Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
8nnemiek schreef:Het zijn vooral mensen zonder elektrische auto die last hebben van range anxiety![]()
Het went echt heel snel om rekening te houden met de range en eventueel 5 minuten te stoppen als je het net niet gaat redden.
En er zijn natuurlijk steeds meer openbare laadplekken waar je bijvoorbeeld tijdens de lunch kan laden als je een hele werkdag onderweg bent.
Het is even omdenken, maar echt niet zo lastig als veel mensen denken.

germie schreef:Het grootste nadeel is elke paar 100km meteen 20 tot 25 minuten kwijt zijn om te laden. Dus nee, ik zie geen voordelen in elektrisch rijden. Hou dus met de traagheid van al dat laden ook rekening. Met een tank diesel ben je 1000km verder. Is 5 minuten werk. En tijd is nu eenmaal ook geld. Daar moet je ook rekening mee houden.
mijn man, waar de auto van is, heeft daar minder last van 
Captain schreef:8nnemiek schreef:Het zijn vooral mensen zonder elektrische auto die last hebben van range anxiety![]()
Het went echt heel snel om rekening te houden met de range en eventueel 5 minuten te stoppen als je het net niet gaat redden.
En er zijn natuurlijk steeds meer openbare laadplekken waar je bijvoorbeeld tijdens de lunch kan laden als je een hele werkdag onderweg bent.
Het is even omdenken, maar echt niet zo lastig als veel mensen denken.
Precies dit.
Tegenwoordig kun je bij vrijwel elk tankstation ook gewoon laden en de ranges worden ook steeds beter. Onze huidige auto rijdt in de zomer 350 op volle batterij, in de winter rond de 250. Eerlijk rijden wij zulke afstanden enkel tijdens een roadtrip en dan willen we na 2u in de auto zitten ook echt wel even de benen strekken. Een kwartiertje laden, precies genoeg tijd om even naar het toilet te gaan, een stukje te lopen en wat te eten en te drinken te halen.
Onze volgende auto die we in januari krijgen heeft een range van 750 km. Dat is wat positief gedacht, maar dat zal in de zomer dan wel zo rond de 600km liggen en in de winter rond de 450/500 verwacht ik.
En wat 8nnemiek ook zegt, je leert heel snel plannen en vooruit denken. Zo spannend is het allemaal niet.
germie schreef:Even serieus, elke 250km naar de laadpaal? Ik kan niet eens een dagje in de randstad gaan duiken dan zonder 2 keer een laadpaal te moeten zoeken. En dan is het 1 keer diesel er in en ik kan vervolgens nog een stuk rijden. Ik wil alleen auto's met een range van bewezen 800km of meer, ook in winterse omstandigheden. En dat kan alleen met een brandstofauto. Ik vind tanken echt niet leuk om te doen.
Daarnaast, tussenwoning, dus dan krijg je geen laadpaal voor de deur want dan moet je over de stoep. Voordelig laden zit er dan ook niet in. Best wat nadelen dus.

germie schreef:[...knip..]
Daarnaast, tussenwoning, dus dan krijg je geen laadpaal voor de deur want dan moet je over de stoep. Voordelig laden zit er dan ook niet in. Best wat nadelen dus.
) maar ik vind het ook wel een beetje spannend. Vooral voor de lange afstanden. Gelukkig hoef ik voor mijn werk niet vaak heel ver weg, heb de laadpaal al thuis geïnstalleerd gekregen en op onze kantoren is er ook genoeg ruimte om te laden. Het zal vast wel loslopen en dan is het fijn om hier wat ervaringen te lezen.
als je afschrijving, brandstof en onderhoud meerekent dan tikt t hard aan zeg maar. Gnome schreef:Wij hebben sinds kort een hybride (53km) en EV (330km). Ik moet bij de EV nog wel even wennen aan dat je wel op tijd moet bedenken dat ie genoeg kms in de accu heeft voor de volgende dag. Bij nood niet snel weg kunnen voor veel km, vind ik het enige spannende nadeel. Hij kan ook snelladen dichtbij dus zal wel loslopen als het echt een keer zover komt.
Dit wordt onze eerste maand met laadpaal aan huis dus ben benieuwd wat we nu netto kwijt gaan zijn vs benzine. Openbaar laden is bij ons schreeuwend duur.. 55 tot 75ct per kwh dus dat kon echt niet uit.

Captain schreef:Wij hebben onderling afgesproken dat hij onder de 180km aan de lader gaat. Zo heb je altijd genoeg bereik in een noodsituatie.
c_alsemgeest schreef:Gnome schreef:Wij hebben sinds kort een hybride (53km) en EV (330km). Ik moet bij de EV nog wel even wennen aan dat je wel op tijd moet bedenken dat ie genoeg kms in de accu heeft voor de volgende dag. Bij nood niet snel weg kunnen voor veel km, vind ik het enige spannende nadeel. Hij kan ook snelladen dichtbij dus zal wel loslopen als het echt een keer zover komt.
Dit wordt onze eerste maand met laadpaal aan huis dus ben benieuwd wat we nu netto kwijt gaan zijn vs benzine. Openbaar laden is bij ons schreeuwend duur.. 55 tot 75ct per kwh dus dat kon echt niet uit.
Klopt, mijn man deelt die spanning helemaal niet
Maar ik wel, daarom is mijn eigen wagen ook een plug-loze hybride
Gnome schreef:Captain schreef:Wij hebben onderling afgesproken dat hij onder de 180km aan de lader gaat. Zo heb je altijd genoeg bereik in een noodsituatie.
Ja ik begreep van de verkoper alleen wel dat dat niet echt top voor je accu is. Hij zei.. Alleen opladen als het echt moet qua kms de volgende dag. Anders zo goed als leeg. Fabel?
Gaat om een auto uit 2020, 40k op de teller. Bij aankoop (volgens advertentie) nog 100% accu capaciteit.
Gnome schreef:Captain schreef:Wij hebben onderling afgesproken dat hij onder de 180km aan de lader gaat. Zo heb je altijd genoeg bereik in een noodsituatie.
Ja ik begreep van de verkoper alleen wel dat dat niet echt top voor je accu is. Hij zei.. Alleen opladen als het echt moet qua kms de volgende dag. Anders zo goed als leeg. Fabel?
Gaat om een auto uit 2020, 40k op de teller. Bij aankoop (volgens advertentie) nog 100% accu capaciteit.
8nnemiek schreef:Dat zou in de specs van je auto te vinden moeten zijn. Oudere EV's hebben meestal li-ion NCM, en de meeste nieuwe Chinese auto's en Tesla's vanaf ik meen 2021?? hebben LFP (lifepo4) accu's, en er zijn vast nog meer modellen die al over zijn op LFP. Officieel is dat ook een vorm van li-ion overigens, maar in de volksmond is li-ion in principe altijd de NCM accu.
Hier kun je het bv opzoeken: https://ev-database.org