Parkinson..delier of psychose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

swatch

Re: Parkinson..delier of psychose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:05

Als je over Parkinson meer betrouwbare informatie zou willen dan zou je op ParkinsonNet kunnen kijken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:06

Goede tips al gegeven mbt de UWI. Als ik je OP lees is dat het eerste wat ik me opkomt.
Sterkte!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:39

Mijn moeder kwam in het ziekenhuis met een delier na een valpartij en bleek ook een blaasontsteking te hebben. Bij mijn schoonmoeder was het een longontsteking en blaasontsteking waardoor ze helemaal in de war werd. Ik hoop dat je vandaag wat wijzer wordt en dat er ook gerichte actie ondernomen kan worden. Heel veel sterkte met je moeder!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 09:43

Bedankt voor alle reacties, ik heb t ook aan m'n tante gevraagd en die geeft aan dat er pas nog een test is gedaan voor UWI en dat ze toen een lichte ontsteking had maar niet genoeg om er iets voor te geven?

M'n moeder ziet wel vaker dingen die er niet zijn dat speelt al een jaar denk ik.. zo niet langer. Maar zo erg als dit heeft ze het nog niet gehad.

Woensdag bv had ik er aan de lijn met beeld bellen en dan zegt ze ineens tegen iemand: (geen idee wie er was niemand) ja M (ik) is weer benauwd maar ze zegt niks, ja dan kan ik der ook niet helpen.. of M wil je mama evene helpen de broek omhoog doen het lukt mama nu niet zo goed.. en ze draait weer terug naar de telefoon en gaat verder met mij in gesprek waar wij gebleven waren..

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:12

Bij mijn moeder hebben ze ook lang gedacht dat ze parkinson had, maar uiteindelijk heeft ze de diagnose Lewy Body Dementia gekregen. Dit nadat ze een nieuwe neuroloog kreeg die bepaalde zaken niet vond kloppen. Hallucinaties horen bij het LBD ziektebeeld. Misschien kan je er wat over lezen en kijken of je je moeder erin herkend. LBD heeft een andere aanpak nodig dan Parkinson.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:34

Als je moeder een lichte ontsteking had, dan kan dat wel een grote ontsteking geworden zijn, omdat er niets aan gedaan is. Misschien moeten ze het toch voor de zekerheid nog even nakijken, daar zou ik als ik jou was op staan. Dan weet je tenminste of het daar niet aan ligt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:37

Kairos schreef:
verootjoo schreef:
Er komt ook een omslag in urine sticken, het is een beetje achterhaald inmiddels. De betrouwbaarheid van die testen is niet heel hoog. En daarom wordt er geadviseerd minder urine te sticken en uitgaan van de symptomen.
Veel ouderen hebben een positieve urinestick en geen uwi. En dan behandel je dus het delier verkeerd.
Een tijdje terug was dit een hot topic en werden er overal klinische lessen gegeven over wel/niet urine sticken.

Waarschijnlijk heeft de huisarts in kwestie hier echt wel aan gedacht. Maar het niet nodig gevonden om de urine te bekijken en nog te vroeg voor AB. Dat kan gewoon hè.
We weten ook allemaal dat het beeld enorm snel kan gaan en dan kan je gewoon de HA of HAP bellen.

Ik werk ook in de 24-uur zorg (gehandicaptenzorg) en naar wat ik heb begrepen is het beleid inmiddels ook dat er gewoon AB gegeven mag worden op verdenking van UWI. Omdat een stick niet altijd betrouwbaar is.

@TS: ik zou uitvragen wat er is gedaan door de instelling (eventueel via een Carenzorgt toegang meelezen als de instelling daarmee werkt) en bij de HA afvragen om antibiotica. Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn technisch gezien, maar ik zou zelf in zo’n situatie niet te lang willen aanmodderen…

Precies, er kan AB gegeven worden ook als de urine niet gestickt is. Maar dan moet je dus wel weten of dat nuttig is.
Want anders is is straks resistentie en zit je met allerlei onbehandelbare bacteriële infecties. Ben je ook klaar mee.

Maw; ik denk dat we dit werk het beste aan de HA overlaten die de mevrouw in kwestie ziet en weloverwogen keuzes kan maken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:43

Parkinson kan ook dementie veroorzaken, ik zou zodra ze weer iets beter is, ook een afspraak met de neuroloog maken en melden dat ze al langer waandenkbeelden heeft. En wellicht wordt het tijd om een nieuwe indicatie aan te vragen; met indicatie 5 of 6 kan ze in een verpleeghuis terecht.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:50

Lindsey_99 schreef:
Parkinson kan ook dementie veroorzaken, ik zou zodra ze weer iets beter is, ook een afspraak met de neuroloog maken en melden dat ze al langer waandenkbeelden heeft. En wellicht wordt het tijd om een nieuwe indicatie aan te vragen; met indicatie 5 of 6 kan ze in een verpleeghuis terecht.

Is een indicatie 5/6 niet voorbarig zolang de oorzaak onduidelijk is?

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:59

Ook een lichte ontsteking kan al genoeg zijn voor een delier.
Maar vader heeft ook een keer een beginnende longontsteking gehad waarvan ze in het ziekenhuis op de spoedeisende hulp eerst zeiden dat dat nog niet behandelt hoefde te worden. Maar toen dat delier in korte tijd terug kwam hebben ze hem toch maar op de antibiotica gezet en toen dat aansloeg was het ook over met de deliers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:00

Lindsey_99 schreef:

Daar kan je beter een psycholoog voor inschakelen. Maar het is niet te onderzoeken binnen 6 weken na een delier.

Het lijkt me bijzonder vroeg voor indicatie 5/6 op basis van deze informatie.

Maak TS niet zo bang en laat de huisarts en de thuiszorg gewoon z’n werk doen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:05

XXXX2015 schreef:
Bij mijn moeder hebben ze ook lang gedacht dat ze parkinson had, maar uiteindelijk heeft ze de diagnose Lewy Body Dementia gekregen. Dit nadat ze een nieuwe neuroloog kreeg die bepaalde zaken niet vond kloppen. Hallucinaties horen bij het LBD ziektebeeld. Misschien kan je er wat over lezen en kijken of je je moeder erin herkend. LBD heeft een andere aanpak nodig dan Parkinson.

Hier moest ik ook direct aan denken toen ik het topic las.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:17

Ik las in je andere topic dat je moeder al snel achteruit gegaan is en al langer last heeft van waanbeelden. Ook geef je aan dat ze vaak out gaat.
De oorzaak van outgaan is namelijk vaak dat de bloeddruk in een keer zakt. Bij Parkinson zie je dit bij 30-40% van de patiënten, omdat Parkinson het autonome zenuwstelsel beïnvloed.
Kan bijvoorbeeld na snel opstaan, koolhydraatrijke maaltijd, intensief sporten optreden.
Glas water drinken kan helpen in het verminderen van de orthostatische hypotensie.
Bij snelle achteruitgang wordt soms de diagnose bijgesteld naar Parkinsonisme.
Tevens ook belangrijk om de medicatie levodopa op correcte wijze in te nemen. Niet tijdens de maaltijd omdat eiwit zorgt voor slechtere opname van levodopa. Hier wordt vaak niet goed aan gedacht.
Er is ook een medicatie tegen waanbeelden, maar kan ook bijwerkingen geven.

Maar zeker advies vragen bij parkinsonverpleegkundige en zij kunnen dan snel een afspraak regelen bij de neuroloog.

(Mocht ze geen levodopa krijgen, dan wordt er al vanuit gegaan dat ze parkinsonisme heeft)

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:44

Betrek de wijkverpleegkundige, alles wat gezegd is nu in zoveel Posts zei ik al.
Een psycholoog kan niks voor je doen.
De huisarts is in the lead. De geriater geeft een diagnose.
De HA moet AB voorschrijven, Ookal is de urine niet gecheckt. Baat het niet, schaad het niet.
De wijkverpleegkundige kan mogelijk helpen, en ook een casemanager is handig te betrekken.
Icare is Zwolle is prima te bereiken.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:56

Idd eens met bovenstaande, is er actie ondernomen? Geriater is niet altijd meest betrokken bij Parkinson, eerder neuroloog.
Verder heb ik vorig jaar ook gezien dat na de vaccinatie voor griep en corona er ook meerdere patiënten met Parkinson/Parkinsonisme een delierbeeld kregen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:05

noukie12 schreef:
De HA moet AB voorschrijven, Ookal is de urine niet gecheckt. Baat het niet, schaad het niet.

Dat antibiotica niet schaadt ben ik niet met je eens!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:10

Petpa schreef:
noukie12 schreef:

Dat antibiotica niet schaadt ben ik niet met je eens!

Nou idd. Laat het voorschrijven van medicatie over aan de arts. De HA MOET helemaal niks. Hij/zij schrijft AB voor als dat nodig is, en niet als het (nog) niet nodig is.
AB kan zeker schaden, heeft ook negatieve bij-effecten zoals darmproblemen en diarree en kans op resistentie.

Als we straks met allemaal resistente bacteriën zitten, zijn helemaal de rapen gaar. Heel goed dat er terughoudend wordt behandeld met antibiotica.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:34

Beauty26 schreef:
die geeft aan dat er pas nog een test is gedaan voor UWI en dat ze toen een lichte ontsteking had maar niet genoeg om er iets voor te geven?

Wat is ‘pas’…een week, een maand? Want dat maakt wel uit. Het is het echt meest simpele om extra te laten checken. En ook het meest voor de hand liggend gezien het zo plotseling is gekomen.
Sterkte trouwens; het is al met al ook een hele zorg voor jullie.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:42

verootjoo schreef:
Lindsey_99 schreef:

Daar kan je beter een psycholoog voor inschakelen. Maar het is niet te onderzoeken binnen 6 weken na een delier.

Heeft niets met bang maken te maken; het is meer een stukje (helaas) ervaring...
Parkinson is een neurologische aandoening. Als de neuroloog het nodig vindt zal hij verder verwijzen. Huisarts doet niets mbt de aanvraag van het CIZ, dat moet de patient zelf doen.

Blijkbaar is er geen inhoudelijke kennis mbt een CIZ indicatie.
En ook geen recente ervaring met parkinson(isme), noch met wachttijden en wachtlijsten voor eventuele opname in een verpleeghuis, zodra het thuis onverantwoord is geworden.
Een indicatie geeft de mate van te ontvangen zorg aan, en is niet gekoppeld aan een opname maar andersom is een CIZ indicatie noodzaak voor een opname in een verpleeghuis. Het kan soms 1,5 jaar duren voordat er plek in de buurt is.
Een (nood)plek elders, op **tig km afstand van familie of bekenden, is helemaal niet prettig, noch voor betrokkene, noch voor familie.

Het is juist beter om op tijd een indicatie aan te vragen. Zo snel gaat dat niet in z'n werk, er gaan minimaal 6 weken overheen, en de indicatie wordt vaak nog te laag ingeschat omdat de betrokkene zich bij de intake (meestal) beter voordoet dan dat de situatie is.

Het is fijner om zodra het thuis onhoudbaar is geworden, haar tijdig in te kunnen schrijven bij een zorginstelling zonder dat er nog eens vertraging volgt omdat er géén indicatie, of een te lage indicatie is. Parkinson is progressief, dus hoe dan ook zal het een keer onverantwoord zijn thuis te blijven.

Zo is het nu eenmaal geregeld in ons land.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:54

Vanaf het moment dat de indicatie afgegeven is betaal je de eigen bijdrage.
En die kan fors zijn.
Dus alvast een indicatie aanvragen heeft wat bijkomende risico's...

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:12

Beauty26 schreef:
Bedankt voor alle reacties, ik heb t ook aan m'n tante gevraagd en die geeft aan dat er pas nog een test is gedaan voor UWI en dat ze toen een lichte ontsteking had maar niet genoeg om er iets voor te geven?

M'n moeder ziet wel vaker dingen die er niet zijn dat speelt al een jaar denk ik.. zo niet langer. Maar zo erg als dit heeft ze het nog niet gehad.

Woensdag bv had ik er aan de lijn met beeld bellen en dan zegt ze ineens tegen iemand: (geen idee wie er was niemand) ja M (ik) is weer benauwd maar ze zegt niks, ja dan kan ik der ook niet helpen.. of M wil je mama evene helpen de broek omhoog doen het lukt mama nu niet zo goed.. en ze draait weer terug naar de telefoon en gaat verder met mij in gesprek waar wij gebleven waren..

De kans is zeer aannemelijk dat het een blaasontsteking kan zijn. Mocht het lukken zou ik toch een potje urine weg brengen naar de HAP, van een blaasontsteking kunnen ouderen heel gek gedrag laten zien. Laatst met een (dementerende ) client mee gemaakt ze begon te smijten met haar bestek door de keuken, als je iemand goed kent weet je wel wat in eens afwijkt van een ziekte beeld. en idd ze had een blaasontsteking, ook niet heel zwaar maar ze had het wel. kreeg voor 5 dagen een AB kuur, daarna adviseren wij altijd 2 dagen later nog keer urine weg te laten brengen om te kijken of het schoon is. In sommige gevallen krijgen ze nog een verlengde AB kuur of een eenmalige stootkuur.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:18

Lindsey_99 schreef:
Heeft niets met bang maken te maken; het is meer een stukje (helaas) ervaring...
Parkinson is een neurologische aandoening. Als de neuroloog het nodig vindt zal hij verder verwijzen. Huisarts doet niets mbt de aanvraag van het CIZ, dat moet de patient zelf doen.

En ook geen recente ervaring met parkinson(isme), noch met wachttijden en wachtlijsten voor eventuele opname in een verpleeghuis, zodra het thuis onverantwoord is geworden.
Een indicatie geeft de mate van te ontvangen zorg aan, en is niet gekoppeld aan een opname maar andersom is een CIZ indicatie noodzaak voor een opname in een verpleeghuis. Het kan soms 1,5 jaar duren voordat er plek in de buurt is.
Een (nood)plek elders, op **tig km afstand van familie of bekenden, is helemaal niet prettig, noch voor betrokkene, noch voor familie.

Het is juist beter om op tijd een indicatie aan te vragen. Zo snel gaat dat niet in z'n werk, er gaan minimaal 6 weken overheen, en de indicatie wordt vaak nog te laag ingeschat omdat de betrokkene zich bij de intake (meestal) beter voordoet dan dat de situatie is.

Het is fijner om zodra het thuis onhoudbaar is geworden, haar tijdig in te kunnen schrijven bij een zorginstelling zonder dat er nog eens vertraging volgt omdat er géén indicatie, of een te lage indicatie is. Parkinson is progressief, dus hoe dan ook zal het een keer onverantwoord zijn thuis te blijven.

Tussen stap is overleg met de HA en doorverwijzen naar Geriant. Zij kunnen mevrouw ook op dementie onderzoeken, parkinson gaat vaak samen (hoeft niet). Geriant kan indien nodig ook ingrijpen als de thuis situatie onhoudbaar wordt en WLZ aanvragen. En het is fijn (als je en goede hebt) om een case manager te hebben.
Gezien de situatie is het helemaal geen gek idee om met de wijkverpleegkundige eens in overleg te gaan om een WLZ aan te vragen. Als dat binnen is inschrijven op wachtlijst voor een huis (kan vaak ook op een slapende lijst)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:30

Lindsey_99 schreef:
verootjoo schreef:

Iedereen weet dat Parkinson een progressieve ziekte is, ook de HA.

Je gaat niet een verpleeghuisindicatie aanvragen als er 1x een delier is en ze verder nog prima thuis functioneert. Maar dat weten we niet, want dat staat hier niet.

Je kan ook niet ‘in het voor’ alvast een indicatie gaan aanvragen, pas als iemand daarvoor in aanmerking komt.

Anders kan je voor iedereen met een progressieve ziekte wel vast een verpleeghuisindicatie aanvragen voor het geval dat.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:54

Maar wie zegt dat het een delier is ?

Bij mijn opa dachten ze ook delier. Kan je vertellen dat hij nooit meer is thuis gekomen…

Ze zullen eerst moeten gaan testen voor ze uitspraken kunnen doen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:55

Petpa schreef:
Vanaf het moment dat de indicatie afgegeven is betaal je de eigen bijdrage.
En die kan fors zijn.
Dus alvast een indicatie aanvragen heeft wat bijkomende risico's...

Volgens mij ga je pas betalen na opname. Zou toch wat zijn als al die mensen op de wachtlijst al moeten betalen terwijl zij hun gebruikelijke kosten van huur en energie e.d. doorlopen.