Verhuizen naar een andere provincie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:30

Ik heb al best wat provincies gezien sinds ik het huis uit ben:
Vleuten (Utrecht)
Stegeren (Overijssel)
Ede (Gelderland)
Huizen (Noord-Holland)
Harderwijk (Gelderland)
En ik ben geboren in Breda (Noord-Brabant). Daar woont mijn familie.

Ik heb altijd eerst een huis gekocht en dan eventueel nieuw werk.
Qua sociale contacten heb ik veel mensen leren kennen via Bokt en op de 2 plekken waar mijn paarden hebben gestaan.
Via bokt bestaan sommige vriendschappen al meer dan 10 jaar.

Ik heb niet zoveel met mijn familie. Mijn ouders (nu alleen nog moeder) vind ik wel leuk. Maar we maken er nu gewoon logeerpartijen van. Waardoor we echt leuke weekenden enzo met elkaar hebben.
Vind ik super!
Maar ik weet ook niet echt hoe het is om bij je familie in de buurt te wonen.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:54

Ik heb het ook gedaan, ben verhuisd van het noorden van Nederland naar de Randstad en heb me nog nooit zo vrij gevoeld. Ik heb een andere baan gezocht en heb een tijd in een huurhuis gewoond op een minder gewilde locatie in de stad. Nu woon ik in de door mij gewenste buurt. Voordeel hiervan vind ik dat ik eerst de mogelijkheid had om de steden in deze regio te verkennen en ook de buurten. Ik woon wel in de stad die vooraf mijn voorkeur had, maar ben in een totale andere buurt gaan wonen. Zo heb ik mijn buitenland verhuizingen trouwens ook gedaan.

Fitzroy

Re: Verhuizen naar een andere provincie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:04

Hier ook verhuisd van de Randstad naar de Veluwe, naar de Liemers en nu in Noord-Brabant.
Ik ben eerst nog op en neer gereisd naar het Westen maar had na 4 maanden een nieuwe baan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:22

Babootje schreef:
Wij wonen nu in de Randstad (Den Haag) maar willen met zo'n 2 a 3 jaar wel weg van hier. We orienteren op Zeeland of meer richting Duitse of Belgische grens. In ieder geval ben ik helemaal klaar met de drukte in de stad en erom heen. En wil gewoon meer ruimte. We hebben gelukkig een goed huis maar mijn dochter moet nog een huis vinden. Dus die wil hier ook niet blijven. Wat je hier betaalt voor een postzegel wonen is absurd.

Als je naar Zeeland gaat heb je in ieder geval Duitsland en Belgie op de koop toe in de zomermaanden :))

Ach Friesland, als ik ooit uit Brabant vertrek zou dat de enige provincie zijn waar ik naartoe zou gaan. Tijdje in Leeuwarden gestudeerd en als ik daarnaartoe reed, voelde dat wel als thuiskomen. Het is inderdaad een ander slag volk, maar dat heb je al als je naar een ander dorp of wijk verhuisd.

Ik lees even mee met jullie ervaringen :D

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:40

Wij zijn ruim 1.5 jaar geleden verhuisd van Alphen ad Rijn naar de kop van Noord Holland. Echt geen moment spijt en wil in ieder geval nooit meer terug naar Zuid Holland. Wij hebben deze stap genomen voor de ruimte om het huis voornamelijk en dat is gelukt. Paardjes staan nu heerlijk aan huis en we hebben het hier erg naar ons zin. Mijn man rijd voor werk nog wel naar Zoetermeer en dit is goed te doen, woensdag weet wat de toekomst daarin weer brengt.

Op sociaal vlak, tja daar is weinig van over moet ik zeggen. Hier bouw je wel weer wat op. Maar uit het oog uit het hart is wel wat klopt in ons geval. Familie vond het niks maar nu het eenmaal zo is vind iedereen z'n weg daar in en zien we ze regelmatig nog wel. Maar ja het is minder dan eerst.

Al met al als dit jullie droom is, laat jullie niet tegen houden en ga er vooral voor! Wij hebben absoluut geen spijt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:11

Ik ben 10 jaar geleden uit de Kop van Noord Holland (waar ik ben geboren en opgegroeid) verhuisd naar Den Haag. Mijn toen vriend (inmiddels man) woonde daar al, dus ik trok bij hem in. Ik heb eerst werk gezocht, daarna verhuisd. We zijn 1,5 jaar later naar buitenrandje Zoetermeer verhuisd.
Spijt heb ik nooit gehad maar helemaal geaard ben ik ook niet. Al zou ik ook niet meer terug willen naar Noord Holland. We dromen ofwel van zuid NL ofwel van wonen in het buitenland, maar ook daar zitten genoeg nadelen aan. Zoals ver van familie en vrienden zitten. De 1,5 uur nu voelt al ver, en dat is het zeker als er iets is.

Beste vriendschappen blijven uiteraard ondanks de afstand maar van de vriendengroep van toen zie of spreek ik zelden nog iemand helaas. Dat verwatert toch uiteindelijk.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:22

Wij heb een stap verder gedaan. Emigreren. Dit twee jaar geleden en geen spijt van gehad tot op heden. Zijn wel in Nederland blijven werken.
Ik wens je heel veel succes met jullie stap.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:27

Ik ben wel naar een andere provincie verhuisd, maar naar mijn werk/oude huis is het maar 35 minuten.
Al is de autorit wel 106 kilometer op en neer. Gelukkig hoef ik maar 3 x per week naar de zaak.

Ik ben in 2022 van Eindhoven naar Midden Limburg verhuisd, beste beslissing ever!!!
Voor het geld van een luxe rijtjeshuis/2 onder 1 kap in Eindhoven,
In Ittervoort een prachtige luxe woonboerderij gekocht van 260m2 met een hectare grond.
Dus nu pony's, geiten, kippen, katten, prachtige parktuin... dreams come true :')

Verder zijn de natuur en dorpen hier in Limburg echt prachtig, ik woon zelf bij de Maasplassen en oude vestiging stadjes.
En maar 20 minuten van Duitsland en 2 minuten van België, dus heel veel toerisme, daardoor zelf altijd vakantiegevoel.
Veel leuke steden dichtbij is ook een plus.
Financieel is ook alles goedkoper, van benzine tot boodschappen en veevoer.

Daarnaast is het hier erg bourgondisch en leven de mensen zeer relaxed, iedereen is ook super vriendelijk
en ik ben direct opgenomen in de buurt hier, ook in het dorp.
Regelmatig feestjes bij de buren en ze helpen mij regelmatig met plezier :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:59

Ik ben van Dordrecht naar een dorpje bovenin NH verhuist.
Iets met vriend lief ( ondertussen al heel wat jaren mijn man) die daar al woonde.

In het begin vond ik het betreft mijn familie/vrienden wel lastig. Niet meer ff zo spontaan om een bakkie.
Vaak plande we altijd wel 1 weekend in de maand. Ene keer waren mijn ouders hier en de andere keer gingen wij daarheen.

Het lastige vond ik wel toen mijn moeder ziek was. Niet zomaar ff heen er voor d'r zijn. En werk en kinderen maakte het ook lastiger.

Toen ik hier zo'n 10 jaar woonde en mijn vader was overleden is mijn moeder hierheen verhuist. Dat wilde ze al eerder maar mijn vader wilde niet weg uit Dordrecht. Later nog 2 andere familie leden apart van elkaar hierheen verhuisd

Met Dordrecht heb ik echt helemaal niks meer. Zou er ook echt niet meer willen wonen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:32

Wij zijn 4 jaar geleden van regio alphen aan den rijn verhuisd naar regio hoogezand.

Toen we er woonden pas een baan gaan zoeken.
We hadden het veel eerder moeten doen

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:33

Woon je in Hoogezand zelf? Of dat niet?
Hoor hier in stad altijd zulke dubbele verhalen over Hoge zand...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:56

Ik ben van Rotterdam naar Sint Willebrord gegaan. 3,5 jaar verder, wil ik nooit meer terug! :D

Geen seconde spijt gehad. Ik woon precies tussen de bossen en super leuke buren. Paard lekker dicht bij huis.

Ik hou nog steeds van Rotterdam, maar ik heb het hier gewoon super! :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:26

Het is natuurlijk ook afhankelijk wat voor werk je doet. In de zorg, welke categorie ook, zit iedere instelling in het Noorden te springen om personeel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:58

Wij zijn in 2016 van Amsterdam naar zuidoost Drenthe verhuisd met ponies en kippen.
Zij waren ook de reden voor het verhuizen. Meer ruimte en alles aan huis.
Wij werken nog wel in Amsterdam (ik 3 dagen, man 5), dus rijden elke dag heen en weer. Zo zie ik mijn ouders ook nog regelmatig.
Vrienden woonden toch al verdeeld over het land, dus daar geen verschil.
We bemoeien ons weinig met de buurt, zitten in buitengebied.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:39

_AB_ schreef:
Woon je in Hoogezand zelf? Of dat niet?
Hoor hier in stad altijd zulke dubbele verhalen over Hoge zand...

Nee niet in het dorp zelf. Ik werk er wel. Prima dorp hoor bepaalde wijken heb je overal wel

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:57

Rivendell schreef:
Wij zijn in 2016 van Amsterdam naar zuidoost Drenthe verhuisd met ponies en kippen.
Zij waren ook de reden voor het verhuizen. Meer ruimte en alles aan huis.
Wij werken nog wel in Amsterdam (ik 3 dagen, man 5), dus rijden elke dag heen en weer. Zo zie ik mijn ouders ook nog regelmatig.
Vrienden woonden toch al verdeeld over het land, dus daar geen verschil.
We bemoeien ons weinig met de buurt, zitten in buitengebied.

Dat lijkt me wel heftig 5 dagen per week ongeveer 4 uur rijden?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 22:23

Wij zijn in 2007 van de Haarlemmermeer naar de Noordoostpolder verhuisd. Wij zijn hier een eigen bedrijf begonnen dus de beslissing eerst een huis of eerst een baan zoeken hadden wij niet.
Wel gemerkt dat de meeste de weg naar ons te ver vonden maar wij wel verwacht werden op ieder feestje bij hun in de buurt. Wij zijn heel snel in het dorp opgenomen. Ik zou niet meer terug willen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 00:03

Van Zeeland naar Brabant (voor studie) en toen naar Overijssel verhuisd. Geen spijt, wel moeilijker om de vriendschappen te onderhouden. Contact leggen is hier niet moeilijk maar het blijft wel vrij oppervlakkig. Daar zijn Brabanders makkelijker in. Ik ben eerst verhuisd en toen werk gezocht, man kon bij zijn werkgever blijven. Minder tijd in de file en een vrijstaande woning zijn de grote pluspunten (oh en betaalbare stalling voor mn paard). Minpunten het accent :') geen bos meer om de hoek vrienden en familie verweg. Ik vind het op een nieuwe plek wel heel leuk om de omgeving te ontdekken. Lekker toerist spelen in je eigen regio.

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 06:46

Ik ben in mei dit jaar verhuisd naar Zeeland tussen Vlissingen en Middelburg in. Ben zelf opgegroeid onder de rook van Schiphol en had hier altijd gewoond. Toch wou ik graag de Randstad uit het liefst naar de Veluwe, dat vind ik toch wel het mooiste stukje van Nederland + ik kon daar al mensen dus dat had wel makkelijk en fijn geweest.

Maar omdat de verhuurder ging stoppen met de verhuur van m’n appartement in de Randstad heb ik m’n wens om een woning te kopen op de Veluwe opzij geschoven en ben ik gaan kijken op welke locaties ik graag zou willen werken in Nederland (ik kan door heel Nederland aan het werk) en ben toen gaan kijken in een straal van +- 30 minuten reistijd vanaf de werklocaties die mij aanspraken. Zo ben ik in Zeeland uitgekomen, ik had eerst op diverse woningen geboden en heb daarna de overplaatsing geregeld.

Ik moet zeggen ik heb tot de dag van vandaag geen spijt, het enigste nadeel is de lange reistijd als ik naar familie of vrienden ga en het feit dat ik hier nog niemand ken.
Maar ben altijd blij als ik na een dagje(s) Randstad weer terug op het eiland ben :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 07:31

Ik heb het ooit uiteindelijk niet gedaan (dus de andere kant van het verhaal) met het idee “wat als m’n ouders ouder worden”. En dat is nu. Ik woon op een klein half uurtje rijden en met zorg verlenen is dat nog best veel soms :o naast een 40urige werkweek

Ik ben benieuwd hoe anderen daarmee omgaan want wij zouden ook graag ergens anders wonen maar zolang de ouders zorg nodig hebben is dat eigenlijk geen optie

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:36

Wij hebben het gedaan en absoluut geen spijt. Mijn tante en oom ook en die hebben met terugwerkende kracht spijt dat ze voor een andere provincie hebben gekozen dan wij. Verdiep je dus ook echt even in welke plek in Nederland dan het beste bij je past.

Verder maakt 60-75-90-120 minuten reistijd heel veel uit voor je oude sociale contacten. 60 rijden de meeste mensen zo, 120 doen mensen amper. En ook of je nu op 5 minuten afstand woont of bijv 30. Voor die van 30 moest je al plannen en reizen en maakt 60 dan niet zoveel uit zeg maar.

Cer, ik vind het nobel wat je doet, maar ik ga mij niet laten tegenhouden voor evt zorg voor mijn ouders. Ik heb er natuurlijk wel over nagedacht. Indien echt nodig, dan kunnen ze deze kant op verhuizen.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 26-07-25 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:37

Bij ons zijn mijn ouders na 1 jaar ook naar het noorden verhuisd.
Zwager 2 jaar geleden en schoonouders afgelopen december.

Wij hebben wel zoiets dat als wij met pensioen zijn we zitten te denken om dan van Fryslân naar Zeeland te verhuizen.
Daar woont de familie van mijn man.
Maar dat zijn nog maar ideeën.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:39

Hier ook vanuit regio Rotterdam naar Drenthe verhuisd 2.5 jaar geleden.
Geen moment spijt gehad.
Mijn man had toen al werk hier in de buurt, ik ging solliciteren toen we zeker wisten dat het doorging en ben een maand na onze verhuizing begonnen.

Mijn ouders zijn 5 maanden later ook deze kant op verhuisd.
Qua vriendschappen heb ik gelukkig hele fijne en flexibele vriendinnen die ik echt nog regelmatig zie.
Ook nieuwe vriendschappen opgebouwd hier in de buurt waar ik super blij mee ben <3

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:52

Wij wonen op Texel en zouden ook weg willen. Wij willen dan graag naar Drenthe. Alleen is het voor ons toch lastiger, wij kunnen dan eigenlijk nooit meer terug naar het eiland. Dat maakt toch dat we het niet aandurven. Wat ook meespeelt, is dat mijn man zijn werk heel leuk vind en het ook goed betaald. Hij werkt bij de gemeente hier, en die zelfde baan doen ze dus niet bij andere gemeentes in Drenthe. Dus hij zou er dan op achteruit gaan qua vrije tijd en loon. Voor familie en vrienden hoeven we niet te blijven, we hangen daar niet aan en zijn veel op ons zelf.

Wij hebben het anders gedaan nu, we hebben een stacaravan in ons favoriete dorp en genieten zo toch van Drenthe. Maar de droom blijft toch

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:05

Wij gaan ook van provincie wisselen, van Groningen naar Drenthe :D Qua kilometers niet ver, maar wel van midden in de stad naar een dorpje zonder voorzieningen. Zal wat meer planning vergen, maar echt ontzettend veel zin in. De rust, de ruimte, je loopt zo de natuur in.. en een eigen oprit voor de auto’s ipv dat gezeur met parkeren op straat :))