Schenken aan goede doelen: wat en hoe kies je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:28

Als ze bij de ah staan voor voedselpakketten voor derde wereld landen kopen wij altijd producten. En sporadisch doneren we wel eens geld bijv. toen Maarten van de weijden de 11 steden tocht ging zwemmen en varkens in nood.
Of doneren nieuwe ongebruikte kleding met kaartjes er nog aan bij stichting.

Doe gewoon waar jij je goed bij voelt en alle beetjes helpen.

Lughnassadh

Re: Schenken aan goede doelen: wat en hoe kies je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:34

Als ik geld doneer dan bijna alleen contant in een collectebus. En dan puur voor degene die de ronde loopt. Omdat ik vind dat er veel te veel geld naar reclame, bestuur, etc. gaat.
Doneer ik toch een keer geld door iets over te maken dan alleen naar kleine stichtingen die lokaal iets doen en waar heel duidelijk is dat er zo min mogelijk besteed wordt aan overhead, reclame, etc.

Ik ben iemand die wel goederen doneert of iemand in de directe omgeving helpt als dat nodig is. En dat hoeft geen bekende te zijn. Maar echt grote organisatie doe ik al heel lang niet meer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:43

Ik doneer niets meer aan grote organisaties. Alleen nog aan kleine die echt transparant zijn en goed te volgen zijn of waarvan ik medewerkers ken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 21:07

Wat goed dat veel mensen wel iets schenken. Mooie doelen komen er ook langs. Water for life kende ik niet, ziet er erg goed uit!

callippo schreef:
Irene793 schreef:
https://doneereffectief.nl/
Zij doen onderzoek naar de meest effectieve goede doelen. Als je zo veel mogelijk dieren wilt helpen, met een zo groot mogelijke impact voldoen geen van de hier genoemde doelen.

Kun je ergens op die website zoeken op een goed doel, dat niet in hun standaard aanbod staat?

De goede doelen voor dieren (op die site) gaan alleen over dieren voor voedselproductie. Daar valt Brooke niet onder.

Ik denk dat dat voor dieren-doelen haast niet te doen is, omdat je daar amper een vergelijking van kosteneffectiviteit in kunt maken. Voor de 'mensen-doelen' is dit wel een mooi overzicht, inclusief links naar de verrichte onderzoeken van GiveWell: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... id=0#gid=0
Laatst bijgewerkt door Elanor op 27-07-25 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:12

Wij steunen meerdere doelen:
EO
Milieudefensie
KerkinActie
Terre des Hommes
Nederlands BijbelGenootschap

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 06:58

Wij doen zakelijk wel dingen voor de lokale voedselbanken, of voor het asiel. Maar dan in goederen met name. Prive staan we klaar voor vrienden/bekenden/buren. Als we een vogeltje naar de vogelopvang brengen, doneren we ook altijd op dat moment een mooi bedrag, maar niet structureel. Ik ben er ook niet mee opgevoed ofzo (en het geld was er ook niet voor toen) gaven wel altijd als iemand komt met de collectebus, maar waar we nu wonen komt niemand :o

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:07

Moet het echt een stichting zijn?
Anders zou je als “mensendoel” ook kunnen denken om een schenking te doen aan een (universitair) ziekenhuis voor onderzoek.
Van bv het UMC Utrecht weet ik dat daar inzamelingen zijn voor zulke onderzoeken.
Dan kun je heel gericht een schenking doen voor een onderzoek naar een bepaalde ziekte.
(Onderzoek naar een betere behandeling of voorkoming van een ziekte)
Je schenking komt dan volledig ten goede van dat onderzoek, en gaat niet voor een deel op aan dikke directeurs salarissen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:29

Ik wil het liefst lokaal helpen.
Ik koop altijd producten voor de Voedselbank als ze de periodieke actiedag bij de supermarkt hebben, en onze plaatselijke Zeeman zamelt doorlopend diverse non-food in voor voedsel- en kledingbank, bijvoorbeeld sokken en ondergoed, of (af)wasmiddel en allesreiniger.
Je kunt dat dan als upsell kopen bij de kassa en in een mandje achterlaten. Dat doe ik ook altijd wel.

Verder draag ik Jarige Job een warm hart toe, omdat ik van dichtbij weet wat hun impact is, dus daaraan doneer ik ook.

Doelen waarvan ik ellenlange reclames zie of waarvoor van die gladjakkers je lopen lastigvallen om een doorlopende incasso af te geven op straat/aan de deur krijgen geen cent, die geven het niet uit aan het goede. :evaw:
Collectanten met een bus krijgen wel wat, als ik kleingeld in huis heb dan :P

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:34

Ik doneer sowieso ook graag lokaal. De dierenambulance waar ik gewerkt heb bv is geen onderdeel van de dierenbescherming maar stichting dierenlot, en daar komt veeeeel minder geld binnen. Dus daar steun ik sowieso maandelijks aan bv. want ik weet dat zij het echt heel erg goed kunnen gebruiken omdat ze die enorme steun financieel niet hebben wat een dierenbescherming asiel/ambulance wel heeft, en er ook geen geld blijft hangen.

Ook doneer ik graag aan lokale doelen mbt voedsel, speelgoed voor kids, etc in zowel goederen als geld. Dat doe ik meestal via m'n schoonmoeder, wie in de sociale sector werkt hier in de stad (Heerlen).

En als er collectes aan de deur zijn, geef ik ook altijd wel wat als ik kleingeld bij de hand heb bv. Of als kinderen aan de deur komen voor hun school of scouting/vereniging, dat soort dingen.

Eerder ook structureel gedoneerd aan instanties zoals UNICEF, WNF, Natuurmonumenten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:39

Elanor schreef:
callippo schreef:
Kun je ergens op die website zoeken op een goed doel, dat niet in hun standaard aanbod staat?

De goede doelen voor dieren (op die site) gaan alleen over dieren voor voedselproductie. Daar valt Brooke niet onder.

Ik denk dat dat voor dieren-doelen haast niet te doen is, omdat je daar amper een vergelijking van kosteneffectiviteit in kunt maken. Voor de 'mensen-doelen' is dit wel een mooi overzicht, inclusief links naar de verrichte onderzoeken van GiveWell: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... id=0#gid=0

Voor de dierendoelen werkt Doneer effectief samen met Animal Charity Evaluators: https://animalcharityevaluators.org
Hier een interessante podcast daarover: https://www.studioplantaardig.nl/Podcas ... or-dieren/

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:56

Irene793 schreef:
Ik probeer 10% van mijn inkomen te doneren.

_/-\o_

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:13

Ik steun zelf een aantal lokale dierendoelen.

Mijn man doet met zijn bedrijf altijd eind van het jaar een 24u goede doelen stream waarvan de hele opbrengst naar het doel gaat. Zo kunnen mensen doneren en worden er producten geveild. Soms zelfs de kleding die ze op dat moment aan hadden die eigenlijk niet voor de veiling was :')
En een kleine kerstmarkt.
Vorig jaar was dit het ouderenfonds waar ze ruim €94.000,- voor hebben opgehaald.