Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

_Mar3 schreef:
Ik vind plantjes heel leuk, maar geen idee waar jullie het over hebben met al die moeilijke namen. _O-
Ik heb een pannenkoekenplant, cactussen en een sansevieria, telt dat ook? :+

Pannenkoekenplant <3 Ik blijf het 1 van de leukste planten vinden.

Ze waren jaren "uit de mode" en nu weer helemaal terug gelukkig :):)

Suzanne F.

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

Ik heb ook een pannenkoekje. Hierbij foto van mijn nieuwe lepel met wit in het blad en een foto van mijn vensterbank.

Afbeelding
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:34

Ik vind zelf de pannenkoekplant 3x niks haha :D alleen de Pilea mojito vind ik wel grappig, maar ik zou hem zelf niet kopen.

Ik heb ook een Spathyphyllum diamond, Suzanne! Alleen wel een slagje kleiner dan die van jou. Ik heb er recent ook een aantal bladeren af moeten halen dus hij is nu een beetje ielig, maar heeft wel 1 bloem. Oh en hij maakt baby's!

Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:38

Mijn Philodendron Jose bueno heeft zo'n apart nieuw blad, ik weet niet of het zijn eigen 'tekening' is of het gevolg van ongedierte/ziekte. Maar het heeft allemaal kleine stipjes! Echt als groen in het blad, het is er niet af te schrapen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op Vandaag, 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

Ik heb een mojito pannenkoek maar die staat denk ik iets te donker, geen mojito meer te zien bij de nieuwe bladeren :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

Ik had een paar jaar geleden ook een mojito pannenkoek gekocht van 25 euro, is ook geen mojito meer en die stond best licht.

Wat apart die donker groene stipjes Karlijn.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Ik kom er net achter dat mijn Alocasia Zebrina gaat bloeien <3 hoe vet! Heb hem nu net vijf jaar maar dit is nog nooit gebeurd, haha.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

xPabloBokt schreef:
Ik kom er net achter dat mijn Alocasia Zebrina gaat bloeien <3 hoe vet! Heb hem nu net vijf jaar maar dit is nog nooit gebeurd, haha.

[ Afbeelding ]

Wat een gave plant zeg!

Raar die stipjes op het blad. Ik zou hem toch even insprayen tegen schimmel. Als je zeker weet dat het geen beestjes zijn.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

Een nieuw topic, wat leuk ik praat ook graag weer mee!

Die Alocasia hierboven, wat vet dat die gaat bloeien! Heb ik nog nooit eerder gezien

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

hé leuk, kamerplanten, ik heb er niet veel, want ik heb geen vensterbanken. Ik heb 2 pannenkoekplantjes en 1 citroenplant, ik kan ze maar moeilijk in leven houden, dus misschien kan ik iets leren hier.
Tot vorig jaar had ik op de galerij bij mijn voordeur heel veel planten staan, maar die moesten weg vanwege nieuwe regels omtrent brandveiligheid. Helaas pindakaas, ze deden het daar uitstekend!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:04

Leuk een planten topic!

Ik wil altijd meer planten :D, maar ondertussen weet ik niet meer waar ik ze moet neerzetten haha.
Vooral grote kamerplanten vind ik erg leuk, het liefst donkergroene planten. Op een of andere manier altijd voorkeur voor donkergroen blad, ipv lichtgroen.

In de woonkamer heb ik een haat liefde verhouding met de Ficus Lyatra van 1,90m. In september 4 nieuwe bladeren er bij gekregen, eerste sinds tijdje. Deze week zijn er al 2 bladeren afgevallen... Blijf het een onwijs mooie plant vinden, maar nog steeds geen idee of die nou blij is of niet.
Ook een Polyscias Fabian, schat 1,30m. Ooit bij de IKEA meegenomen en gek genoeg doet die het echt goed.
In de slaapkamer heb ik een grote Croton Mrs. Iceton. Erg mooi, maar die plant heeft altijd wel wat. Eerst Spint, dat behandeld en toen kwam wolluis. Wat nu weg lijkt, na verschillende keren behandelen.
Gelukkig is al weer een tijdje de enige plant daar, waardoor de plagen zich niet hebben verplaatst.

Verder nog wat kleinere planten, die wel op kastjes en tafels passen :D

Nu het huis aardig vol is begin ik ook steeds meer planten op m'n balkon te zetten. Doel is om geen beton meer te zien en echt een tuin gevoel te hebben. Waar het binnen nog lukt om planten in leven te houden heb ik voor buitenplanten echt zo geen groene vingers...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:24

Gaaf zulke reuzen! Ik vind zelf de Polyscias aralia ming (niet de eerste foto van google maar die donkergroene plant met kleine vertakte blaadjes) heel leuk, ruikt heel kruidig ook, maar ze gaan altijd dood bij mij.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:34

Oh wat leuk dit topic :D ik volg/lees mee!

Heb 35 planten in huis, wel makkelijke, ze doen het allemaal goed :D leuk om hier mee te lezen!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:13

RanjaRietje, mooi aantal! Wat voor soorten heb je?

_Karlijn schreef:
Gaaf zulke reuzen! Ik vind zelf de Polyscias aralia ming (niet de eerste foto van google maar die donkergroene plant met kleine vertakte blaadjes) heel leuk, ruikt heel kruidig ook, maar ze gaan altijd dood bij mij.

Even opgezocht. Die is ook leuk!
De versie die ik heb doet het goed voor het raam op het westen en aardig wat water. Misschien werkt
    dat ook met deze?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:19

Afbeelding

Een plantentopic? en ik hoor het nu pas!? Hier mijn zaagcactus, een kleintje zoals je kan zien. Zal morgen 'de rest' op de foto zetten!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:21

Dat ziet er goed uit Pablo! Gaaf.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook twee van mijn planten op de foto gezet. Heel bij met de vetplant, qua vorm is het net koraal. :):)
    De conifeer heb ik net. Heb hem meteen gesnoeid, want ik vond hem te hoog naast de kast. Benieuwd hoe die het gaat doen

De Latijnse namen weet ik niet, dus wie het wel weet: brand los. :+

Mooie zaagcactus Benfan. Ziet er gezond en fris uit!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:33

Mooie conifeer! Ben heel benieuwd of/hoe die het binnen doet.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:41

Je koraalding is een Crassula ovata, een variant van de Jadeplant. Deze kweekvorm heeft volgens mij verschillende namen, Hobbit/Gollum heb ik wel eens gezien of Horntree, volgens mij zijn dat dezelfde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:22

Wat een gezellige drukte!! :D

Suzanne, heb jij nu een roze lepelplant? Wat is dat? Ik wil het :')

Die Croton waar over wordt geschreven is ook wel erg leuk!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:28

Janine1990 schreef:
    Wat een gezellige drukte!! :D

Suzanne, heb jij nu een roze lepelplant? Wat is dat? Ik wil het :')

Die Croton waar over wordt geschreven is ook wel erg leuk!!

Nee roze lepel bestaat niet. Ik heb een Diamond, die heeft wit in het blad. En gewoon witte bloemen.

Die roze die je ziet is een Anthurium.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:51

Leuk! Ik zat ooit in de eerste, maar uit het oog verloren.

Ik heb Aloe Vera’s, Sansevieria’s, een dramathea en nog twee waarvan ik de naam niet weet.

Ik ben vooral goed in Aloë Vera’s, dus als iemand er een wil kan je ze komen halen :')
    Heb er nu weer twee die baby’s waren maar als kool groeien en eigenlijk weg moeten maar ik vind weggooien zonde.
    Sansevieria’s gaan ook lekker. Maar die baby’s zijn niks aan, want groeien niet zo snel :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:46

Hier ook aardig wat planten in huis. Ik zal binnenkort eens foto's maken. Nu het donkerder wordt en de verwarming op de logeerkamer laag staat, heb ik wel wat kamerplanten verplaatst. Het zijn tenslotte meestal mediterrane planten.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:52

black_kelpie schreef:
    Je koraalding is een Crassula ovata, een variant van de Jadeplant. Deze kweekvorm heeft volgens mij verschillende namen, Hobbit/Gollum heb ik wel eens gezien of Horntree, volgens mij zijn dat dezelfde.

Wat tof dat jij dit weet. Leuk om te horen.

Leuk de Aloë Vera's Verooo. Ik heb ook een kleintje. Groeit niet hard bij mij, maar wel gestaag.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 49 min geleden

kosseh schreef:
    RanjaRietje, mooi aantal! Wat voor soorten heb je?

_Karlijn schreef:

Even opgezocht. Die is ook leuk!
    De versie die ik heb doet het goed voor het raam op het westen en aardig wat water. Misschien werkt
      dat ook met deze?

Ik heb even een lijstje gemaakt welke planten ik heb Kosseh

Pannekoek plant
      Dwerg palm
      Varen
      Monstera Adansonii
      2 soorten cactus
      Nog 2 soorten monstera
      Aantal vetplanten
      Scindapsus
      Sanseveria
      Lepelplant groot
      Drakenklimop
      Flamingo plant
      Chinees lantaarn
      ZwanekroosHangplant
      Schefflera, 1 alleen groen maar ook 2 met geel er door
      Spaghetti cactus
      Tadescantia 2 soorten

Sommige heb ik meerdere van :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

Ik zal mijn planten ook even voorstellen :) . Ze zien er niet allemaal fantastisch uit omdat mijn katten sommige planten erg lekker vinden }:)

Calathea 1. Ding groeit als kool en heeft afgelopen zomer zelfs gebloeid <3
      Afbeelding

Graslelie (katten vinden deze lekker)Afbeelding

Monstera thai constellation. Als ini mini gekregen en groeit goed <3 Afbeelding

Scharlaken ster (bromelia). Heeft kleintjes naast zich dus de hoofdplant zal tzt sterven. Ik denk dat deze een grotere pot mag hebben.Afbeelding

Philodendron pink princess. Gekocht bij de aldi voor 3 euro incl pot. Groeit als kool en mag een grotere pot (en mosstok). Ook al succesvol gestekt.
      Afbeelding

Crassula ovata. Iemand hier had deze ook zag ik. Ik heb deze als zielig stengeltje gered bij mijn vader thuis. Mijn moeder zorgde altijd voor de planten en toen mn vader alleen overbleef, bleef er weinig van over. Ontzettend dankbare plant. Is inmiddels heel wat groter en ook meerdere keren succesvol gestekt.Afbeelding

Krulvarens. Deze heb ik nog niet zo lang maar ik vind het blije, fris groene plantjesAfbeelding

Calathea 2. Deze heb ik ook nog maar kort. Helaas vinden de katten deze lekker. Ik merk dat ze echt moet acclimatiseren maar ik hoop dat ze het straks net zo goed gaat doen dan mn andere "Thea". Om de dag een beetje water en de andere dag onder de nevel-douche.
      Afbeelding

Dracaena, ook een jonkie die nog mag gaan laten zien hoe die het hier gaat doenAfbeelding

Mijn pannenkoekje. Heeft een moeizame periode gehad. Gekke is dat ik geen moeite heb met calathea's maar wel om deze mooi te krijgen. Heeft deze zomer een grotere pot en compleet nieuwe grond gekregen. Knapte toen erg op maar ik vind hem nu weer mehhAfbeelding

2 sansevieria's (en in het midden een stek van de crassula ovata). Beide met jonge scheuten erbij. 1 is een keer op de grond beland (jup, dankzij een kat natuurlijk) en heeft wat schade gehad.Afbeelding

Mijn tweede monstertje die onderweg is om een groot monster te worden <3 . Als kleintje gekocht bij de lidl voor ik meen 4 euro incl pot. Afbeelding

Mijn enorm sneue olifantspoot. Katten.. ;( Afbeelding

Drakenklimop. Gekregen van mijn vader en doet het prima. Ik moet alleen bedenken hoe ik hem wil hebben als ie nog groter wordt. Zou ook kunnen hangen in plaats van langs een mosstok groeien he?Afbeelding

Last but not least.. mijn geldboom (pachira). Ongeveer een jaar geleden was dit mijn eerste kamerplant. Kwam nogal gestresst hier binnen en heeft een tijd nodig gehad om de goede kant op te gaan. Daarna een weelderige zomer gehad, maar groeide zo scheef richting het raam dat ik hem toch even weer een stuk verschoven heb. Daar is hij niet heel blij mee, maar hij moet zijn best maar even gaan doen om rechter te groeien, dan mag ie weer dichterbij het raam (op het noorden)Afbeelding