Hoe ver rijden voor je 'droom' baan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:55

AnnoNiemand schreef:
Solleke_Noah schreef:

15 min max? Is alleen mogelijk als je in een stad woont denk ik? Ik fiets alleen al 30 min naar het dichtstbijzijnde station _O-

Om op je vraag te antwoorden TS: ik fiets dus 30 min naar het dichtstbijzijnde station en zit daarna 2 tot 2,5 uur enkele reis op de trein.. Dit hoef ik gelukkig niet elke dag te doen, maar wel zeker twee dagen per week. Het is wel echt mijn droombaan (als marien bioloog werken aan een beter beschermde Noordzee).

Een uur afstand klinkt nog als prima doenbaar. Maar als je gewend bent om veel dichterbij te werken, zal het wel als ver voelen.

Jeetje, dat is toch niet te doen!? Dan reis je 6 uur op een dag. Dat is al bijna een volledige werkdag!

De dagen dat ik naar de zee moet, vertrek ik thuis erg vroeg (6u30 vertrekken) en ik kom dan inderdaad ook laat thuis (20u terug thuis ten vroegste), dat zijn inderdaad erg lange dagen. Soms blijf ik overnachten op hotel als ik het echt niet gecombineerd krijg.

edit: op de trein kan je ook werken natuurlijk, is toch anders dan als je dezelfde afstand met een auto zou moeten doen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:59

Ik heb een jaar lang een uur gereden voor een baan. (Dus 2u heen en terug, 175 km per dag, uitsluitend autobaan) Ik draaide zoals altijd 100% (9 uur per dag / 5 dagen bij deze baan)

Ondanks het zeer goede salaris, ben ik er na een jaar mee gestopt en zou het ook niet meer doen om de volgende redenen;
- hoge reiskosten (en ik had een relatief zuinige 2.0 TDI SUV op dat moment)
- vroeg opstaan (5u) en vroeg naar bed (21u max)
- als alles goed gaat dan is het goed, maar als je perioden hebt met stress dan blijft er op een gegeven moment niks meer over dan alleen het werk, in mijn beleving dan
- ook als je 'alleen' maar autobaan rijdt, en zelfs zonder files, zul je moe van het werk optellen bij moe van het rijden, en dat heeft een effect op je privé leven

Bovenstaand is uiteraard mijn persoonlijke ervaring en zal zeker niet voor iedereen gelden. En ja, ik had kunnen verhuizen, maar de regio waar ik werkte trok me helemaal niet aan.

Nu woon ik weer 15 min van mijn werk, gewoon heerlijk.

prompter

Re: Hoe ver rijden voor je 'droom' baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:01

Bij mijn droombaan zit weinig reistijd er bij in. Als ik te lang moet reizen is het al geen droombaan meer voor mij, ik heb een hekel aan reistijd. Gelukkig heb ik een waanzinnig leuke baan op 15 autominuten :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:06

ik vind 30 min wel de max, doe er nu 20 min zonder file over om op mijn werk te komen maar een uur reistijd (2 uur totaal op een dag) zou mij wel tegenstaan

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:17

Ik heb 13 jaar minimaal een uur enkele reistijd gehad. Daarnaast nog werk kilometers.

Het koste veel energie. Uiteindelijk nog op 45 min reizen gaan werken (inclusief stukje wandelen ivm parkeren).
Sinds corona werk ik 3 dagen thuis. Dat scheelt enorm.

Maar ik heb de lat voor wat ik acceptabel vind wel een stuk lager liggen.
Ik werk in een technische hoek en hier in onze uithoek is er gewoonweg minder werk in mijn sector. Dus het is of reizen of minder verdienen.

Eerder was ik met mijn enkele uur reistijd nog diegene die van dichtste bij kwam. Cultuur dat er gereisd moest worden was er altijd.

Dus als het kan liever niet. Maar de lat op 20 min zetten, maakt dat ik geen werk heb.. of echt een of andere flierefluiter baan aan moet nemen.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:36

Ik ben met studeren nooit op kamers gegaan en dat was een uur reizen voor college, later in Groningen ook gaan werken. Wil absoluut niet in de stad wonen, dus is een uur reistijd niet zo heel gek. Is in mijn omgeving ook redelijk normaal, scheelt wel dat we hier nagenoeg geen files hebben, behalve bij ongelukken ed.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:43

Ik heb minimaal een uur reistijd enkele reis. Moet in Amsterdam zijn, dus ook vaak files.. werk 1 dag thuis en 4 op kantoor.
Tja, het went. Het kost wel veel tijd maar het is ook wel ontspannen, ik laat echt het werk los voordat ik thuis ben.

Ik krijg wel m'n volledige reiskosten vergoed en mijn auto rijdt op lpg. Dus win er wel wat op, stukje extra onbelast salaris :)
In het verleden heb ik bij moeten leggen op reiskosten en dat voelt toch een stuk minder fijn.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 21-10-25 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:44

Max half uurtje. Liever niet langer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:48

Suzanne F. schreef:
Max half uurtje. Liever niet langer.

Eens.
Ik vind het echt zonde van mijn leven om om meer dan een uur per dag reistijd te hebben.

Ik rijd nu, afhankelijk van drukte en files tussen de 20 en 30 minuten enkele reis. Net leuk om even wakker te worden of weer even te ontprikkelen, maar wel echt de max voor mij.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:12

Voor hoeveel dagen per week en uren gaat het?
Het kost berg tijd en daarbij ook jou energie.. dat ga je op langer termijn niet volhouden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:15

Solleke_Noah schreef:
Sky_As schreef:
15-20 min. Max. Met een beetje file of stoplichten tegen zit je dan al zo aan een uur per dag onbetaald in een auto zitten....echt zonde van de tijd.
Niet uitbetaald, en je kunt ook nog eens niks anders doen.

Er ze zullen vast mensen anders over denken hoor, maar ik zou of verhuizen, of een andere baan zoeken.....

15 min max? Is alleen mogelijk als je in een stad woont denk ik? Ik fiets alleen al 30 min naar het dichtstbijzijnde station _O-

Om op je vraag te antwoorden TS: ik fiets dus 30 min naar het dichtstbijzijnde station en zit daarna 2 tot 2,5 uur enkele reis op de trein.. Dit hoef ik gelukkig niet elke dag te doen, maar wel zeker twee dagen per week. Het is wel echt mijn droombaan, als marien bioloog werken aan een beter beschermde Noordzee. En de zee kan je helaas niet verplaatsen naar dichter bij huis :+

Een uur afstand klinkt nog als prima doenbaar. Maar als je gewend bent om veel dichterbij te werken, zal het wel als ver voelen.

Nee hoor, ik woon juist in een dorp maar wel gek gunstig gelegen tegen meerdere grote steden aan.
Ik ben vanuit ons huis sneller op iedere plek in de stad dan mensen die van de ene kant van de stad naar de andere moeten.
Heb 10 jaar lang gewerkt op 30 km afstand, kon in 20 minuten zonder file, maar deed er ook wel eens een uur over. Dat nooit meer. Zo veel tijd heb ik niet over om dagelijks file te kunnen rijden....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:19

Met 15 minuten ben ik niet eens in een stad. _O-

Ik rijd al 10 minuten naar de dichtstbijzijnde Kruidvat of Albert Hein. 20 minuten naar een action. :=

Dus nee tenzij ik in de plaatselijke kleine supermarkt ga werken is hier weinig dichtbij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:20

Voor mij is reizen geen bezwaar. Ondanks mijn burn out op het moment heb ik wel echt een hele leuke baan. Hoofdkantoor is 2 uur enkele reis van deur tot deur, fiets en trein. Daar ga ik meestal maar 1 dag in de week heen, maar reistijd is werktijd. 3 dagen in de week ga ik naar mijn locaties, dan zit ik tussen de 2 en 5 uur per dag in de trein. 1 dag per week werk ik thuis.

Als de overige arbeidsvoorwaarden goed zijn zou 1 uur mij niet tegenhouden. In de paarden zijn die alleen meestal vrij slecht.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:36

Ik rij al een flink aantal jaar ongeveer een uur heen en een uur terug naar mijn werk in loondienst.
Dan werk ik nog als bekapper met een ruime werkregio.
Autorijden gaat mij gemakkelijk af, dat scheelt heel veel.
Maar autorijden is niet goedkoop, het kost tijd en energie, het is wel echt iets om over na te denken.
En ook bij praktische dingen zoals iets leuks doen met collega's, het is gewoon net minder praktisch om verder weg te werken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:27

Voor mij is een half uurtje echt wel de Max.

Ik haat reizen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:31

Haha, ik rij 2 uur enkele reis. Eigen bedrijf wat ooit is opgezet in dorp naast t gehucht waar ik woonde. Uiteindelijk woning met land gezocht maar niks te krijgen (betaalbaar) dus verderweg gaan zoeken. Helaas kan bedrijf niet gesloten worden en elders gestart. Er zijn ook collega's betrokken enzo.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:44

Ik rijd nu maximaal 45-50 minuten. Dat is als alles tegen zit qua verkeer. En dat vind ik wel echt de max hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:56

Bij mijn vorige baan had ik per dag zo'n 2,5 uur reistijd gemiddeld.
Het was een leuke baan en ik kon ook een dag per week thuiswerken, maar ik vond dat op de langere duur wel pittig. Uiteindelijk is dit gewoon een extra werkdag die je kwijt bent aan het reizen.

Er zijn natuurlijk diverse aspecten die je mee moet wegen, zoals werktijden, files, sociaal leven er naast, je partner/levenssituatie, heb je voldoende tijd voor koken, zelfzorg, ontspanning etc.
Ook reiskosten is wel een aandachtspunt.
Als het je droombaan lijkt, zou ik in ieder geval gesprekken voeren en een of twee dagdelen meelopen op het bedrijf. Alleen dan krijg je een beeld.
Succes gewenst.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:00

Voor mij moet het op fietsafstand zijn, max 15km.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:46

Ik rij standaard 45min à 1 uur. Voor opleidingen 2 uur.
Ik hou van mijn baan, dus dat heb ik er wel voor over :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:56

Ik vind 30 minuten de max. Je bent dan toch per dag zeker 1 uur kwijt aan rijden. En dan moet het verkeer niet tegen zitten.

Ik heb nu een baan met een ambulante functie en reis tijd is werk tijd. Ideaal, het maakt me nu ook niet uit als ik 2 uur moet rijden voor een bedrijfsbezoek. :))

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:23

Ik rijd nu 45 minuten met de auto of 5 kwartier met het ov. Dat is prima te doen. Ik vind vertraging vervelender dan gewoon doorrijden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:31

Ik werk op 20 minuten rijden van mijn werk af. Soms wel eens de pech dat ik 1 of 2 bruggen tegen heb.

Vorig jaar en een deel van dit jaar was de 2e brug een hele lange tijd afgesloten en moest je best ver omrijden. Toen was het minimaal 40 minuten reistijd. Dit duurde toen van half oktober tot april, en in juni weer 2 weken.
Binnenkort gaan ze de weg naar de 2e brug afsluiten en moeten we weer een maand omrijden.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:40

Ik doe er op de heenweg meestal 60 minuten over en terug 45. Eigenlijk vind ik dat te lang, maar ik mag één dag thuiswerken (van de drie dagen).
Ik werk hier al 15 jaar en heb het naar mn zin, dus dan heb je er ook wel meer voor over. Als ik zou solliciteren zou ik het dichterbij zoeken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:43

Ik zit nu op 25/30 min van mijn werk en dat is prima. Voor mijn droombaan zou ik max 45 min willen reizen.