Bestaat mijn ideale auto? Hondenkennel maar geen station

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Bestaat mijn ideale auto? Hondenkennel maar geen station

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:50

Audi Q2, Nissan Qasqai, Volvo XC40.

Ik weet niet of die voldoen aan ruimte, maar die hebben allemaal grote kofferruimtes.
Ik denk dat de Q2 het kleinste aan doet qua auto.
De andere 2 zijn wel groter, maar ze ogen compacter dan een station.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:24

Wij hebben een Honda Jazz, echt een topwagentje +:)+

Lekker compact. Achterdeuren gaan verder open dan de meeste compacte auto's.
Super veelzijdig interieur waarbij je de achterbank heel makkelijk neer en terug kan klappen in 2 delen.

Als je het grote deel neerklapt blijft nog precies 1 stoeltje van de achterbank staan en daarnaast is het dan 1 vlakke laadbak samen met de kofferbak. Als je ze allebei neerklapt dan is het 1 grote vlakke laadruimte.

Het toffe is dat je de stoelen in plaats van neer kan klappen, ook nog omhoog weg kan klappen. Dus de zitting omhoog tegen de leuning aan, zodat je wat hogere dingen kan vervoeren zoals een kastje of grote plant ofzo. Je staat er echt versteld van wat je er allemaal in krijgt +:)+

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:33

Ik heb de peutgeot partner teepee. Voor mij een ideale hondenauto . 5 deurs. Achterklep dus droog inladen en niet te hoog . Verhoogde zit dus goed rijoverzicht.
Mijn herders kunnen/ konden altijd makkelijk achterin springen

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:35

Van onze Opel Meriva kan de achterbank in drie delen volledig plat weggeklapt. Ideaal, ook omdat de stoelen ook nog naar voren en achteren verschoven kunnen worden.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:48

Change03 schreef:
arabella2000 schreef:
Wij willen gaan kijken in de toekomst voor een suzuki vitara, maar kan daar niet de precieze afmetingen van de achterbak vinden.

Ik heb een Vitara maar daar kunnen de banken helaas niet van plat.

TS: hiervoor had ik een Hyundai Tucson en daarvan gingen de achterbanken wel volledig plat. Volgens mij kreeg ik daardoor tegen de 2 meter laadruimte aan.

Weet jij toevallig wat de afmetingen van de achterbak zijn? Dan kan ik kijken of de focus op die auto peggen goed is, of dat we toch verder moeten zoeken. Wij hebben 2 honden die ongeveer 38cm hoog zijn. Dus gelukkig niet zo groot. Maar in onze toyota auris passen helemaal geen kennels.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:54

Wat is de reden dat je persé geen station wil?
Ik heb ook geen kinderen, maar wel 2 honden en rijd al jaren station. De honden passen ruim achterin en je hebt altijd je achterbank vrij voor spullen of bagage. Daarnaast rijdt het gewoon heerlijk.
Ik rijd een Peugeot 308 sw (al jaren) en die vind ik niet zo belachelijk groot als de Volvo, wellicht toch een optie? Je kan er allicht eens naar kijken.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 18:59

Oh jeetje dank iedereen voor de suggesties! Ik ga even een lijstje maken van alles en specificaties van de auto's opzoeken.

Er worden een paar bestelbus-achtigen genoemd maar daar wil ik liever niet voor gaan daar Groningen deze weert uit de binnenstad en ik daar regelmatig wil zijn buiten de venstertijden. Daarnaast wil ik mn hond niet verstoppen in een aparte laadruimte en kan ze dan ook niet naar buiten kijken zoals ze graag doet. :j Ze gaat dagelijks mee naar werk en we zitten dus samen veel in de auto. Graag hou ik het voor ons allebei gezellig en comfortabel.

En ik vind een station niet persee vervelend rijden maar hoe zwaarder de auto hoe duurder de wegenbelasting en minder zuinig ie is. Ik ben éénverdiener (partner chronisch ziek) en hoewel ik aardig onze broeken op kan houden probeer ik wel mindful te zijn met de financiën. Daarnaast zit ze imo gewoon ver bij mij vandaan met zo'n lange wagen haha. Ik heb doorgaans geen nut voor die ruimte, dus als het met minder kan ga ik daar liever voor.

De Honda Jazz klinkt erg goed na even spieken! Ik ga eens een lijstje maken. Thanks allen! :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:06

Renault Megane station is relatief licht en goedkoop voor een station. Geen idee of er een kennel inpast maar vermoed van wel.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:29

Ik heb even gegoogled op de regels in Groningen maar je moet vooral wegblijven bij grijze kentekens. De auto's die werden genoemd zijn ook particulier te rijden (ook qua aantal stoelen) en dan dus niet grijs kenteken. Geen idee hoeveel kofferbak je dan overhoudt eerlijk gezegd.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:11

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 23:19

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande auto's heb ik gevonden mbv chat gpt.

Wanneer je een kleinere auto wilt waarbij de bank plat kan bind hij er nog meer.

Ik heb dit jaar chatgpt ontdekt en vind het voor dit soort dingen echt heel handig.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 00:21

Douce schreef:
Ik heb even gegoogled op de regels in Groningen maar je moet vooral wegblijven bij grijze kentekens. De auto's die werden genoemd zijn ook particulier te rijden (ook qua aantal stoelen) en dan dus niet grijs kenteken. Geen idee hoeveel kofferbak je dan overhoudt eerlijk gezegd.

Niet alleen qua stoelen, maar ook met ramen rondom ipv dichte achterbak. Neemt niet weg dat naar buiten kijken mogelijk geen optie is, maar je zou er voor kunnen kiezen om de kennel er dan verhoogd in te zetten (bv een lade onder laten maken als er geen kennelverhogers te koop zijn).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 05:58

In de Jazz past in ieder geval een bench van 91x58x64cm dankzij die neerklapbare achterbank.
Nu hebben wij wel een Jazz uit 2010 en ik weet niet of de nieuwere anders zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:31

Er werd eerder al een Berlingo genoemd, waarom die niet? Heeft wel een beetje bestelauto uiterlijk en de oudere versies zijn dat ook nog wel, maar de jongere edities zijn juist van die familie wagens. Op benzine, grote ramen, 5 stoelen waarvan alles makkelijk te klappen, schuiven of te verwijderen en een giga ruimte achterin zonder dat het een apart hok is.
Plus lage instap en heel veel opbergvakjes. Als werkauto best wel ideaal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:34

Een Kia Niro? Hebben wij laatst in proef gereden en beviel prima, zuinig ook. Achterbank kan in delen plat in een vlakke laadvloer.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:01

Ik zie de Qashqai vaker voorbij komen, maar ik vind die persoonlijk weer minder - voor ons zelf sws geen optie, want een bench voor onze hond past er überhaupt niet in qua afmetingen. Die heeft een verhoogde kofferbak, waardoor je echt in de hoogte weinig ruimte maar hebt. De banken kunnen wel naar voren, maar ja, dan zit je nog steeds met de korte ruimte tussen kofferbak bodem en plafond achterin... En de kofferbak is hoog, imo te hoog voor de honden om te springen als je ze vanachter erin wil laten, dus dan moet je werken met tillen/loopplank; ook iets om rekening mee te houden. En het zijn ook niet perse de meest zuinigere auto's om mee te rijden. Ze rijden dan wel weer fantastisch. Wij hebben al tig jaren telkens de nieuwere modellen via lease en love de Qashqai (en rijden hem nu ook weer als gezins auto), maar met een al gemiddelde hond en bench combinatie vind ik het niet perse de beste optie tenzij je echt een kleinere hond hebt; daar zal een bench wel van in de kofferbak passen maar formaat van Vesper dan denk ik echt niet.

Van renault krijg je ook leuke midden klasse auto's die tussen normale personen wagen en station in zitten, zoals de renault clio estate. Hebben wij vroeger gereden, top auto ook. Zoiets is ook prima te hanteren met parkeren, in steden e.d. omdat het niet zulke slagschepen zijn als de echte stations.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:51

Dacia Duster