Lab diamanten (van Zeeman)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:54

Shenavallie schreef:
Als deze vorm van diamanten maken een vriendelijkere vorm is, maken ze dan ook op kunstmatige wijze het zilver voor de sieraden?

Zilver is een element op zichzelf, dus je kunt het wel mixen met andere metalen maar op zichzelf kan het niet (leipe atoomprojecten en deeltjesversnellers daargelaten) worden gemaakt.
Een diamant is gewoon een beetje koolstof wat miljoenen jaren stress heeft gehad, dat proces is relatief makkelijk na te bootsen waardoor het in korte tijd hetzelfde product geeft. Alleen het stukje dat je niet hoeft te graven zorgt er alleen al voor dat het zoveel ecologischer verantwoord is. Prima als je liever iets zoekt wat er echt zo lang over heeft gedaan, maar niet zeggen dat ze nep zijn, want dat is, puur scheikundig gezien, gewoon niet waar.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:58

Je kan een labdiamant en een gedolven diamant niet uit elkaar halen.

Dus, anjali, hoe weet jij dat de diamant die jij al dan niet in bezit hebt niet ook uit een lab komt? :)

Ik ben team labdiamant. Ik wil niet bijdragen aan mensuitbuiting, kies het liefst de milieuvriendelijkere variant.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 19:58

Een Jain-monnik wil helemaal niets bezitten, zelfs geen kleren. Omdat aan alles wat kleeft inderdaad en daardoor word je van de Verlichting afgehouden. Maar ik ben nog niet zo ver,ik ben slechts een leek en houd van sieraden. Kennelijk ben ik niet de enige, ik ben net zo verbaasd als Zeeman dat dit zo'n hype is geworden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:00

anjali schreef:
Een Jain-monnik wil helemaal niets bezitten, zelfs geen kleren. Omdat aan alles wat kleeft inderdaad en daardoor word je van de Verlichting afgehouden. Maar ik ben nog niet zo ver,ik ben slechts een leek en houd van sieraden. Kennelijk ben ik niet de enige, ik ben net zo verbaasd als Zeeman dat dit zo'n hype is geworden.

Als je geen levende wezens wil schaden moet je dus absoluut geen diamanten kopen waarvoor de aarde vernietigd wordt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:01

anjali schreef:
@C.Alsemgeest: Bij een goede juwelier krijg je een certificaat van echtheid bij aankoop van een diamant. Met het blote oog en zelfs met apparatuur is een lab-diamant bijna niet van een echte natuurlijke te onderscheiden en dat is nu juist een probleem, dat er gemakkelijk fraude mee gepleegd kan worden. Ik heb niks tegen namaakstenen ,sommige zijn zelfs "mooier" dan natuurlijke stenen , maar, ik wil niet opgelicht worden. Een nepsteen hoort thuis in kostuumjuwelen, dat kan heel fraai zijn. En nee, een "diamant"uit een laboratorium is geen echte diamant al is de chemische samenstelling gelijk. Maar als iemand het gevoel voor een natuurproduct niet heeft dan kan ik dat er ook niet aanpraten.

Je krijgt een GIA certificaat, die verteld over de helderheid, grootte, aan of afwezigheid sedimenten, kleur etc.
En dat kan voor beide type diamanten gewoon afgegeven worden.
Op het certificaat staat geen oorsprong.
Gemijnde en geproduceerde diamanten gaan bij de leveranciers al door elkaar, dus een herkomst zegt vrij weinig.

Een lab diamant hoort officieel een IGI certificaat te krijgen, maar dit is niet volledig vastgesteld en er zijn genoeg lab diamanten in de omloop met een GIA omdat simpelweg er op geen enkele manier gezien kan worden of iets een lab of gemijnde diamant is.
Alleen of het aantal karaat, helderheid etc klopt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:06

Ik vind het een geweldige actie van Zeeman. Zij hebben milieu en voorkomen van kinderarbeid hoog in het vaandel.
Deze diamant past perfect in hun filosofie. Hij is net zo echt als die uit de mijnen maar zonder vernieling van het milieu en zonder uitbuiting.

Juist als natuur en dierenliefhebber is dit een fantastisch alternatief.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:11

Femke_Tweety schreef:
Als ik dit zo lees allemaal prijs ik mezelf gelukkig dat allerlei dure juweliersstenen en de lab-variant daarvan mij totaal niets doen.

Als in níets.

Ik heb ook nauwelijks sieraden. Geen eigenlijk.

Scheelt geld, spaart milieu, dr zit geen bloed aan mijn niet bestaande sieraden, niets...

Hier net zo.
En ik vind 30 euro voor zo'n klein ministeentje nog steeds HEEEEEL veel geld voor wat je krijgt, haha.

rien10

Re: Lab diamanten (van Zeeman)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:17

Zirkonia is toch ook en kunstmatige “diamant”?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:19

Nee zirkonia is zirkoniumoxide. Een lab-diamant is daadwerkelijk een diamant maar dan in een lab gemaakt onder hoge druk ipv op natuurlijke manier ontstaan.

Hier ook team lab diamant. Het enige wat natuurlijke diamanten hebben wat een lab diamant niet heeft is een hoop ellende en goede marketing :=

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:30

Ik vraag me vooral af wat de kwaliteit is van zo'n 30 euro diamant. Want ook goede labdiamanten zijn meer waard dan dat. Doet me beetje denken aan die kaarsen waar diamanten in zaten...

Diamanten kunnen veel waard zijn, maar niet elke diamant is dat. Een slechte kwaliteit diamant is geen drol waard, maar wel "echt diamant". Ook bij natuurlijke diamanten heb je dat. Dat lijken veel mensen alleen niet te weten, en dus worden die goedkope slechte kwaliteit diamanten vaak als marketing gebruikt. Tenzij hier een grote disclaimer met uitleg bij staat vind ik het dus vooral misleidend. Want zij weten echt wel dondersgoed dat het gros van de mensen het koopt denkende dat het iets fancys is want "het is echt diamant, en dat is duur" zonder verdere kennis.

Overigens is dit niet enkel iets dat je ziet bij dit soort super cheap dingen (waar je het hopelijk ook wel beetje verwacht). Zo zijn de diamanten van bijv. een Lucardi vaak ook ruk, en die verkopen ze nog redelijk prijzig ook (voor wat je krijgt dan). Voor echt degelijke diamanten zal je echt naar de betere juwelier en dergelijke moeten gaan, tenzij je echt weet hoe zelf te controlleren.

Zelfde geld overigens voor echt jade, wat afhankelijk van de kwaliteit meer waard kan zijn dan diamant of ook vrij goedkoop. Ongetwijfeld ook voor andere dure stenen, maar daar zit ik minder in.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 07-09-25 20:40, in het totaal 4 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:38

Lijkt mij prima als een juwelier ook sieraden gaat aanbieden met labdiamanten. Zou mij niet uitmaken als de prijs daardoor dus veel lager is. Prima.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:40

anjali schreef:
Flux schreef:
"Diamantmijnbouw heeft aanzienlijke milieu-impact door landverstoring en vervuiling, en sociale en ethische problemen door slechte werkomstandigheden, oneerlijke lonen en het risico op conflictdiamanten ("bloeddiamanten"). Het proces verbruikt veel koolstof, genereert afval en tast lokale ecosystemen aan, waardoor lab-gekweekte diamanten een ethisch en ecologisch alternatief vormen."

Team labdiamant all the way.

"Wij van w.c.eend .....

Ik heb de AI gevraagd of hij aandelen had in labdiamanten maar dat had hij niet hoor. :')

Sorry, maar ik begrijp totaal niet waarom je zo bewogen kan zijn om een glimmertje waar zoveel verdriet en machtmisbruik aan kleeft.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:40

@cambionn, als ik het goed heb onthouden was het een 0,1 karaats diamant. Ook echt geen grote pronker dus, de losse product foto's laten het groter lijken dan dat het eigenlijk is

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:42

Ik heb briljanten ringen en een hanger geërfd maar ik zou als ik het zelf moest kopen ook de lab variant nemen.
Helemaal omdat je amper het verschil ziet maar ik hou wel van bling :j

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:45

Polarize schreef:
@cambionn, als ik het goed heb onthouden was het een 0,1 karaats diamant. Ook echt geen grote pronker dus, de losse product foto's laten het groter lijken dan dat het eigenlijk is
Het gaat niet enkel om de karaat, maar ook de kleur, doorzichtigheid, en nog wat dingen. Er zit echt veel meer achter het bepalen van de kwaliteit van zo'n steen. 2 diamanten van evenveel karaat kunnen compleet andere waardes hebben.

Algemene product fotos kun je niks mee. Elke steen is anders en moet individueel bekeken worden.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:49

Cambionn schreef:
Polarize schreef:
Het gaat niet enkel om de karaat, maar ook de kleur, doorzichtigheid, en nog wat dingen. Er zit echt veel meer achter het bepalen van de kwaliteit van zo'n steen. 2 diamanten van evenveel karaat kunnen compleet andere waardes hebben.

Algemene product fotos kun je niks mee. Elke steen is anders en moet individueel bekeken worden.

"De hanger bevat een ronde, briljantgeslepen lab grown diamant met een karaatgewicht tussen de 0,10 en 0,12 ct. De diamant heeft een zuiverheid van VS2, een kleur tussen D en F en een diameter van 3 mm, met een zeer goede tot uitstekende slijpvorm voor optimale schittering."

Volgens de site van Zeeman: https://www.zeeman.com/nl-nl/nieuws/zee ... r-iedereen

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:49

Cambionn schreef:
Polarize schreef:

Mwah opzich is zo'n mini diamantje voor 30 euro realistischer dan als het een grotere was, dus dat speelt wel mee :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:52

Ik wil die lab diamant ook wel hebben :)
Ik heb best wel wat sieraden en ik draag ze graag.
Maar diamanten heb ik altijd wat discutabel gevonden door de omstandigheden die ermee gepaard gaan.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:06

Ik heb zo-wie-zo een pesthekel aan diamant. Mijn vriend weet wel beter dan met die zut aan te komen lopen. De impact op de natuur, de propaganda eromheen. Ze zijn absoluut niet zeldzaam, tegendeel zelfs. Debeer houd een groot deel achter gesloten deuren om de prijs hoog te houden.

Ben dus wel blij met de lab gegroeide stenen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:16

Omdat dit topic op Leven zonder paarden hoort verplaats ik hem daarheen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:39

Ik val hier in dit topic van de een in de andere verbazing.
Ik vind het ongelooflijk dat er serieus mensen zijn die liever een diamant willen waar natuur, milieu en mensen voor kapot gemaakt zijn dan een labdiamant die letterlijk exact hetzelfde is.
Waarom? Het gaat er om dat je het mooi vind toch? Niet om wat je er voor betaald of waar hij vandaag komt?
Hoeveel bloed er aan kleeft?
Gedolven diamanten zijn niet eens zeldzaam. De prijs van die dingen wordt kunstmatig hooggehouden door een gigantisch bedrijf (en een paar kleinere) die hemel en aarde bewegen om er voor te zorgen dat mensen hun bloeddiamanten blijven kopen door de verspreiding van de frame dat labdiamanten minder "goed" en milieubelastender zouden zijn.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 07-09-25 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:39

Ik ben verbaasd dat TS geen moeite heeft met de herkomst van 'echte' diamanten...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:44

AppleSter schreef:
En iets dat in de natuur groeit, heel lang, kun je niet “even snel” kunstmatig “echt” maken. Onmogelijk.

Diamant groeit niet maar ontstaat uit koolstof wat zich lange tijd onder hoge druk bevindt.
Dat proces bootsen ze na op een lab, alleen versnelt.
Of denk je dat het aan een diamantboom groeit oid?

Als ik al van diamant zou houden dan voor mij ook labdiamant.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:02

De diamantbusiness is ronduit smerig. Afgrijselijke misdaden, uitbuiting, kindermishandeling, slavernij en oorlogen worden erom uitgevochten zodat een aantal bedrijven er rijk van worden ;( . Ik juich het toe dat dit doorbroken wordt door iets als de zeeman die een al lang bestaand alternatief een mega-boost geven.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:37

Esther schreef:
AppleSter schreef:
En iets dat in de natuur groeit, heel lang, kun je niet “even snel” kunstmatig “echt” maken. Onmogelijk.

Diamant groeit niet maar ontstaat uit koolstof wat zich lange tijd onder hoge druk bevindt.
Dat proces bootsen ze na op een lab, alleen versnelt.
Of denk je dat het aan een diamantboom groeit oid?

Als ik al van diamant zou houden dan voor mij ook labdiamant.

Duh… ^&+
Ik hou het bij echte diamanten, met 100% natuurlijke oorsprong, ookal heb ik er maar een paar. En zolang je zelf geen onderzoek doet of de labdiamanten zoveel verantwoorder zijn dan de echte maar alleen “de experts” gelooft komen we niet verder. En dat is helemaal prima. Ieder z’n ding.