Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 22:39

Altijd alleen zomer banden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 23:46

Zomer- en winterbanden. Ik reed 35.000 per jaar, nu ca. 20.000
Een volgende auto waarschijnlijk wel allweather. Ook beter bij natte wegen in de zomer. Kosten maakt niet veel uit, maar het 2x p.j. wisselen is altijd wel weer een extra actie en er ligt altijd een set banden in de schuur.

D__S

Re: Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 05:55

Ik rij altijd met winterbanden :o

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 06:11

Ik rijd altijd met zomerbanden, ook die paar sneeuwdagen per jaar in Nederland. Gaat tot nu toe prima. Deed dat met mijn doperwtjes (Daihatsu Sirion) en nu ook met de stationwagen. Omdat ik in buitengebied woon met echt aan alle kanten water en stijle bruggetjes, wil ik toch eens all-season gaan proberen als deze banden op zijn. Kijken of het verschil maakt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:26

D__S schreef:

Oef dat is echt zonde geld. Als het niet onder de 7 (geloof ik) graden is slijten ze een stuk harder en hebben zelfs verminderde functie bij warm weer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:37

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:46

Ik heb alleen zomerbanden, nooit winterbanden gehad hoor, vind het erg prijzig.
Ik heb mij tot nu toe altijd gered, gewoon je rijstijl aanpassen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:23

Ik heb echt nog nooit van m'n leven winterbanden gehad. Altijd, ook in de tijd dat ik 50.000+ per jaar reed met leasebakken, gewoon zomerbanden. Toen hád je die hele hype ook niet :+

Nu voor het eerst all-seasons er onder, omdat we idd misschien wel eens in herfst- of wintermaanden een lang weekend naar de Eifel of zo willen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:08

Met de grote auto rijden wij ongeveer gelijk aantal KM's en zijn sinds vorig jaar overgestapt op all season incl. sneeuw (i.v.m. wintersport). Al met al liggen zomer en winterbanden een deel van het jaar "niets" te doen en daat de kwaliteit van het rubber ook achteruit. Qua kosten zou het voor ons weinig schelen, maar logistiek is het fijner. Niet meer wisselen en meer ruimte aangezien wij de banden thuis hadden liggen.

Met de kleine auto hebben wij enkel zomerbanden. Deze wordt vrijwel niet gebruikt bij extreme weersomstandigheden.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:13

Hier tot nu toe altijd Vredestein Quatrac, four seasons dus. Vind het hele fijn banden, nooit het gevoel gehad dat ik geen grip had, ook niet bij slecht weer. Ze gaan bij mij zeker 100.000 km mee onder een Ford Fiesta.

RiennJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:52

Toen ik mijn auto kocht, zaten er winterbanden onder. Hier heb ik ook in de zomermaanden mee gereden. Het enige nadeel was dat ze wat sneller slijten. Nu heb ik al een aantal jaar gewoon allseasonbanden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:28

Qimm schreef:
D__S schreef:

Oef dat is echt zonde geld. Als het niet onder de 7 (geloof ik) graden is slijten ze een stuk harder en hebben zelfs verminderde functie bij warm weer.

Bijzonder.

Ik reed de Disco altijd op winterbanden. Nooit iets van gemerkt en ze gingen moeiteloos 100.000km mee.
Range Rover idem op Michelins. Die houden het iets minder lang vol dan de BF Goodridge AT's maar nog steeds niks om je druk over te maken.

De Disco is niet meer maar de set BF Goodridge AT's nog wel en die gaan een volgend leven aan onder de 110.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:38

Albert schreef:
Ik rij altijd met zomerbanden,maar ik time de nieuwe banden altijd wel zo dat ik met een vers stel de "winter" in ga. Winter tussen aanhalingstekens, want de 1 a 2 dagen per jaar dat het echt te beroerd is om te rijden verzet ik gewoon de afspraken. Het is in Nederland gewoon onzinnig om winterbanden te laten monteren voor die enkele keer dat er sneeuw ligt en niet gestrooid is, maar dat is mijn mening.

Winterbanden zijn er niet alleen voor sneeuw en ijs. Ze hebben ook nut als het heel veel heeft geregend. Waterafvoer is beter waardoor je meer grip hebt en kortere remweg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Hier net een nieuwe auto gekocht en meteen all seasons eronder laten zetten. Ik woon vlakbij Duitsland dus wel zo makkelijk als ik de grens overga.
Banden wisselen is mij teveel gedoe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Hier ook all-season (ook zodat we er 's winters mee door Duitsland heen kunnen omdat ik ook aan de grens woon inderdaad), en dat bevalt prima. We rijden 40.000km per jaar ongeveer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

Ik heb zomer- en winterbanden want die kwamen met de auto mee :)) (Duitse auto). Vriend kan ze wisselen dus dat is elke keer zo gepiept. Bij de nieuwe auto wil ik denk ik Dld-proof all seasons eronder hebben. Scheelt toch weer ruimte in de garage.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:46

Ik heb zomer en winterbanden beide met een eigen setje velgen voor beide autos. Heb daarin ook een luxe positie, mn ouders hebben een autobedrijf.
Maar ik werk ook nachtdiensten, vroege en late diensten dus zit op bizarre tijden ook op de weg naar mn werk toe. En ja daar moet/wil ik wel kunnen komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Albert schreef:
Ik rij altijd met zomerbanden,maar ik time de nieuwe banden altijd wel zo dat ik met een vers stel de "winter" in ga. Winter tussen aanhalingstekens, want de 1 a 2 dagen per jaar dat het echt te beroerd is om te rijden verzet ik gewoon de afspraken. Het is in Nederland gewoon onzinnig om winterbanden te laten monteren voor die enkele keer dat er sneeuw ligt en niet gestrooid is, maar dat is mijn mening.

Ik rij zo vaak even de grens over en in Duitsland moet je bij winterse omstandigheden winterbanden hebben. Dus ik hecht veel waarde aan de sneeuwvlok op de banden.
Dan heb je gewoon geen gezeik als er wat gebeurt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:25

Heb nog nooit banden gewisseld per seizoen.
Zou ik in Oostenrijk of Zwitserse Alpen wonen dan wellicht winterbanden maar in ons land vind ik het niet nodig.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Ik heb mij ook altijd gered op zomer banden maar heb er nu Vredestein all seasons eronder.
Deze waren met korting actie voor een leuke prijs.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:39

Al sinds jaar en dag rijdt ik op all seasons. Gemiddeld zo'n 25k per jaar.
Ik rijdt altijd achterwiel aangedreven auto's. Nooit problemen. Met gladdigheid rijdt rdw gewoon ff iets anders maar ik ervaar er geen gekke hinder van met all seasons.

Overigens heb ik wel een sneeuwvlok erop staan dus mag ook gewoon DL in in de winter.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

M’n polootje heeft allseasons
De Volvo die ook de kar moet trekken zomer/winterbanden