Elektrische auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2866
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

Ik laat thuis (we hebben zonnepanelen) op een simpele stopcontact lader. Dus geen snelle(re) laadpaal laten installeren. Daar zit een extra ding tussen die bijhoud hoeveel stroom hij verbruikt waardoor ik makkelijk kan zien wat mijn auto verbruikt

Vorig jaar 25000 km gereden. Kosten thuis 300 euro voor het jaar, en dan nog de incidentele ladingen onderweg a 100 euro. Dus 400 euro en dan 25.000 km rijden vind ik dikke prima.

Mijn auto is van 2019, al sinds die tijd in ons bezit. Accu is dit jaar weer doorgemeten. En was de accu nog 97%. Ook mede omdat ik bijna nooit snellaad. Onderhoudskosten zijn ook de wereld niet met deze auto. 2 jaar terug was het een “duur” jaar omdat er een module stuk gegaan was. Ik heb 2 laadpoorten, een normale en een snellader. De module van de normale lader was stuk. Nieuwe module erin en hij doet het weer. Niet veel later ging het motertje stuk van de vergrendeling van de laadkabel. En een set nieuwe banden
Dat zijn al mijn grote uitgaven geweest. Ik ben dus dik tevreden voor mijn woon werk verkeer.

Vind het altijd grappig dat mensen direct aanhalen alsof je iedere dag honderden kilometers rijd en je dus altijd moet snelladen en stil moet staan.

Captain

Berichten: 22994
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

8nnemiek schreef:
Het zijn vooral mensen zonder elektrische auto die last hebben van range anxiety :))
Het went echt heel snel om rekening te houden met de range en eventueel 5 minuten te stoppen als je het net niet gaat redden.
En er zijn natuurlijk steeds meer openbare laadplekken waar je bijvoorbeeld tijdens de lunch kan laden als je een hele werkdag onderweg bent.
Het is even omdenken, maar echt niet zo lastig als veel mensen denken.


Precies dit.
Tegenwoordig kun je bij vrijwel elk tankstation ook gewoon laden en de ranges worden ook steeds beter. Onze huidige auto rijdt in de zomer 350 op volle batterij, in de winter rond de 250. Eerlijk rijden wij zulke afstanden enkel tijdens een roadtrip en dan willen we na 2u in de auto zitten ook echt wel even de benen strekken. Een kwartiertje laden, precies genoeg tijd om even naar het toilet te gaan, een stukje te lopen en wat te eten en te drinken te halen. :D

Onze volgende auto die we in januari krijgen heeft een range van 750 km. Dat is wat positief gedacht, maar dat zal in de zomer dan wel zo rond de 600km liggen en in de winter rond de 450/500 verwacht ik.

En wat 8nnemiek ook zegt, je leert heel snel plannen en vooruit denken. Zo spannend is het allemaal niet. :)

c_alsemgeest

Berichten: 23568
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:19

germie schreef:
Het grootste nadeel is elke paar 100km meteen 20 tot 25 minuten kwijt zijn om te laden. Dus nee, ik zie geen voordelen in elektrisch rijden. Hou dus met de traagheid van al dat laden ook rekening. Met een tank diesel ben je 1000km verder. Is 5 minuten werk. En tijd is nu eenmaal ook geld. Daar moet je ook rekening mee houden.


Ligt tegenwoordig wel aan de auto die je hebt.
Die van ons rijdt reel een kilometer of 400 a 500 (op papier een stuk meer, maar airco, weersomstandigheden, multimedia etc laten het terug gaan naar een reële 400 tot 500km).

Hij is in 20 minuten weer helemaal vol geladen. Dat is een tijd die ik bij een gewone rit met mijn benzine auto ook voor een stop gebruik. Even naar het toilet, broodje, koffie.
Dus ik merk niet veel verschil als we met de auto van mijn man gaan.
Wij zijn tot nu toe in NL, BE en DE geweest met deze wagen en tot nu toe gelukkig ook nooit moeite gehad om een laadplek te vinden. Hij pland het zelf in de rit in en zoekt ook een plek uit wat het beste past in de rit.
Dus dat hoef je zelf dan ook niet te doen.

Het enige irritante vind ik zelf dat aan het eind van je batterij hij sneller "leeg" lijkt te gaan dan aan begin. De inschatting km lijkt dan steeds minder te kloppen en loopt naar mijn gevoel sneller af.
Als je de auto de laadplek laat zoeken heb je er geen last van. Maar als je het zelf bepaald en moet je daar dus wel rekening mee houden, dat vind ik wel een minpunt.

Dan heb ik ook de bekende range anxiety _O- mijn man, waar de auto van is, heeft daar minder last van :+

Heb je een kortere actieradius of langere laadtijd, is het inderdaad helemaal niet relaxed om met een elektrische auto ver te moeten rijden.
Dat ben ik dan wel met je eens.
Maar het hangt echt af welke auto je hebt.

Verdee hebben wij inderdaad thuis een eigen laadpaal (en op de zaak) en zonnepanelen.
Dat is de enige manier om het een beetje rendabel te maken.

Captain

Berichten: 22994
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

germie schreef:
En als men dan schrijft dat een accu na 5 jaar nog 80% capaciteit heeft, dan vindt men dat g oed. Ik niet.


Onze auto had nieuw met 100% 387km bereik. Nu na 5 jaar met 100% 370km bereik.
Dus dat zal ook aan de auto liggen. Het is allemaal niet zo negatief.

germie

Berichten: 29550
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

Captain schreef:
8nnemiek schreef:
Het zijn vooral mensen zonder elektrische auto die last hebben van range anxiety :))
Het went echt heel snel om rekening te houden met de range en eventueel 5 minuten te stoppen als je het net niet gaat redden.
En er zijn natuurlijk steeds meer openbare laadplekken waar je bijvoorbeeld tijdens de lunch kan laden als je een hele werkdag onderweg bent.
Het is even omdenken, maar echt niet zo lastig als veel mensen denken.


Precies dit.
Tegenwoordig kun je bij vrijwel elk tankstation ook gewoon laden en de ranges worden ook steeds beter. Onze huidige auto rijdt in de zomer 350 op volle batterij, in de winter rond de 250. Eerlijk rijden wij zulke afstanden enkel tijdens een roadtrip en dan willen we na 2u in de auto zitten ook echt wel even de benen strekken. Een kwartiertje laden, precies genoeg tijd om even naar het toilet te gaan, een stukje te lopen en wat te eten en te drinken te halen. :D

Onze volgende auto die we in januari krijgen heeft een range van 750 km. Dat is wat positief gedacht, maar dat zal in de zomer dan wel zo rond de 600km liggen en in de winter rond de 450/500 verwacht ik.

En wat 8nnemiek ook zegt, je leert heel snel plannen en vooruit denken. Zo spannend is het allemaal niet. :)

Even serieus, elke 250km naar de laadpaal? Ik kan niet eens een dagje in de randstad gaan duiken dan zonder 2 keer een laadpaal te moeten zoeken. En dan is het 1 keer diesel er in en ik kan vervolgens nog een stuk rijden. Ik wil alleen auto's met een range van bewezen 800km of meer, ook in winterse omstandigheden. En dat kan alleen met een brandstofauto. Ik vind tanken echt niet leuk om te doen.

Daarnaast, tussenwoning, dus dan krijg je geen laadpaal voor de deur want dan moet je over de stoep. Voordelig laden zit er dan ook niet in. Best wat nadelen dus.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2866
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:25

Ik heb nu wel de laatste tijd meer “laad” frustratie. Ik heb een CHaDeMo poort. Op steeds meer (en ook mijn trusty Fastned) is het bijna alleen maar CCS. Dan krijg ik wel laad anxiety omdat je dan dus 4 laadstations steeds CCS tegen komt. En dan hoef je maar 10% bij de laden (= 5 minuten) om thuis te kunnen komen

Captain

Berichten: 22994
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

germie schreef:
Even serieus, elke 250km naar de laadpaal? Ik kan niet eens een dagje in de randstad gaan duiken dan zonder 2 keer een laadpaal te moeten zoeken. En dan is het 1 keer diesel er in en ik kan vervolgens nog een stuk rijden. Ik wil alleen auto's met een range van bewezen 800km of meer, ook in winterse omstandigheden. En dat kan alleen met een brandstofauto. Ik vind tanken echt niet leuk om te doen.

Daarnaast, tussenwoning, dus dan krijg je geen laadpaal voor de deur want dan moet je over de stoep. Voordelig laden zit er dan ook niet in. Best wat nadelen dus.


Ja, als jij regelmatig zulke afstanden rijdt moet je het niet doen natuurlijk als dat laden je zo hoog zit. :(:)

Feit is dat niet iedereen regelmatig zulke afstanden aflegt en het prima te doen is, zeker met een laadpaal aan huis.
Die wij overigens ook niet hebben, maar ook publiekelijk laden is goedkoper dan benzine.

Grainey

Berichten: 2183
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Interessant dit, wij twijfelen om vanaf januari een kia picanto of een elektrische auto te kopen, dus ik lees even mee. Ik kijk toch vooral naar de aanschafkosten, 16k zoals hier genoemd wordt voor een auto vind ik fors, zeker als een kia picanto veel minder kost 2dehands (5.000-7.000 euro voor een auto van max 5 jaar oud en max 100.000 km gereden). Ik zie in dezelfde prijsrange elektrisch eigenlijk alleen de renault zoe 2e hands voorbij komen dus dan kom je al niet aan een tesla of een kia niro oid die een grotere afstand kunnen rijden. En ik ben toch bang voor oplopende stroomkosten en wegenbelasting en de verzekering is zeker duurder elektrisch. Met het zuinige rijden van de kia picanto (1 op 23 rijdt onze huidige), lage wegenbelasting en verzekering zie ik toch niet snel de financiele voordelen in van een elektrische auto. Voordat ik de aanschafkosten er dan uit heb moet ik al verder vooruit kijken dan 5 jaar als ik dat zo uitreken. De reken tool eerder genoemd in dit topic vindt ook dat een kia picanto veel voordeliger is dan.

8nnemiek

Berichten: 45768
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

Dat ligt helemaal aan hoeveel kilometers je maakt. Per kilometer is een EV een heel stuk goedkoper, maar in de aanschaf inderdaad vaak wat duurder. Het zal best een paar jaar duren voordat je de hogere aanschafprijs eruit hebt.
Het rijdt wel echt fantastisch, heerlijk stil, vlot als het nodig is, en ik vind het ook wel fijn om wat luxe te hebben als de achteruitrijcamera en sensoren enz.

DuoPenotti

Berichten: 42689
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:48

Maar die achteruitrijcamera heb je voortaan ook in die kleinere benzine auto's.

Wij hadden ook een proefrit gemaakt in een aygo, met camera.
Maar voor ons viel die af, dat maakte wel zo'n lawaai.
Dat was echt teveel stadsauto, terwijl we hier juist op de 80 km wegen zitten.

Bij de Zoe moet je opletten of het een huur accu is of niet.
Bij huur vond ik het duur worden voor de afstanden die wij rijden.

8nnemiek

Berichten: 45768
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Ook bij oudere benzine auto's rond de 6k? Mijn tante heeft laatst haar oude Fiat 500 ingeruild voor een tweedehands Kia Picanto van 13k. Het verbaasde me eigenlijk wat voor belachelijke prijzen er worden gevraagd voor zo'n tweedehands autootjes, en daar zitten nauwelijks luxe snufjes in.

Bij de allergoedkoopste EV's heb je inderdaad nog vaak een huuraccu. We hebben die van ons uiteindelijk overgekocht. Maar bij zo'n ZOE heb je dat wel ook meteen een vrij luxe auto, met evt die camera en parkeer sensoren en navigatie enz enz.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op Vandaag, 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 42689
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

die wij gekeken hadden was 6.700.-

BarbaravdW

Berichten: 1356
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

germie schreef:
[...knip..]

Daarnaast, tussenwoning, dus dan krijg je geen laadpaal voor de deur want dan moet je over de stoep. Voordelig laden zit er dan ook niet in. Best wat nadelen dus.


Ik heb een laadbox aan mijn huis, ook een tussenwoning, dus kabel over de stoep met een speciale mat er overheen. Ik heb hier vooraf met de gemeente contact over opgenomen, ik wilde eigenlijk zo'n parasol arm dinges maar dát mocht niet. Dit wel. Okidokie, dan doen we dat!
Op de 3 plekjes het dichtst bij mijn voordeur kan ik allemaal laden qua kabellengte dus dat gaat prima. Inmiddels heeft vriend ook een EV dus we laden om de beurt. De box kan gewoon met laadpasje dus de baas betaalt de stroom terug, die we zelf opwekken met de zonnepanelen.

Dieuwke_

Berichten: 5086
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

Ik volg dit topic even. Ik krijg net voor de kerst mijn EV van de baas. Aan de ene kant heb ik er wel zin in (want nieuwe auto, nieuwe snufjes en meer luxe :+ ) maar ik vind het ook wel een beetje spannend. Vooral voor de lange afstanden. Gelukkig hoef ik voor mijn werk niet vaak heel ver weg, heb de laadpaal al thuis geïnstalleerd gekregen en op onze kantoren is er ook genoeg ruimte om te laden. Het zal vast wel loslopen en dan is het fijn om hier wat ervaringen te lezen.

miccamaaike

Berichten: 8964
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Ik lees dat je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt.

Wij hebben een een flexibel energietarief. Ieder uur (of inmiddels zelf ieder kwartier) betaal je een ander tarief. Daardoor kun je het laden plannen. In de nachten en in het weekend is het goedkoopst. In het weekend hebben we vaak zelfs gratis stroom en er zijn zelfs dagen met een negatieve stroomprijs. Nadeel is dat de zonne-energie die je terug levert, je dan ook voor betaalt. Maar als je het met de auto qua laden een beetje kunt plannen dan is het echt super interessant. We laden de auto echt voor een schijntje. Scheel wel dat woonwerk voor mijn man maar 70 km totaal is per dag, dus t is niet dat de auto iedere dag aan de lader hoeft. Wat dat betreft dus ook goed om te kijken naar je woon-werk kms en de prestaties van de accu.

Qua kostenplaatje van een electrische auto... de Tesla model 3 (nieuw) van mijn man is als je het omrekent net zo duur als de 2017 Skoda diesel die ik heb :+ als je afschrijving, brandstof en onderhoud meerekent dan tikt t hard aan zeg maar.

Gnome
Berichten: 9052
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Wij hebben sinds kort een hybride (53km) en EV (330km). Ik moet bij de EV nog wel even wennen aan dat je wel op tijd moet bedenken dat ie genoeg kms in de accu heeft voor de volgende dag. Bij nood niet snel weg kunnen voor veel km, vind ik het enige spannende nadeel. Hij kan ook snelladen dichtbij dus zal wel loslopen als het echt een keer zover komt.

Dit wordt onze eerste maand met laadpaal aan huis dus ben benieuwd wat we nu netto kwijt gaan zijn vs benzine. Openbaar laden is bij ons schreeuwend duur.. 55 tot 75ct per kwh dus dat kon echt niet uit.

Captain

Berichten: 22994
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Wij hebben onderling afgesproken dat hij onder de 180km aan de lader gaat. Zo heb je altijd genoeg bereik in een noodsituatie.

c_alsemgeest

Berichten: 23568
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:05

Gnome schreef:
Wij hebben sinds kort een hybride (53km) en EV (330km). Ik moet bij de EV nog wel even wennen aan dat je wel op tijd moet bedenken dat ie genoeg kms in de accu heeft voor de volgende dag. Bij nood niet snel weg kunnen voor veel km, vind ik het enige spannende nadeel. Hij kan ook snelladen dichtbij dus zal wel loslopen als het echt een keer zover komt.

Dit wordt onze eerste maand met laadpaal aan huis dus ben benieuwd wat we nu netto kwijt gaan zijn vs benzine. Openbaar laden is bij ons schreeuwend duur.. 55 tot 75ct per kwh dus dat kon echt niet uit.


Klopt, mijn man deelt die spanning helemaal niet :')
Maar ik wel, daarom is mijn eigen wagen ook een plug-loze hybride :+

Gnome
Berichten: 9052
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

Captain schreef:
Wij hebben onderling afgesproken dat hij onder de 180km aan de lader gaat. Zo heb je altijd genoeg bereik in een noodsituatie.


Ja ik begreep van de verkoper alleen wel dat dat niet echt top voor je accu is. Hij zei.. Alleen opladen als het echt moet qua kms de volgende dag. Anders zo goed als leeg. Fabel?

Gaat om een auto uit 2020, 40k op de teller. Bij aankoop (volgens advertentie) nog 100% accu capaciteit.

Gnome
Berichten: 9052
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

c_alsemgeest schreef:
Gnome schreef:
Wij hebben sinds kort een hybride (53km) en EV (330km). Ik moet bij de EV nog wel even wennen aan dat je wel op tijd moet bedenken dat ie genoeg kms in de accu heeft voor de volgende dag. Bij nood niet snel weg kunnen voor veel km, vind ik het enige spannende nadeel. Hij kan ook snelladen dichtbij dus zal wel loslopen als het echt een keer zover komt.

Dit wordt onze eerste maand met laadpaal aan huis dus ben benieuwd wat we nu netto kwijt gaan zijn vs benzine. Openbaar laden is bij ons schreeuwend duur.. 55 tot 75ct per kwh dus dat kon echt niet uit.


Klopt, mijn man deelt die spanning helemaal niet :')
Maar ik wel, daarom is mijn eigen wagen ook een plug-loze hybride :+


Moet er als hoofdauto of vakantie auto ook niet aan denken haha. Mooi hybride maargoed met die 53km zouden we al 75% woonwerk moeten kunnen dekken dus ben benieuwd.

8nnemiek

Berichten: 45768
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

Gnome schreef:
Captain schreef:
Wij hebben onderling afgesproken dat hij onder de 180km aan de lader gaat. Zo heb je altijd genoeg bereik in een noodsituatie.


Ja ik begreep van de verkoper alleen wel dat dat niet echt top voor je accu is. Hij zei.. Alleen opladen als het echt moet qua kms de volgende dag. Anders zo goed als leeg. Fabel?

Gaat om een auto uit 2020, 40k op de teller. Bij aankoop (volgens advertentie) nog 100% accu capaciteit.

Het ligt deels aan je accu; li-ion vindt het niet fijn om tot 100% geladen te worden (al zit het in de meeste auto's al ingebouwd dat 100% op het scherm nooit 100% acculading is) en hangt het liefst zo rond de 40% als hij niet wordt gebruikt. Af en toe leeg trekken is heel goed, dan kan het BMS zich beter afstellen..
En LFP accu's zijn wat meer idiotproof, die kun je makkelijker tot 100% laden en ook vol laten staan. Maar ook daar geldt dat het voor het BMS goed is om het af en toe verder leeg te trekken.
Het kan verder geen kwaad om je auto op pakweg 80% lading een tijdje stil te laten staan. Maar 100% is niet ideaal.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op Vandaag, 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome
Berichten: 9052
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:19

Waar zie ik welke accu erin zit?

8nnemiek

Berichten: 45768
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:21

Dat zou in de specs van je auto te vinden moeten zijn. Oudere EV's hebben meestal li-ion NCM, en de meeste nieuwe Chinese auto's en Tesla's vanaf ik meen 2021?? hebben LFP (lifepo4) accu's, en er zijn vast nog meer modellen die al over zijn op LFP. Officieel is dat ook een vorm van li-ion overigens, maar in de volksmond is li-ion in principe altijd de NCM accu.
Hier kun je het bv opzoeken: https://ev-database.org

Captain

Berichten: 22994
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:31

Gnome schreef:
Captain schreef:
Wij hebben onderling afgesproken dat hij onder de 180km aan de lader gaat. Zo heb je altijd genoeg bereik in een noodsituatie.


Ja ik begreep van de verkoper alleen wel dat dat niet echt top voor je accu is. Hij zei.. Alleen opladen als het echt moet qua kms de volgende dag. Anders zo goed als leeg. Fabel?

Gaat om een auto uit 2020, 40k op de teller. Bij aankoop (volgens advertentie) nog 100% accu capaciteit.


Voor ons een fabel. Zie mijn eerdere bericht, na 5 jaar is volle accu afgenomen met ongeveer 15km.

Gnome
Berichten: 9052
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:43

8nnemiek schreef:
Dat zou in de specs van je auto te vinden moeten zijn. Oudere EV's hebben meestal li-ion NCM, en de meeste nieuwe Chinese auto's en Tesla's vanaf ik meen 2021?? hebben LFP (lifepo4) accu's, en er zijn vast nog meer modellen die al over zijn op LFP. Officieel is dat ook een vorm van li-ion overigens, maar in de volksmond is li-ion in principe altijd de NCM accu.
Hier kun je het bv opzoeken: https://ev-database.org


Thanks. Li hier. Ook grappig dat daar staat 270km terwijl ie 330km zegt bij 100%. :+