De tijd voor de smartphone, ja due bestaat echt! Wie kent deze

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:28

Mijn eerste mobiele werktelefoon had een mobiele fax met toetsenbord.(1999)
Ongeveer net zo groot als een grote smartphone, maar dan 3x zo zwaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:42

Roodvos schreef:
Cer schreef:
:') Dit ook… de gids in de telefooncel ook, waar je heen moest lopen.. met kwartjes

Ik kwam nog niet zo lang geleden bij het opruimen van een la onderin nog een telefoonkaart tegen.
Met een chip.
Met beltegoed.
Als je geen kwartje had kon je toch bellen dat je een lekke band had :# .

---------
Mijn eerste mobiele telefoon was een AT&T met een antenne die altijd wel ergens in prikte.
Met een prepaid kaart van Libertel.
Een SMS mocht maximaal uit 60 tekens bestaan :') .
(En ik heb nog steeds hetzelfde nummer....)

Ja de gouden gids, zo'n grijze bakeliet telefoon met draaischijf... waarvan het snoer àltijd in de knoop ging. En je moest aanbellen bij je vrienden om te vragen of ze buiten kwamen spelen, paarden kocht je uit de via via zonder te weten hoe ze er uit zagen... mooie tijden :+

pmarena

Re: De tijd voor de smartphone, ja due bestaat echt! Wie kent deze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:54

Na die eerste KPN versie die je in zwart, blauw of 'rood' had kocht ik een Philips Savvy, dat was pas echt een super stoer ding!! Kon je met spraak bellen door de naam in te spreken van je contact, nou dat was me wat hoor. En je kon er een optioneel vervangend buitenkantje omheen doen met extra functies, dan had je ook een soort GPS dacht ik... hoogtemeter enzo, hoe snel je ging, gemiddelde snelheid en alles.

Hier ligt ook nog alles her en der in een laatje van mij en mijn man. Ik geef er niet zoveel om dus heb niet zoveel gehad en krijg nu al jaren de afdankertjes van mijn man, ik vind het wel prima :P

Die met klepje vond ik altijd superstoer!! Zelf nooit gehad maar ideaal dat je dan gewoon door dichtklappen een gesprek kon beëindigen en het schermpje gewoon beschermd was. En het waren juist helemaal geen koelkasten maar juist lekker compact.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:01

Ik ging vroeger met de trein naar 'school' (HBO) en dan had je een kwartje of later een telefoonkaart mee om naar huis te kunnen bellen als er iets was.
Mijn eerste mobieltje kreeg ik toen ik 25 of zo was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:03

Nokia 5110 , gele koelkast . Groot en op een gegeven ogenblik na longeren was hij foetsie. Mijn man belde mijn nummer en uit de mond van paard kwam een beltone :D ijzersterke telefoon met wat krassen maar hij werkte nog.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:05

Lau schreef:
foxy80 schreef:
Hier ook nog een oude Nokia 3410 in de kast.

Vandaag artikel in de krant dat GenZ smeekt om de BlackBerry weer uit te brengen, zodat ze social media kunnen ontlopen. Daar kon je indertijd alleen mee bellen, texten en mailen.

De nieuwere versies hadden ook whatsapp toch? Ik zou er geen nee tegen zeggen hoor. Lijkt mij heerlijk terug naar de oude tijd en niet meer continu online zijn.

Oh wat grappig! Heeft Gen Z de blackberry gekend eigenlijk?

Ik mis t fysieke toetsenbord nog steeds heel erg.. En op de laatste blackberry's kon je gewoon hetzelfde als andere smartphones.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:08

Koelkasten? Zou willen dat ze nog in dat formaat werden gemaakt. Nu passen de kleinere varianten nog niet in de meeste broekzakken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:12

moonsparkle schreef:
Koelkasten? Zou willen dat ze nog in dat formaat werden gemaakt. Nu passen de kleinere varianten nog niet in de meeste broekzakken

De 5110 was echt wel een koelkast, die pastte qua grootte en zeker dikte niet makkelijk in je zak :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:14

moonsparkle schreef:

Hahaha, ja. Die klaptelefoontjes waren juist superhandig van formaat.

Mijn eerste telefoon was een pocketline swing. GROOT. Later een Siemens Mi35 oid? Mooi handzaam formaatje.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:15

Dat noem je al een koelkast? Mijn eerste mobiel was een Siemens S6, zo groot als een afstandsbediening. Ik zeg wel mijn eerste maar dat was een gezinstelefoon voor als ik ging babysitten zodat ik onderweg mn moeder kon bellen als er wat aan de hand was.
Konden in t begin nog niet eens smsen want dat was nog niet actief.
Mijn moeder kreeg een half jaar later zo'n Dutchtone sagem en die was

Afbeelding

Mijn moeder kreeg een half jaar later zo'n Dutchtone sagem en die was echt al een heel stuk kleiner.
Afbeelding

Mijn zusje kreeg zo'n knalgele hi telefoon diezelfde periode en ik bleef achter met de afstandsbediening :')

Toen ik 18 was een Nokia 3310 gekocht met abbonnement, en daar heb ik echt jaren mee gedaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:18

Oh ja de Pocketline swing! Met een Hi abbo. Dat klopt, die had ik ook! Dat was een van mijn eersten. Daarna heb ik een aantal kleine klaptelefoontjes gehad. Ik heb het echt heel lang uitgehouden. Toen kreeg ik van mijn werk een iPhone (5) en toen was ik om. Toen wilde ik geen klapfoontje meer.

Aanbieders vroeger waren Hi, Dutchtone, O2, Libertel

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:20

De tijd voor de smartphone, maar ook de tijd voor mensen überhaupt mobiele telefoons hadden, jee wat voel ik me ineens oud :o
Het was vreselijk als je crush belde en daar zat je dan midden in de woonkamer met de vaste telefoon waar je ouders ook gezellig bijzaten _O-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:22

akishino schreef:
De tijd voor de smartphone, maar ook de tijd voor mensen überhaupt mobiele telefoons hadden, jee wat voel ik me ineens oud :o
Het was vreselijk als je crush belde en daar zat je dan midden in de woonkamer met de vaste telefoon waar je ouders ook gezellig bijzaten _O-

Ja! Hallo moeder van 'vul maar in', is 'vul maar in' thuis? En dan wachten tot 'vul maar in' aan de telefoon kwam. Gezellig bellen in de huiskamer waar iedereen je gesprek kan horen. :D Maar vooral die ouders aan de telefoon, sommige vriendinnen hadden niet zulke gezellige ouders dus dat vond ik dan lastig om hen te bellen. :+

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:23

Nog iemand die collect call deed (voor we mobiels hadden) en dan als je moest inspreken snel zei, mama kun je me komen halen?
En dan je moeder die t gesprek weigerde maar wel wist dat ze je moest ophalen.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:24

Ik moet bij deze mobieltjes altijd denken aan het sms'en van toen, zonder toetsenbordje. Woordenboek aan en man, je smste zo een eind weg. Kan ik nog steeds :') mijn schoonouders hebben een senioren telefoon en die werkt nog precies zo!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:25

_Nadia_ schreef:
Nog iemand die collect call deed (voor we mobiels hadden) en dan als je moest inspreken snel zei, mama kun je me komen halen?
En dan je moeder die t gesprek weigerde maar wel wist dat ze je moest ophalen.

Nee! Ik wist niet eens dat dat kon.

Wel collect bellen vanuit het buitenland als ik op vakantie was. Bellen dat ik veilig was aangekomen en tussendoor nog een keer bellen om te zeggen dat alles goed was. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:26

Nee dat ken ik niet echt. Connect call was iets voor het buitenland dacht ik.

Kent iemand nog de 06 lijnen van vroeger? Dat waren geen mobiele nummers maar babbelboxen. Er was een nummer dat vrouwen konden bellen en dat was gratis. Mannen moesten betalen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:30

Suzanne F. schreef:
Oh ja de Pocketline swing! Met een Hi abbo. Dat klopt, die had ik ook! Dat was een van mijn eersten. Daarna heb ik een aantal kleine klaptelefoontjes gehad. Ik heb het echt heel lang uitgehouden. Toen kreeg ik van mijn werk een iPhone (5) en toen was ik om. Toen wilde ik geen klapfoontje meer.

Aanbieders vroeger waren Hi, Dutchtone, O2, Libertel

En Ben, die kwam bijna tegelijk met Dutchtone.
Dutchtone had die advertenties met Leslie Nielsen
Ik heb pas in 2013 mijn eerste smartphone gekregen, een Iphone 4S, voor die tijd had ik die niet nodig en liet ik vaker wel dan niet mn telefoon thuis als ik weg moet. Kunnen we ons nu toch niet meer voorstellen.

En inderdaad vriendinnen bellen en dan maar hopen dat je de ouders niet aan de lijn kreeg. Ik denk nog steeds dat dat de reden is dat een groot gedeelte van onze generatie belangst heeft :')
Gelukkig hadden wij al vrij snel een draadloze telefoon dus kon wel naar mn kamer maar tot die tijd had mn moeder een tweede telefoon in haar slaapkamer dus belde ik daar (en mijn zusje stiekem op de andere lijn meeluisteren natuurlijk)

Oh ja de 06 lijnen, middagen lang op de manege met een stel meiden die gratis nummers bellen, en dan kijken wie het het langste vol kon houden zonder te lachen.

Collect call deden we vanuit een telefooncel, of de betaal telefoon van de manege. Je belde dan een nummer, voerde het nummer van de persoon die je belde in en dan moest je je naam zeggen maar dat werd altijd iets van mama kom me nu ophalen. Omdat het duur was om een gesprek te accepteren weigerde de ontvanger natuurlijk maar wisten ze wel dat we opgehaald moesten worden. Zo hadden we geen kwartjes nodig voor de telefoon.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:33

Jaaa, mijn eerste was de Nokia 3510. En daarna zo'n roze inklapbare uit de OP, vet trots was ik daarop :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 00:37

Mijn eerste was een Ericsson T10s, best een klein hip ding toen geloof ik.

Afbeelding

Ik heb hier ook nog een Nokia 3310 3G liggen, een heruitgave van de 3310 uit 2017. Ik wilde niet met mijn smartphone te paard (ik ging er nog wel eens onvrijwillig af }:0 ) maar wel op buitenrit kunnen bellen in geval van nood en daar was ie perfect geschikt voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:20

Ik heb mijn dochter toen ze jong was ook een klaptelefoon meegegeven als ze ergens was logeren. Dat is nog niet eens zo heel lang geleden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:25

Mijn eerste was een Nokia 3210 die ik van mijn neef kreeg.

Volgens mij daarna een Nokia 6600. Mogelijk tussendoor nog een 3410.

Ook heb ik nog een Samsung lady phone gehad. In het oranje! Haha. Dat was destijds mijn favoriete kleur.

En een Sony Ericson w810i, ook met oranje tinten. De volgorde weet ik niet meer.

Mijn eerste smartphone was een iPhone 3GS en daarna alleen nog maar iPhones gehad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:35

Ladyson schreef:
Lau schreef:

De nieuwere versies hadden ook whatsapp toch? Ik zou er geen nee tegen zeggen hoor. Lijkt mij heerlijk terug naar de oude tijd en niet meer continu online zijn.

Oh wat grappig! Heeft Gen Z de blackberry gekend eigenlijk?

Ik mis t fysieke toetsenbord nog steeds heel erg.. En op de laatste blackberry's kon je gewoon hetzelfde als andere smartphones.

Blackberry was geloof ik ook de eerste met een chatfunctie via internet, Ping.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:38

Ik was destijds 1 van de eerste van mijn bedrijf die een mobiele telefoon had. T was een kleintje van een of ander vaag merk.

Iedereen wilde toen graag de trilfunctie voelen en de ringgeluiden horen :=
Hilarisch was dat!

Ik had m aangeschaft ivm kunnen bellen als ik in nood was tijdens een buitenrit. Moest ik wel geluk hebben met de plek waar ik viel, in de helft van het bos geen bereik :D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:39

Mijn eerste telefoon was ook een Siemens en op het werk hadden we van die "Kermit" telefoons en had je greenpoints waar je bij moest gaan staan zodat hij het deed.
Daarna idd de Samsung klaptelefoon. Nokia had mijn vriend als werktelefoon.