Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Goof schreef:Lieser schreef:Misschien een combinatie van onderwijs en natuur? Bijvoorbeeld kinderen workshops geven op een milieucentrum van de gemeente, rondleidingen geven in dierentuinen, mensen van de dagbesteding begeleiden op een zorgboerderij?
Als je eenmaal weet welke kant je op wilt, kun je gericht opleidingen voor jezelf erbij zoeken en gaan solliciteren.
Ja, zou leuk zijn, maar de eerste opties die je noemt zijn vaak vrijwilligersbaantjes en geen vaste voor x-uur in de week.
Ik heb er wel eens naar gekeken ja. Zorgboerderij... ik ben in de periode dat ik uit het onderwijs was, wel als begeleider op zorgboerderijen geweest. Natuurlijk was dat leuk, maar dat ligt echt heel erg aan de doelgroep.
Lindsey_99 schreef:Ik hoorde onlangs dat een kennis na 35 jaar onderwijs bezig was met omscholing naar de zorg. Ze heeft altijd in het onderwijs gewerkt, maar was het blijkbaar net als jij, beu. In hoeverre ze (HBO) in salaris naar beneden is gegaan weet ik natuurlijk niet, maar ze doet het al een jaartje en wat ik hoorde beviel de switch haar prima.
Het onderwijs heeft goede emolumenten en pensioenregeling; zorg ook. Andere sectoren kunnen nog wel eens minder zijn op dat gebied. Dat zou ik wel meenemen in de keuze.
Vertaalwerk heeft geen toekomst; net als reclame/marketing. Dat wordt allemaal door AI vervangen.
Amado7 schreef:En MBO?
Toch jongeren en geen volwassenen, ik hoor van een vriendin van mij die overgestapt is dat het hele andere soort energie vraagt. Zij wisselt af tussen stagebegeleiding (wat veel meer voorkomt), praktijklessen en theorie.
Amado7 schreef:En MBO?
Toch jongeren en geen volwassenen, ik hoor van een vriendin van mij die overgestapt is dat het hele andere soort energie vraagt. Zij wisselt af tussen stagebegeleiding (wat veel meer voorkomt), praktijklessen en theorie.
Dorine92 schreef:Ten eerste: respect dat je het zo lang hebt volgehouden. Ik ben na een jaar ofzo al gestopt
Ten tweede: respect dat je zelf nadenkt over wat goed voor je is
Ten derde: ga ervoor. Ik heb ook een universitair diploma en de hele mikmak. Werk nu in een fabriek al 9 jaar. Heerlijk, lekker je hoofd leeg en rust in je leven, en alleen maar genieten. Ik kan het je ten zeerste aanbevelen. Beetje rondjes rijden op een pallettruck, beetje kiwi's in blokjes hakken, helemaal leuk
Het salaris is trouwens absoluut niet slecht. Ik werk alle weekenden en werk maar 30 uur, maar krijg toch wel 26/2700 daarvoor. Ben ongeveer 4 maanden per jaar in het buitenland en de flexibiliteit is eindeloos
Tink89 schreef:Dorine92 schreef:Ten eerste: respect dat je het zo lang hebt volgehouden. Ik ben na een jaar ofzo al gestopt
Ten tweede: respect dat je zelf nadenkt over wat goed voor je is
Ten derde: ga ervoor. Ik heb ook een universitair diploma en de hele mikmak. Werk nu in een fabriek al 9 jaar. Heerlijk, lekker je hoofd leeg en rust in je leven, en alleen maar genieten. Ik kan het je ten zeerste aanbevelen. Beetje rondjes rijden op een pallettruck, beetje kiwi's in blokjes hakken, helemaal leuk
Het salaris is trouwens absoluut niet slecht. Ik werk alle weekenden en werk maar 30 uur, maar krijg toch wel 26/2700 daarvoor. Ben ongeveer 4 maanden per jaar in het buitenland en de flexibiliteit is eindeloos
Bruto? Dan kom je niet in de buurt van een onderwijssalaris. Zeker niet als je al een tijdje in het vak zit en meetelt dat je 12 weken vakantie per jaar hebt.
Petpa schreef:Wat vind je van museumdocent?
lizard schreef:
Samantha_ schreef:Ik herken het deels wel, ik heb dus een thuis studie interieurstylist gedaan, geslaagd, maar nu? Ik kan niet m’n baan zomaar opzeggen om me hierop te richten. Dus conclusie, ik doe er helaas niks mee.
manzano schreef:Ik heb wel een switch gemaakt waarbij m'n salaris ongeveer halveerde. Uiteindelijk groei je dan ook wel weer, maar ja, het deed zeker pijn.
Werkplezier was wel echt vele malen groter.
Tink89 schreef:HRM'er in het VO hier: werk je bij een éénpitter of bij een grote onderwijskoepel? Dat laatste zou het al makkelijker maken om ertussen te komen bij een functie in de zorglijn. En ik weet niet in welke regio je zit, maar mijn man werkt in het VSO en daar zijn veel meer functies in de leerlingbegeleiding en zorgcoördinatie e.d. dan in het regulier onderwijs. Dat zou dus nog een optie kunnen zijn...
Voor beide carrièrepaden (en ook voor functies als IB'er e.d.) is de SEN-master aan te raden overigens.
Tink89 schreef:Weet ik, ik ben HR-er in het onderwijs. Officieel 42,3 uren in een fulltime werkweek. Maar een ervaren docent is over het algemeen die uren niet daadwerkelijk kwijt, omdat lesvoorbereiding e.d. steeds minder tijd gaat kosten. Let wel: dat is mijn ervaring in onze organisatie.
Hoe dan ook: superfijn voor jou dat je je plekje gevonden hebt. Ik moet er niet aan denken, maar ik werk dan ook het liefst met mijn hoofd. Gelukkig zijn we allemaal anders.
Dorine92 schreef:Tink89 schreef:Weet ik, ik ben HR-er in het onderwijs. Officieel 42,3 uren in een fulltime werkweek. Maar een ervaren docent is over het algemeen die uren niet daadwerkelijk kwijt, omdat lesvoorbereiding e.d. steeds minder tijd gaat kosten. Let wel: dat is mijn ervaring in onze organisatie.
Hoe dan ook: superfijn voor jou dat je je plekje gevonden hebt. Ik moet er niet aan denken, maar ik werk dan ook het liefst met mijn hoofd. Gelukkig zijn we allemaal anders.
Maar het topic gaat er juist om dat de ts dat niet meer wil