Overlast door studenten als buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:03

Ik vind het ook nogal drastisch om maar meteen te willen verhuizen.
Ik heb ook in een flatgebouw gewoond met behoorlijk overlast van onze onderburen. We zijn eerst het gesprek een aantal keer aan gegaan. Dat hielp meestal wel een tijdje, maar er slopen na wat weken wel weer wat dingen in. En dan hadden we opnieuw een praatje.

Ga dat gesprek aan. Nodig ze een keer uit op de koffie, wanneer je samen met je man bent, en leg het probleem voor. Tegelijkertijd: wees zelf ook realistisch. Doordeweeks 's avonds laat veel geluid is storend vanwege werk. Maar zou je er bezwaar tegen hebben als het op vrijdag en/of zaterdag wel wat langer gezellig is bij de buren?
Zoek naar oplossingen en ga niet alleen in het negatieve van de overlast zitten. Ga jullie standaard hen niet opleggen, maar probeer naar elkaar toe te bewegen. De toon maakt alles in een gesprek als dit.

Yessy

Re: Overlast door studenten als buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:10

Eens met veel van de reacties. Studenten zijn jonge mensen die vaak voor het eerst op zichzelf wonen. En die hebben simpelweg geen weet van de overlast die ze veroorzaken, of denken dat het wel meevalt. "Even een tas in de gang", "even gezellig borrelen/indrinken op donderdagavond", daar kan je best afspraken over maken. Voor hen ben jij de oude buuf met kind(eren), je kan daar echt wel met ze over in gesprek, dat deden hun ouders ook toen ze nog thuis woonden ;)

En anderzijds zal jouw gezin ook overlast veroorzaken als het zo gehorig is. Die studenten slapen graag uit na een feestje maar jouw kinderen staan misschien tussen 6 en 7 's morgens al te stuiteren, of huilen meerdere keren per nacht, of spelen luidruchtig overdag terwijl je buren proberen te studeren.

Kortom, als je man beter is dit soort gesprekken stuur je hem gewoon op pad met of zonder sixpack en dan moeten ze als mannen onder elkaar even in overleg. Dat is een stuk minder drastisch dan morgen je huis op funda, dat kan altijd nog namelijk!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 11:13

Bedankt voor alle berichten!

Ik denk dat mijn hormonen hier zeker een rol in spelen. En we hadden hiervoor gewoon echt hele leuke buren waar we zelfs mee bevriend waren, dus voor ons voelt dit als een achteruitgang. We zijn ons er natuurlijk van bewust dat dit een luxe situatie was en dat je nooit kan sturen op wie er naast je gaat wonen. Maar stiekem hadden we toch andere verwachten. We zijn zelf ook jong geweest en ik snap best dat ze ook lekker willen leven. Daarnaast hebben we het al een langere tijd over verhuizen en zijn we met ons hoofd eigenlijk al bezig met het zoeken naar een groter ander huis (met tuin) dus we hebben ook zelf ondanks de buren al langer de intentie om weg te gaan. Alleen nu we in ons oogpunt ‘minder’ passende buren hebben denken we er sterk aan om toch eerder naar een kindvriendelijke wijk te wonen met ander soort buren.

We hebben net besproken dat we een deze dagen ze uitnodigen voor een kopje koffie en even met ze gaan praten en goed kennis maken en de band proberen wat te upgraden voor de tijd dat we hier nog blijven wonen. En dat we gaan zien wat eruit komt.

De conclusie voor ons is nu wel dat we er wel over eens zijn dat onze woonwensen niet meer passen bij het huis of de buurt ongeacht de buren, maar door de wisseling van de buren dat we dat ons gewoon weer wat meer beseffen. We zijn ons huis ontgroeit qua buurt en qua oppervlak.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:15

Maar zijn het studenten die eens (bijvoorbeeld een keer in het weekend) de muziek te hard hebben? Of gebeurd dit elke avond met stuk of 8 man en heel veel alcohol? Daar zit wel een verschil in vind ik.
Dozen wegens verhuizing op de gang kan ik snappen. Dat is geen overlast
Een fiets in de bosjes pleuren? Hun eigen fiets? Was die niet omgevallen? Ik had altijd zo’n hele oude fiets zonder standaard, ja die viel ook wel eens om :=

Ik denk dat je inderdaad toe bent aan een lekker huisje op de ruimte met alle plek voor je kinderen. En dat mag :j Ik denk dat je in je hart al een keuze hebt gemaakt , ongeacht gesprek

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 11:17

Kabayo schreef:
Maar zijn het studenten die eens (bijvoorbeeld een keer in het weekend) de muziek te hard hebben? Of gebeurd dit elke avond met stuk of 8 man en heel veel alcohol? Daar zit wel een verschil in vind ik.
Dozen wegens verhuizing op de gang kan ik snappen. Dat is geen overlast
Een fiets in de bosjes pleuren? Hun eigen fiets? Was die niet omgevallen? Ik had altijd zo’n hele oude fiets zonder standaard, ja die viel ook wel eens om :=

Ik denk dat je inderdaad toe bent aan een lekker huisje op de ruimte met alle plek voor je kinderen. En dat mag :j Ik denk dat je in je hart al een keuze hebt gemaakt , ongeacht gesprek

Ik denk dat jouw laatste zinnen omschrijven hoe het voelt inderdaad we zijn toe aan wat anders en ik wil zeker geen zure buurvrouw zijn daar wordt ik gelijk 10 jaar ouder van dat is zonde :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:44

In een appartement is het m.i. altijd iets meer werk om goed te blijven communiceren met je buren, maar wel heel belangrijk.

Studenten zijn kinderen die net onder pappies en mammies vleugels vandaan zijn, die geen idee hebben hoe het werkt in een eigen huis met buren enzo. Dat moeten ze leren, en als ze van niemand feedback krijgen, leren ze het niet.

Dus idd lekker met een kopje koffie rustig kletsen om ze beter te leren kennen en feedback geven. En dan komt het meestal wel goed.

En weet niet waar je woont maar zou me niet al te druk maken om de waarde van je huis. Komt vast goed in deze tijd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:47

Bommeltje_ schreef:
swatch schreef:
En in hoeverre mag je met meerdere studenten in een appartement wonen? Soms zijn daar toch ook specifieke regels voor en kan het ook gemeente afhankelijk zijn.

Ik heb dit even uitgezocht, maar er moet voor kamerverhuur een specifieke vergunning zijn, maar ik kan nergens vinden hoe het zit als het verhuurd wordt in het kader van ‘als vrienden gezamenlijk ingeschreven’

Hier is laatst een rechtszaak over geweest, dat meisje wilde met vriendinnen in haar eigen huis wonen. Dat werd gezien als studentenhuis en heeft ze tot de laatste rechter verloren. Dus ik zou hier zeker mee aan de slag gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:50

Zonnetje81 schreef:
Bommeltje_ schreef:

Ik heb dit even uitgezocht, maar er moet voor kamerverhuur een specifieke vergunning zijn, maar ik kan nergens vinden hoe het zit als het verhuurd wordt in het kader van ‘als vrienden gezamenlijk ingeschreven’

Hier is laatst een rechtszaak over geweest, dat meisje wilde met vriendinnen in haar eigen huis wonen. Dat werd gezien als studentenhuis en heeft ze tot de laatste rechter verloren. Dus ik zou hier zeker mee aan de slag gaan.

Je raadt aan om een rechtszaak te beginnen tegen je buren als je ze op het eerste gezicht niet leuk vindt, terwijl je eigenlijk al duidelijk je eigen huis en buurt ontgroeid bent, en dat terwijl er ook nog geen normaal gesprek heeft plaatsgevonden :?

Zal lekker gezellig worden in die flat daarna :')
Is dit echt hoe we met mensen omgaan tegenwoordig :n

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:52

Ik wilde net zeggen, is dat niet een beetje met een kanon op een mug schieten?

Beginnen met een kopje koffie lijkt mij een goed idee. Dat creëert hopelijk een houdbare situatie zodat TS op het gemakje een ander huis kan zoeken, in plaats van halsoverkop verkopen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:55

Nee maar uitzoeken of dit tegen de regels in is wel. Als je het appartement niet mag gebruiken als studentenhuis dan moet de eigenaar zichzelf daaraan houden. Dat los je niet op met een kopje koffie. Studenten zijn nou eenmaal studenten. Die gaan echt niet zichzelf ineens burgelijk gedragen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 12:00

Ik deel hier nergens dat ik een rechtszaak wil beginnen. Ik deelde alleen dat ik mij even in had gelezen op het feit hoe het in de wet staat vermeld qua verhuur. Mijn intentie is totaal geen ruzie of iets wat daar op lijkt aanwakkeren. Ik heb eerder aangegeven dat wij de studenten gaan uitnodigen en mocht het wel uitlopen tot overlast waar we niet op zitten te wachten willen we mogelijk eerder verhuizen. Ik heb geen intentie om iemand zijn huis uit te werken en dat heb ik hier ook nooit geschreven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:01

Zonnetje81 schreef:
Nee maar uitzoeken of dit tegen de regels in is wel. Als je het appartement niet mag gebruiken als studentenhuis dan moet de eigenaar zichzelf daaraan houden. Dat los je niet op met een kopje koffie. Studenten zijn nou eenmaal studenten. Die gaan echt niet zichzelf ineens burgelijk gedragen.

Waarom niet :?

Wat is er mis met studenten? Die kunnen zich prima gedragen over het algemeen. Maar als je net onder moeders vleugels weg bent, moet je dat eerst leren, in je eerste eigen huis.
En dan gaat er wel eens wat mis, bv omdat ze geen flauw idee hebben hoe gehorig de flat is omdat ze nog nooit in een flat hebben gewoond.

Bommeltje_ schreef:
Ik deel hier nergens dat ik een rechtszaak wil beginnen. Ik deelde alleen dat ik mij even in had gelezen op het feit hoe het in de wet staat vermeld qua verhuur. Mijn intentie is totaal geen ruzie of iets wat daar op lijkt aanwakkeren. Ik heb eerder aangegeven dat wij de studenten gaan uitnodigen en mocht het wel uitlopen tot overlast waar we niet op zitten te wachten willen we mogelijk eerder verhuizen. Ik heb geen intentie om iemand zijn huis uit te werken en dat heb ik hier ook nooit geschreven.

Heb het ook niet tegen jou, ik quootte zonnetje, die dat als advies gaf.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 12:04

Zonnetje81 schreef:

Dit ben ik niet van plan dit geeft voor ons alleen maar meer stress en verbeterd de sfeer in de buurt en het complex niet perse. Mocht het toch niet boteren zijn er nog tig stappen om eerst te ondernemen waar een gesprek de eerste stap van is en dan mogelijk als laatste redmiddel een gesprek met de huiseigenaar. Maar het juridisch aanpakken gaat niet gebeuren dan schuiven we nog liever de verhuizing naar voren.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:04

Zonnetje81 schreef:

Want studenten groeien nooit uit tot volwassen burgers, of?

Sorry, ik vind je advies ook zwaar overtrokken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:24

Mag het verhuurd worden als kamergewijze verhuur?

Als dat niet eens mag, handhaving bellen bij de gemeente.

Tenminste als je er al voldoende overleggen mee hebt gehad en je geen steek verder komt.
Niet direct naar de gemeente gaan natuurlijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:27

Veel studenten die ik ken gaan in het weekend naar hun ouders, dus dan zou het rustiger kunnen zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:36

Oh TS dit zou echt mijn nachtmerrie zijn :') Zéker met een baby op komst.
Ik herken de verhalen van de studenten die zich gedragen niet echt. Ik heb vooral ervaring met studenten die heel hard feesten en geen fiets om de buren of buurtbewoners geven :+

Voor nu zou ik een kop koffie drinken met de studentenburen en contact opnemen met de eigenaar. Met beide bespreken hoe jullie hierin staan en kijken of je een paar concrete afspraken kunt maken.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:47

TS ik kan je maar één advies geven en dat is in gesprek gaan of verhuizen.

Ik heb met een pasgeboren baby gewoond naast pubers die zonder toezicht in het huis woonde. Er was geen gesprek te voeren met ze.
En de eerste periode echt tot een hel gemaakt, dat ik uiteindelijk maar elke keer de politie belde als het weer bal was midden in de nacht.

Geloof me weer dit voor want dat scheelt je enorm veel stress.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:25

Die zich goed gedragende studenten zullen er vast zijn. Dat gold echter voor geen van de studenten die bij ons in de flat kwamen wonen en die waren er voortdurend. Was altijd herrie, feestjes, troep, middenin de nacht aanbellen, etc. Deel van het probleem is dat ze van tevoren al weten dat ze er niet lang gaan wonen en dus geven ze niet veel om de staat van het gebouw en de omgeving en zijn ze niet per se geïnteresseerd in hun buren. Die overlast herken ik zeker.
Precies om die reden mocht het bij ons ook niet, van zowel de gemeente als de VvE.

Gezien je toch al wil verhuizen hoef jij er niet per se iets mee te doen. Maar je zou eens bij andere buren kunnen polsen of zij ook overlast ervaren en benoemen dat het eigenlijk niet mag.

Ik zou eerst de studenten zelf aanspreken. Daarna de eigenaar. Als dat niet werkt en je nog steeds overlast ervaart (uiteraard na redelijke termijn), kun je eventueel met andere buren de VvE vragen om te handhaven. Als die dat weigert, kun je een melding doen bij de gemeente.

Hopelijk is het met een gesprek opgelost :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:30

Veel vve s hebben in statuten staan dat er 1 bewoner , familielid van eigenaar mag wonen met 1 medebewoner. Nu kunnen twee studenten ook wel de boel op stelten zetten maar vraag me af hoeveel er nu naast jullie wonen?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:30

Als het zo gehorig is, gaan ze misschien zelf wel weg als de baby er is....

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 14:41

Doubtless schreef:
Oh TS dit zou echt mijn nachtmerrie zijn :') Zéker met een baby op komst.
Ik herken de verhalen van de studenten die zich gedragen niet echt. Ik heb vooral ervaring met studenten die heel hard feesten en geen fiets om de buren of buurtbewoners geven :+

Voor nu zou ik een kop koffie drinken met de studentenburen en contact opnemen met de eigenaar. Met beide bespreken hoe jullie hierin staan en kijken of je een paar concrete afspraken kunt maken.

Nou dus ook die van mij heel eerlijk gezegd :') zeker in zo’n buurt het is zo geen geschikte plek voor een studentenhuis alles straalt uit dat mensen hier voor hun rust wonen.

Olle schreef:
TS ik kan je maar één advies geven en dat is in gesprek gaan of verhuizen.

Ik heb met een pasgeboren baby gewoond naast pubers die zonder toezicht in het huis woonde. Er was geen gesprek te voeren met ze.
En de eerste periode echt tot een hel gemaakt, dat ik uiteindelijk maar elke keer de politie belde als het weer bal was midden in de nacht.

Geloof me weer dit voor want dat scheelt je enorm veel stress.

Het zullen vast ook mijn hormonen zijn maar ik zie ineens zo op tegen de kraamtijd terwijl we eigenlijk zo’n fijn huis hebben. Zo jammer dat het gevoel daar zo door beïnvloed wordt. Wat naar dat jij er een negatieve ervaring mee hebt ik neem het wel echt serieus mee.

Picopico schreef:
Die zich goed gedragende studenten zullen er vast zijn. Dat gold echter voor geen van de studenten die bij ons in de flat kwamen wonen en die waren er voortdurend. Was altijd herrie, feestjes, troep, middenin de nacht aanbellen, etc. Deel van het probleem is dat ze van tevoren al weten dat ze er niet lang gaan wonen en dus geven ze niet veel om de staat van het gebouw en de omgeving en zijn ze niet per se geïnteresseerd in hun buren. Die overlast herken ik zeker.
Precies om die reden mocht het bij ons ook niet, van zowel de gemeente als de VvE.

Gezien je toch al wil verhuizen hoef jij er niet per se iets mee te doen. Maar je zou eens bij andere buren kunnen polsen of zij ook overlast ervaren en benoemen dat het eigenlijk niet mag.

Ik zou eerst de studenten zelf aanspreken. Daarna de eigenaar. Als dat niet werkt en je nog steeds overlast ervaart (uiteraard na redelijke termijn), kun je eventueel met andere buren de VvE vragen om te handhaven. Als die dat weigert, kun je een melding doen bij de gemeente.

Hopelijk is het met een gesprek opgelost :)

Oh nee ik had dus al zo’n idee.. we hebben al gepolst bij de buren en die zien het ook allemaal niet zitten en wonen er ook voor de rust en we hebben allemaal een fijne band en nooit last van elkaar. Alleen van deze buren wel dus.

BigOne schreef:
Veel vve s hebben in statuten staan dat er 1 bewoner , familielid van eigenaar mag wonen met 1 medebewoner. Nu kunnen twee studenten ook wel de boel op stelten zetten maar vraag me af hoeveel er nu naast jullie wonen?

In de praktijk 2 maar er zijn er dagelijks wel 6 of 7 over de vloer die ook een soort van half inwonen. Als het alleen die twee waren was het niet zo’n probleem voor ons. Het appartement is trouwens net 60 m2 en slecht onderhouden. Wij hebben een veel grotere met een bovenverdieping en geheel verbouwd.

Bloodymary schreef:
Als het zo gehorig is, gaan ze misschien zelf wel weg als de baby er is....

Dat zou wat zijn :+ onze dochter van 1,5 die is heel rustig de buren hebben nooit last van haar zal precies zo zijn dat we nu een huilbaby krijgen haha! Dat gun ik buren nu ook weer niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:30

Praktijk 2 ? Dus dat staat in de statuten? Want dan kun je wel degelijk actie ondernemen indien het kopje koffie niets uithaalt. Volgens mij kun je bij de gemeente ook vragen hoeveel mensen er ingeschreven staan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:42

Ik neem aan dat wordt bedoeld dat er 2 mensen wonen en slapen (en ingeschreven staan) en de anderen een aantal uur langs komen om samen te eten/studeren/borrelen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:44

Bowo schreef:
Ik neem aan dat wordt bedoeld dat er 2 mensen wonen en slapen (en ingeschreven staan) en de anderen een aantal uur langs komen om samen te eten/studeren/borrelen

Ja precies. Dus in praktijk crashen daar elke avond 10 man tot 3 uur ‘s nachts en ben je niet in overtreding.