Uit elkaar maar wel veel dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Re: Uit elkaar maar wel veel dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:07

Buiten het feit dat ik al zeker niet zonder mijn honden zolang zou kunnen...Is het geen idee om op facebook eens rond tekijken voor een oppas uit de buurt of zo,iemand die kan inspringen als jullie er niet zijn? Nu kun je paarden kippen en varkens gewoon voeren en weg gaan,maar hoe zie je dat met je honden dan als jullie beide van huis zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:21

Om hoeveel dieren gaat het?

Voor katten kan je evt een automatische voermachine kopen zodat ze hun eten tenminste krijgen, weet niet hoe ze nu gehouden worden? Zijn het buitenkatten?

Paarden zou je 3 maanden naar een volpension stal kunnen brengen

Honden kunnen evt naar een opvang, katten overigens ook. Maar weet geen aantal want goedkoop is dat niet. Of je moet iemand kunnen vinden die het huis (als ex dit ook wil..) 3 maanden tijdelijk kan huren oid?
Het lijkt mij allemaal heel moeilijk tenminste, maar zoals ik zei, ik weet geen aantallen. 2 honden en 2 katten gaat nog. 2 paarden ook wel. Maar als je 6 honden, 10 katten en 5 paarden hebt wordt het allemaal wel heel duur om ze elders onder te brengen

Herplaatsen geen idee? Niet iets waar je graag over na denkt, maar misschien wel realistischer als ex ook er niet kan zijn voor de dieren?

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:50

Tsja, ik kan me voorstellen dat dit ook als een kans voelt. De paarden op volpension en een dierenoppas regelen als je ex er niet is zal vast goedkoper zijn dan drie maanden huur of hypotheek, dus het is ook een beetje een rekensom. Dan nog bedenken of je met een gerust gevoel in het buitenland zit en als dat allemaal zo is: ga ervoor, je komt alleen maar weer vaster te zitten na deze fase.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:12

Hm, de enige manier waarop ik dit enigszins succesvol zie zijn is als jij en je ex allebei 3 maanden weg zijn en de woning wordt "gegund" (verhuurd kan ook) aan iemand die 3 maanden lang in jullie huis zijn/haar huishouden wil runnen en daarbij voor de dieren zorgt.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:20

Ik snap je gevoel heel goed: even afstand nemen en alles op een rijtje zetten. En gewoon even vrijheid.

Zelf zou ik niet snel mijn huis uit gaan (beide naar het buitenland) terwijl iemand die je niet (goed) kent in het huis zit. De dieren zijn ook van je ex, hoe lang is hij weg in die drie maanden? Kan hij dit plannen? Dan kun je wellicht iemand betaald inhuren om in die weken iedere dag te komen voeren/verzorgen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:05

Wat is zijn idee om deze situatie goed op te lossen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:11

WillemijnL schreef:
Tsja, ik kan me voorstellen dat dit ook als een kans voelt. De paarden op volpension en een dierenoppas regelen als je ex er niet is zal vast goedkoper zijn dan drie maanden huur of hypotheek, dus het is ook een beetje een rekensom.

Nou ik gok dat het vlot duurder is dan en huis. Per paard zo 300, dus dat 600 voor 2.
Per hond zit je bij 20 euro per dag zo op 600 voor een maand.

Dus voor 2 paarden en 1 hond zit je al op 1200 per maand. En ik gok dat ts aanzienlijk meer dieren heeft.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:18

TS vraagt geen raad of ze wel of niet moet gaan maar gewoon of ze iemand zou kunnen vinden en hoe.

TS je zou eens kunnen kijken op https://huizenoppassite.nl/
of andere vergelijkbare sites.

Er zijn heus wel mensen (denk gepensioneerd echtpaar dat bv zelf in een flatje woont) die het heerlijk zouden vinden om lekker op beesten te passen, buiten te wonen, te tuinieren en kleine klusjes wil doen.

Trusted housesitter kun je ook proberen, dat is de grootste site maar dat kost wel wat meer om lid te worden.

Zou de kans grijpen als je voelt dat het nu zou kunnen.

Veel succes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 05:15

Ik denk dat het helemaal ligt aan hoe je ex in dit hele verhaal staat....?
En wat precies de toekomst zal zijn...?

Overweegt je ex echt serieus om daar te blijven wonen en dan ook alle dieren aan te houden?
Want hoe zien jullie dat voor je dan... dat jij vlakbij gaat wonen om de zorg over te nemen als hij weg is...? Ofzo...?

En / of is het serieus een optie dat jij in je eentje een andere woning kan kopen waar je het hele dierenspulletje kwijt kan...? Qua kosten van het vinden en in orde maken en onderhouden van een huis en de dieren, en qua tijdspanne als de sfeer toch ineens vervelend wordt...?

Als het bij voorbaat al niet realistisch is om alle dieren aan te houden dan zou ik persoonlijk liever eerst 1 en ander voor hen geregeld willen hebben, dat het niet zo'n 'ik trek mijn handen er vanaf en vlucht voor mijn problemen' situatie wordt.....

Tenzij je ex zelf echt heel duidelijk aangeeft dat hij streeft naar het houden van het huis en de dieren en hij sowieso pas van het voorjaar de knoop door wil hakken of hij het huis inderdaad gaat houden. En tot die tijd er sowieso graag wil blijven wonen, de dieren tot het voorjaar sowieso graag aan wil houden.

En jij er sowieso ook kan blijven het komende half jaar. Nu even de pauzeknop ingedrukt houden en van het voorjaar knopen doorhakken. Als dat zijn insteek is dan biedt dat wel mogelijkheden. Ik zou persoonlijk denken verspil geen 3 maanden in de zoektocht naar een eigen huis maargoed....

Maar dan moet het ook nog zo zijn dat hij er okee mee is dat jij maandenlang de hort op gaat en de zorg voor de dieren eigenlijk helemaal op hem aan komt, en hij feitelijk moet regelen dat iemand anders er voor zorgt tijdens zijn afwezigheid.

Wil hij überhaupt wel dat er dan iemand anders in het huis gaat....? Ik zou daar persoonlijk helemaal niet op zitten wachten.... maar als hij het niet erg vindt, dan zou je inderdaad kunnen zoeken naar een huis / dieren oppasser die het leuk vindt om steeds een periode bij jullie in huis te komen slapen (met gesloten beurzen zou dan kunnen lukken als je geluk hebt) als hij weg is.

Vindt hij dat niks, iemand anders in jullie / zijn huis, dan wordt het al iets lastiger want dan moet je iemand vinden van dichtbij, die dan waarschijnlijk wel tegen betaling steeds langs moet komen om de dieren te verzorgen. En is dat voor je dieren die echt in huis leven, wel een optie, als ze lang alleen worden gelaten en er alleen maar 1 of 2 keer per dag even iemand bij ze komt.....

Dat is dus ook iets om over na te denken. Als ex niet wil dat er iemand in huis slaapt bij zijn afwezigheid dan zou het imo sowieso ophouden om een paar maanden de hort op te gaan, dat is gewoon niet fair tegenover de dieren dan.

Ik vraag me ook af of je het moet willen om geld te verbrassen in het buitenland als je in een situatie terecht gekomen bent waarbij de meeste mensen juist elk dubbeltje om moeten draaien om elk een eigen huishouden rond te krijgen / een nieuw huis te vinden, bekostigen, inrichten enz. Voor de meeste mensen is er dan simpelweg geen ruimte voor een lange reis...

Want als je terugkomt dan zal je toch wat spaargeld nodig hebben om een eigen woning te regelen....
want hoe lang kan je nog in jullie huis blijven als het uit is....en zeker als je je ex en een oppas maandenlang overal voor op laat draaien, hoe 'thuis' ben je dan bij thuiskomst....

Ik zou net als de anderen niet lekker op vakantie gaan als thuis een berg onzekerheid op me wacht.
Maargoed misschien heb jij wel reden om aan te nemen dat je binnen no time zonder geldzorgen een eigen huisje kan bemachtigen waar alles goed komt.... dat weten wij natuurlijk niet.

En er zijn natuurlijk ook gewoon mensen die met de dag leven, zich niet zo snel druk maken, en waarbij dingen ook wel weer soort van in orde komen.

Ik kan me ook wel voorstellen dat je denkt 'ik wil even adempauze' en dat je dat nu nodig hebt.
Maarja wat voor situatie laat je dan achter en in wat voor situatie kom je weer terug.....

Ik denk dat goed overleg met je ex echt stap 1 is in het bekijken van de mogelijkheden.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 05:39

Je hebt op fb ook wel groepen met zzp'ers (ook wel speciale voor vrouwen) waar veel mensen in zitten die online werken, bijv. als VA. Daar zou je eens kunnen vragen.

Maar zelf zou ik daar niet op durven vertrouwen. Wat als iemand last minute toch afzegt?

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:41

Er is ook een Bokt topic "Wie wil er deze zomer een (mid)week van huis ruilen?" Sorry, ben niet zo handig met een link plaatsen. Dat topic gaat niet alleen over de zomer en niet iedereen hoeft te ruilen, maar je zou kunnen kijken of je via dat topic iemand kunt vinden. Ook heb je Fb groepen waar mensen zich aanbieden als huis/dieroppas.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:03

pmarena schreef:
Ik denk dat het helemaal ligt aan hoe je ex in dit hele verhaal staat....?
En wat precies de toekomst zal zijn...?

Overweegt je ex echt serieus om daar te blijven wonen en dan ook alle dieren aan te houden?
Want hoe zien jullie dat voor je dan... dat jij vlakbij gaat wonen om de zorg over te nemen als hij weg is...? Ofzo...?

En / of is het serieus een optie dat jij in je eentje een andere woning kan kopen waar je het hele dierenspulletje kwijt kan...? Qua kosten van het vinden en in orde maken en onderhouden van een huis en de dieren, en qua tijdspanne als de sfeer toch ineens vervelend wordt...?

Als het bij voorbaat al niet realistisch is om alle dieren aan te houden dan zou ik persoonlijk liever eerst 1 en ander voor hen geregeld willen hebben, dat het niet zo'n 'ik trek mijn handen er vanaf en vlucht voor mijn problemen' situatie wordt.....

Tenzij je ex zelf echt heel duidelijk aangeeft dat hij streeft naar het houden van het huis en de dieren en hij sowieso pas van het voorjaar de knoop door wil hakken of hij het huis inderdaad gaat houden. En tot die tijd er sowieso graag wil blijven wonen, de dieren tot het voorjaar sowieso graag aan wil houden.

En jij er sowieso ook kan blijven het komende half jaar. Nu even de pauzeknop ingedrukt houden en van het voorjaar knopen doorhakken. Als dat zijn insteek is dan biedt dat wel mogelijkheden. Ik zou persoonlijk denken verspil geen 3 maanden in de zoektocht naar een eigen huis maargoed....

Maar dan moet het ook nog zo zijn dat hij er okee mee is dat jij maandenlang de hort op gaat en de zorg voor de dieren eigenlijk helemaal op hem aan komt, en hij feitelijk moet regelen dat iemand anders er voor zorgt tijdens zijn afwezigheid.

Wil hij überhaupt wel dat er dan iemand anders in het huis gaat....? Ik zou daar persoonlijk helemaal niet op zitten wachten.... maar als hij het niet erg vindt, dan zou je inderdaad kunnen zoeken naar een huis / dieren oppasser die het leuk vindt om steeds een periode bij jullie in huis te komen slapen (met gesloten beurzen zou dan kunnen lukken als je geluk hebt) als hij weg is.

Vindt hij dat niks, iemand anders in jullie / zijn huis, dan wordt het al iets lastiger want dan moet je iemand vinden van dichtbij, die dan waarschijnlijk wel tegen betaling steeds langs moet komen om de dieren te verzorgen. En is dat voor je dieren die echt in huis leven, wel een optie, als ze lang alleen worden gelaten en er alleen maar 1 of 2 keer per dag even iemand bij ze komt.....

Dat is dus ook iets om over na te denken. Als ex niet wil dat er iemand in huis slaapt bij zijn afwezigheid dan zou het imo sowieso ophouden om een paar maanden de hort op te gaan, dat is gewoon niet fair tegenover de dieren dan.

Ik vraag me ook af of je het moet willen om geld te verbrassen in het buitenland als je in een situatie terecht gekomen bent waarbij de meeste mensen juist elk dubbeltje om moeten draaien om elk een eigen huishouden rond te krijgen / een nieuw huis te vinden, bekostigen, inrichten enz. Voor de meeste mensen is er dan simpelweg geen ruimte voor een lange reis...

Want als je terugkomt dan zal je toch wat spaargeld nodig hebben om een eigen woning te regelen....
want hoe lang kan je nog in jullie huis blijven als het uit is....en zeker als je je ex en een oppas maandenlang overal voor op laat draaien, hoe 'thuis' ben je dan bij thuiskomst....

Ik zou net als de anderen niet lekker op vakantie gaan als thuis een berg onzekerheid op me wacht.
Maargoed misschien heb jij wel reden om aan te nemen dat je binnen no time zonder geldzorgen een eigen huisje kan bemachtigen waar alles goed komt.... dat weten wij natuurlijk niet.

En er zijn natuurlijk ook gewoon mensen die met de dag leven, zich niet zo snel druk maken, en waarbij dingen ook wel weer soort van in orde komen.

Ik kan me ook wel voorstellen dat je denkt 'ik wil even adempauze' en dat je dat nu nodig hebt.
Maarja wat voor situatie laat je dan achter en in wat voor situatie kom je weer terug.....

Ik denk dat goed overleg met je ex echt stap 1 is in het bekijken van de mogelijkheden.

Helemaal mee eens! Helder verwoord ook.

Als ik de ex was zou ik hier totaal niet opzitten wachten. Want die is ook degene die met de brokken zit als oppas ziek wordt, een bende maakt in het huis, of iets jat (het komt voor..). Dan kan hij zijn werk afzeggen omdat jij ver weg bent.

Ik zou als ex dan morgen nog de beesten op verhuisdieren/ marktplaats zetten omdat dat in zijn uppie met zo'n baan gewoon niet haalbaar is.

En wat als ex een partner krijgt en die ziet na jouw reis dat jij elke dag daar bent om voor de beesten te zorgen. Gaat gedoe opleverden! En jij ziet haar dan in haar lingerie vrolijk s'ochtends in de keuken koffie maken terwijl jij daar stront staat te scheppen, zie je het voor je? Recept voor ellende!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:30

Er zijn steeds meer mensen die een soort van dakloos leven leiden. Deze mensen wonen in huizen van anderen en werken voor zover ik weet via hun laptop.
Als ik je een tip mag geven zou ik als ik jou was hiernaar gaan zoeken, ik vermoed dat ze genoeg te vinden zijn.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:33

Pmarena heeft het heel duidelijk verwoord, ik sluit me daarbij aan.

Ik zat gedeeltelijk in een zelfde situatie, niet zóveel dieren, maar wel paarden aan huis, hondjes nam ik mee op reis.
Ondanks dat ik op goede voet bleef met mijn ex, had hij na 3 maanden een nieuwe vriendin, dan verandert de situatie gewoon.

Ook heb ik de oppaskant van alle kanten meegemaakt, zelf gedaan, bij vrienden van dichtbij gezien en daar moet je echt heel veel geluk mee hebben, zéker voor 3 maanden.
Mensen zeggen op het laatste moment af, vertrekken na een week, omdat het tóch niet is, wat ze hadden verwacht (of meer werk dan ze hadden gedacht).
Dat geeft echt heel veel stress.

Ik snap dat je ertussenuit wil, maar zou eerst goed nadenken of je de zorg voor de dieren kan garanderen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:37

Veel dieren redden het denk ik met 1x per dag zorg. Maar voor paarden en honden bijv, is dit echt te weinig. Hoe vaak moet iemand langs komen? Is er familie in de buurt die jullie wil helpen? Of buren bijv, een vriendin in de buurt?
Waar je ook naar kunt kijken is of er een periode is dat je ex bijv 4 weken thuis is met 1 onderbreking hierin en dan daarvoor oppas zien te regelen. Dan kun je misschien niet 3 maanden weg, maar wel een paar weken en dat kan ook al helpen.
En als er al een rooster is dat je ex weg is, dan kun je natuurlijk altijd een verzoek doen voor oppas, wie weet lukt het ook. Als er geen rooster is en het over een periode van 3 maanden niet precies duidelijk is wanneer hij er wel/niet is, zou ik er sowieso niet aan beginnen. Hij is gewend zo weg te kunnen en als jullie netwerk niet zo groot is, zit je wel direct met een probleem als hij moet werken, jij er niet bent en de oppas meldt zich af bijv. Ik krijg zelf meestal wel iets rond voor 2 weken, maar veel langer lukt vaak niet. En dan staat het paard op pension.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:58

Hoe deden jullie dit tijdens vakanties? Hadden jullie dan ook een oppas? Misschien is diegene weer beschikbaar?
En ik zou ook vragen aan je ex hoe hij het zou oplossen. Het is niet alleen jouw probleem dat jullie er tijdelijk allebei niet zijn, dat is jullie beider probleem. Nu jullie niet meer samen wonen, kan hij er ook niet zomaar vanuit gaan dat jij de zorg over de dieren op zich neemt als hij weg is, dat zal in overleg moeten. En dat geldt dus ook als jij weg wilt.
Ik kan me goed voorstellen dat even weggaan fijn is. Misschien is 3 maanden niet haalbaar als je met veel dieren zit, maar een paar weken als je ex er wel is, misschien wel?
Heb je zelf al rondgevraagd bij vrienden en bekenden of die willen bijspringen? Ik kan me voorstellen dat die zien dat jij na een heftige periode toe bent aan rust, en dan wel tijdelijk willen helpen. Je kunt het ook verdelen over een paar mensen, zoals 1 hond bij 1 kennis, een andere bij een collega oid.
Hopelijk lukt het om iets te regelen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:59

Dieren zijn mooi maar ook een blok aan het been bij vakanties. Laat staan maanden weg. Eigenlijk kun je niet zeggen ik wil 3 maanden weg. Het zou fijn zijn als het zou kunnen, maar ik zou er niet op rekenen. Dat weet je met dieren.

Hoe ver kan je ex zn werk in het buitenland plannen? Daarin zou ik weg gaan en misschien een weekje overlap of 2 achtereen. Dan kun je daarvoor oppas zoeken samen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:03

Weet wel als je in buitenland gaat wonen komt er heel veel geregel op je af.
Zint eer je begint.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:20

Het klinkt een beetje als uitstel van executie. Is het wel realistisch dat een van jullie twee deze dieren op lange termijn aanhoudt? Als het echt een mini boerderij is is het dan de bedoeling en ook realistisch dat een van jullie twee weer op een soortgelijke plek gaat wonen en een groot deel van deze dieren gaat verzorgen? Anders is het misschien veel handiger en fijner om de dieren die je aan kan en wil houden te 'verdelen' en voor de rest op zoek te gaan naar een andere baas.
Als je je pony's bijvoorbeeld wil houden en het toch niet realistisch is dat dat op korte termijn weer aan huis is kan je wellicht veel beter nu opzoek naar een pension stal dan opzoek naar een spelt in een hooiberg super flexibele huis en dier oppasser.