Manager from hell

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:43

Als het bedrijf zo groot is zou ik echt volledig reïntegrerenin in een team en locatie zonder mfh. Je moet niks meer met hem te maken krijgen. Vanaf from scratch totaal ergens anders. Ook al start je met een uur per week.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:22

horsii schreef:
Manager heeft twee gezichten, sommige snappen de issues die andere hebben dus ook niet.

Same... Of ze snappen het wel, maar zien de goede kant en draaien met mfh mee.

Geheel los van mfh lukt tot op heden niet, hij is vanuit de organisatie degene die mijn reïntegratie 'begeleid' (lees: frustreert) en de bedrijfsarts is groot fan van elders reïntegreren, maar wel contact houden met eigen team en mfh. Dus ik ga 1x pw langs bij mijn eigen team.

Hoger management weet van mn issues en twijfels over terugkeer in eigen team, maar dat is wel organisatie beleid, zodat ziekmelding niet als machtsmiddelen worden misbruikt voor interne sollicitaties. Hier ligt alleen wel een serieus probleem onder, dus ik hoop dat ze meewerken om mij intern te verplaatsen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Je vraagt om ervaringen van anderen, en daar zie ik ook veel adviezen die vooral draaien om de strijd aan te gaan/voor je rechten op te komen. Ik denk dat je op dit moment het meest gebaat bent bij het opknippen van je behoeften.

1) Je hebt een veilige omgeving nodig om te reintegreren. Doe daarvoor wat strict noodzakelijk is (zoals je hebt gedaan, bij een ander team integreren) en besteed verder geen aandacht aan mfh.

2) Je hebt het nog nodig om dit mentaal te verwerken. Dat mfh op je pad is gekomen, dat je bent uitgevallen, hoe je moet omgaan met het onrecht dat je voelt etc.

Mfh afzeiken lucht vast op, maar om dit een plekje te geven, moet je naar een ander perspectief gaan waarbij de boosheid en het verdriet op de achtergrond verdwijnen. Dat voelt nu vast nog ver weg, maar later kijk je hopelijk terug op een periode waarin je jezelf beter hebt leren kennen en dat mfh ook maar een mens is.

- De strijd aangaan en je gelijk willen halen zou ik afraden. Dan gaat je energie daarheen ipv bovenstaande punten.

Ken je de podcasts van Evelien Aartsen? Ik vind haar drieluik over de verschillende fases van een burn-out erg waardevol en ik denk dat jij er ook veel aan kan hebben.

https://spotify.link/9Q2W0GzuKXb

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

Ladyson schreef:
Je vraagt om ervaringen van anderen, en daar zie ik ook veel adviezen die vooral draaien om de strijd aan te gaan/voor je rechten op te komen. Ik denk dat je op dit moment het meest gebaat bent bij het opknippen van je behoeften.

1) Je hebt een veilige omgeving nodig om te reintegreren. Doe daarvoor wat strict noodzakelijk is (zoals je hebt gedaan, bij een ander team integreren) en besteed verder geen aandacht aan mfh.

2) Je hebt het nog nodig om dit mentaal te verwerken. Dat mfh op je pad is gekomen, dat je bent uitgevallen, hoe je moet omgaan met het onrecht dat je voelt etc.

Mfh afzeiken lucht vast op, maar om dit een plekje te geven, moet je naar een ander perspectief gaan waarbij de boosheid en het verdriet op de achtergrond verdwijnen. Dat voelt nu vast nog ver weg, maar later kijk je hopelijk terug op een periode waarin je jezelf beter hebt leren kennen en dat mfh ook maar een mens is.

- De strijd aangaan en je gelijk willen halen zou ik afraden. Dan gaat je energie daarheen ipv bovenstaande punten.

Ken je de podcasts van Evelien Aartsen? Ik vind haar drieluik over de verschillende fases van een burn-out erg waardevol en ik denk dat jij er ook veel aan kan hebben.

https://spotify.link/9Q2W0GzuKXb

Huh, ik lees juist niemand die zegt de strijd aangaan. Iedereen zegt ren voor je leven, weg van zulke managers.

Suzanne F.

Re: Manager from hell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:53

In een klein bedrijf is dit nog vervelender. Vooral als het de directeur betreft en de managers beetje zelfde laken een pak zijn.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Ladyson schreef:
.

Ik pak dit er even uit hoor.

Afzeiken is nu niet bepaald een woord wat ik in deze kwestie zou gebruiken. TS ervaart dit zo en voelt dit zo. Afzeiken is imo als je iemand aan het afkraken bent op dingen waar iemand niks aan kan doen. Bijvoorbeeld een neus die enorm groot is.

Daarbij zeg je MFH is ook maar een mens. Maar zoals TS beschrijft wel een mens die gedrag laat zien wat anderen schaadt. En als iedereen nou zou zeggen: ach MFH is nou eenmaal zo en is ook maar een mens betekent dat dat er NIETS gaat veranderen.

Mensen op bepaalde posities kunnen gewoon veel. En sommige kunnen teveel. En dat zijn dan mensen die misbruik maken van hun machtspositie. Die macht gebruiken met de verkeerde intenties. En als je daar allemaal ja knikkers bij zet zal er nooit wat veranderen.

Niemand zegt hier de strijd aan gaan. Maar dat je er wat van zegt en er wat mee doet betekent niet dat je een strijd aan gaat. Dat betekent dat je je grens hebt bereikt en groei voor jezelf dat je beter en anders wil.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:31

Suzanne F. schreef:
In een klein bedrijf is dit nog vervelender. Vooral als het de directeur betreft en de managers beetje zelfde laken een pak zijn.

Ja dan is het helemaal dramatisch... Hier is gelukkig het hogere mt ook niet blij met de situatie en snappen ze nu ook het hoge verloop uit zijn oude team.

Gevecht aangaan beperkt zich echt tot dat wat nu noodzakelijk is voor mij. Dus voorlopig geen projecten in eigen team en daar enkel mn neus laten zien, zodat ik voldoe aan wat van mij verwacht wordt.

Nu een stukje kunnen opbouwen zodat ik weer werk conditie krijg zou fijn zijn. Nu ben ik na 2 a 3 uur compleet afgedraaid, terwijl ik normaal met gemak 40 plus uur maakte.

Een nieuwe baan / omgeving zal daarin echt helpen, maar zal ook energie kosten in het begin met mensen, werk etc. leren kennen. Die energie is er nu gewoon niet.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

Kun je niet reïntegreren in spoor 2. Ervaring opdoen bij een ander bedrijf, een gezondere omgeving zodat je ook mentaal kunt herstellen en rustig je uren kunt opbouwen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:04

Ik heb ook zo'n manager gehad... Heel veel personeel is gaan lopen. Ik ook. Dat is uiteindelijk de beste keuze voor jezelf.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:22

TS hoe lang ben jij nu (gedeeltelijk) ziek? Dit ivm spoor 2?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:28

Zertab schreef:
Ik heb ook zo'n manager gehad... Heel veel personeel is gaan lopen. Ik ook. Dat is uiteindelijk de beste keuze voor jezelf.

:j
Hier exact net zo.
Super leuk team, compleet uit elkaar gevallen door gedrag van manager.

Uit eindelijk is hij zelf twee maal overgeplaatst. -O- -O-

Heel jammer, mocht mijn werk toen heel graag doen, zonder enige vorm van tegenzin. Tot hij kwam. :j -O-

Echt het beste keuze voor jezelf. <3 je bent meer waard.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:36

liberia schreef:

Spoor 2 is nog niet in beeld, dat duurt nog even en zowel psycholoog als bedrijfsarts adviseren/ gaan er vanuit dat als ik in het andere team reintegreer en zodra ik rond de 50 % van de uren zit ga solliciteren ik spoor 2 kan vermijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:21

Ongelovelijk dat ze die lsten blijven. Al dat personeel in de ziektewet door zo een zak is voor een bedrijf toch ook niet o.k!? Plus er geen motivatie meer is om nog naar het werk te moeten elke dag die daar de scepter zwaait.
Waar is die eigenlijk zo goed in dat ze hem hoe dan ook laten blijven?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:56

Jeetje wat bizar dat iemand zoveel mensen de ziektewet in kan werken..

In ieder geval niet zelf ontslag nemen hoor. Dan snij je jezelf echt in je vingers financieel gezien.

Hoe lang ben je al ziekgemeld? Vanaf een jaar gaat het tweede spoor traject in en kun je elders gaan solliciteren. Eventueel kun je overleggen of je het tweede spoor eerder dan een jaar ziek kunt starten. Zou dit even bij de arboarts of -dienst vragen. Dit geeft echt opties om elders te kunnen reïntegreren, want dat gaat waarschijnlijk veel gemakkelijker dan in deze situatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:09

Popstra schreef:
Ongelovelijk dat ze die lsten blijven. Al dat personeel in de ziektewet door zo een zak is voor een bedrijf toch ook niet o.k!? Plus er geen motivatie meer is om nog naar het werk te moeten elke dag die daar de scepter zwaait.

Ja bizar. En het komt echt vaak voor. Denk dat iedereen het wel eens meemaakt in zij carrière.

Is vaak gewoon iemand die er al zolang werkt en dan een keer een stap omhoog ‘verdient’, zonder dat iemand daar de kwaliteiten voor heeft of er geïnvesteerd wordt in scholing daarin.
Heel irritant fenomeen is dat. Je kan goed in je werk zijn, maar dat betekent niet dat je ook goed kan managen := dat is weer een vak apart.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:13

verootjoo schreef:
Popstra schreef:

Ja bizar. En het komt echt vaak voor. Denk dat iedereen het wel eens meemaakt in zij carrière.

Is vaak gewoon iemand die er al zolang werkt en dan een keer een stap omhoog ‘verdient’, zonder dat iemand daar de kwaliteiten voor heeft of er geïnvesteerd wordt in scholing daarin.
Heel irritant fenomeen is dat. Je kan goed in je werk zijn, maar dat betekent niet dat je ook goed kan managen := dat is weer een vak apart.

Staat bekend als de wet van (weet niet meer wie). "Iedereen wordt bevorderd tot zijn eigen niveau van incompetentie".

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:23

Hier in een vergelijkbare situatie, aan de lopende band conflicten, mensen die weg gaan of langdurig ziek raken en een problematische leidinggevende. Ook ik zit momenteel thuis.
Ik zou proberen om niet meer (rechtstreeks) te communiceren met deze persoon. Als hij contact met je opneemt: verwijzen naar advies bedrijfsarts en negeren. Zorg dat je aan je verplichtingen voldoet door contact te houden met je bedrijfsarts en je best te doen om te reïntegreren op die andere afdeling. De bedrijfsarts adviseert en daar hou jij je aan. Hij mag daar niet tegenin gaan.
Ik weet hoe moeilijk het is, ik heb inmiddels om deze reden een andere contactpersoon.
Veel sterkte met je herstel!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:46

tamary schreef:
Staat bekend als de wet van (weet niet meer wie). "Iedereen wordt bevorderd tot zijn eigen niveau van incompetentie".

Peter's principle:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peterprincipe

Je komt ze helaas veel te vaak tegen. Ik heb in mijn werkend leven maar 2 echt goede managers gehad. De rest was slecht tot heel slecht.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:51

@meave jij ook veel sterkte.

Van de bedrijfsarts moet ik contact houden met mfh en regelmatig koffie drinken in mn eigen team. Dus daar ontkom ik niet aan en doe ik netjes.

@popsta, hij is goed in liegen, en de ja zeggers pleasen zodat die een goed woordje voor hem doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:55

Ibbel schreef:
tamary schreef:

Peter's principle:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peterprincipe

Je komt ze helaas veel te vaak tegen. Ik heb in mijn werkend leven maar 2 echt goede managers gehad. De rest was slecht tot heel slecht.

Nooit van gehoord maar wat klinkt dit herkenbaar, dat Peterprincipe!
Zo gaat het zo vaak, ik begrijp echt niet waarom. Waarom denkt men toch dat je automatisch een goede manager bent als je toe bent aan een promotie :=

Ik heb eigenlijk nog nooit een echt goede manager gehad. 1 kwam dicht in de buurt, maar helaas wilde ik toen net zelf weg ivm een ontwikkelwens elders. Vind het nog steeds jammer, eindelijk een goede en normale manager zonder persoonlijkheidsstoornis ( :+) wil ik zelf weg.

Grootste deel was wel acceptabel, maar gewoon niet bijzonder goed en klein deel daarvan toxisch.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:41

Lastig maar belangrijk: laat de emoties thuis. Je komt op het werk om te werken. Bespreek en schrijf op wat er van je verwacht wordt, verifieer dat per e-mail en probeer tastbaar te maken dat die doelstellingen gehaald zijn. (Bijvoorbeeld ‘op maandag koffie met collega xyz’).

Als tip voor vervolg heb ik de volgende voor je: bespreek op het werk amper persoonlijke zaken maar aan de andere kant blijf wel open naar anderen. Ik blijf bijv aan de oppervlakte, steun een collega waar nodig en push niet teveel door. Dat is niet de rol als collega of als manager. Ik had een manager die dit bij iedereen deed (wroeten in privé leven) maar had bij 1e gesprek aangegeven dat ik dit gescheiden hield. Na 3e gesprek met de vraag of alles thuis wel OK was, aangegeven dat het antwoord altijd hetzelfde was en niet meer hoefde te vragen (gaat geweldig, geen commentaar :) ). Hele afdeling had na 6 mnd problemen met deze manager, ik niet.

Werkgerelateerd ben ik bijv wel doortastend, vraag ik door en neem ik iemand bij de hand indien nodig. Soms micro-managend voor een kort moment om zelf ook een probleem (als manager) te begrijpen.

Wat betreft jou manager (wanneer je je beter voelt en nog geen andere baan hebt), soms helpt het te vragen wat de doelen zijn van de manager en daarop in te spelen. Kijk naar jou bijdrage daarin en bespreek deze actief.

Als laatste wil ik zeggen dat jou waarheid misschien niet iemand anders waarheid is. Dat jij niet blij bent met deze manager betekent niet dat iedereen er niet mee overweg kan (of andersom).

Heel veel sterkte en succes.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 22:07

@Karlijn, als de een na de ander omvalt of vlucht dan is er wel iets aan de hand.
Ik functioneer prima, heb een bovengemiddelde bijdrage geleverd aan het behalen van de doelstellingen, dus dat is het probleem niet (tot ik instortte, dat ging ten koste van mn productiviteit :o ). En ja er zijn ook mensen blij met hem, dat weet ik ook en deels snap ik het ook nog. Maar mfh is gewoon niet ok.

Voor nu heb ik behoefte aan een manager die ik kan vertrouwen, als er meermaals aantoonbaar wordt gelogen in mijn reïntegratie gaat dit ten koste van mijn gezondheid.

Echt goede managers zijn inderdaad zeldzaam, maar de meeste heb je niks aan, maar ook geen last van 8-) .
Laatst bijgewerkt door Loonslaaf op Vandaag, 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:22

Loonslaaf schreef:
liberia schreef:

Spoor 2 is nog niet in beeld, dat duurt nog even en zowel psycholoog als bedrijfsarts adviseren/ gaan er vanuit dat als ik in het andere team reintegreer en zodra ik rond de 50 % van de uren zit ga solliciteren ik spoor 2 kan vermijden.

Waarom zou je dat willen? Heb je je zelf al eens verdiept in de mogelijkheden van spoor 2? Want door binnen het bedrijf te reïntegreren blijft de BA ook pushen op dat contact met mfh, wellicht dat je daar vanaf kunt als je voor spoor 2 zou gaan. Ik zou het toch eens onderzoeken als ik jou was.