Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kairos schreef:verootjoo schreef:Er komt ook een omslag in urine sticken, het is een beetje achterhaald inmiddels. De betrouwbaarheid van die testen is niet heel hoog. En daarom wordt er geadviseerd minder urine te sticken en uitgaan van de symptomen.
Veel ouderen hebben een positieve urinestick en geen uwi. En dan behandel je dus het delier verkeerd.
Een tijdje terug was dit een hot topic en werden er overal klinische lessen gegeven over wel/niet urine sticken.
Waarschijnlijk heeft de huisarts in kwestie hier echt wel aan gedacht. Maar het niet nodig gevonden om de urine te bekijken en nog te vroeg voor AB. Dat kan gewoon hè.
We weten ook allemaal dat het beeld enorm snel kan gaan en dan kan je gewoon de HA of HAP bellen.
Ik werk ook in de 24-uur zorg (gehandicaptenzorg) en naar wat ik heb begrepen is het beleid inmiddels ook dat er gewoon AB gegeven mag worden op verdenking van UWI. Omdat een stick niet altijd betrouwbaar is.
@TS: ik zou uitvragen wat er is gedaan door de instelling (eventueel via een Carenzorgt toegang meelezen als de instelling daarmee werkt) en bij de HA afvragen om antibiotica. Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn technisch gezien, maar ik zou zelf in zo’n situatie niet te lang willen aanmodderen…
Lindsey_99 schreef:Parkinson kan ook dementie veroorzaken, ik zou zodra ze weer iets beter is, ook een afspraak met de neuroloog maken en melden dat ze al langer waandenkbeelden heeft. En wellicht wordt het tijd om een nieuwe indicatie aan te vragen; met indicatie 5 of 6 kan ze in een verpleeghuis terecht.
Lindsey_99 schreef:Parkinson kan ook dementie veroorzaken, ik zou zodra ze weer iets beter is, ook een afspraak met de neuroloog maken en melden dat ze al langer waandenkbeelden heeft. En wellicht wordt het tijd om een nieuwe indicatie aan te vragen; met indicatie 5 of 6 kan ze in een verpleeghuis terecht.
XXXX2015 schreef:Bij mijn moeder hebben ze ook lang gedacht dat ze parkinson had, maar uiteindelijk heeft ze de diagnose Lewy Body Dementia gekregen. Dit nadat ze een nieuwe neuroloog kreeg die bepaalde zaken niet vond kloppen. Hallucinaties horen bij het LBD ziektebeeld. Misschien kan je er wat over lezen en kijken of je je moeder erin herkend. LBD heeft een andere aanpak nodig dan Parkinson.
Petpa schreef:noukie12 schreef:De HA moet AB voorschrijven, Ookal is de urine niet gecheckt. Baat het niet, schaad het niet.
Dat antibiotica niet schaadt ben ik niet met je eens!
Beauty26 schreef:die geeft aan dat er pas nog een test is gedaan voor UWI en dat ze toen een lichte ontsteking had maar niet genoeg om er iets voor te geven?
verootjoo schreef:Lindsey_99 schreef:Parkinson kan ook dementie veroorzaken, ik zou zodra ze weer iets beter is, ook een afspraak met de neuroloog maken en melden dat ze al langer waandenkbeelden heeft. En wellicht wordt het tijd om een nieuwe indicatie aan te vragen; met indicatie 5 of 6 kan ze in een verpleeghuis terecht.
Daar kan je beter een psycholoog voor inschakelen. Maar het is niet te onderzoeken binnen 6 weken na een delier.
Het lijkt me bijzonder vroeg voor indicatie 5/6 op basis van deze informatie.
Maak TS niet zo bang en laat de huisarts en de thuiszorg gewoon z’n werk doen.
Beauty26 schreef:Bedankt voor alle reacties, ik heb t ook aan m'n tante gevraagd en die geeft aan dat er pas nog een test is gedaan voor UWI en dat ze toen een lichte ontsteking had maar niet genoeg om er iets voor te geven?
M'n moeder ziet wel vaker dingen die er niet zijn dat speelt al een jaar denk ik.. zo niet langer. Maar zo erg als dit heeft ze het nog niet gehad.
Woensdag bv had ik er aan de lijn met beeld bellen en dan zegt ze ineens tegen iemand: (geen idee wie er was niemand) ja M (ik) is weer benauwd maar ze zegt niks, ja dan kan ik der ook niet helpen.. of M wil je mama evene helpen de broek omhoog doen het lukt mama nu niet zo goed.. en ze draait weer terug naar de telefoon en gaat verder met mij in gesprek waar wij gebleven waren..
Lindsey_99 schreef:Heeft niets met bang maken te maken; het is meer een stukje (helaas) ervaring...
Parkinson is een neurologische aandoening. Als de neuroloog het nodig vindt zal hij verder verwijzen. Huisarts doet niets mbt de aanvraag van het CIZ, dat moet de patient zelf doen.
Blijkbaar is er geen inhoudelijke kennis mbt een CIZ indicatie.
En ook geen recente ervaring met parkinson(isme), noch met wachttijden en wachtlijsten voor eventuele opname in een verpleeghuis, zodra het thuis onverantwoord is geworden.
Een indicatie geeft de mate van te ontvangen zorg aan, en is niet gekoppeld aan een opname maar andersom is een CIZ indicatie noodzaak voor een opname in een verpleeghuis. Het kan soms 1,5 jaar duren voordat er plek in de buurt is.
Een (nood)plek elders, op **tig km afstand van familie of bekenden, is helemaal niet prettig, noch voor betrokkene, noch voor familie.
Het is juist beter om op tijd een indicatie aan te vragen. Zo snel gaat dat niet in z'n werk, er gaan minimaal 6 weken overheen, en de indicatie wordt vaak nog te laag ingeschat omdat de betrokkene zich bij de intake (meestal) beter voordoet dan dat de situatie is.
Het is fijner om zodra het thuis onhoudbaar is geworden, haar tijdig in te kunnen schrijven bij een zorginstelling zonder dat er nog eens vertraging volgt omdat er géén indicatie, of een te lage indicatie is. Parkinson is progressief, dus hoe dan ook zal het een keer onverantwoord zijn thuis te blijven.
Zo is het nu eenmaal geregeld in ons land.
Lindsey_99 schreef:verootjoo schreef:Daar kan je beter een psycholoog voor inschakelen. Maar het is niet te onderzoeken binnen 6 weken na een delier.
Het lijkt me bijzonder vroeg voor indicatie 5/6 op basis van deze informatie.
Maak TS niet zo bang en laat de huisarts en de thuiszorg gewoon z’n werk doen.
Heeft niets met bang maken te maken; het is meer een stukje (helaas) ervaring...
Parkinson is een neurologische aandoening. Als de neuroloog het nodig vindt zal hij verder verwijzen. Huisarts doet niets mbt de aanvraag van het CIZ, dat moet de patient zelf doen.
Blijkbaar is er geen inhoudelijke kennis mbt een CIZ indicatie.
En ook geen recente ervaring met parkinson(isme), noch met wachttijden en wachtlijsten voor eventuele opname in een verpleeghuis, zodra het thuis onverantwoord is geworden.
Een indicatie geeft de mate van te ontvangen zorg aan, en is niet gekoppeld aan een opname maar andersom is een CIZ indicatie noodzaak voor een opname in een verpleeghuis. Het kan soms 1,5 jaar duren voordat er plek in de buurt is.
Een (nood)plek elders, op **tig km afstand van familie of bekenden, is helemaal niet prettig, noch voor betrokkene, noch voor familie.
Het is juist beter om op tijd een indicatie aan te vragen. Zo snel gaat dat niet in z'n werk, er gaan minimaal 6 weken overheen, en de indicatie wordt vaak nog te laag ingeschat omdat de betrokkene zich bij de intake (meestal) beter voordoet dan dat de situatie is.
Het is fijner om zodra het thuis onhoudbaar is geworden, haar tijdig in te kunnen schrijven bij een zorginstelling zonder dat er nog eens vertraging volgt omdat er géén indicatie, of een te lage indicatie is. Parkinson is progressief, dus hoe dan ook zal het een keer onverantwoord zijn thuis te blijven.
Zo is het nu eenmaal geregeld in ons land.
Petpa schreef:Vanaf het moment dat de indicatie afgegeven is betaal je de eigen bijdrage.
En die kan fors zijn.
Dus alvast een indicatie aanvragen heeft wat bijkomende risico's...