Dus ik ben bezig met het reguleren van die prikkel. Het lukt niet altijd maar je hoeft niet per se toe te geven aan elke impuls die je hersenen je geven.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nala schreef:Ik heb niet per se het gevoel iets super belangrijks te missen als ik niet kijk. Het is meer het missen van die “dopamine hit” zodat ik niet maar wat stom voor me uit zit te staren tussen calls/tickets.
Ook merk ik dat ik door social media de spanningsboog van een goudvis heb, ik zet een serie of film op maar mijn brein is nog steeds verveeld en dus grijp ik naast de film/serie óók nog naar mijn telefoon en ga zitten scrollen/refreshen.
En ik weet dat het niet goed is en ik weet dat ik het zelf op moet lossen, maar ik wil het dus juist wel fixen en niet langer goed praten. Tijdens mijn wandeling zojuist met de hond bedacht ik me dat zelfs dit topic mijn probleem eigenlijk in stand houdt, omdat ik steeds ga zitten refreshen of er nog iemand gereageerd heeft
Foaly schreef:Iets anders gaan doen in je downtime. Pak een boek, een puzzelboekje, een breiwerkje, iets wat je bezighoudt maar wat je ook zo weg kunt leggen als het moet. Je moet uit die vicieuze fomo-cirkel.
leeslampje schreef:En praktische tip: lees eens Atomic Habits. Dan doe je meteen iets anders dan op je telefoon zittenEn de inhoud van het boek helpt je misschien bij het afleren van het pakken van je telefoon. Ik vond het een leerzaam boek over hoe onze gewoonten tot stand komen en hoe je ze kunt veranderen (en waarom dat soms niet werkt of super moeilijk is).