Wat doet bokt: Nieuwe kleding eerst wassen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Was jij nieuwe kleding voor het dragen?

Ik was nieuwer kleding (bijna) nooit
283 (45%)
Ik was nieuwe kleding (bijna) altijd
297 (47%)
Alleen nieuw ondergoed was ik.
38 (6%)
Anders namelijk....
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 624

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 17:56

Nee nooit, ook niet van de kringloop.
Wat haha1995 zegt, ik heb alleen maar hobbies waar ik vies van word. Dus zonde van de gedraaide was. En na 2x dragen moet het toch in de was (behalve nette broeken, die doe ik wel vaker aan)

Kleding met chemicaliën erin.. dat moet je toch ook niet op je lijf willen? Hoe zijn we dit ook normaal gaan vinden. (Ja, ik kocht in mijn tiener/twintiger jaren ook regelmatig bij de ketens. Ben niet opgevoed met duurzaamheid)
Met 1x wassen gaat dat er niet uithalen. Plus wat spoel je dan door de goot.. ik ben niet heilig hoor maar ik heb al zeker 3 jaar geen nieuwe kleding gekocht op onderbroeken en sokken na. En kleding zonder chemicaliën bestaat ook gelukkig :j

fjordjes

Re: Wat doet bokt: Nieuwe kleding eerst wassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 17:59

Beddengoed als ik dat nieuw heb gekocht altijd, vind het altijd zo raar ruiken. Ondergoed ook altijd en de rest van de kleding die ik koop niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:00

Het wordt voor transport bespoten met anti-schimmel spray. Ik wil die troep niet op mijn lijf. Dus altijd wassen!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:02

Eerst passen, dan wassen en daarna dragen.
Ongeacht waar het vandaan komt, nieuw of tweedehands.
Vind ik gewoon frisser. :)

edit, aanvulling:
Overigens gooi ik het gewoon in de wasmand bij de rest vd kledingwas, dan gaat het met de rest mee de wasmachine in.
Draai er dus geen aparte was voor ofzo tenzij het zoveel is dat het een volle wasmachine is aan nieuwe kleding. :+

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:18

Ik leg het eerst een aantal dagen in emmertje koud water en was het dan koud.
Zo hoef ik niet meer op te letten dat als ik het gedragen heb het dan koud moet wassen de eerste keer. Aangezien ik alles bij elkaar gooi die ene keer per week dat wasmachine draait.
Schoenen en jassen was ik niet. En mocht ik iets uit de kringloop vinden wordt dat ook niet gewassen, tenzij het echt een nieuw iets is.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:21

Maar doen degene die alles wassen dat ook met winterjassen, regenjassen etcetera?
Alles wat ik direct op mijn lijf draag was ik eerst, maar jassen, colbertjes etcetera niet.
Tenzij ze inderdaad raar ruiken, maar dan koop ik het vaak al niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:22

Ik was altijd vooraf, omdat de kans dat ik allergisch ga reageren anders bijna 100% is. Dus in een korter of langer programma even wassen. Kleur op kleur om eventueel vers afgevende kleurstof op andere kleding te voorkomen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:34

Handdoeken en beddengoed was ik wel, kleding heb ik nog nooit eerst gewassen.
Ondergoed ook niet.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 19-07-25 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:35

Goof schreef:
Nee.
Waarom niet? Gewoon geen zin in.

Dit :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:40

1x nieuwe blauwe spijkerbroek niet gelijk gewassen en dikke plensbui op mn kop. Mijn benen zijn een week lang blauw geweest. Dat krijg je er echt amper af, sinds die tijd was ik alles eerst wel gewoon, voordat ik weer een week lang smurvenbenen heb. Shirts zitten ook vaak van die harde vouwen in. Ook niet mooi. Dus gewoon eerst wassen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:49

Ik heb een parfum allergie dus ik was het wel altijd eerst. Ik krijg bijna altijd jeuk van nieuwe kleding.. online kleding gaat vaak beter, maar dat is eigenlijk veel vervelender want dan kan ik het met een beetje pech aan hebben naar mijn werk en pas rond lunchtijd last krijgen :+ been there done that.

Moest me erdoor ziekmelden omdat ik echt knalrode bulten kreeg die ook nog eens lekte :+ :=

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:52

Goof schreef:
Nee.
Waarom niet? Gewoon geen zin in.

+1
Ik heb regelmatig een kleding stuk in de kast hangen met kaartje er nog aan. :')

Alleen kleding die ik 2e hands aanschaf gaat wel eerst even in de was.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:02

Altijd eerst wassen. Voornamelijk omdat nieuwe kleding altijd de 1e wasbeurt koud gewassen moet worden. En je zal het nét zien: nieuw shirt of broek komt altijd een vlek in....Dan is het wél zo fijn als het dan gelijk op 40°c gewassen kan worden.

Verder inderdaad voor de hygiëne dat ik altijd eerst was voordat ik het aantrek.

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:06

Altijd eerst wassen.

Sinds ik weet dat personeel van de winkel in de ochtend een setje uitzoekt om vervolgens na een dag werken (een zweten) het ongewassen weer terug op de hanger hangt om te verkopen in winkel :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:07

Serieus? :oo

Wow.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:09

Boterbloem90 schreef:
Altijd eerst wassen.

Sinds ik weet dat personeel van de winkel in de ochtend een setje uitzoekt om vervolgens na een dag werken (een zweten) het ongewassen weer terug op de hanger hangt om te verkopen in winkel :o

Bah :oo wat best vies eigenlijk. Al klinkt het logisch maar zoiets houdt je dan toch apart om vaker te dragen of geef je je medewerkers als soort bedrijfskleding?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:14

Ik was het altijd. Je moet het sowieso apart wassen omdat het bijvoorbeeld nog veel kleur afgeeft, dat doe ik dan liever vooraf. Als het dan in de was beland, hoef ik niet meer na te denken of het apart gewassen moet worden, want dan is het al gewassen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:20

Begin dit jaar heb ik een heel vervelende huidreactie gehad op een nieuwe zwarte broek van de h&m. Ik heb een week met bultjes gelopen en twee weken lang jeuk gehad. Hoogstwaarschijnlijk van de kleurstof. Dus sindsdien was ik alles eerst even, voordat ik het draag. Ik vind het niet zo snel vies als iemand anders het even gepast heeft, maar t gaat me vooral om de chemicaliën. Ik heb er toen ook veel over gelezen dat het eigenlijk altijd handig is om te doen, soms zelf twee keer :=

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:24

Ondergoed, handdoeken en beddengoed was ik wel. Voor de rest eigenlijk nooit. Tenzij het erg chemisch ruikt. Koop ook bijna nooit nieuwe kleding, misschien 1x per jaar. En ern nieuwe rijbroek of paardenshirt gaat toch weer snel de was in.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:26

Wel een ander onderwerp maar ik was nieuwe kleding ook nooit apart, zoals ik hier veel lees. Met gelijkende kleuren in de wasmachine en heb er nooit problemen mee.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:33

office schreef:
Ja altijd wassen want er zitten veel chemicaliën in kleding.
Schoenen en jassen was ik niet natuurlijk.

Precies waarom ik het ook eerst was.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:33

Ik was alles voordat ik het draag. Als ik het een keer niet doe dan raakt mijn huis geïrriteerd dus ik denk dat t sowieso een stuk gezonder is om te wassen voor gebruik. Kleding wordt ook niet in de meest hygiënische omstandigheden geproduceerd dus ik was alles.

Alleen voor jassen maak ik een uitzondering. Die worden er niet beter van met eerst wassen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:49

Fitzroy schreef:
Wel een ander onderwerp maar ik was nieuwe kleding ook nooit apart, zoals ik hier veel lees. Met gelijkende kleuren in de wasmachine en heb er nooit problemen mee.

Heb ik niet altijd, tenzij gewoon blauw, zwart of wit. Dan gooi ik het inderdaad altijd bij elkaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:53

Nee hoor, nieuwe kleding was ik ook niet apart.
Dus niet voordat ik het draag en niet apart. Zonde om voor 1 kledingstuk een was te draaien, het kan prima bij gelijke was.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:54

Nee ik was mijn eigen nieuwe kleding echt nooit. Ik vind de 'nieuwe kleren geur' echt heerlijk :+ máár, ik ben op dit moment zwanger en voor de kleine heb ik wel alle nieuwe en tweedehandse kleding gewassen met neutral.