Werkgevers en zieke dieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

Ik werk er gelukkig ook niet meer. De collega’s waren over het algemeen super aardig hoor. Maar met ziekmelden was het altijd heel onprettig.

Zelfs toen ik er doorheen zat ivm veel privé dingen MOEST ik elke dag opnieuw bellen om mij ziek te melden van ze. Ik moest dan laten weten hoe het ging. Terwijl ik duidelijk aangegeven had (per mail en telefonisch) dat ik dit niet kon. Hier kreeg ik alleen maar meer stress door. :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Het ligt eraan hoe het gevraagd wordt. 'Oh vervelend, wat heb je?' komt al anders over dan 'Oh maar wat heb je dan en kun je dan niet een paar uurtjes komen?'

Mijn baas is gelukkig ook heel flexibel, en op stel en sprong weggaan is geen probleem. Hij heeft zelf ook kinderen voor wie hij vaak genoeg naar de opvang moest toen ze klein waren :+
En inderdaad, het werkt twee kanten op. Krijg ik flexibiliteit, dan geef ik dat terug. Zo niet, dan zet ik zelf ook geen stap harder dan nodig is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

Je hebt een wettelijke zorgplicht.

Citaat:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/ ... Artikel1.4
Artikel 1.4. Algemene zorgplicht

1 Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor dieren.

2 De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor dieren worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voor zover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voor zover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.

Niet heel leesbaar misschien. Maar ik heb even cursief gemaakt waar het bij bijv. koliek om gaat.
Je weet als eigenaar dat koliek zeer pijnlijk is voor het paard. Onbehandelde koliek kan resulteren in een (zeer pijnlijke) dood voor het paard. Het is niet voor niets dat een koliekmelding voor de dierenarts een spoedgeval is.

Je bent dus bij wet verplicht om te handelen om te proberen de koliek te laten behandelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Ik heb er altijd voor gezorgd dat mijn werk te combineren valt met mijn privé leven en dat is ook altijd gelukt. Al mijn werkgevers hadden alle begrip voor medische (spoed) situaties of andere calamiteiten. Zo heb ik ook wel eens een boom op mijn hekwerk gehad, ja… dat moest toch opgelost worden.

Maar om die reden heb ik ook al heel lang kantoorbanen in de buurt en met de mogelijkheid om tijd- en plaats onafhankelijk te werken. De afspraken die ik op zo’n moment heb kan ik eigenlijk altijd wel verzetten.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Ik werk op de hr afdeling en bij ons kan dit op calamiteitenverlof, dit is immers een calamiteit die direct opgelost moet worden.

Amber_anne

Re: Werkgevers en zieke dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Ik werk in de zorg maar kan gelukkig mijn cliënten verplaatsen indien nodig. Ik heb het vorige week nog gedaan, een van onze katten had de avond ervoor last van blaasgruis en liet alles lopen. Die moest dus een nacht in de badkamer maar wilde haar daar niet 17 uur op sluiten met het risico dat ze alles onder had gepist. Ik heb dus mijn cliënt verplaatst zodat ik in de ochtend kon schoonmaken en de kat even in de tuin kon laten.

Mijn partner kan als er eentje ziek is vaak thuis werken of een uurtje vrij nemen om naar de dierenarts te gaan

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

Omdat dit topic op LZP hoort ga ik het daarheen verplaatsen.

PW --> LZP

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

Gezondheid gaat toch echt voor werk. Werk is maar Werk en gaat wel door zonder mij. Moet daar wel gelijk bijzeggen dat ik een kantoorbaan heb. Dan maar een besluit na termijn of een vergadering cancellen. Niet heel spannend, snap dat dit niet in elke baan zo makkelijk gaat.

Ik neem gewoon uren op als dat nodig is, ook last minute. Of ik werk ze in het weekend of een ander tijdstip als dat kan/nodig is. Als m'n dieren ziek zijn kan ik ze niet aan hun lot over laten. Je kind laat je ook niet alleen ziek thuis. Ik doe het ook alleen dus kan de zorg niet verdelen met iemand.
Gelukkig veel collega's met dieren dus iedereen snapt het.

En gelukkig kan ik ook op andere locaties werken. Heb met koliek wel eens een hele ochtend in de auto gewerkt op stal, zodat ik haar in de gaten kon houden en dan geen verlof hoefde op te nemen maar voornamelijker gewoon m'n meetings en Werk kon blijven doen.

Ik zou ook niet bij een werkgever of Werk willen werken die er lastiger instaat of waar dit lastiger mogelijk is. Want snap dat dit met heel veel banen geen optie of mogelijkheid is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:34

Ik werk op een woongroep mijn collega's zijn afhankelijk van de volgende dienst die komt werken. Dus dan ga je wel, mits er vervanging is , wij hebben een fijn team dus hebben veel voor elkaar over.en is er veel mogelijk gelukkig

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Mijn leidinggevende weet hoe belangrijk onze poezen voor ons zijn. Waardoor ik twee keer zorgverlof heb gekregen voor een zware operatie bij Nova. Heel blij mee en ik vind dat elke werkgever dat zou moeten doen.

Mijn vriend werkte thuis en wist het ook te regelen, hij kreeg twee keer een middag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Hutcherson schreef:
Dit zou ik als werkgever helemaal snappen. Zieke kinderen die daarentegen moeten worden opgehaald en dat mama daarvoor moet opdraaien vind ik dan weer lastiger...

Doel je dan op dat het altijd mama moet zijn of vind je dat zieke kinderen niet naar huis hoeven?

Wat mij betreft zijn dieren en kinderen daarin hetzelfde.
- je kijkt kritisch of het echt niet kan wachten
- je denkt voor je aan dieren of kinderen begint hier over na en probeert een vangnet te creëeren
- je verdeelt verantwoordelijkheid als er een partner is.
- mijn werk is niet zo onmisbaar dat ik er een dier (of kind) voor laat lijden.

Goed werkgever en goed werknemer gaan hand in hand voor mij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Ik denk ook dat het niet heel verstandig is als werkgever om moeilijk te doen als er een keer echt spoed is. Reken maar dat die dan de volgende keer de eerste is die een nee te horen krijgt als er een tandje bijgezet moet worden.
Ik snap nooit zo goed waarom werkgevers hun werknemers tegen zich in het harnas jagen. Je hebt er helemaal niks aan. Mensen gaan er niet beter van werken, hooguit wordt het verzuim hoger vanwege stress, burnout, klaar mee

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Ik werk in België.

Wij hebben 3 dagen "ziekte zonder attest" oftewel baaldagen.

Ik heb zo 1 dag al eens gebruikt omdat de paarden uitgebroken waren en ik dus de gehele omheining moest nagaan, repareren, nieuwe stroombatterij kopen. En kon dus nooit op tijd op het werk komen.
Ook al gebruikt bij ziekte van een paard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

Ik ben nu eigen baas gelukkig, maar wel altijd heel duidelijk hier in geweest....
Ik ben heel flexibel, en heb echt heel veel over voor de werkgever, wel mits dit 2 kanten op werkt.

Een noodgeval ( wat voor mij belangrijk is op dat moment, en of dat dan een zieke kat, ongeluk, familie geval of een cavia met heimwee) gaat altijd voor op werk.

Dus dat gaat met toestemming, of zonder.... Dan maar ontslag, maar iets wat voor mij heel belangrijk is doe ik geen concessies op.

We weten allemaal dat de baas ook je huishouden niet over komt nemen als je ziek of overspannen bent, dus altijd eerst aan jezelf denken.... Dat zal een bedrijf uiteindelijk ook doen.

Heb hier overigens nooit problemen mee ervaren en heb 18 jaar bij hetzelfde bedrijf gewerkt ( en werk er nog een paar keer per jaar).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

Art_Ificious schreef:
Ik werk in België.

Wij hebben 3 dagen "ziekte zonder attest" oftewel baaldagen.

Ik heb zo 1 dag al eens gebruikt omdat de paarden uitgebroken waren en ik dus de gehele omheining moest nagaan, repareren, nieuwe stroombatterij kopen. En kon dus nooit op tijd op het werk komen.
Ook al gebruikt bij ziekte van een paard.

Dat klinkt als een fijne regeling of betekend dat als je langer dan drie dagen ziek bent je gaat betalen of heb je misschien minder vakantiedagen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

In België moet je een doktersbriefje halen als je ziek bent, dat is een attest.
Dus je mag 3x een dag "ziek" zijn zonder een briefje te halen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Mijn werkgevers zijn tevens buren, zij kennen al onze dieren. Er wordt nooit moeilijk gedaan.
Toen mijn paard plotseling moest worden ingeslapen heeft mijn man naar HR gebeld en zij kwam zeggen dat ik onmiddellijk naar huis moest gaan.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

secricible schreef:

Niet banketstaaf bedoelt maar wat zullen de huisartsen het druk hebben met schrijven van briefjes :') Als je hier een afspraak wil maken omdat je echt ziek bent moet je eerst maar eens een paar asperines nemen 8)7
Ook nog, je mag dus iedere keer met de griep naar de huisarts vliegen om zo'n briefje te halen, lijkt me voor iedereen beter dat je op bed uitziekt dan toch? Snap dat het misschien wel beter is voor verzuim maar wat een werk dan..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Evercreek schreef:
secricible schreef:

Niet banketstaaf bedoelt maar wat zullen de huisartsen het druk hebben met schrijven van briefjes :') Als je hier een afspraak wil maken omdat je echt ziek bent moet je eerst maar eens een paar asperines nemen 8)7
Ook nog, je mag dus iedere keer met de griep naar de huisarts vliegen om zo'n briefje te halen, lijkt me voor iedereen beter dat je op bed uitziekt dan toch? Snap dat het misschien wel beter is voor verzuim maar wat een werk dan..

In duitsland is dat ook zo, wachtruimtes vol mensen die even moeten "bewijzen" dat ze ziek zijn >;)

Verder lijkt het me nogal relevant wat voor werk je doet. Met name in de zorg zijn er genoeg banen waarbij je het gewoon niet kunt maken om op het laatste moment niet te komen werken.
Op kantoor of in de supermarkt heeft dat veel minder directe impact.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:08

Ik heb er met de dieren gelukkig nooit last van gehad. Maar wel met mijn kinderen. Mijn zoon heeft een hele moeilijke start gehad, ik ben de eerste jaren heel veel met hem naar het ziekenhuis geweest. Mijn toenmalige partner had een zware psychose. En op mijn werk was er 0,0 begrip. Waardoor ik op een gegeven moment ook volledig ben uitgevallen. Dat heeft mij zo ontzettend veel stress gegeven.
Ik werkte in de zorg, er was een tekort aan personeel, dus ik snap helemaal dat je niet blij bent als er iemand regelmatig uitvalt. Maar ik vind dat je niet kan verwachten dat iemand anders met een jong kind naar ziekenhuis afspraken gaat. Hun vader mocht niet zonder toezicht bij de kinderen zijn.
Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nooit meer in de zorg wil werken. Sowieso niet meer voor een baas eigenlijk.

Inmiddels kan ik niet meer werken. En mijn huidige man heeft een eigen bedrijf, waardoor hij erg flexibel is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Ik heb daarin altijd hele fijne werkgevers gehad.
Zeker in de tijd dat ik Uni had, werkte ik op een crisisafdeling in de GGZ.
Uni had nogal eens ernstige wonden of rare kolieken, het is nooit een probleem geweest. Altijd collega's die het op wilden vangen. Management was er ook heel coulant in.
Zelf was ik ook altijd heel flexibel dus dat speelt denk ik wel mee.
Vaak binnen een uur ingevallen omdat een collega ziek naar huis was of er een heftig incident was geweest oid. Ook weleens midden in de nacht.
Heb jaren lang een ziekteverzuim gehad van 0% en veel over gewerkt.
Dus denk dat ze daarom ook wel makkelijk waren als ik een keer echt iets aan de hand had met mijn paard waar ik geen andere mensen naar toe kon sturen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Dat ligt er heel erg aan van wat voor werk je doet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Ik heb gelukkig een ontzettend begripvolle werkgever. De redenatie is ook: als het privé even niet lekker loopt (en de dieren vallen daar onder), kun je ook niet optimaal presteren op je werk.

Ik kan dus gewoon verlof opnemen als er iets aan de hand is. Collega's nemen over wat niet kan wachten. Ik ben er heel blij mee. Maar goed, ik heb dus wel een doodnormale kantoorbaan, kan vanuit huis werken en werk in een team waarin we in principe elkaars werkzaamheden kunnen overnemen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Ik zit ook op kantoor maar mijn baas kan mijn werk ook. :+ Als ik met één van de katten naar de DA moest dan kon dat gewoon. Kostte wel gewoon vakantie uren maar dat vind ik logisch. Nu heb ik 2 weken geleden de een na laatste poes laten inslapen en hij begreep het dat ik een dagje nodig had. Dus ik mocht gewoon vrij.

Mijn werk kan prima zonder mij, ik heb geen vergaderingen of wat dan ook dus het is vrij makkelijk. En mijn baas is erg meelevend. Overwerken doen wij niet aan en ik hoef dus ook niet flexibel te zijn daarin.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Ik heb werkgever gehad die dieren djs geen reden vond om thuis te blijven. Bij collega's met kinderen geen probleem, had er 1 die elke maand wel meerdere keren niet kwam door de kinderen of eerder weg/later aankomen. Terwijl ik als aansteller gezien werd en zelfs advies van arbo niet nageleefd. Mocht maar tot 12 uur werken tijdelijk, maat toevallig gingen ze allemaal lunchen dan ennmoest ik blijven voor de telefoon (terwijl de afspraak was in 2 shifts lunchen zodat er altijd iemand bij de telefoon was en liefst 2) meerdere keren. Dan kon ik uiteindelijk pas anderhalf uur later naar huis.

Toen mijn paard echt ernstig geblesseerd was en we die misschien direct weg moesten brengen voor behandeling of inslapen (en ik wel chauffeur had, maar niemand die met paard kon omgaan, want die lag zelf in het ziekenhuis) mocht ik geen vrije dag. Ook al was ik simpele secretaresse en werkten er nog 2 andere met dezelfde functie alleen dan senior en dus nog meer werkzaamheden plus nog 1 die al die werkzaamheden ook kon doen. Maar ik was voor die dag ingepland als de enige die tot half 6 zou werken en de rest tot 5. Dus was een nee en bleef een nee.
Was echt vreselijk en ik liep toen al op mijn tandvlees door eigen ziekte en privé maar bleef telkens toch maar gaan. Na die achterlijke opmerkingen ben ik ingestort en heb me ziek gemeld. Poten uit het lijf gelopen voor dat bedrijf, regelmatig op kantoor terwijl het echt niet ging, overwerken, allerlei dingen doen die niet bij mijn taken hoorde (denk aan de honden van de vrouw van de baas uitlaten en verantwoordelijk zijn voor die beesten, dus ook alle pis opruimen de hele dag want niet opgevoed. Ook collega's die boos werden als die honden weer eens aan het blaffen waren en ik niet meteen ingreep omdat ik aan de telefoon zat)
Al met al, als ik niet ziek uitgevallen was was ik alsnog opgestapt. Ik werd als slaaf behandeld en geen enkel begrip voor mij. Niet voor klachten, niet dat voor mij dieren net zo belangrijk waren als kinderen voor anderen.

Werk daarna was trouwens in het begin heel goed in de schijn ophouden. Ik heb daar zoveel overuren gemaakt en thuis gewerkt maar puntje bij paaltje kon er niks als ik eens met spoed naar huis moest. En ik was enkel telefoniste/receptioniste he? Voordat ik er kwam werken moesten ze zelf telefoon opnemen en deden ze al maanden. Maar even uurtje later komen of eerder weg was absoluut niet mogelijk voor mij, wel voor de anderen. Toen bleek ook nog sat het overwerk niet uitbetaald werd. :=

Je zou bijna blij zijn dat je niet meer kan werken nu. :+