Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Oretha schreef:Is het niet een mogelijkheid dat je op bezoek bij haar gaat en in de zorginstelling waar ze opgenomen is bespreekbaar maakt met de verpleging wat er thuis gebeurd?
Wellicht kan er een maatschappelijk werker betrokken worden die ook bij haar thuis kan komen voor hulp?
Bloem39 schreef:Eigenlijk zou deze vrouw permanente zorg moeten krijgen. Dan al niet gedwongen. Dit zou middels een RM kunnen. (Rechtelijke machtiging) echter begrijp ik wel her en der dat het allemaal wel steeds lastiger schijnt te worden.
.
Deri schreef:Mevrouw verteld dit ook gewoon trots zelf. "Dat heb ik niet meer nodig, het gaat zo goed met mij joh!"
Lughnassadh schreef:Goof, deze mevrouw heeft geen ziekte inzicht en kan dat, zo te lezen, ook niet (aan)leren. Dat zie je vaker bij mensen met schizofrenie. Dan kun je blijven kijken of het wel een keer pakt maar dat is nutteloos.
Goof schreef:Lughnassadh schreef:Goof, deze mevrouw heeft geen ziekte inzicht en kan dat, zo te lezen, ook niet (aan)leren. Dat zie je vaker bij mensen met schizofrenie. Dan kun je blijven kijken of het wel een keer pakt maar dat is nutteloos.
Ok, dank je.
Ik ben niet bekend met dit ziektebeeld, vind het wel fascinerend. Ze moet immers weten dat ze opgenomen is geweest, waar denkt zij dan dat ze was of waarom denkt zij dan dst ze niet thuis was?
Anyway, dat gaat off topic.
Goof schreef:Lughnassadh schreef:Goof, deze mevrouw heeft geen ziekte inzicht en kan dat, zo te lezen, ook niet (aan)leren. Dat zie je vaker bij mensen met schizofrenie. Dan kun je blijven kijken of het wel een keer pakt maar dat is nutteloos.
Ok, dank je.
Ik ben niet bekend met dit ziektebeeld, vind het wel fascinerend. Ze moet immers weten dat ze opgenomen is geweest, waar denkt zij dan dat ze was of waarom denkt zij dan dst ze niet thuis was?
Ok, dank je.
Myfairytale schreef:Het mag vast niet, maar als die katten echt geen goed leven hebben, zou ik ze daar weghalen, desnoods onder het mom van ontsnapt.
Die katten kunnen niet voor zichzelf opkomen.
Verder helaas geen tips, lijkt me wel vreselijk vermoeiend om bij zo'n persoon in de buurt/hetzelfde gebouw te wonen.
Punz schreef:Ik zie dat je in Arnhem woont. Dan wordt jouw buurvrouw het meest waarschijnlijk opgenomen bij Pro Persona. Deze instelling heeft inderdaad ook contacten met de gemeente via een overlegtafel. Dus steeds bij de gemeente melden is zeker zinvol.
Kennelijk weigert je buurvrouw alle zorg en wordt ze steeds met een (verlengde) crisismaatregel gedwongen opgenomen en behandeld. Deze zorg kan max 3 weken duren, waarna er eventueel weer een crisismaatregel aangevraagd kan worden, als er nog steeds sprake is van ACUUT gevaar ( dat een een criterium voor een crisismaatregel ) Maar in een dergelijke situatie zoals jij beschrijft, waar er onder andere sprake is van maatschappelijk verval, dreigende verwaarlozing etc etc zou er ook een Zorgmachtiging afgegeven worden waarbij er gedurende een half jaar ( eerste afgifte zorgmachting) of een jaar ( als de ZM verlengd moet worden) verplichte zorg geleverd kan worden, en iemand dus inderdaad verplicht kan worden medicatie te gebruiken ( wat dan ook via depot medicatie zou kunnen)
Dus er zijn wel mogelijkheden, maar een ZM wordt echt niet makkelijk afgegeven. Daar heeft de zorg / en de rechter wel argumenten voor nodig. Jullie als buren kunnen die argumenten geven door steeds weer te melden bij politie, desnoods de crisisdienst van Pro Persona, de gemeente en de woningbouw
Lindsey_99 schreef:Kunnen jullie collectief afspreken om opnames te maken zodra ze terug is, en weer door het lint gaat door geen medicatie te nemen? Alles wat bewijst dat ze regelmatig medicatie weigert en overlast veroorzaakt kan wellicht helpen bij de woningbouw, en instanties om haar van meer permanente zorg te voorzien.
Mellow schreef:Kan heel goed zijn dat ze dit dus achteraf niet weet. Of in ieder geval een groot gedeelte niet.
Of dat haar beleving heel anders is geweest en ze daar bijvoorbeeld alleen even is geweest voor een bakje koffie bij wijze van.
knip
dierenfan schreef:Qua katten de gemeente heeft zorgplicht. Als zij gedwongen opgenomen wordt dan moet er duidelijk aangegeven worden dat niemand nog de katten gaat verzorgen. Dan wordt de dierenambulance ingeschakeld en worden ze opgehaald. In de opvang werken deskundige mensen. Zien ze zwaar getraumatiseerde katten dan gaan die echt niet zomaar terug. Lijkt het hun mee te vallen dan staan er kosten tegenover om ze op te halen. Doet mevrouw dat niet dan is de kans er gelijk dat er ook geen nieuwe komen.
Citaat:Dit willen wij liever niet doen. Het is nu heel erg fijn dat ondanks haar achterdocht en angst dat ze ons redelijk vertrouwd. Als wij haar dan gaan staan filmen verterkt dit haar wanen.
De politie en crisisdienst kan haar gedrag ook zien wanneer ze opgehaald word elke keer.