pateeke schreef:Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik in herhaling val...
€12 000 is inderdaad veel geld, al is dat relatief. Ik heb ook een nieuw dak laten leggen en hoewel ik een klein dak heb, kwam ik duizenden euro's duurder uit (bij degene die de laagste offerte had). Ik denk niet dat ik iemand zou vinden die het aan €12 000 had gedaan... Maar goed, dat ter zijde.
Mogelijk werkt het in België anders dan in Nederland. Persoonlijk zou ik zeggen: dit is een verzekeringskwestie. En dan bedoel ik niet zozeer dat daar per direct een advocaat op gezet moet worden. Maar normaal zijn dakdekkers (en anderen in de bouwsector) verzekerd voor schade ontstaan door hun toedoen. Of wat ook kan is dat je gevraagd wordt bij renovaties een aparte verzekering te nemen (Algemene BouwRisico's (ABR); dat is een aanvullende verzekering bij je woningverzekering). De verzekeringsexpert bepaalt dan ook hoeveel zij vergoeden. Het eventuele verschil dien je dan inderdaad zelf te betalen. (Dus als ze expert de schade begroot op €1500 en jij moet €5000 betalen, dan krijg je €1500 van de verzekering terug en betaal je zelf €3500; afhankelijk van wie aansprakelijk gesteld wordt, betaal je ook nog wel of geen franchises/eigen aandeel).
Hoe is de communicatie met de dakdekker gevoerd? Mondeling, via mail,...? Hou alles, incl. de foto's van de zonnenpanelenleverancier, goed bij. Vraag de zonnenpanelenleverancier evt om op papier te zetten hoe zij het dak gevonden hebben, hoe het eruit zag vooraleer ze begonnen (ik mag hopen dat ze foto's gemaakt hebben voor het plaatsen van de panelen) en welke stappen zij ondernomen hebben (jou inlichten bv).
Lees ook eens het contract / de algemene voorwaarden van de dakdekker na. Daar staat normaal gezien ook in wat je moet doen bij schade / niet tevreden zijn met de uitgevoerde werken en binnen welke termijn.
Ik zou persoonlijk geneigd zijn om sowieso een aangetekend schrijven te sturen met jouw klachten en de vermelding dat je een oplossing verwacht.
Wat je eveneens kan doen is eens zoeken naar reviews over die dakdekker en kijken of anderen vergelijkbare ervaringen hebben en/of zelf een review plaatsen. Geen idee wat er in Nederland bestaat, in Vlaanderen kan je TestAaankoop inschakelen, soms helpt dat ook.
Mijn woning heeft een relatief speciaal dak, namelijk golfplaten. Dus geen pannen. En ook geen bitumen.
Ik had dus 2 jaar eerder een offerte laten maken van asbest verwijderen door bedrijf 1 en dat bedrijf had goede ervaring met samenwerken met bedrijf 2 om het dak te plaatsen. Maar wat er dus al aan vooraf ging was dat dus na 2 jaar er geen bedrijf 2 kwam met een afspraak. Dus kon het asbest niet verwijderd worden. Ik kreeg geen gehoor, niet op mail, niet op telefoon, maar ook de asbestsaneerder kon geen afspraak regelen. Dus toen waren we er klaar mee en heb ik de asbest saneerder gevraagd waar ze nu dan wel goed mee samenwerkten. En ik kreeg 4 namen. Ik was er op dat moment al best wel zat van, dus heb het eerste bedrijf van hun lijst gebeld voor een offerte, en die konden ook meteen een datum prikken. Dus ik helemaal blij. Enkele maanden later kon het al. Als je al 2 jaar gewacht hebt ben je blij. Maar ja, toen wist ik niet dat dit er achterweg zou komen.
Met de zonnepanelen is an sich alles goed gegaan, ware het niet dat de meeste zonnepanelenboeren geen zonnepanelen op golfplaten willen plaatsen. Dus ik heb zeker 8 bedrijven gehad die het gewoon simpel afwezen. Ik heb overigens wel zwart op wit dat de zonnepanelenboer geen schade veroorzaakt heeft. Dit heb ik wel van een expert op papier.
De foto's e.d. heb ik natuurlijk allemaal. Ook van de zonnepanelenboer. De communicatie met de dakdekker is op meerdere manieren gevoerd, whatsapp, telefoon, email, door zowel mij als m'n vriend. Alles is verder bewaard.
Ondertussen heeft mijn vriend 3 bedrijven gemaild met een uitleg over de situatie en of ze er een oordeel over kunnen vellen, rapport voor op kunnen maken enz. Maar antwoord ho maar. Je merkt dat helaas hier veel, bedrijven kunnen aardbevingsschade herstellen, en dan hebben ze geen zin in dit soort klusjes.
Heb zo ook letterlijk een afwijzing gehad voor een stuk vloerisolatie, de klus was te klein vonden ze om te doen in het kader van 'Nij begun'.