Psycholoog op het werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Psycholoog op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:20

Mijn man heeft het een paar maanden geleden gedaan, op verzoek van de baas. Het onderzoek/gesprek stelde echt niks voor. Deels digitaal en dan een soort stagiair die wat vragen stelde. Dit werd aangeboden als echt mentale steun etc, al durf ik niet te zeggen wat de precieze benaming was.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:21

moonsparkle schreef:
Het lijkt mij top er vanuit gaande dat er geheimhoudingsplicht is. Net als fysio, nu moet ik in mijn eigen tijd naar fysio en ervoor betalen voor lichamelijke klachten die vooral ontstaan na werkdagen.

Een psycholoog moet zich houden aan een strenge beroepscode. Ook als deze in dienst van een bedrijf werkt.
Je kan er echt vanuit gaan dat er geheimhoudingsplicht is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:27

Mijn werkgever doet van alles aan om vanaf de voorkant preventief gezond blijven. Dus niet achteraf.
Inclusief wandel coach, psycholoog live healt checks.
Maar ja de zorg blijft zwaar. Geen handjes en blijven gekort en de doelgroep veranderd flink. Maar goed als we willen kunnen we van alles inzetten. Mooie ontwikkeling hoor.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

Nee. Ik hou graag werk en prive gescheiden.
Hier mag je ieder jaar een gezondheidscheck doen als zijnde werknemer: bloed en urine test, hartfilmpje, etc. Ik weiger dat ook pertinent en doe dat in mijn eigen tijd bij de door mij gekozen huisarts. En zo ga ik bv ook in mijn eigen tijd naar de tandarts.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:03

Jaren geleden via het werk een coach gehad. In het begin ging het prima, tot ik een meningsverschil kreeg met mijn leidinggevende. De coach draaide 180 graden, en nam het volledig op voor mijn leidinggevende. Toen ik daar wat van zei gaf ze aan dat hij haar had ingehuurd, en dat ze daarom verantwoording aan hem moest afleggen.
Mijn vertrouwen was weg, ik ben gelijk gestopt en zal er ook nooit meer aan beginnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:09

Wij hebben bedrijfs maatschappelijk werk en je kan een coachingstraject aanvragen. Dat kost je als medewerker niks. Ik vond dat erg fijn. Een coach, psycholoog of maatschappelijk werker heeft een geheimhoudingsplicht.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:45

Ik sta best te kijken van hoeveel werkgevers hier in de reacties al zoiets aanbieden! Had ik niet verwacht. Ik sta er een beetje dubbel tegenover, enerzijds is praten over je issues natuurlijk altijd beter dan je mond houden, maar anderzijds denk ik dat het de individualisering van de maatschappij vooral verder in de hand werkt. Ik zou bijvoorbeeld veel meer voelen voor investeren in teamcoaching, intervisie en supervisie, waarbij je als team leert om elkaar te ondersteunen, sensitief te zijn voor problemen/wrijving en om samen dingen op te lossen.

Overigens heb ik voor mijn opleiding verplicht 30 sessies leertherapie moeten volgen, dat vond ik super waardevol. Ik heb daar veel inzicht gekregen in mijzelf als persoon, hoe ik zelf ben opgegroeid en hoe dit nu invloed heeft op mijn leven en op mijn rol als therapeut. Het heeft me ook geleerd hoe het komt dat je bij bepaalde mensen veel sneller tegenoverdracht ervaart dan bij anderen. Ik zag er van tevoren erg tegenop, maar het viel me alles mee en ik zou het iedereen die als behandelaar in de gezondheidszorg werkt aanraden. Maar leertherapie en gesprekken bij een bedrijfspsycholoog zijn twee totaal verschillende dingen helaas.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:11

Over het algemeen is dit bij overheid en semi-overheid wel goed geregeld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Duhelo schreef:
Nee. Alleen als je een soort budget zou krijgen van het werk en zelf je psycholoog kan kiezen.
Als het iemand is aangesteld door de firma, dan heb ik weinig vertrouwen in de vertrouwelijkheid daarvan.

Een fysio oid zou ik wel doen, wij hebben hier bv wekelijks een les core stability dat je kan volgen, dat is wel leuk.

Dat ligt er wel aan waar je werkt.
Onze bedrijfsmaatschappelijk werker wordt wel ingehuurd door het werk, maar zij staat echt los van het bedrijf. Ze is ZZPer en heeft haar eigen “kantoor” aan huis.
Er wordt 200% zeker niks door gespeeld.
De enige administratie die ze bij moet houden voor het bedrijf zijn de uren.

Ik heb er trouwens zelf ook gebruik van gemaakt toen ik op het randje van overspannen was.
(Overigens niet werk gerelateerd)
Het heeft mij echt enorm geholpen.
Ik kreeg echt andere inzichten door haar.
Ben heel blij dat ik dat gedaan heb.
Nu 3 jaar later heb ik er nog steeds veel aan.