BSN nr invullen voor Vinted?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:49

De Belastingdienst denkt daar inderdaad toch echt anders over.

thequeensmum

Re: BSN nr invullen voor Vinted?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 10:23

Toch blijf ik het gek vinden. Je wordt altijd en overal gewaarschuwd nooit je bsn te delen.
En dan mag het opeens op platforms als Vinted en marktplaats wel?
Heb hier nou niet bepaald een heel groot vertrouwen in

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 11:07

Met dank aan de eu regelgeving. Lang leve de controlestaat….

En ja: ik vindt er iets van…
Maarja met een huis vol (paarden) spullen heb ik er toch voor gekozen om hem dan maar door te geven. Als ze op dat moment niet een betaling van 140,- gegijzeld hadden gehouden had ik mn account op mp verwijderd waarschijnlijk

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 11:18

mag je daarna om gegevens verwijdering vragen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 11:24

Nee dat denk ik niet. Je jaaromzet van verlopen wordt doorgegeven bij de belastingdienst. En dat elk jaar weer opnieuw.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 11:30

pluisje88 schreef:
Het is wettelijk opgelegd aan marktplaats dus dit is lekker kort door de bocht ;)

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... pplatforms

Helemaal niet kort door de bocht: het topic gaat toch over het volgende...

maras schreef:
Ze geven een uitleg dat het moet om belasting technische redenen maar dat vind ik onnodig gezien het geringe bedrag wat ik in het afgelopen jaar ermee verdiend heb ( en meteen weer uitgegeven). Dus als ik mijn bsn nr al moet doorgeven dan moet volgens mij vrijwel iedereen die wat aan rommelt op Vinted dat al doen.
Ik neig naar mijn verlies dan maar te nemen en ermee te stoppen.

Als het inkomstenplichtig is voor de belastingdienst dan ontkom je er niet aan. Maar dat is dan niet meer iemand die 'af en toe wat koopt/verkoopt'.

Voor de 'gewone' man, zoals TS, die af en toe wat 2e hands spullen koopt of verkoopt geldt het niet. Pas zodra iemand er inkomen uit gaat halen, dan kan het gevraagd worden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 11:51

En dat is dus niet waar. Ze kijken naar een bepaald bedrag of bepaald aantal advertenties per jaar en vanaf daar moet je dit doen. En blijkbaar zit de ts daar overheen. Die grens ligt heel laag hoor. Iets van 20 tot 30 advertenties op marktplaats ookal zijn het 30 artikelen van 1 euro die je verkocht hebt..

Zie hier uitleg van de belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... etverkopen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 12:20

Dit zijn de criteria: zijn het inkomsten of niet.
De analyses zijn tegenwoordig vrij makkelijk; op basis daarvan zal de ene verkoper een BSN moeten afgeven als verkoper en de andere niet.

Wanneer moet u wel belasting betalen over uw verkopen?
Als u inkoopt en verkoopt en daarmee winst kunt verwachten. Dan worden uw online verkopen gezien als bron van inkomen. Over de winst moet u dan belasting betalen. Hierbij geldt geen minimumbedrag aan winst.

Voorbeeld 1
U hebt voor uw baby nieuwe kleding gekocht voor € 500. Na een jaar is het te klein geworden. U wast de kleding en zet die te koop op een tweedehandskledingsite. U verkoopt alles voor € 150. De prijs die u betaalde voor de nieuwe babykleertjes was veel hoger dan de verkoopopbrengst van de tweedehands kleding. In dit geval hebt u geen bron van inkomen en hoeft u over deze inkomsten geen belasting te
betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 12:24

maras schreef:
Tja het is een lastige keuze want ik vind het rond neuzen op Vinted wel echt leuk en sinds ik vinted gebruik is er echt enorm veel opgeruimd in huis maar ik heb altijd begrepen dat je nooit je bsn nr moet vrij geven, als ze dat hebben plus je naw gegevens dan hebben ze eigenlijk alles om identiteit fraude te kunnen plegen, wil niet zeggen dat ze dat doen maar het risico is er wel.
Ik had nog iets van €30 in mijn portemonnee, als ik niets doe kan ik daar nooit meer bij, dat vind ik niet zo erg maar het was een leuk tijdverdrijf, afijn ik twijfel nog even verder.

Het is verplicht voor Vinted om die gegevens te vragen vanuit de belastingdienst.
Als je voor meer dan 2000€ per jaar hebt verkocht of meer dan 30 transacties.

Met je BSN en NAW gegevens is er tegenwoordig nog weinig fraude te plegen.
En als je je ID inlevert met een groot merk erop ook niet. In de nieuwe ID-bewijzen zit ook een chip die je nodig hebt voor bv bankrekeningen openen en je DigiD.

Ik heb dit ook gedaan en ben er niet echt bang voor.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 20:39

Het gaat bij mij inderdaad om meer dan 30 transacties ( met een totale verkoop waarde van € 165, de lege kasten waren mij meer waard dan de opbrengst en iemand voor €5 ongelooflijk blij maken met nog hele goede kleding die ik niet meer nodig vond ik veel leuker).

Maar mij is altijd ingepeperd dat je nooit je BSN nr moet verstrekken vandaar dat ik er nu zo huiverig voor ben, misschien is dat een beetje overdreven inmiddels en wat achterhaald.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:49

Je BSN moet je sowieso overal en nergens achterlaten.. Werkgevers, zorginstellingen. En of het overal even veilig bewaard wordt? Vast niet. Net zoals laatst bij dat bevolkingsonderzoek..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:52

Ik dacht gelezen te hebben dat het verplicht is omdat de betaling via die platforms gebeuren en je dus ergens op een (dacht dat hun kantoor in Luxemburg zit?) rekening op een bank op je naam hebt via hun platform en elke bank is verplicht die gegevens van hun klanten bij te houden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:08

Heeft het niet te maken met de wetten die ze in GB momenteel aan het doorvoeren zijn, dat Vinted denkt doen we maar gelijk overal?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:23

denisesilver schreef:
Heeft het niet te maken met de wetten die ze in GB momenteel aan het doorvoeren zijn, dat Vinted denkt doen we maar gelijk overal?

tengeltje11 schreef:
Ik dacht gelezen te hebben dat het verplicht is omdat de betaling via die platforms gebeuren en je dus ergens op een (dacht dat hun kantoor in Luxemburg zit?) rekening op een bank op je naam hebt via hun platform en elke bank is verplicht die gegevens van hun klanten bij te houden.

Het is gewoon de NL wetgeving waardoor dit moet

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... pplatforms

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:11

Wat ik dan belachelijk vind, is dat ze je dit pas na de verkoop vertellen. Ze zouden beter bij het plaatsen van de advertentie kunnen zeggen dat als je dit artikel verkoopt, je je BSN nummer moet afgeven. Want dat is inderdaad iets waar ik geen belang bij heb, dat gaat ze helemaal niets aan. Op marktplaats kun je er trouwens wel onderuit door mensen via tikkie te laten betalen en niet via marktplaats. Bij Vinted geen idee.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:13

Thanks Verootjoo, weer wat geleerd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:45

Texas02 schreef:
Wat ik dan belachelijk vind, is dat ze je dit pas na de verkoop vertellen. Ze zouden beter bij het plaatsen van de advertentie kunnen zeggen dat als je dit artikel verkoopt, je je BSN nummer moet afgeven. Want dat is inderdaad iets waar ik geen belang bij heb, dat gaat ze helemaal niets aan. Op marktplaats kun je er trouwens wel onderuit door mensen via tikkie te laten betalen en niet via marktplaats. Bij Vinted geen idee.

Ik vind het niet belachelijk dat ze het de eigen verantwoording van gebruikers vinden, maar ik begrijp wel dat het fijner zou zijn als je het zelf niet bij zou hoeven houden.