Laat je hobbykamer zien! Hoe organiseer jij je creatieve spullen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Re: Laat je hobbykamer zien! Hoe organiseer jij je creatieve spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:09

Ik heb een wrakke kast die volgepropt is met spullen en stapels knutsel spullen erop. Ik volg het hier voor inspiratie.
Mijn probleem is dat mijn knutselhoek ook mijn werkkamer is, met laptop, extra beeldscherm en printer. En ik heb schuine wanden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:16

Oh wat leuk! Hier geen aparte kamer, omdat we werkelijk overal zitten. Mijn man doet modelbouw, de airbrush staat in de garage, mijn zoon doet warhammer, ik ook, dus op zijn kamer staat ook vanalles, ik doe verder nog DIY builds en meestal gewoon in de kamer, vind ik toch gezelliger. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een kast waarin ik alles goed kan opruimen, alle penselen, de citadel verf enz enz, maar wat ook praktisch is!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 19:01

@TheNovelis Wat een gezellig hoekje! Jij hebt ook de Alex met een blad van Ikea, toch? En wat een mooie verzameling. Heel overzichtelijk uitgestald.

@Dammie Bij mij was het ook een combinatie van werkkamer en knutselruimte. Uiteindelijk zat ik vaak aan de keukentafel te knutselen, omdat er geen plek meer was op mijn bureau. Soms deed ik dan maar helemaal niets creatiefs, omdat het bureau vol lag en ik anders al mijn spullen naar beneden moest slepen. Straks ga ik weer fulltime naar kantoor, dus dan kan ik mijn bureau hopelijk helemaal wijden aan knutselprojecten. Ik heb straks ook voornamelijk schuine wanden, dus even afwachten wat daar mogelijk is.

@Wintu Jullie hebben gewoon een compleet hobbyhuis := . Een goede kast vinden blijft een uitdaging. Het wordt al snel onoverzichtelijk, of je sorteert alles netjes op soort en dan heb je net spullen die nergens goed inpassen. Daarom denk ik dat ik ga inzetten op een ladeblok met brede, maar niet al te diepe lades. Hopelijk heb ik dan goed overzicht zonder dat ik steeds hoef te graven.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 02:46

Omdat dit topic niet zozeer over kunst gaat, maar over de plek waar de kunst gemaakt wordt verplaats ik het topic naar Leven zonder paarden.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:11

Wij hebben toevallig afgelopen week onze knutselhoek in de woonkamer opnieuw ingericht. Met 6 keukenkastjes aan de muur (twee bovenkasten als onderkast gebruikt en dan 4 bovenkastjes erboven), twee pegboards en een blad.

Mijn stoffen liggen elders in een grote plastic bak en de naaimachines staan in de tassen op wieltjes in de gangkast, omdat ik die alleen aan de keukentafel gebruik. Ik maak (middeleeuwse) kostuums en dan heb ik niet genoeg aan een klein blad en wil ik een open achterkant. Dus da's prima aan de keukentafel.

Afbeelding

Er komt nog verlichting achter de pegboards en een lampje dat ik goed kan richten op priegelwerk. In de kasten staan oa:
- schetsenblokken en kleurboeken
- etuis per soort stiften/potloden/pennen/krijt
- mijn schminkmaterialen (de penselenetui hangt nu naast het pegboard, die past nét niet in de kast, gaan we even een plekje voor bedenken)
- het leerbewerkingsgereedschap van mijn man
- gutsen en andere scherpe dingen
- lijm, scharen, bijzonder papier, mesjes, snijmatten etc.

Oh en er komt nog een fijne kruk bij natuurlijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 08:34

Mijn probleem is dat ik bijna wekelijks van hobby wissel. Ik heb niet echt een specifieke hobby ruimte, maar wel een werkkamer. Alleen ik kan daar geen hobby spullen laten slingeren, want ik zit daar elke dag te werken.

Als ik echt aan de hobby ga, zit ik toch het liefste met een aanschuif tafeltje op de bank. Bij grotere projecten zoals naaien ga ik toch aan de keukentafel zitten, want dan heb ik gewoon meer ruimte nodig. Maar tussendoor moet het toch opgeruimd. En dan soms ook echt maanden aan een stuk.

Dus ik gebruik een Kallax kast, met dozen per hobby onderwerp. Heb een doos met garen, een doos met inzet bakjes met kleiner spul, vooral rond haken, breien en naaien. Voor fotografie, voor tekenen, voor verven, voor stofjes, etc

Daarnaast nog een gang kast vol gereedschap.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Polarize schreef:
Dus veel kastjes zonder deuren, die trolleys van de Ikea en rekjes aan de wand!

Oh, zo’n trolley is wel een goed idee voor mijn hobby van dat moment. Dan kan ik het tussendoor wel eenvoudiger “opruimen”. Dat het tijdelijk even aan de kant is.