Walnoten drogen of niet? (Poll)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Walnoten drogen niet drogen pellen of niet pellen meteen eten moet drogen

Drogen
22 (34%)
Niet drogen
4 (6%)
Pellen
11 (17%)
Niet pellen
6 (9%)
Maakt niks uit kan allebei
6 (9%)
Iets anders
1 (1%)
Meteen eten
8 (12%)
Moet eerst drogen
6 (9%)

Totaal aantal stemmen: 64

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:17

Met de bolsters kun je heel mooi verfstof maken:))) in stukken snijden en even op een vuurtje met water. En dan katoenen of willen kleding erin laten staan voor Max 24 u en dan uithangen in het licht. Wordt echt super mooi:))

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 27-08-25 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 12:19

Ik zie een milieusticker zoekopdracht :P

Maar de kleur ja een noot geopend en mijn vingers zien eruit alsof ik een zware roker ben :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:19

karuna schreef:
Ik zie een milieusticker zoekopdracht :P

Maar de kleur ja een noot geopend en mijn vingers zien eruit alsof ik een zware roker ben :')

Ik heb het aangepast!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 12:21

Dat is mooi <3 en misschien erg geschikt voor t shirts met rare vlekken. Een mooie voor op de houtkachel. Water koken en dan de schillen erin laten zitten tijdens de max 24 uur?

Kun je het daarna gewoon wassen?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:30

Ik ben ook opgegroeid met een hele grote walnoten boom in ons hobbydieren weiland. Wij deden de groene schil eraf en dan in zo'n aardappelmand. En wie lieten ze dan voor de kachel drogen.

Kraken deden wij ook gewoon met onze handen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:10

karuna schreef:
Dat is mooi <3 en misschien erg geschikt voor t shirts met rare vlekken. Een mooie voor op de houtkachel. Water koken en dan de schillen erin laten zitten tijdens de max 24 uur?

Denk dat die t-shirts dan nog meer vlekken krijgen.
Wol werkt het allerbeste maar ik heb ook goede resultaten met katoen.
Als de bolsters niet helemaal verrot zijn tegen de tijd dat het winter is….. misschien invriezen anders.
Ze mogen wel aardig zwart zijn.

Succes!
En wassen daarna heb ik nog geen ervaring mee ik ben net begonnen en super fanatiek aan het verven. Mijn haarband en beenwarmers was ik ook niet zo vaak als leggings en shirts dus dat zal de tijd uit moeten wijzen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 14:24

De vlek shirts zijn nu klus shirts mocht het verkeerd uitpakken is dat geen drama :D

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:31

Openen gaat met een scherpe schroevendraaier met stevig handvat uitstekend. Of even een tikje met een hamer.

Bij ons staan 18 walnotenbomen. We rollen per jaar afwisselend tussen de 80 en 250 kilo noten.
Ze worden voorgedroogd in een oude wasdroger en dan uitgespreid op oude gordijnen op de bovenverdieping om na te drogen. We verkopen ze het liefst zo snel mogelijk. Vorig jaar was een topjaar, dit jaar is het slecht, veel te droog geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:38

Mijn achterburen hebben een walnoot en wat er in de steeg valt raap ik altijd op.
Ik haal de schil er af en leg ze te drogen in een mand in mijn schuur,waar de fietsen ook staan :j
Ik eet ze pas na de winter eigenlijk , en het wil altijd heel makkelijk open met de punt van een schilmesje even tussen de twee helften wrikken :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 14:39

Ik had vorig jaar juist maar 5 noten of zo, dit jaar hangt het hier propvol.
Maar 18 stuks dat klinkt bijna commercieel

tienus63

Re: Walnoten drogen of niet? (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:42

De walnoten en amandelen haal ik uit de schil.
En daarna in een doos en die zet ik op de vloerverwarming in de hal.

Blijven ik met de noten zitten dan geef ik ze mee aan iemand voor een exotisch dierenpark.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:56

karuna schreef:

Ik heb zelf nog geen ervaring met notenbolsters. Maar het schijnt een van de weinige natuurlijke kleurstoffen te zijn die zelf beitst. Dus waarschijnlijk hecht de kleur goed. Bij de eerste wasbeurt valt er meestal nog wel wat kleur uit de wol is mijn ervaring met vooral meekrapwortel.

Overigens lijkt die notenkleur me echt fantastisch om op het spinnewiel of op het weefraam te combineren met een klein beetje heidepaars wat met ossetongwortel geverfd kan worden. ( goed nu weer on topic :o )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 10:13

Ooit, ooit zou ik graag een eigen kleed weven van natuurlijke materialen. <3 Maar ja ooit :')

Affijn die notenraper van hierboven ergens komt vandaag deze kant op. Gardena steel heb ik genoeg liggen dus. Daarna geduldig wachten tot ze vallen. :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:41

axel_1997 schreef:
karuna schreef:

Ik heb zelf nog geen ervaring met notenbolsters. Maar het schijnt een van de weinige natuurlijke kleurstoffen te zijn die zelf beitst. Dus waarschijnlijk hecht de kleur goed. Bij de eerste wasbeurt valt er meestal nog wel wat kleur uit de wol is mijn ervaring met vooral meekrapwortel.

Overigens lijkt die notenkleur me echt fantastisch om op het spinnewiel of op het weefraam te combineren met een klein beetje heidepaars wat met ossetongwortel geverfd kan worden. ( goed nu weer on topic :o )

Ja het kleurt fantastisch in alle tinten bruin en goud achtig:) en soms groen.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:37

Karuna, ik zag een notenkraker met een veer, misschien dat dat niet zoveel kracht kost.
Zoek bv op bol naar notenkraker Naomi.
Groetjes mmajar

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:38

Oh ja, gedroogde noten , in schil of gekraakt, blijven 2 jaar goed