Van boerderij naar rijtjeshuis met 3 kids, 2 honden en 4 katten, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Van boerderij naar rijtjeshuis met 3 kids, 2 honden en 4 katten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:04

Alle kinderen een eigen kamer gaat dus sowieso al niet lukken met 3 kinderen en 3 slaapkamers. Dus de oplossing die TS nu voorstaat lijkt me heel logisch, mits de slaapkamers niet zo groot zijn dat er van één 2 gemaakt kunnen worden.

Mettertijd kan TS dan kijken of het zo werkt en als de baby ouder wordt of er iets veranderd kan worden.
Een aanbouwtje/schuurtje zou dan natuurlijk helemaal mooi zijn om de katten voor de nacht in te doen, dan de werkkamer voor de kleinste en de zolder slaap/werkkamer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:13

En anders delen de kids een slaapkamer. De situatie is ook gewoon wat het is om mee te beginnen. Niet leuk maar daar moeten de kinderen mee leren dealen. Wat de toekomst brengt kan niemand nu voorzien.

Soms moet je ook gewoon verhuizen en zien hoe het gaat. En daarna keuzes maken. Wellicht werkt het allemaal prima. Wellicht wordt het schrappen in dieren.
Thuiswerken kan evt. Ook aan de keukentafel, niet ideaal maar ook niet onoverkomelijk. Of een hoekje in de slaapkamer.

De ideeen over een schuurtje of blokhut zijn iets om over na te denken als je een tuintje hebt. Idem een kattenren om de katten extra ruimte te geven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:14

Koop of huurhuis?
Bij een huurhuis is een dakkapel al geen optie vaak. :+
En het zijn ook wel weer hoge kosten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:27

Ik neem aan koop als ze weer terug kan naar haar oude huis.

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, wel met twee kinderen dus iedereen had een eigen kamer. Voor de pc had ik een hoekkast van de ikea, die had veel ruimte binnenin en nam weinig ruimte in in de living. Deuren dicht en werkplek was uit het zicht.

De 2 honden en 3 katten zijn meegegaan en hebben zich goed kunnen aanpassen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:29

Ze kan ook al die tijd haar huur doorbetaald hebben? Geen idee hoor. :')

Edit: ze zegt idd 'eigen huis'. Dan zal het wel koop zijn.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:34

Lijkt mij een koopwoning die verhuurd is waar ze nu op kan terugvallen.

Ik ga er verder in mee dat ik die derde echt niet zou opofferen voor een thuiswerkplek. Twee oudsten samen op een kamer, jongste die kleine kamer en dan een werkplek in je woonkamer als het past. Slaapkamer zou ik niet zo snel doen, maar ik ben team "slaapkamer is voor slapen".

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:49

xPabloBokt schreef:
Lijkt mij een koopwoning die verhuurd is waar ze nu op kan terugvallen.

Ik ga er verder in mee dat ik die derde echt niet zou opofferen voor een thuiswerkplek. Twee oudsten samen op een kamer, jongste die kleine kamer en dan een werkplek in je woonkamer als het past. Slaapkamer zou ik niet zo snel doen, maar ik ben team "slaapkamer is voor slapen".

Snap het helemaal maar zo te horen werkt TS structureel thuis en dan is thuiswerken in een woonkamer echt geen pretje hoor met kids :n of je moet daar bijvoorbeeld een scherm neer kunnen zetten dat je wat gescheidener kan werken

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:13

Dan is de eigen slaapkamer misschien een betere optie, daar kun je je wel afzonderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:49

En dan blijven de katten over... waar laat je die dan 's nachts ?? Bij de kinderen is geen optie, op de TS haar kamer?? Daar zou ik met zoveel katten ook niet op zitten te wachten, zeker niet als blijkbaar de kattenbak daar dan ook moet staan.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:55

DubbelFun schreef:
En dan blijven de katten over... waar laat je die dan 's nachts ?? Bij de kinderen is geen optie, op de TS haar kamer?? Daar zou ik met zoveel katten ook niet op zitten te wachten, zeker niet als blijkbaar de kattenbak daar dan ook moet staan.

Gewoon los is huis? Ze besluiten zelf wel waar ze gaan liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:56

Ik denk dat TS ze 's nachts niet samen met de honden wil hebben en als je een open keuken hebt en/of ook nog een open trap wordt het gescheiden houden wel moeilijk.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:27

Wat een rotsituatie, sterkte.

Ik zou de zolder inrichten voor jouw slaapkamer en werkplek. Dan heb je drie kinderkamers op de eerste verdieping, waar alle kinderen kunnen slapen.
Wat betreft handig inrichten: dagje Ikea is dan echt niet gek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:29

Niet dus...
Citaat:
met 3 slaapkamers, waarvan 1 op zolder

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:39

Hangt denk ik erg af van hoe groot de kamers zijn en hoeveel je thuiswerkt (en wanneer, als de kinderen ook thuis zijn?). Maar hangt ook af van hoeveel je wilt investeren in deze woning.

Honden gewoon beneden hangt af van hoe braaf je honden zijn (slopen ze je woonkamer?). Katten zou ik gewoon door het hele huis laten lopen, ook s nachts. Maar misschien wil je ze wel niet op de kamers bij de kinderen of jou. Dan blijft er weinig ruimte voor 4 katten over als ze niet bij de honden kunnen. In dat geval is het misschien reeeler om of voor (een deel van) de katten naar een nieuw huis te zoeken, of dat voor de honden te doen? Kunnen alle katten heel goed met elkaar (en de honden)?

Met een plattegrondje met maten enzo kunnen we concreter meedenken.

Sterkte met alles, lijkt me niet niks waar je voor staat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:17

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:33

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:48

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:58

carina schreef:
DubbelFun schreef:

Gewoon los is huis? Ze besluiten zelf wel waar ze gaan liggen.

Ik wou zeggen := Hoezo zou je ze ergens moeten "laten"?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:34

Ik zou de 2 oudste kinderen een eigen kamer geven en voorlopig met baby samen blijven slapen. Werken op de beneden verdieping aan een slim ingerichte keukentafel en voor de toekomst een uitbouw/dakkapel of kamer splitsing plannen. Als je het huis al lang hebt dan zal er flinke overwaarde opzitten wat je, met wat medewerking van je hypotheekverstrekkers, kan omzetten in huis verbetering door uitbreiding.

Eigen ruimte voor de dieren is nu simpelweg niet realistisch, kinderen gaan voor toch?

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:00

Ik weet niet hoe ruim je slaapkamer is, maar als die ruim genoeg is zou ik daar mijn bureau ook neerzetten en daar samen met de baby slapen. Wij hebben op zich kamers genoeg, maar de slaapkamer heeft al wel airco en mijn werkkamer nog niet. Dus heb ik vorige zomer mijn werkplek naar de slaapkamer verhuisd, en dat beviel zo goed dat ik nog niet terugverhuisd ben. Onze zoon van anderhalf slaapt daar ook, maar als ik werk is hij bij de oppas, dus dat werkt prima. Ik vind het juist gezellig om samen met de kinderen te slapen. Onze dochter heeft ook bij ons op de kamer geslapen tot ze bijna vijf was.

Willen je oudste twee graag bij elkaar slapen? Er zijn genoeg kinderen die dat juist leuk vinden. Een eigen kamer voor de kattenbakken lijkt mij best praktisch als je geen bijkeuken oid hebt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:27

Een traphekje achtig iets is misschien met oog op kinderen ook handig om bij de keuken te hebben. Dan kan de hond snachts in de keuken en de katten gewoon in de woonkamer. Of gewoon allemaal samen als dat kan. Of misschien is het een gesloten keuken en kun je dus gewoon de deur dichttrekken.
Beetje meer info en evt een schets is wel handig inderdaad, er zijn al veel vragen gesteld zag ik. Dan kan er daarna beter meegedacht worden.
Vervelend situatie, sterkte.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:40

Grootste kamer voor jou en de baby en een gipsmuurtje plaatsen zodat je miss een werkplek erin kwijt kan?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 23:00

Je kunt in een eensgezinswoning eigenlijk geen dieren kwijt die niet bij elkaar kunnen, dus ik ga ervan uit dat TS geen honden en katten wil koppelen waar dat niet gaat.
Meestal heb je zo'n 90m2 oppervlakte, dus veel is het niet, maar niet onmogelijk en het hangt ook erg af van andere omstandigheden. Gaan de katten bijv naar buiten? Is er een tuintje?
Als de katten buiten mogen, zou ik een kattenluik overwegen. Dan kunnen ze in en uitlopen en hebben de katten al snel voldoende leefruimte. En verder heb je hoge compacte krabpalen met zo'n toren. Die kun je mooi wegwerken in een hoek van je woonkamer. Dan hebben ze een hoge plek om te slapen waar de honden ook niet bijkunnen. Werkt hier perfect (maar goed ik heb 1 kat en 1 hond, bij gebrek aan een boederij :') ). De kat loopt idd door het hele huis en bepaalt zelf waar ze wil slapen. De hond slaapt beneden. Ik heb geen sloper, maar anders zou ik ze in een bench doen snachts. Dat het met dieren krap is, heb je zelf meer laat van dan de dieren. Als de katten buiten komen en je regelmatig wandelt met de honden, is je huis vooral een slaapplek. Nu hoop ik dat je hond niet maatje st bernard is :o.

Hoe oud zijn de oudste kinderen? Mijn ervaring is dat ze tot een jaar of 12 wel bij elkaar op 1 kamer kunnen, maar vanaf de middelbare school is een eigen kamer eigenlijk wel heel wenselijk.

Ik zou verder kijken of je je werkplek niet op je eigen slaapkamer kunt realiseren. En dan van de kleinste slaapkamer juist de babykamer maken. Wie weet kun je een hoekbureau makkelijker kwijt, of juist een soort lange plank over de gehele lengte van een muur met kastjes en plankjes eronder. Je zou voor jezelf een eenpersoonsbed of twijfelaar van 1.40m kunnen overwegen, dan houd je misschien meer ruimte over voor een werkplaats.

Hier slaapt de oudste op een kamertje van 2,5 bij 2 denk ik, dus ook klein. Overweeg een hoogslaper met bureau en kledingkast allemaal bij elkaar in, of een kajuitbed met lades om opbergruimte te creeeren. Ikea heeft goede betaalbare bedden hiervoor en ook kun je in de showroom ideeen opdoen om kleinere kamers in te richten. Ikea heeft ook fijne smalle kasten die mogelijk nog wel net achter het bed passen. En het fijne is, dat je bijna alles van ikea ook nog wel voordeliger via markplaats aan kan schaffen.
Als 2 kinderen samen op 1 kamer gaan, kan een stapelbed een optie zijn. Dan houd je ook meer ruimte over als speelruimte en voor kledingkasten ed.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:27

Ik zal wat meer toelichting geven. Helaas zijn veel genoemde opties niet mogelijk:

-Huis is 100 vierkante meter
-Huis heeft een plat dak (dus dakkapel is geen optie)
-Beneden is 1 gezamenlijke woonkamer/keuken van +-30 vierkante meter. Er is geen mogelijkheid de ruimte in 2 stukken te verdelen. Er is geen bijkeuken of andere extra ruimte.
-Eerste verdieping: 2 slaapkamers (1 grotere en 1 kleine) en de badkamer.
-Zolder bestaat uit 1 slaapkamer en een bergkast. Hier is nog een hoekje over waar de hometrainer staat. En dan staat het vol :') .

Ik heb er ooit nog alleen gewoond dus toen plek zat, nu is het vrij krap aan :') .

Paar opties die genoemd zijn, zijn dus gewoon niet mogelijk. Met een plat dak maak je geen extra ruimte met een dakkapel en helaas ook geen bijkeuken of iets dergelijks. We hebben wel een leuk tuintje met een schuur waar wat berggereedschap staat.

Over de katten, dat zijn Britse kortharen, dus geen standaard boerderijkatten. Ze komen momenteel ook niet buiten. Zij kunnen eventueel herplaatst worden, maar dat breekt mijn hart. Het zijn allemaal de grootste knuffelbeesten en de kinderen zijn gek op hen. De honden zijn moeilijker herplaatsbaar, die hebben allebei een lange gebruiksaanwijzing :') en kunnen niet zonder elkaar.

Al met al is het een poedersuiker situatie, maar ook blij dat ik gelukkig mijn huis nog heb. Het is een koopwoning en de woning staat op mijn naam. In het verleden is de woning gehuurd door een vriendin, maar die is er nu uit (die gaat samenwonen :P ). Ik wil binnen verven en dan kan ik er in principe zo in.

Maar goed, ben ook blij dat ik mijn huis toentertijd niet verkocht had en nu in elk onderdak heb voor mij en mijn gezin.
Laatst bijgewerkt door Mazida op Gisteren, 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Een grotere schuur in de tuin maken en als werkkamer gebruiken is wel een optie?