Karma en bijgeloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Yavanna schreef:
Ik vind het zelf het meest opvallend in vliegtuigongelukken, gaat er 1, komen er meestal in een relatief kort tijdsbestek nog 2 achterna.
Nu ook, er zijn nu in een vrij korte periode 3x vulkaanuitbarstingen geweest en misschien inmiddels wel meer.
Maar ook in thuissituaties, als er iets vervelends gebeurd, komen er meestal nog 2 achterna, hoeft niet groot te zijn, kan ook kleiner zijn.
Laat ik het even afkloppen, want in jynxen geloof ik ook heilig.

Waarom vind je dat opvallend? Ik denk dat het hetzelfde effect is wanneer je een nieuwe groene Toyota gekocht hebt en plotseling overal groene Toyota's ziet rijden. Het valt op omdat je er aandacht voor hebt.

Ik geloof niet in karma. Ik geloof wel dat mensen van nature geneigd zijn (ik ook) om te proberen de toekomst op elke mogelijke manier te beïnvloeden en de complexe wereld met zijn eindeloze mogelijkheden aan oorzaken en gevolgen, te vereenvoudigen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Door het Christendom is ook de zwarte kat verbonden aan ongeluk.

Vroeger was rechts(handig) goed/goddelijk en links(handig) slecht/duivels.
Dat is bij oude kerken ook terug te zien in de gebrandschilderde ramen en ook veel kunst.
Rechts in beeld: O:)
Links in beeld: }:)

Volgens de overlevering reed de Germaanse godin Freya in een strijdwagen die werd getrokken door 2 katten. Een zwarte links en een witte rechts.

Niet onder een ladder doorlopen heeft niets te maken met bijgeloof maar met veiligheid. Als iemand die op de ladder staat wat laat vallen krijg je het op je hoofd.
En dat is dan een ongeluk :)) .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

Nee geloof niet in Karma.
Als je ziet wat sommige lui uitspoken en mee weg komen.
En schatten van mensen intens nare dingen meemaken.

Ik heb wel dat ik geen nare dingen als smoesje durf te gebruiken.
Bijvoorbeeld klasgenoten die spijbelde want oma was zo ziek dat ze er heen moesten oid.
Nee dat vond ik een soort van oproepen dat het ook ging gebeuren.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:45

Ik doe ook hout kloppen.

Kwa paarden heb ik het bijgeloof dat een paard eer aan hun naam doet. Maar niet altijd meteen direct op een manier wat je verwacht. Ik ken een Cougar die op koeienwedstrijd kan sluipen als een cougar. Maar ook een Angel die gewoon wat een heks was. Daarom noemde we haar angels als in wespenangel. Daarom heet mijn paard Fudge. Hopelijk blijft die dan zo zoet als een snoepje. Gelukkig is die dat ook meestal alhoewel die soms energie als een kind van 5 die 10 fudge snoepjes opgevroten heeft.

Ook geen geel en paars op wedstrijd. En niet op wedstrijd met gloed nieuw spul. Het moet thuis minimaal een keer gebruikt zijn.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:50

Kaka schreef:
Waarom vind je dat opvallend? Ik denk dat het hetzelfde effect is wanneer je een nieuwe groene Toyota gekocht hebt en plotseling overal groene Toyota's ziet rijden. Het valt op omdat je er aandacht voor hebt.

Ik geloof niet in karma. Ik geloof wel dat mensen van nature geneigd zijn (ik ook) om te proberen de toekomst op elke mogelijke manier te beïnvloeden en de complexe wereld met zijn eindeloze mogelijkheden aan oorzaken en gevolgen, te vereenvoudigen.

Omdat dat meestal zo is, ga maar opletten.
En met auto’s? Nee dat heb ik niet. Heb een Mustang gehad, maar zag nu niet overal Mustangs rijden, in tegendeel. Onze huidige auto zie je ook niet vaak rijden, gelukkig.
Maar met nieuwere modellen is dat wel zo, omdat iedereen dan zo’n auto wil, dus dat heeft niks met mijn voorbeeld te maken. Dat is appels en peren vergelijken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:00

Yavanna schreef:
En met auto’s? Nee dat heb ik niet. Heb een Mustang gehad, maar zag nu niet overal Mustangs rijden, in tegendeel. Onze huidige auto zie je ook niet vaak rijden, gelukkig.
Maar met nieuwere modellen is dat wel zo, omdat iedereen dan zo’n auto wil, dus dat heeft niks met mijn voorbeeld te maken. Dat is appels en peren vergelijken.

Er is zelfs een naam voor: Baader–Meinhof phenomenon of frequency illusion (https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_illusion), het is een vorm van cognitieve vooringenomenheid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

daantjuhhh schreef:
Ja hier ook wel in 3 fout hoor.

Geen wereld rampen…
Maar oma overleden, 2 weken later opa overleden en weer 2 weken later onze schuur in de brand met de hele erfenis.

Dat was toch wel in 3 fout.

Mijn broer die 3 openhart operatie’s nodig heeft gehad binnen een jaar als baby…

Geen wereld rampen, maar wel rampen voor ons.

Zulke dingen idd ook wel, vaak 3 in een jaar. Altijd opeen volgende maanden :')

2009: aug United heftige operatie koliek, sep Warina in laten slapen, okt mijn vader kreeg te horen dat hij opgegeven was.

Paar jaar later: maart tante overleden, april een vriend overleden, mei kat overleden.

Een stuk eerder ik een auto ongeluk, mijn man een motorongeluk en een oom overleden.

Ws puur toeval, maar opvallend dat het altijd opvolgende maanden zijn :')
Gingen die jaren ook familieleden met bosjes dood, dus dan is het ook sneller opvolgend :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Karma en bijgeloof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Nu ik het mij zo bedenk...mijn oudste poes overleed in 2023, die daarna in 2024 en 2 weken terug die daarna. :+ Elk jaar 1, nu 3x. :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Of ik er in geloof, ja en nee.

Ik probeer zelf altijd respectvol om te gaan, omdat ik dat wel zo netjes vind. En omdat ik hoop dat andere mij net zo behandelen.

Maar dingen als 'je krijgt wat je verdient' enzo...
Leg dit eens uit aan slachtoffers van seksueel misbruik, mishandeling of mensen die at random neergestoken/ neergeschoten worden door iemand die ze niet helemaal op een rijtje heeft.
Is dit voor die slachtoffers ook karma dan?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:55

Kaka schreef:
Yavanna schreef:

Er is zelfs een naam voor: Baader–Meinhof phenomenon of frequency illusion (https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_illusion), het is een vorm van cognitieve vooringenomenheid.

Ii begrijp eigenlijk je hele post niet. Ik bepaal niet dat een vliegtuig naar beneden gaat, of er iets anders gebeurd. Dus ja, wat wil je nu bereiken met je post?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:01

Dat het je meer opvalt als je denkt dat het zo is, ipv dat het echt zo is.

Het is dus geen feit dat er nog 2 vliegtuigen naar beneden storten als er 1 is gegaan.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:12

Ik ben (helaas niet meer bestaande) railcateraar geweest. Als er problemen op het spoor waren, was de eerste vraag in de groepsapp: Wie heeft er een Eat Natural verkocht?!".

Ik ben niet religieus, maar ik denk wel dat er meer is dan we zien. Maar ik denk dat heel veel mensen er niet meer voor openstaan en dus energie niet goed voelen waardoor we niet meer zo goed naar onze intuitie luisteren of openstaan voor eventuele spirituele ervaringen. En nee, niet alles heeft te maken met bijgeloof, en we willen inderdaad graag ergens patronen inzien, maar dat betekend niet dat alles zo is.

Ik reed twee dagen in de week altijd met een vriendin mee naar werk. Op de maandag zou ik dan achterin haar auto zitten, omdat er nog iemand mee gaat. De vrijdag ervoor (had ik ook meegereden) stond ik op van de stoep, en mijn voet sliep. Tenminste, dat dacht ik, dat gevoel ging niet weg, en over een stukje van 10 minuten deed ik een keer zo lang. Dit was niet veel beter op maandag, dus ik had me ziekgemeld van werk. Krijg ik even later een appje: Mijn vrienden hadden een ongeluk gehad, iemand was met zijn bus op de achterkant van de auto geklapt, en waar ik zou moeten zitten was helemaal in elkaar gedrukt, dus de kans was best groot dat ik dat niet overleefd had. Twee dagen later voelde mijn voet weer goed dus kon ik weer gewoon werken. En dan kan er gezegd worden: het is toeval, maar ik denk wel dat dit een letterlijke engel op mijn schouder is geweest.

Voor bijgeloof weet ik het niet zo, maar ik denk dat als je weet hoe je met je eigen energie om kan gaan je best veel kunt doen en toch op een bepaalde manier invloed kan hebben op situaties (maar misschien niet van veraf). En misschien is dat spreekwoordelijke engeltje ook echter dan we denken en kan die wat karma situaties veroorzaken.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13 min geleden

Bedankt voor al jullie input. Vind het echt interessant en leuk om te lezen. De een neem het duidelijk serieuzer dan de ander. Weer een ander ziet de positieve kant en het leuke of juist het negatieve en het ongeluk ervan in.

@speedfiets, dat van die namen herken ik goed. Vind ik ook echt een leuk voorbeeld dat je aanhaalt.

@Sherivey, dat wordt inderdaad een heel lastig verhaal. Wanneer wil je iets dat gebeurt, met andere woorden, wie wens je het toe? Kun/wil je iemand negatieve karma toewensen? En zo ja, heeft het ook grenzen hoeveel je iemand toewenst? waarop is dat gebasseerd?

Zullen mensen met minder schaamte en gevoel voor normen en waarde ook minder voelen voor karma en bijgeloof?

Wat een geluk heb je gehad heidy!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 7 min geleden

Desty schreef:
Zullen mensen met minder schaamte en gevoel voor normen en waarde ook minder voelen voor karma en bijgeloof?

Huh, wat een bijzondere vraag. Waarom denk je dat dat iets met elkaar te maken heeft? :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

Eigenlijk vind ik dat een opmerking waar vol schaamte juist bij zou passen...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

verootjoo schreef:
Desty schreef:

Huh, wat een bijzondere vraag. Waarom denk je dat dat iets met elkaar te maken heeft? :)

Omdat geloof al eeuwen lang gebruikt wordt om mensen klein en gehoorzaam te houden .

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 1 min geleden

Mijn moeder geloofde in jeukende hand palmen.Hoe linker hoe flinker hoe rechter hoe slechter ..dan ging je dus geld kwijt raken binnenkort.
Onzin natuurlijk wel grappig als je iemand aan zijn hand ziet jeuken