Buurvrouw met schizofrenie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:31

Is het niet een mogelijkheid dat je op bezoek bij haar gaat en in de zorginstelling waar ze opgenomen is bespreekbaar maakt met de verpleging wat er thuis gebeurd?
Wellicht kan er een maatschappelijk werker betrokken worden die ook bij haar thuis kan komen voor hulp?

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:35

Eigenlijk zou deze vrouw permanente zorg moeten krijgen. Dan al niet gedwongen. Dit zou middels een RM kunnen. (Rechtelijke machtiging) echter begrijp ik wel her en der dat het allemaal wel steeds lastiger schijnt te worden.

.[/quote]
RM bestaat niet meer sinds de WVGGZ de wet BOPZ heeft vervangen, zie mijn bericht hiervoor, zo werkt het nu

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:38

Oretha schreef:
Is het niet een mogelijkheid dat je op bezoek bij haar gaat en in de zorginstelling waar ze opgenomen is bespreekbaar maakt met de verpleging wat er thuis gebeurd?
Wellicht kan er een maatschappelijk werker betrokken worden die ook bij haar thuis kan komen voor hulp?

Een verpleegkundige zal dit niet met de buurvrouw bespreken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:57

Vreemd dat de politie verder niks kan. Toen mijn buurman papiertjes op zijn raam plakte met de tekst dat hij geen pedo was is de politie langs gegaan. Ze hebben hem aangemeld bij een zorgteam van de gemeente. En de wijkagent drukte me op het hart vooral te mailen als hij weer gekke dingen ging doen.

Voor de overlast moet je een logboek bijhouden. Tijdstip en het soort overlast opschrijven. Zo mogelijk opnemen. Dat logboek kun je aan de woningbouw geven. Bij genoeg klachten kan iemand eruit gezet worden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:59

Houden jullie een logboek bij van haar gedrag? Dat kan bij de woningbouw enorm helpen. Zij kunnen haar niet zo maar op straat zetten, maar als aangetoond kan worden dat er structureel overlast is wel.
Ik zou dus elke keer als ze uit haar dak gaat melding maken, ook voor jezelf een aantekening maken met datum en tijd.

Ik zou dus zeker ook de woningbouw betrekken, zeker omdat jullie woongenot weg is als zij weer in een psychose beland.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:57

Wat een ontzettend lastige situatie TS!
De politie kan inderdaad alleen ingrijpen als er een strafbaar feit gepleegd wordt. Wel is het zo dat ‘s nachts dusdanig herrie maken ook strafbaar is, dus dan is het echt niet gek om ook ‘s nachts te bellen (0900-8844) als ze zoveel geluid maakt. Ook is blijven melden bij de woningcorporatie belangrijk om te doen, want zij zijn verantwoordelijk voor leefbaarheid in het gebouw. Dat de ggz ‘niets doet’ is, gebaseerd op jouw verhaal, niet zo hard te zeggen denk ik. De ggz mag geen informatie over behandeling delen met buren (tenzij ze contactpersoon zijn), dus het is logisch dat zij niks loslaten. Dat je ze niet ziet hoeft natuurlijk niks te zeggen, als mevrouw de deur niet open doet kunnen ze die moeilijk 3x per week openbreken. Bij moeilijke casuïstiek met veel overlast zijn vaak de verschillende partijen (zoals ggz, politie, woningcoöperatie) al met elkaar om tafel om een duurzaam plan te maken om de problemen met de persoon op te lossen. Dwangmaatregelen (zoals langdurige gedwongen opname) worden altijd langs een lat gelegd van proportionaliteit, subsidiariteit en doelmatigheid, oftewel: is de maatregel in verhouding met de ernst van het probleem, is er een minder heftige maatregel mogelijk, en lost de maatregel het probleem op. Iemand ‘gewoon’ voorgoed opsluiten in een ggz-instelling kan in Nederland niet zomaar, en vaak ook absoluut niet de oplossing.

En de mensen die zeggen dat mevrouw zelf de keuze maakt om geen medicatie te gebruiken: dat is veel te kort door de bocht. De ziekte (schizofrenie) maakt dat jouw perceptie van de werkelijkheid en die van anderen vaak erg uit elkaar liggen, en zo ook het idee over wat goed voor je is. Medicatie voor psychoses heeft vaak vervelende bijwerkingen (sufheid, gewichtstoename, kwijlen, libidoverlies), waardoor mensen vaak stoppen, niet realiserend welke gevolgen dat heeft.

Misschien een onpopulaire mening, maar hebben jullie als buren wel eens geprobeerd om juist behulpzaam, uitnodigend contact te maken met mevrouw? Aangeboden om eens samen een wandeling te maken of in jouw huis een kop thee te drinken? De overlast die je beschrijft lijkt (op basis van je verhaal) voort te komen uit hevige angst. ‘Beter een goede buur dan een verre vriend’ werkt ook andersom, niet alleen van de buurvrouw richting de rest. Als jij vreselijk bang bent, hoe fijn is het dan als je weet dat je bij je buren veilig bent en een luisterend oor kan krijgen. Misschien heb je dit allang gedaan hoor, maar ik zie dit veel te weinig in mijn werk en er wordt vooral snel gewezen naar de hulpverlening, terwijl onderzoek lang en breed heeft uitgewezen dat het gevoel van veiligheid, community en belonging ontzettend beschermend werkt tegen psychiatrische crisis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:55

Juut schreef:
Citaat:
ze doet het niet expres...

Nee, Schizofrenie is haar overkomen, super heftig. Maar medicatie weigeren is een keuze. Heel heftig dat de consequenties bij haar buren gedropt worden, sterkte TS

Hoe weet je dat ze haar medicatie niet neemt? Is dit een aanname of heb je bewijs?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 23:59

Bloem39 schreef:
Eigenlijk zou deze vrouw permanente zorg moeten krijgen. Dan al niet gedwongen. Dit zou middels een RM kunnen. (Rechtelijke machtiging) echter begrijp ik wel her en der dat het allemaal wel steeds lastiger schijnt te worden.

.

RM bestaat niet meer sinds de WVGGZ de wet BOPZ heeft vervangen, zie mijn bericht hiervoor, zo werkt het nu[/quote]

Ahh, ja ten tijde dat wij ermee te maken hadden bestond dat nog maar er veranderd zoveel.
Hopelijk krijgt deze vrouw de juiste hulp op de juiste plek.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 00:54

Dankjewel voor de reacties/PB's zover allemaal!

@Oretha: Wij weten niet waar ze op het moment opgenomen zit. Daarnaast krijg je als buur natuurlijk geen medische informatie te horen. Dat mag niet vanwege privacy wetgeving.

Over alle logboek reacties: Nee dat doen wij niet. Wel word elke keer contact opgenomen met de politie. En hierbij gaan wij in de toekomst ook contact opnemen met de gemeente en de verhuurder bij elk incident.

@xLoki: Ja we nemen inderdaad elke keer contact op met de politie, ook als het snachts is. Alleen duurde het de laatste 2 keer lang voordat ze langs kwamen. En dan heb je net de pech dat het gebeurd wanneer het even stil is.

Wij zijn allen erg betrokken met de buurvrouw. Dit zorgt er niet voor dat de psychoses minder worden of dat mevrouw zich veiliger voelt. Tijdens een psychose heeft zij geen contact met de realiteit, en is ze ook niet meer goed bereikbaar mentaal. Het klinkt heel lief, betrokken zijn en verbonden zijn. Echter is het geen oplossing. Psychoses zijn heel heftig en dat doorbreek je niet een kop thee en een knuffel.

Wel hebben we door het contact snel in de gaten waneer er weer een aankomt omdat ze dan naar stemmen luisterd of daarop reageerd. Of rare dingen zegt. Deze tekenen zijn niet genoeg om haar weer op te laten halen.
Helaas moet ze echt in diepe paniek haar omgeving slopen voordat dat gebeurd.

@Germie: Dit is al een aantal keer in het topic benoemd. Mevrouw verteld dit ook gewoon trots zelf. "Dat heb ik niet meer nodig, het gaat zo goed met mij joh!"

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 05:28

Wat een lastige situatie.
En wat fijn dat ze betrokken buren heeft.
Veel ervaring qua werk en privé met soort gelijk ziektebeeld. Super lastig. In principe zou diegene gebaat zijn met tijdelijk opname indien een crisis aanbreekt. Maar ja dat is nou net een deel van probleem.
Ze zal daar niet open voor staan, en indien ze wel wil; waar dan.
De plekken liggen niet voor oprapen. Super ingewikkeld voor mevrouw en omgeving
Ondanks dat zoveel mensen hun best willen doen.

Punz

Re: Buurvrouw met schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:31

Ik zie dat je in Arnhem woont. Dan wordt jouw buurvrouw het meest waarschijnlijk opgenomen bij Pro Persona. Deze instelling heeft inderdaad ook contacten met de gemeente via een overlegtafel. Dus steeds bij de gemeente melden is zeker zinvol.
Kennelijk weigert je buurvrouw alle zorg en wordt ze steeds met een (verlengde) crisismaatregel gedwongen opgenomen en behandeld. Deze zorg kan max 3 weken duren, waarna er eventueel weer een crisismaatregel aangevraagd kan worden, als er nog steeds sprake is van ACUUT gevaar ( dat een een criterium voor een crisismaatregel ) Maar in een dergelijke situatie zoals jij beschrijft, waar er onder andere sprake is van maatschappelijk verval, dreigende verwaarlozing etc etc zou er ook een Zorgmachtiging afgegeven worden waarbij er gedurende een half jaar ( eerste afgifte zorgmachting) of een jaar ( als de ZM verlengd moet worden) verplichte zorg geleverd kan worden, en iemand dus inderdaad verplicht kan worden medicatie te gebruiken ( wat dan ook via depot medicatie zou kunnen)

Dus er zijn wel mogelijkheden, maar een ZM wordt echt niet makkelijk afgegeven. Daar heeft de zorg / en de rechter wel argumenten voor nodig. Jullie als buren kunnen die argumenten geven door steeds weer te melden bij politie, desnoods de crisisdienst van Pro Persona, de gemeente en de woningbouw

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:40

Deri schreef:
Mevrouw verteld dit ook gewoon trots zelf. "Dat heb ik niet meer nodig, het gaat zo goed met mij joh!"

Zij weet op die momenten toch ook dat ze uit een opname komt en dat dat regelmatig het geval is? Is dat niet bespreekbaar? Is haar gedrag wel eens gefilmd, zodat ze het terug kan kijken op heldere momenten?

Wat een rotsituatie. Ik zou in ieder geval continue meldingen bij politie en woonorganisatie blijven doen. Jullie hebben ook recht op rustig en veilig wonen.
De katten zou ik trouwens geen zorg meer bieden, dan houd je dat in stand. Ik zou de dierenambulance of het asiel bellen en ze weg laten halen.
Sterkte.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:44

Goof, deze mevrouw heeft geen ziekte inzicht en kan dat, zo te lezen, ook niet (aan)leren. Dat zie je vaker bij mensen met schizofrenie. Dan kun je blijven kijken of het wel een keer pakt maar dat is nutteloos.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:16

De politie kan ook inderdaad niet zo veel in deze situaties.
Wat meer kan helpen is: melding maken bij meldpunt bezorgd, steeds weer opnieuw aangeven dat er sprake is van maatschappelijke teloorgang.

Daarnaast, hoe vervelend ook, meldingen doen bij de woningbouw.
Zij kunnen namelijk druk zetten door te zeggen dat ze niet in de woning kan blijven als dit blijft voorkomen.
Dat is voldoende grond voor de zorgverlening om verplichte zorg in het kader van een zorgmachtiging aan te vragen.

De zorgorganisatie mag en kan zelf geen informatie met jullie delen. Ze mogen wel altijd informatie ontvangen en algemene informati3 verschaffen.
Dit betekend dat je wel een logboek/ informatie kan bijhouden en dit kan delen met de organisatie.
Als je buurvrouw ervoor open staat, zou je zelfs kunnen vragen om een gezamenlijk gesprek, zodat je kan aangeven wat de zorgen zijn en dat ze goede hulp verdiend maar ook nodig heeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:21

Lughnassadh schreef:
Goof, deze mevrouw heeft geen ziekte inzicht en kan dat, zo te lezen, ook niet (aan)leren. Dat zie je vaker bij mensen met schizofrenie. Dan kun je blijven kijken of het wel een keer pakt maar dat is nutteloos.

Ok, dank je.
Ik ben niet bekend met dit ziektebeeld, vind het wel fascinerend. Ze moet immers weten dat ze opgenomen is geweest, waar denkt zij dan dat ze was of waarom denkt zij dan dst ze niet thuis was?
Anyway, dat gaat off topic.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:39

Goof schreef:
Lughnassadh schreef:

Ok, dank je.
Ik ben niet bekend met dit ziektebeeld, vind het wel fascinerend. Ze moet immers weten dat ze opgenomen is geweest, waar denkt zij dan dat ze was of waarom denkt zij dan dst ze niet thuis was?

Je zou eens een VR beleving kunnen doen van iemand met schizofrenie, want echt goed uit te leggen is het niet.
Maar als je de hele tijd dingen ziet, hoort en ruikt die er niet zijn wordt het lastig om te onderscheiden wat echt en nep is.
Een CM mag alleen het directe gevaar afwenden, als buurvrouw dus netjes medicatie neemt en de symptomen af nemen mag ze weer naar huis.
Waren het niet dat er iedere psychose meer restklachten blijven bestaan.
Herstel is naast klinische symptoom reductie, ook het weer vertrouwen op eigen beoordelingsvermogen. Dat duurt veel langer.
Vaak zie je dat zeker na zo'n opname, als de angsten weg zijn, er onrealistische gedachtes blijven.
Wanen zijn ook veel sterker dan hallucinaties. Het kan dus prima zijn dat een opname beleefd wordt als test, lange droom of iets dergelijks.
Juist daarom wil je zo min mogelijk opnemen, en zo veel mogelijk behandelen in eigen omgeving. Zodat het realiteitsbesef zo sterk mogelijk wordt aangesproken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:45

Qua katten de gemeente heeft zorgplicht. Als zij gedwongen opgenomen wordt dan moet er duidelijk aangegeven worden dat niemand nog de katten gaat verzorgen. Dan wordt de dierenambulance ingeschakeld en worden ze opgehaald. In de opvang werken deskundige mensen. Zien ze zwaar getraumatiseerde katten dan gaan die echt niet zomaar terug. Lijkt het hun mee te vallen dan staan er kosten tegenover om ze op te halen. Doet mevrouw dat niet dan is de kans er gelijk dat er ook geen nieuwe komen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:05

Goof schreef:
Lughnassadh schreef:

Ok, dank je.

Kan heel goed zijn dat ze dit dus achteraf niet weet. Of in ieder geval een groot gedeelte niet.
Of dat haar beleving heel anders is geweest en ze daar bijvoorbeeld alleen even is geweest voor een bakje koffie bij wijze van.

Wij hebben destijds het huis leeg gehaald van degene waar ik mee te maken heb. Het was zo vies en zo'n bende maar dat had hij niet gedaan. Dat was iemand anders. Ook heeft deze gene de overtuiging dat ik ouder ben dan hem en dat hij kinderen heeft.

Ik ben jonger en hij heeft zeker weten geen kinderen. Echter is dit voor hem wel "echt".

Ook "tuned" hij af en toe even uit, is dan heel erg aan het lachen. Dan vraag je wat is er grappig. Ja ik hoorde wat.

Ook heeft hij hele heftige overtuigingen, ik weet dat ze niet waar zijn maar voor hem is dat dus wel zijn waarheid.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:11

Wat een nare situatie. Op de npo is momenteel de documentaire verward te zien. En ook daar kwam naar voren dat je eigenlijk niks kunt als iemand zijn medicatie niet inneemt en je gewoon weer naar huis gaat als je weer stabiel bent.

Ik denk dat er weinig mogelijk is behalve het bijhouden van een logboek en elk incident te melden. Tevens denk ik dat een gehorige flat ook niet de juiste plek is voor deze dame.

Spijtig dat er tegenwoordig zoveel op de zorg bezuinigd is. En er geen effectieve hulp is voor deze dame. En ook voor de buurtbewoners. Mensen die in een psychose zitten zijn zo onvoorspelbaar, dat is gewoon heel beangstigend. Daar mag ook wel oog voor zijn.

Ik heb pas één aflevering van verward gezien en heb helaas geen tips. Maar hoop dat er hulp komt voor alle partijen en wat fijn dat jullie betrokken bij haar zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:15

Kunnen jullie collectief afspreken om opnames te maken zodra ze terug is, en weer door het lint gaat door geen medicatie te nemen? Alles wat bewijst dat ze regelmatig medicatie weigert en overlast veroorzaakt kan wellicht helpen bij de woningbouw, en instanties om haar van meer permanente zorg te voorzien.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:38

Goof schreef:
Lughnassadh schreef:

Ok, dank je.

Ervaring met paranoïde schizofrenie bij iemand, dat houdt in dat er een ziekelijke vorm van achterdocht is. Tijdens een psychotische fase was het alsof ze in een oorlogsfilm terecht was gekomen, qua manier waarop die persoon met me sprak, alsof ze in het verzet zat en de boze buitenwereld iets tegen haar had. In geval van de casus waar ik mee te maken had, was het notabene een arts die de dosering van de medicatie had aangepast, wat de psychose triggerde. In feite vindt degene die aan die stoornis lijdt, zichzelf niet ziek, maar de buitenwereld is dat, want die wil iets van hem/haar. Het kan zijn dat de herinneringen aan bepaalde gebeurtenissen (zoals opname in een GGZ inrichting) er zijn, maar daar geven ze een eigen interpretatie aan, zoals de buitenwereld DENKT alleen maar dat ze ziek zijn of ze willen van haar af, het is allemaal een complot, of zoiets.

In een ander geval was de persoon niet achterdochtig, maar was hij zijn medicatie vergeten tijdens een dagje uit. Bij terugkomst begon het al met wildvreemde mensen aanspreken (bloedlink, je zal de verkeerde maar treffen) maar hij wist dat hij zijn medicatie nodig had, hij was gedeeltelijk helder, zodra hij iemand aangesproken had, vertelde hij me dat de schizofrenie dat deed. en wilde zo snel mogelijk naar huis om zijn medicatie in te nemen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 14:34

Myfairytale schreef:
Het mag vast niet, maar als die katten echt geen goed leven hebben, zou ik ze daar weghalen, desnoods onder het mom van ontsnapt.
Die katten kunnen niet voor zichzelf opkomen.

Verder helaas geen tips, lijkt me wel vreselijk vermoeiend om bij zo'n persoon in de buurt/hetzelfde gebouw te wonen.

Dit lijkt me niet heel verstandig. Naast dat je dan zelf een strafbaar feit pleegt, heb je ook nog eens kans dat TS dan zelf in het (psychotische) systeem van buurvrouw komt. Want achterdocht en wanen zijn al sterk aanwezig..

Wat een ontzettend vervelende en lastige situatie voor jou en je buren TS! Helaas faalt het systeem tegenwoordig regelmatig en worden klinische opnames steeds meer beperkt…
Ik zou zeker blijven melden. Van wat ik lees is deze vrouw zelfredzaam zolang zij stabiel is en is het probleem voornamelijk aanwezig wanneer zij geen medicatie neemt. In zo’n geval zou een depot (lang werkende injectie, soms tot wel 6 maanden) een uitkomst zijn. Echter dient patiënt hier dus akkoord mee te gaan en is dat hier het probleem: mw ziet zichzelf niet als ziek, dus geen ziekte inzicht en dus hoeft medicatie volgens haarzelf ook niet. En van niet elk middel is depotvorm aanwezig. Clozapine bijvoorbeeld is vaak een laatste redmiddel wanneer andere middelen niet werken, maar daar is geen depotvorm van.
Als iemand niet akkoord gaat met depot maar er wordt gevonden (uiteindelijk door rechter) dat iemand het wel nodig heeft, dan zal er dwang op moeten komen depot (vanuit zorgmachtiging, en dan staan er ook nog weer regels op dat het depot niet langer mag duren dan wat de rechter heeft bepaald. Dus tot de zorgmachtiging of crisismaatregel geldt).
Vervelende is dat een onbehandelde psychose super schadelijk is voor het brein en dus alleen maar erger zal worden.. intelligentie kan achteruitgaan en waanideeën zullen alleen maar dieper wortelen.

Ik hoop dat zij uiteindelijk de (langdurige) zorg gaat krijgen die ze nodig heeft. Zowel voor haar als voor jullie en familie

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 15:16

Punz schreef:
Ik zie dat je in Arnhem woont. Dan wordt jouw buurvrouw het meest waarschijnlijk opgenomen bij Pro Persona. Deze instelling heeft inderdaad ook contacten met de gemeente via een overlegtafel. Dus steeds bij de gemeente melden is zeker zinvol.
Kennelijk weigert je buurvrouw alle zorg en wordt ze steeds met een (verlengde) crisismaatregel gedwongen opgenomen en behandeld. Deze zorg kan max 3 weken duren, waarna er eventueel weer een crisismaatregel aangevraagd kan worden, als er nog steeds sprake is van ACUUT gevaar ( dat een een criterium voor een crisismaatregel ) Maar in een dergelijke situatie zoals jij beschrijft, waar er onder andere sprake is van maatschappelijk verval, dreigende verwaarlozing etc etc zou er ook een Zorgmachtiging afgegeven worden waarbij er gedurende een half jaar ( eerste afgifte zorgmachting) of een jaar ( als de ZM verlengd moet worden) verplichte zorg geleverd kan worden, en iemand dus inderdaad verplicht kan worden medicatie te gebruiken ( wat dan ook via depot medicatie zou kunnen)

Dus er zijn wel mogelijkheden, maar een ZM wordt echt niet makkelijk afgegeven. Daar heeft de zorg / en de rechter wel argumenten voor nodig. Jullie als buren kunnen die argumenten geven door steeds weer te melden bij politie, desnoods de crisisdienst van Pro Persona, de gemeente en de woningbouw

Dit klinkt herkenbaar. Ik weet ook dat een van de buren contact had met pro persona tijdens de vorige psychose.
Toen is de opvang een keer verlengt ook omdat ze haar verlof had gebroken door te proberen weg te rennen.

Lindsey_99 schreef:
Kunnen jullie collectief afspreken om opnames te maken zodra ze terug is, en weer door het lint gaat door geen medicatie te nemen? Alles wat bewijst dat ze regelmatig medicatie weigert en overlast veroorzaakt kan wellicht helpen bij de woningbouw, en instanties om haar van meer permanente zorg te voorzien.

Dit willen wij liever niet doen. Het is nu heel erg fijn dat ondanks haar achterdocht en angst dat ze ons redelijk vertrouwd. Als wij haar dan gaan staan filmen verterkt dit haar wanen.
De politie en crisisdienst kan haar gedrag ook zien wanneer ze opgehaald word elke keer.

Mellow schreef:
Kan heel goed zijn dat ze dit dus achteraf niet weet. Of in ieder geval een groot gedeelte niet.
Of dat haar beleving heel anders is geweest en ze daar bijvoorbeeld alleen even is geweest voor een bakje koffie bij wijze van.

knip

Er zitten gaten in haar herinneringen.
Bij de vorige opname kon zij zich wel herinneren dat ze bij de bovenburen een ruit had ingetrapt. Toen is ze huilend excuus aan komen bieden toen ze weer thuis was. Ze voelde zich zo ontzettend schuldig daarover. Het is echt een hele lieve zachte vrouw wanneer ze stabiel is. Heel sneu.

Ze lijkt echter niet de verbinding te kunnen leggen dit te kunnen voorkomen door de medicatie te blijven nemen. En vind gesprekken over medicatie ook zeer onconfortabel.
De trend lijkt echt te zijn: ik voel mij nu beter, dus ik heb het niet meer nodig.

Haar herinneringen over opvang zijn gemixed positief en negatief. Tussen "Er word naar mij geluisterd en er is aandacht voor mij" en "Er word op mij geexperimenteerd"

dierenfan schreef:
Qua katten de gemeente heeft zorgplicht. Als zij gedwongen opgenomen wordt dan moet er duidelijk aangegeven worden dat niemand nog de katten gaat verzorgen. Dan wordt de dierenambulance ingeschakeld en worden ze opgehaald. In de opvang werken deskundige mensen. Zien ze zwaar getraumatiseerde katten dan gaan die echt niet zomaar terug. Lijkt het hun mee te vallen dan staan er kosten tegenover om ze op te halen. Doet mevrouw dat niet dan is de kans er gelijk dat er ook geen nieuwe komen.

De vorige keren is aangegeven dat iemand zou langskomen voor de katten. Dit gebeurde toen niet, en daar kwamen wij na 3 dagen achter dat ze al die tijd zonder eten en water hebben gezeten. Toen heeft de bovenbuurvrouw ingegrepen.
Daar hebben wij ook meerdere keren contact over opgenomen. Krijg veel mooie verhalen te horen over wat de aanpak zal zijn, die niet word uitgevoerd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:36

Citaat:
Dit willen wij liever niet doen. Het is nu heel erg fijn dat ondanks haar achterdocht en angst dat ze ons redelijk vertrouwd. Als wij haar dan gaan staan filmen verterkt dit haar wanen.
De politie en crisisdienst kan haar gedrag ook zien wanneer ze opgehaald word elke keer.

Ik bedoel ook niet dat je haar staat te filmen, maar geluidsoverlast opnemen. Omdat dat soms al over is als de politie komt, en dan is het rustig.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:56

Aflevering 2 van de serie verward gaat over schizofrenie. Misschien dat je hier nog iets uit kunt halen waarmee je verder kunt..

Misschien dat het al helpend is als je weet wat haar trigger is? Slaapgebrek, drugsgebruik, alcohol, stress? En krijgt zij wel hulp van een maatschappelijk werker, psycholoog of alleen hulp tijdens verplichte opname wanneer ze in een psychose zit en het al te laat is?