Koude kamer isoleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 09:01

cissy schreef:
Handschoenen met korte vingers werken ook goed tegen de kou, typen gaat prima daarmee.

Dit inderdaad!

Daarnaast zeker kieren bij kozijn dichtkitten.

Als een voorzetraam niet past door handvat kan je beter kijken naar wat anders ja. Het gaat er om dat je stilstaande lucht creëert (lucht geleid slecht)

Eventueel zou je nog folie op het raam zelf kunnen plakken (dan heb ke al een klein "luchtkussen" te pakken) en dan nog op de muur (dus vooraan vensterbank) nog een voorzetraam. Daarmee creëer je dan een heel groot luchtkussen, en dus meer effect qua isolatie :) zeker icm folie op het glas.

Plus, je raam kan je nog gewoon open blijven doen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:04

Op kantoor met oude enkelglas schuiframen heeft een collega folie op de ramen gedaan en strak geföhnd. Hij gebruikt het thuis ook, haalt het thuis elk voorjaar eraf en koopt in het najaar weer nieuwe, dus hij heeft er ervaring mee.
Hij heeft ook tochtstrips geplakt op het kozijn (verschillende diktes afhankelijk van de grootte van de kier) en de folie en tochtstrips samen scheelt echt veel. Geen koude tocht meer langs het raam!
Op kantoor hebben we de folie gewoon laten zitten. De collega heeft het mooi strak gekregen, waardoor het niet hinderlijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:54

Die folie op de ramen moet er ook niet op, maar ervoor.
Dat hebben wij 2 jaar op de enkel glas keukenraam en berging ramen gehad.
Dan maak je daar een frame van hout en daar maak je de folie aan. Of je doet het op het kozijn, net als waar de klittenband zou zitten.
En dat fohn je strak, zodat het beter doorkijkt maar ook beter blijft zitten.

Bij de berging hadden we het op een frame gemaakt, zodat het ook weg te pakken was, keukenraam op het kozijn.

edit: filmpje
https://www.gamma.nl/assortiment/tesa-t ... ing%20Only)%20-%20NB%20-%20BOUWMATERIALEN%20-%20Push&utm_id=22769312159&gad_source=1&gad_campaignid=22773057298&gclid=CjwKCAjwz5nGBhBBEiwA-W6XRAoaHUeAQmXczd7v1rfqtVYrr-vD2bXXuRIpDykSlb3CUw3H2cFh8hoCmD0QAvD_BwE

link doet het doet het niet
Zo wel
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-09-25 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Re: Koude kamer isoleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:57

Ligt er wel een ondervloer onder je laminaat?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 13:19

Die folie die zgn isolerend zou werken, deed hier niks. Ik had het er super strak voor gekregen met de fohn. Poeslief vond het ook erg leuk spul, binnen no-time had ie het kapot. De folie die ik nu voor heb zitten, is niet kapot te krijgen. Ik kan het er zo vanaf halen en weer bevestigen. Het isoleert zo veel beter dan die dunne folie.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 19:48

Collega heeft de folie inderdaad op het kozijn geplakt met het bijgeleverde dubbelzijdige tape. Daardoor krijg je een isolerende luchtlaag tussen het enkel glas en de folie :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 19:57

Ha ha ha, ik moest gelijk denken aan de tijd dat mijn zoon klein was en wij ook van die folie op de kozijnen hadden geplakt. Hij had een vliegtuigje gevouwen en ging er (uiteraard, want dat deed hij daarvoor ook) mee gooien en het vliegtuigje stak dwars door de folie heen. We hebben het nog lange tijd laten zitten, omdat we het een hilarisch gezicht vonden, maar handig was de folie uiteindelijk niet. Het hielp op de andere plekken in huis niet veel en uiteindelijk grepen we steeds door de folie heen als we iets wilden pakken en steun zochten bij het kozijn of als we per ongeluk bijvoorbeeld de stofzuigerslang erlangs haalden met het zuigen van de vensterbank. Wèèr een gat erin... Was voor ons dus niet geschikt. :D Uiteindelijk had ons volgende huis dubbele beglazing. Ook een rolluik en dat geeft een heel duidelijk verschil qua warmtebehoud.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 20:24

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 20:35

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 21:16

DuoPenotti schreef:
https://www.praxis.nl/verwarmingen-airc ... t/10194342

Of juist zo om je heen.
Dat lijkt me ook lekker.
Iemand daar ervaring mee?

Zag ook een hogere maar dan voor achter je

Deze heb ik op mijn werkkamer onder mijn bureau staan, en werkt erg fijn vind ik.
Ik heb een warme omslagdoek om mijn schouders liggen en mijn benen blijven warm door zo'n paneeltje.
Ik werk heel onregelmatig thuis en ik verwarm mijn werkkamer dus eigenlijk nooit met de radiator, want dat duurt te lang voordat het dan warm is.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 22:09

Of een petroleum kacheltje. Verwarmd lekker snel ook?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 23:00

IKEA heeft hele goedkope plissé gordijnen. Die isoleren ook heel erg goed. De iets duurdere variant is natuurlijk wel mooier. Verder goed dicht kitten en een kleed of stukje vloerbedekking werkt goed. Ik begrijp dat je voor je hobbykamer niet een diepte renovatie wil. Maar soms is isoleren met een gipsplaatje ervoor wel heel effectief. Iets meer werk maar dan kan je het met een kacheltje heel erg lekker krijgen. Ik had destijds deze.

https://duux.com/?s=edge&post_type=prod ... vkQAvD_BwE

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:40

Nyaleti schreef:
Ik zoek echt tips voor de ruimte zelf.
Ik zit al te braden in warme fleece vesten, wollen sokken, elektrische dekentjes etc maar daar veranderd de omgevings temperatuur niet mee.
Regelmatig gehad dat ik zit te zweten maar alsnog bevroren handen heb en een loopneus krijg door de kou.

Piepschuim platen (of iets vergelijkbaars?) is een goede!

Edit: ik zie nu ook isolatie behang (aka dikker behang). Of zoiets obv kurk https://amzn.eu/d/jdMG05f
Heeft iemand ervaring met zo iets?

Ook al eens nagedacht over een mobiele airco?
Als je die op ontvochtigen zet en er geen slang aan doet naar buiten, verwarmt ie ook een beetje maar vooral dat lagere vochtigheidsgehalte doet wat voor het comfort.

Bedenk dat er voor jouw uitdaging niet een enkele oplossing is. Je zult meerdere zaken moeten combineren.