Telefoon verslaving de baas worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Telefoon verslaving de baas worden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

Nou ik vind dan het onderliggende patroon dat je zelfbeheersing slecht is. Want dat heb ik ook. _O-

Dus ik ben bezig met het reguleren van die prikkel. Het lukt niet altijd maar je hoeft niet per se toe te geven aan elke impuls die je hersenen je geven. :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Nala schreef:
Ik heb niet per se het gevoel iets super belangrijks te missen als ik niet kijk. Het is meer het missen van die “dopamine hit” zodat ik niet maar wat stom voor me uit zit te staren tussen calls/tickets.

Ook merk ik dat ik door social media de spanningsboog van een goudvis heb, ik zet een serie of film op maar mijn brein is nog steeds verveeld en dus grijp ik naast de film/serie óók nog naar mijn telefoon en ga zitten scrollen/refreshen.

En ik weet dat het niet goed is en ik weet dat ik het zelf op moet lossen, maar ik wil het dus juist wel fixen en niet langer goed praten. Tijdens mijn wandeling zojuist met de hond bedacht ik me dat zelfs dit topic mijn probleem eigenlijk in stand houdt, omdat ik steeds ga zitten refreshen of er nog iemand gereageerd heeft _O-

Dat is wel slecht ja haha _O-

Enige manier om dit te fixen is om af te kicken van de dopamine. Vind inderdaad iets anders die dat in milde vorm vervangt.
Daarnaast is de bewustwording ook belangrijk. Wanneer je bijv serie kijkt, zorg dan dat je bewust je telefoon weg legt en bewust de serie gaat kijken. We zijn tegenwoordig zoveel prikkels gewend, dus ook daarin is het downgraden.
Ik heb bijv altijd mijn laptop open staan. De hele dag, ook tijdens het kijken van series oid. Ik wen mezelf nu aan dat ik de laptop dicht doe of alleen whatsapp bijv open laat staan. Anders ga ik soms ook random even op de socials kijken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Vroeger bokte ik alleen op de computer. Is ook een optie.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

Maar even een vraagje, heb je al contact opgenomen met de Jellinek, huisarts, of psycholoog om de hoek?

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:29

Ik ben dit jaar ook bezig gegaan met mijn telefoon verslaving nav de campagne 'mei social vrij', soort van Stoptober zeg maar. Dit heeft mij heel erg geholpen om door de eerste afkicken verschijnselen heen te komen, gewoon Cold Turkey hup alle social media blokkeren. Ik merkte echter dat ik na die maand toch weer terug greep naar mijn telefoon, dus ik heb insta/Facebook/snapchat helemaal verwijderd. Bij YouTube heb ik in de app de shorts geblokkeerd, lang format mag ik van mijzelf wel kijken (maar dan niet scrollen in de aanbevolen video's natuurlijk). Verder heb ik een launcher (Olauncher) waarmee je van je smartphone een domme kan maken, je ziet de icoontjes niet meer en kan dus niet meer lekker door je apps scrollen, maar je waze/Spotify is nog wel beschikbaar. Wees ook lief tegen jezelf, met wilskracht alleen lukt het niet dus zoek naar de hulpmiddelen die voor jou werken. Ik merk nu dat ik toch veel bokt erbij pak, dus ga nu op zoek naar een timer voor in de browser! Ik heb ook een puzzelboekje in mijn tas en 'nuttige' apps zoals Duolingo en Queens (leuke puzzel!). Verder helpt het als iemand je kan aanspreken als je met je telefoon in je hand staat om hem weg te leggen, en als je omgeving ook mee doet in de telefoon detox. Ik begon me bijvoorbeeld te ergeren aan mijn partner die elke vrije seconde zijn telefoon pakte (nadat ik dus was afgekickt haha) dus die is er nu ook mee gestopt.
Laatst bijgewerkt door Anasha op Gisteren, 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Volgens mij is het vrij simpel: je moet je telefoon minder interessant maken. En andere dingen (zonder telefoon) juist interessanter

Dus naast wat je al doet, doe ook dit:

Foaly schreef:
Iets anders gaan doen in je downtime. Pak een boek, een puzzelboekje, een breiwerkje, iets wat je bezighoudt maar wat je ook zo weg kunt leggen als het moet. Je moet uit die vicieuze fomo-cirkel.

En praktische tip: lees eens Atomic Habits. Dan doe je meteen iets anders dan op je telefoon zitten :D En de inhoud van het boek helpt je misschien bij het afleren van het pakken van je telefoon. Ik vond het een leerzaam boek over hoe onze gewoonten tot stand komen en hoe je ze kunt veranderen (en waarom dat soms niet werkt of super moeilijk is).

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:48

leeslampje schreef:
En praktische tip: lees eens Atomic Habits. Dan doe je meteen iets anders dan op je telefoon zitten :D En de inhoud van het boek helpt je misschien bij het afleren van het pakken van je telefoon. Ik vond het een leerzaam boek over hoe onze gewoonten tot stand komen en hoe je ze kunt veranderen (en waarom dat soms niet werkt of super moeilijk is).

Even gespiekt maar dat boek lijkt mij een aanrader met problematisch gedragingen en het moderne leven!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:07

Ik zal eens kijken naar dat boek inderdaad! Ik heb het boek "how to break up with your phone" al gelezen, maar ga het denk ik nog eens opnieuw lezen hahaha.

Qua Jellinek/psycholoog/huisarts, ik denk niet dat dit iets is dat zó erg is dat het zo'n stappen waard is. En, ik zal het uiteindelijk toch zelf moeten doen.

@Anasha ik weet niet welke telefoon je hebt, maar ik heb dus nu gevonden dat je via "schermtijd" in je instellingen ook een timer in kan stellen voor verschillende websites. Ik heb dus nu bokt en de pen and paper site op mijn telefoon op 0 seconden gezet. Behalve waze, duolingo, spotify, en whatsapp/bellen, kan mijn telefoon dus nu niks meer dat me steeds terugtrekt.

Ik moet zeggen dat ik me zowel aan mezelf irriteer als ook amuseer nu, omdat ik al beslist 20 keer mijn telefoon in handen heb gepakt, er een beetje leeg naar gestaard, en m weer naast me gegooid :') Uiteraard zit er zo'n dikke vette "negeer limiet" knop zodra ik wel naar een van de 2 sites ga, maar dát moet dan nu maar echt door mijn zelfcontrole gedaan worden. Ik schrijf dit dus nu ook vanaf mijn laptop in plaats van vanaf mijn telefoon. Op een of andere manier voelt het toch oké om op mijn telefoon te zitten bij andere mensen, maar niet op mijn laptop natuurlijk, dus dit is een mooie manier om echt te focusen op de mensen om me heen.

Ik merk dat het commentaar over mijn paard, en in hoeverre ik écht iets voor haar kan betekenen, me ook wel de ogen geopend heeft. Als ik niet op hun oordeel kan vertrouwen, mochten ze me niet kunnen bereiken, dan had ik haar daar niet moeten zetten. En ik vertrouw wél op het oordeel van de eigenaresse, dus dan is het ook gewoon goed. Het enige dat ik zou kunnen doen is van mening zijn dat een bepaalde behandeling het niet waard is, maar ook dat kunnen zij ter plaatse natuurlijk veel beter inschatten dan ik, hier zonder haar te zien, dik 800km verderop.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Nou wat mij heeft geholpen is dat ik nu een burnout heb en maar 6x per dag mag kijken (wel elke keer een halfuur). Dit is de eerste dag en ik cheat wel een beetje maar het is inderdaad echt lastig.

Maar wat wel werkt ik wil van die lichamelijke klachten af dus het zal wel moeten.

Op niet storen zetten helpt wel echt, je krijgt geen meldingen. Maar dit deed ik al wel langer.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:50

Ik gebruik sinds een paar maanden de app Appblock. Ik heb een paar Windows in de dag waarop ik op social media kan. Dat werkt best aardig voor mij!

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:59

haha Naia,

Ik dacht: ik zet er even een prikkertje in.

Nee, er is (nog geen) therapie tegen telefoonverslaving, als je wilt kan je de psieg die CGT geeft, je de voor jezelf storende problematische gedragspatronen voorleggen. Als je het weet te draaien naar "game-verslaving" , daar zijn er wel weer behandelplannen voor. Games people play.

Krijg je soms ook opdrachtjes via de telefoon binnen? Uitnodigingen, om dingen te gaan doen? Instellingen van je telefoon waarmee je aangeeft een reactie te willen krijgen bij dit of dat?

Maar het is je passieve consumeergedrag waar je jezelf aan stoort. Iets anders zoeken dat je dopaminepompje aan weet te zetten, en een beetje motivatie-talk om er aan te beginnen, en dit vol te houden.

Die telefoon -heel het internet- is ontworpen om je repeterende gedragingen aan te leren, die je een negatief gevoel over jezelf te bezorgen. Dat is wel eens andersom geweest.

Alternatieven voor het aanzetten van je dopaminepomp voor andere zaken zijn al geopperd, soms duurt het een tijdje voordat het werkt. Koken, lezen, klusjes thuis etc.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:38

Ik moet zeggen, al is het pas de eerste paar uur, dat het best lekker gaat! Ik merk echt dat mijn eigen telefoon nu een stuk saaier is, ik heb helemaal niet zoveel zin meer om m te pakken.
De zin om naar huis te gaan om achter de laptop te kruipen en bokt en die andere site aan te zwengelen is echter des te groter _O- Maar zodra mijn man over een half uurtje thuis is zet ik m ook braaf weer weg, zoals met mezelf afgesproken O:)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:58

Ik heb kort geleden 6 weken zonder internet gezeten vanwege een sim blokkade.. ideaal :))
Alleen kon ik ook niet bellen, wat soms lastig was.. En 1 keer half verdwaald omdat ik geen navigatie had, maar ook dat is uiteindelijk helemaal goed gekomen :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:41

Een boek lezen? Ik merk dat als ik nutteloos op mijn telefoon zit ik dat echt zonde van mijn tijd vind. Dus de tijd die ik over heb (is vrij beperkt, ik ben meer fysiek bezig op een dag dus kom bij lange na niet aan dezelfde schermtijd) pak een een boek over iets waar ik meer kennis van krijg. Dan voelt mijn ‘vrije tijd’ toch nuttig besteed en als je eenmaal boeken hebt die je interesse wekken dan heb je echt geen zin meer om nutteloos op de telefoon te scrollen. Daarnaast vergroot je ook nog eens je kennis door het lezen van boeken. Ik vind het een erg prettige manier van het invullen van mijn rust momenten.

En verder is het gewoon discipline denk ik. Ook een mooie (mentale) uitdaging. Hoe belangrijk vind je het om te minderen? Iedere verslaving is onder controle te houden als je je mind set veranderd. Zijn mooie boeken over te vinden trouwens :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Op dagen zonder plannen gebruik ik de telefoon ook meer dan mij lief is. Toch maar een box gebruiken om het even uit het zicht te leggen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

Alle nutteloze apps van je telefoon halen en een ouderwetse wekker kopen.
Je spreekt een tijd af dat je op je telefoon mag kijken. Bijvoorbeeld 's ochtends om 9u (of wat voor jou praktisch is) en dan doe je je telefoon uit (en legt hem uit het zicht) en zet je een wekker tot je weer mag kijken (of spreekt gewoon een tijd af met jezelf).
Bijvoorbeeld om 15u.
En dan weer hetzelfde ritueel.

Desnoods koop je een vaste telefoon voor noodgevallen en geef je je nummer aan de mensen die jou moeten kunnen bereiken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:25

Boek atomic habits is een goede :j

Hier is de batterij van m'n telefoon slecht dus dat ding ligt te vaak aan de lader. Helpt ook om het links te laten liggen :+

Telefoon boven (of juist beneden) laten liggen als je wat gaat doen. Geluid hard aan zodat je eventuele belangrijke telefoontjes niet mist? Wel onnodige meldingen uitzetten dan natuurlijk.

Tussen het werk door; ga kleuren? Of een puzzel boekje? Een boek lezen is misschien minder makkelijk als je telkens maar een paar minuten tussendoor hebt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:47

Voor nu werkt de social media en bokt ban op mijn telefoon uitzonderlijk goed! Ik ga eens kijken of het boek atomic habits (een beetje betaalbaar) voor mijn kindle te vinden is, dan wordt dat de eerste tijdens-werk-afleiding!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

Herkenbaar, ik wil zo graag af van die telefoon maar wil wel bellen en appen kunnen. Omdat ik gewoon vaak alleen ben en via de app mijn vriendin(nen) spreek

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:10

Ik mag van mezelf gewoon nog steeds appen en bellen, dus daarvoor mag ik m nog steeds pakken. Omdat dat dan ook echt 'nuttige' communicatie en tijd is.