en er blijf water staan bij de schorsteen? Plassen op een dak gaan uiteindelijk doorzweten en dan heb je alsnog lekkage. Ook is de schade dan meestal groter. Ik zou toch weer contact opnemen met de rechtsbijstand en vragen naar een andere advocaat en/of een klacht indienen. Dit is natuurlijk geen normale gang van zaken. Jij hebt betaald voor een heel nieuw dak en daar zit toch minstens en vorm van garantie op. Het mag gewoon niet na een paar jaar al gaan scheuren. Dit klopt gewoon niet!

Dit!
Heeft je rechtsbijstandverzekering een klachtencommissie? Daar zou ik werk van maken.
Natuurlijk te bizar voor woorden.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:01

ben je hiermee nog verder gekomen?

germie

Re: Wat mag je van een NIEUW dak op je woning verwachten? lapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-25 14:18

Nee, tot op heden niet. De rechtsbijstand vindt dat ik op eigen kosten dan maar een nieuw rapport moet laten maken dat het niet klopt. Er zijn meerdere bedrijven gemaild om de situatie uit te leggen, maar tot op heden heeft er NIET 1 geantwoord. Het is net of ze er gewoon geen zin in hebben.

(lijkt een beetje op Nij Begun, wil ik wat laten doen in huis wat hier onder valt willen bedrijven niet langskomen omdat ze niet genoeg er aan kunnen verdienen omdat ik al veel isolatie heb laten doen, maar daar moet ik ook nog achteraan natuurlijk. Krijg daar overigens in 2026 een speciale zaakbegeleider voor toegewezen vanuit de NCG volgens een brief die ik vorige week kreeg (geldt voor de hele straat). Dus dan ook bespreken).

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:58

dat heeft met gaswiningsschade te maken denk ik?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-25 18:04

Wdj schreef:

ja, maar geeft aan dat bedrijven in mijn regio kennelijk weinig zin hebben om wat te doen als ze geen hele grote bedragen kunnen verdienen.

Als je 3 bedrijven gemaild hebt, maar geen reactie, dan vind ik dat best triest.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 18:38

Ik kan helaas de foto,s niet zien. Daar ben ik toch wel benieuwd naar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:49

germie schreef:
Wdj schreef:

ja, maar geeft aan dat bedrijven in mijn regio kennelijk weinig zin hebben om wat te doen als ze geen hele grote bedragen kunnen verdienen.

Als je 3 bedrijven gemaild hebt, maar geen reactie, dan vind ik dat best triest.

Je hebt een expertisekantoor aangeschreven bedoel je om een nieuw rapport te laten maken?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:11

Het blijft een gevecht tussen de dakbedekker en de zonnepanelen installateurs. Dat betekent dat je rapporten kan laten maken tot je een ons weegt, maar dat gaat je niet helpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 21:14

nikkel schreef:
Het blijft een gevecht tussen de dakbedekker en de zonnepanelen installateurs. Dat betekent dat je rapporten kan laten maken tot je een ons weegt, maar dat gaat je niet helpen.

Nee, dat stuk staat zwart op wit op papier van een expert dat het niet aan de zonnepanelenboer ligt (die overigens inmiddels failliet is).
Maar dat de advocaat vindt dat het 'waterdicht' moet zijn vs duurzaam en netjes waterdicht zoals je mag verwachten bij een nieuw dak.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 22:36

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 23:26

Wij hebben ook ellende gehad met het vervangen van het dak.

Was niet lek, maar omdat het al 30 jaar lag, uit voorzorg laten vervangen. Wij hebben wel voornamelijk plat dak (schuine deel moet nog -O- )

Dakdekker gevonden en het was zo lek als een mandje na afloop. Moesten zelfs zwembadjes binnen zetten om water op te vangen, emmers waren veel te snel vol. T regende binnen serieus harder dan buiten.

Wij hebben zelf een advocaat ingeschakeld, nieuwe dakdekker heeft rapport opgesteld, en alle kosten inclusief schadevergoeding en rapport, vonnis voor gekregen.

Uiteindelijk via deurwaarder alles terug gehaald. En 8000 extra voor de schade en rapport en advocaatkosten.

Klein bijkomend voordeel is dat we nu 10cm extra dakisolatie hebben bij de nieuwe dakdekker :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 09:02

germie schreef:
nikkel schreef:

Nee, dat stuk staat zwart op wit op papier van een expert dat het niet aan de zonnepanelenboer ligt (die overigens inmiddels failliet is).
Maar dat de advocaat vindt dat het 'waterdicht' moet zijn vs duurzaam en netjes waterdicht zoals je mag verwachten bij een nieuw dak.

Andere advocaat zoeken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 12:29

Is een advocaat van de rechtsbijstand.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 10:46

Germie, dan ben je uitgepraat. Volgens mij.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 11:24

Dan geef je aan dat je niet tevreden bent en een andere wil.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 13:03

Lijn volgen: eerst klacht bespreken en vastleggen in mail met huidige advocaat. Zorg dat je dit zwart op wit hebt. Geen verbetering? Dan klacht indienen bij Orde van Advocaten.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 13:48

liberia schreef:
Lijn volgen: eerst klacht bespreken en vastleggen in mail met huidige advocaat. Zorg dat je dit zwart op wit hebt. Geen verbetering? Dan klacht indienen bij Orde van Advocaten.

Ik meen te weten dat als dat over een rechtsbijstandsverzekering gaat, de klacht via het Kifid gaat.

Zie: https://www.kifid.nl/kifid-kennis-en-ui ... itspraken/

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:17

Zijn die dakdekkers aangesloten bij een vakorganisatie.? Zoals bijv, vebidak.?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:05

Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik in herhaling val...

€12 000 is inderdaad veel geld, al is dat relatief. Ik heb ook een nieuw dak laten leggen en hoewel ik een klein dak heb, kwam ik duizenden euro's duurder uit (bij degene die de laagste offerte had). Ik denk niet dat ik iemand zou vinden die het aan €12 000 had gedaan... Maar goed, dat ter zijde.

Mogelijk werkt het in België anders dan in Nederland. Persoonlijk zou ik zeggen: dit is een verzekeringskwestie. En dan bedoel ik niet zozeer dat daar per direct een advocaat op gezet moet worden. Maar normaal zijn dakdekkers (en anderen in de bouwsector) verzekerd voor schade ontstaan door hun toedoen. Of wat ook kan is dat je gevraagd wordt bij renovaties een aparte verzekering te nemen (Algemene BouwRisico's (ABR); dat is een aanvullende verzekering bij je woningverzekering). De verzekeringsexpert bepaalt dan ook hoeveel zij vergoeden. Het eventuele verschil dien je dan inderdaad zelf te betalen. (Dus als ze expert de schade begroot op €1500 en jij moet €5000 betalen, dan krijg je €1500 van de verzekering terug en betaal je zelf €3500; afhankelijk van wie aansprakelijk gesteld wordt, betaal je ook nog wel of geen franchises/eigen aandeel).

Hoe is de communicatie met de dakdekker gevoerd? Mondeling, via mail,...? Hou alles, incl. de foto's van de zonnenpanelenleverancier, goed bij. Vraag de zonnenpanelenleverancier evt om op papier te zetten hoe zij het dak gevonden hebben, hoe het eruit zag vooraleer ze begonnen (ik mag hopen dat ze foto's gemaakt hebben voor het plaatsen van de panelen) en welke stappen zij ondernomen hebben (jou inlichten bv).
Lees ook eens het contract / de algemene voorwaarden van de dakdekker na. Daar staat normaal gezien ook in wat je moet doen bij schade / niet tevreden zijn met de uitgevoerde werken en binnen welke termijn.
Ik zou persoonlijk geneigd zijn om sowieso een aangetekend schrijven te sturen met jouw klachten en de vermelding dat je een oplossing verwacht.

Wat je eveneens kan doen is eens zoeken naar reviews over die dakdekker en kijken of anderen vergelijkbare ervaringen hebben en/of zelf een review plaatsen. Geen idee wat er in Nederland bestaat, in Vlaanderen kan je TestAaankoop inschakelen, soms helpt dat ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 18:04

pateeke schreef:
Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik in herhaling val...

€12 000 is inderdaad veel geld, al is dat relatief. Ik heb ook een nieuw dak laten leggen en hoewel ik een klein dak heb, kwam ik duizenden euro's duurder uit (bij degene die de laagste offerte had). Ik denk niet dat ik iemand zou vinden die het aan €12 000 had gedaan... Maar goed, dat ter zijde.

Mogelijk werkt het in België anders dan in Nederland. Persoonlijk zou ik zeggen: dit is een verzekeringskwestie. En dan bedoel ik niet zozeer dat daar per direct een advocaat op gezet moet worden. Maar normaal zijn dakdekkers (en anderen in de bouwsector) verzekerd voor schade ontstaan door hun toedoen. Of wat ook kan is dat je gevraagd wordt bij renovaties een aparte verzekering te nemen (Algemene BouwRisico's (ABR); dat is een aanvullende verzekering bij je woningverzekering). De verzekeringsexpert bepaalt dan ook hoeveel zij vergoeden. Het eventuele verschil dien je dan inderdaad zelf te betalen. (Dus als ze expert de schade begroot op €1500 en jij moet €5000 betalen, dan krijg je €1500 van de verzekering terug en betaal je zelf €3500; afhankelijk van wie aansprakelijk gesteld wordt, betaal je ook nog wel of geen franchises/eigen aandeel).

Hoe is de communicatie met de dakdekker gevoerd? Mondeling, via mail,...? Hou alles, incl. de foto's van de zonnenpanelenleverancier, goed bij. Vraag de zonnenpanelenleverancier evt om op papier te zetten hoe zij het dak gevonden hebben, hoe het eruit zag vooraleer ze begonnen (ik mag hopen dat ze foto's gemaakt hebben voor het plaatsen van de panelen) en welke stappen zij ondernomen hebben (jou inlichten bv).
Lees ook eens het contract / de algemene voorwaarden van de dakdekker na. Daar staat normaal gezien ook in wat je moet doen bij schade / niet tevreden zijn met de uitgevoerde werken en binnen welke termijn.
Ik zou persoonlijk geneigd zijn om sowieso een aangetekend schrijven te sturen met jouw klachten en de vermelding dat je een oplossing verwacht.

Wat je eveneens kan doen is eens zoeken naar reviews over die dakdekker en kijken of anderen vergelijkbare ervaringen hebben en/of zelf een review plaatsen. Geen idee wat er in Nederland bestaat, in Vlaanderen kan je TestAaankoop inschakelen, soms helpt dat ook.

Mijn woning heeft een relatief speciaal dak, namelijk golfplaten. Dus geen pannen. En ook geen bitumen.

Ik had dus 2 jaar eerder een offerte laten maken van asbest verwijderen door bedrijf 1 en dat bedrijf had goede ervaring met samenwerken met bedrijf 2 om het dak te plaatsen. Maar wat er dus al aan vooraf ging was dat dus na 2 jaar er geen bedrijf 2 kwam met een afspraak. Dus kon het asbest niet verwijderd worden. Ik kreeg geen gehoor, niet op mail, niet op telefoon, maar ook de asbestsaneerder kon geen afspraak regelen. Dus toen waren we er klaar mee en heb ik de asbest saneerder gevraagd waar ze nu dan wel goed mee samenwerkten. En ik kreeg 4 namen. Ik was er op dat moment al best wel zat van, dus heb het eerste bedrijf van hun lijst gebeld voor een offerte, en die konden ook meteen een datum prikken. Dus ik helemaal blij. Enkele maanden later kon het al. Als je al 2 jaar gewacht hebt ben je blij. Maar ja, toen wist ik niet dat dit er achterweg zou komen.

Met de zonnepanelen is an sich alles goed gegaan, ware het niet dat de meeste zonnepanelenboeren geen zonnepanelen op golfplaten willen plaatsen. Dus ik heb zeker 8 bedrijven gehad die het gewoon simpel afwezen. Ik heb overigens wel zwart op wit dat de zonnepanelenboer geen schade veroorzaakt heeft. Dit heb ik wel van een expert op papier.

De foto's e.d. heb ik natuurlijk allemaal. Ook van de zonnepanelenboer. De communicatie met de dakdekker is op meerdere manieren gevoerd, whatsapp, telefoon, email, door zowel mij als m'n vriend. Alles is verder bewaard.

Ondertussen heeft mijn vriend 3 bedrijven gemaild met een uitleg over de situatie en of ze er een oordeel over kunnen vellen, rapport voor op kunnen maken enz. Maar antwoord ho maar. Je merkt dat helaas hier veel, bedrijven kunnen aardbevingsschade herstellen, en dan hebben ze geen zin in dit soort klusjes.
Heb zo ook letterlijk een afwijzing gehad voor een stuk vloerisolatie, de klus was te klein vonden ze om te doen in het kader van 'Nij begun'.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 16:52

Ik neem gewoon dus aan, dat de dakbedekker niet is aangesloten. Dat maakt deze zaak niet eenvoudiger.
Je kan als zonnepanelen legger wel stellen, dat je geen schade hebt gemaakt. Een paar foto,s gaan dat niet echt bewijzen. Dat het een problematisch klus zou gaan, om die panelen op het dak te leggen, was wel duidelijk nadat zo veel bedrijven de klus afwezen. TS, Ik wens je succes. Recht hebben is 1, recht krijgen is 2.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:14

Dat zie je wel vaker dat met "kleine" klusjes er geen reactie komt op je vraag. Heb ik zelf ook al gehad voor andere zaken. Jammer voor hun want ik ga er niet achter lopen :). Toen ik mijn dak liet vernieuwen moest er ook een kleine aanpassing gebeuren aan de afvoer van mijn cv-ketel. Ook weinig reactie gekregen. Een reageerde wel en kon ook snel komen om het op te lossen; En dat speelt uiteindelijk ook in zijn voordeel want ik heb hem inmiddels ook voor iets anders gevraagd.
Als het over een dak gaat... dakdekkers hebben ook gewoon veel werk, hebben het heel druk dus ze hebben doorgaans zo'n kleine klusjes ook niet nodig. Maar goed, neemt niet weg dat het wel rot is dat je niemand kan vinden die het wil doen.

Over het algemeen voor werken aan je huis van welke aard dan ook, informeer je over materialen, mogelijkheden voor jou en je woning, gangbare kostprijs (ongeveer), vraag aan vrienden, familie, kennissen,... met welke firma ze goede ervaringen hebben en/of zoek reviews, controleer indien mogelijk of ze schulden hebben, vraag offertes bij meerdere firma's, stel vragen, luister kritisch naar de antwoorden op jouw vragen (soms kan je - ook al heb je weinig kennis over dat onderwerp - daar al uit opmaken of ze de juiste expertise hebben en zo dus problemen voorkomen),...
In deze situatie zijn dat natuurlijk 'vijgen na Pasen'.

Ik weet niet of het in Nederland ook bestaat, maar nog los van de discussie wie aansprakelijk is en dit moet betalen, kan je misschien via een deeleconomieplatform op zoek gaan naar iemand die de werken kan uitvoeren. Dat komt soms qua prijs voordeliger uit en de kans is groter dat je op kortere termijn van meerdere mensen een offerte ontvangt. Een vriendin van mij heeft via die weg een lek in haar dak laten herstellen en was geloof ik wel tevreden. Of ik het zelf zou doen, weet ik niet. Als ik echt niemand zou vinden misschien wel. Een voordeel van zo'n deeleconomieplatform (in België) is Ring Twice (http://ringtwice.be). Als je niet te ver van de Belgische grens woont, vind je daar misschien ook iemand die het wil komen doen (al weet ik niet of je als Nederlander kan aanmelden).

Wat jou rechtsbijstand betreft... als je alles zwart op wit hebt staan (expert die aangeeft dat dakdekker aansprakelijk is, welke schade er is, wat er moet gebeuren om die schade op te lossen,...) begrijp ik eigenlijk niet goed dat de advocaat zegt dat je het zo maar moet laten. Wat is zijn redenering? Als je dat niet weet zou ik zo'n vragen toch zeker durven stellen. Durf kritisch te zijn en je mannetje te staan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 10:13

Pateeke, het gaat in dit geval om: het dak is nu dicht. Het werk is alleen niet bepaald netjes uitgevoerd en er schijnt nogal wat loodvervanger gebruikt te zijn. Loodvervanger is een soort kunststofband dat gebruikt wordt om scheuren e.d af te dichten. Of bij schoorsteen om de overgang van de schoorsteen naar de golfplaten te dichten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 10:54

Ja… maar daar heeft een expert dus blijkbaar al over geoordeeld dat dit niet is zoals het hoort te zijn. En persoonlijk begrijp ik ook dat als je een nieuw dak laat leggen, je niet happy wordt van zo’n oplapwerk. Als je zoveel betaalt voor een nieuw dak, wil je dat het gewoon in orde is en je er geen omkijken meer naar hebt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 12:41

Dus... Jij hebt zwart op wit van een expert dat de boel niet goed is gemaakt? De advocaat van de rechtsbijstand wil er geen zaak maken omdat " het niet zichtbaar is vanaf de grond" ? Het dak zit vol met ( nu herstelde) scheuren en er blijf water staan bij de schorsteen? Plassen op een dak gaan uiteindelijk doorzweten en dan heb je alsnog lekkage. Ook is de schade dan meestal groter. Ik zou toch weer contact opnemen met de rechtsbijstand en vragen naar een andere advocaat en/of een klacht indienen. Dit is natuurlijk geen normale gang van zaken. Jij hebt betaald voor een heel nieuw dak en daar zit toch minstens en vorm van garantie op. Het mag gewoon niet na een paar jaar al gaan scheuren. Dit klopt gewoon niet! Dit was al een eerdere reactie.