De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:12

Bewuste keuze: bewust ervoor kiezen dat het je niet interesseert is ook een bewuste keuze.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:14

purny schreef:
De wereld zou een stuk mooier zijn als we niet met elkaar zouden bemoeien en de keuzes van een ander zouden respecteren.

Hier ben ik het 100% mee eens.

Mensen zijn mensen en maken keuzes.
De keuze van de een is niet de keuze van de ander.
Prima!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:15

Roodvos schreef:
Het probleem is denk ik niet dat er 1 persoon een opmerking plaatst over de risico's van bestellen in China.

Het probleem is dat er dan pagina 's vol geschreven worden en de vraag van de TS helemaal niet meer aan de orde komt.

En dat er ondanks verzoeken on topic te blijven het gewoon doorgaat.

Ik vind dat echt heel vervelend. En niet alleen bij topics die over Chinese sites gaan.

:j
Hier gaat het inderdaad om.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:15

MarlindeRooz schreef:
Tieneke schreef:
Ik heb nergens in de nu drie topics gelezen dat mensen dan maar hele dure merken moeten kopen.

Wat is het alternatief dan?

Geen nieuwe kleding kopen. Koop tweedehands, herstel, vermaak, verf, leuk op, geef door. Er zijn best alternatieven te bedenken zonder persé langs de Primarkt te hoeven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:16

We hebben hier ook een tijd de boomloos- ijzer loos- bitloos -24/7 buiten politie gehad. Doodvermoeiend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:16

Lieser schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wat is het alternatief dan?

Geen nieuwe kleding kopen. Koop tweedehands, herstel, vermaak, verf, leuk op, geef door.

Je snapt toch dat dit helemaal niet haalbaar is voor heel veel mensen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:17

rien10 schreef:
Bewuste keuze: bewust ervoor kiezen dat het je niet interesseert is ook een bewuste keuze.

Mee eens.
Je hoeft je het niet aan te trekken als mensen je wijzen op de gevaren van een keuze.

Je mag er ook echt voor kiezen om je er niks van aan te trekken.

Maar als het je zo hoog zit dat je er enorm geïrriteerd van wordt en er 2 topics voor gaat openen, of maar blijft reageren of in discussie gaan met mensen die erop wijzen, dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er iets wordt geraakt. Dat je misschien wel niet wíl weten dat jouw keuzes diepe consequenties hebben voor mensen en de aarde, of dat je dat eigenlijk heel goed weet maar er niet mee geconfronteerd te worden.
Is ook nog steeds ok; maar projecteer dat dan niet op de ‘moraalridders’ die je erop wijzen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-07-25 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:17

Ik wil soms iets nieuws.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:18

Verootjoo, eens. Ik vraag me af wie de "brigade" hier eigenlijk is...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:18

rien10 schreef:
Ik wil soms iets nieuws.

Dat mag, is heel menselijk en niet verboden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:21

Lieser schreef:
Geen nieuwe kleding kopen. Koop tweedehands, herstel, vermaak, verf, leuk op, geef door. Er zijn best alternatieven te bedenken zonder persé langs de Primarkt te hoeven.

Ik ben zelf iemand die echt van 2e hands houd, ja ook met kleding.
En een body warmer of jas bij de paarden komt bijna altijd wel bij vinted vandaan.
(op de spullen na die ik doorpak)

Maar toch best vaak dat ik daar wat heb besteld en de maat toch net wat te groot of te klein valt.
Soms zelfs zo afwijkend dat ik het direct weer online zet
Maar meestal genoeg voor hier achter te huis met de paarden.

Maar zou ik dat als goede kleding willen, dan zou ik er niet mee over straat willen :o
En ik denk dat meer mensen hier wel tegenaan lopen bij online kopen bij vinted. (of welk platvorm ook)

En dan nog niet gesproken over de niet genoemde vlekjes enz

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:22

MarlindeRooz schreef:

Nee, dat snap ik niet. Tweedehands is goedkoper dan nieuw bij de Primarkt, dus juist voor mensen met weinig geld kan dit een alternatief zijn. Het hoeft niet altijd, overal, voor alles. Maar er is weldegelijk een alternatief voor jouw stelling dat mensen gedwongen worden om dure merken te kopen als ze niet naar de Primarkt mogen. Want dat is gewoon niet waar.
Al zou de helft van de kleding maar hergebruikt worden, dat zou al veel schelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:25

Lieser schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee, dat snap ik niet. Tweedehands is goedkoper dan nieuw bij de Primarkt, dus juist voor mensen met weinig geld kan dit een alternatief zijn. Het hoeft niet altijd, overal, voor alles. Maar er is weldegelijk een alternatief voor jouw stelling dat mensen gedwongen worden om dure merken te kopen als ze niet naar de Primarkt mogen. Want dat is gewoon niet waar.
Al zou de helft van de kleding maar hergebruikt worden, dat zou al veel schelen.

En mensen met lastige maten dan? Niet iedereen heeft de tijd / energie om tientallen winkels bij langs te gaan. Op vinted kan je niet retourneren. Een miskoop is verspild geld.

Ondergoed, bh’s en sokken dan? Ook duurzaam echt heel duur.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:30

MarlindeRooz schreef:
En mensen met lastige maten dan?

Voor lastige maten is Shein niet de oplossing hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:32

Los van duurzaam, is het gewoon giftig.
En daar kan ik met mijn verstand niet bij dat iemand dat wil kopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:33

Petpa schreef:
MarlindeRooz schreef:
En mensen met lastige maten dan?

Voor lastige maten is Shein niet de oplossing hoor.

Dat zeg ik ook niet. Maar een niet zo duurzame Only broek kan dat wel zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:33

Only is toch geen duur merk? Dat ligt toch perfect tussen Primark en dure merken in. Je had het eerder over dure merken als enig alternatief voor Primark etc?

Only is volgens AI toch wel echt bezig met duurzaamheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:36

Tieneke schreef:
Only is toch geen duur merk? Dat ligt toch perfect tussen Primark en dure merken in. Je had het eerder over dure merken als enig alternatief voor Primark etc?

Only is geen duurzaam merk? Dus alsnog fast fashion en “fout”. :)

Het voelt gewoon heel erg alsof je “af” bent als je niet alles perfect doet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:39

MarlindeRooz schreef:
Tieneke schreef:

Je kan Only niet vergelijken met Shein.
Ik draag vandaag een Only broek en ik heb niet het idee dat ik mezelf vergiftig...

MarlindeRooz

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:41

Dat is jouw gevoel. Misschien is de kans op schadelijke stoffen kleiner. Maar de arbeidsomstandigheden en de klimaatimpact is ook bij Only niet al te best.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:43

MarlindeRooz schreef:
Tieneke schreef:

:knuffel:

perfect bestaat niet.

En heel eerlijk, ik ga hier in de buurt mijn kleding kopen, dat is voor mij Weert of Someren.
En kijk dan wat past en in budget zit.
Primark zit er niet, dus iedereen weer blij :+
En ga niet vooraf googelen of het wel een oke merk ik.

Ik heb mijn kleerkast niet bomvol, alles word ook echt gedragen ipv met prijskaartje er nog aan jaren later nog. Eerst als goede kleding en later als kleding hier zo overdag tussen de honden en paarden.
Dus al zou het minder duurzaam zijn, op deze manier nog altijd duurzamer dan die geweldige kleren van iemand die elk seizoen tig dingen moet en maar een enkele keer draagt.
En dat gebeurt aar wat vaak bij de mensen met een grotere portemonnee maar wel kunnen zeggen, kijk goede kleding....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:51

rien10 schreef:
We hebben hier ook een tijd de boomloos- ijzer loos- bitloos -24/7 buiten politie gehad. Doodvermoeiend.

Vergeet de cap discussie niet.

Ik geef ook kleding door die ik van mensen krijg en niet pas.
Wat ik zelf ook niet pas en zelf gekocht heb geef ik ook gewoon door.

juval

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:57

op vinted staat ook best veel Primark spul overigens.

Is er ergens een lijst welke bedrijven wel of niet 'veilig' zijn? Ik koop mijn meeste kleding bij Bonprix. Is dat toegestaan? Mijn kinderen slagen bij winkels als C&A, H&M of NewYorker? is dat goed of slecht? En Hema en Zeeman, NL merken, dus daar ben ik op zich ook wel voor.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:15

troi schreef:
Recent liep een topic over de bezorggewoontes van shein nogal uit de hand.

Een groep wenste enkel te wijzen op de sociale en milieu nadelen van dat platform en was niet geneigd om de verzoeken dat elders te doen na te volgen. Blijkbaar heiligde het doel de middelen.

Ik vraag me af waar dan de grens ligt.
Want:
- Jeej kijk de echo van mijn baby is goed, zo in de stress gezeten! Schandalig enig idee wat meer kinderen voor schade aanbrengt aan de planeet!!
- Jeej vakantie geboekt, zo'n zin in na jaar ellende! Schandalig enig idee wat onnodig brandstof verbruik/ vliegen/ varen voor schade aanbrengt aan planeet! En wat de lokale bevolking wel niet voor schade heeft door toerisme!!
- jeej kijk mijn awesome nieuwe zadel, eindelijk een passende!! Schandalig, want leer, want plastic, want moet met vrachtwagen worden gebracht.
- Etc etc!

Helemaal niks dat we doen, zeker niet wat niet 100% essentieel is voor onze overleving is milieu-neutraal. En zeker niet goed voor de planeet. Wij zijn een plaag voor de planeet, das klip en klaar

Enkel sterven is goed maar dan wel een beetje vlug en ervoor zorgen dat je lijk efficiënt wordt opgeruimd aub.

En om nu massaal zelfmoord te promoten gaat toch wat ver lijkt me?

En de tussendoor is de onverdraagzaamheid voor elkaars keuzes en gewoonte tot een nulpunt gezakt.

Ik vind het heel triest!

Ik begrijp je topic, maar ben het niet eens met je argument dat wij mensen een plaag voor de planeet zijn. Dat is wat ons wordt wijsgemaakt door de machtige, rijke mensen der aarde die zichzelf voortplanten zonder schaamte en zoveel co2, stikstof en dergelijke uitstoten (vliegen in privéjets, helikopters, dikke schepen) waar wij met heel Europa aan mensen als geheel jaloers op kunnen zijn. Tuurlijk kunnen we verbeteren, recyclen en zo, maar wanneer het op meer geld voor wapens aankomt is co2 geen issue. Wel als het op produceren van ons voedsel aankomt.

Bijzonder vind ik, als ik naar mijn ruime omgeving kijk, dat ik niemand ken die zo extreem zijn op andermans geluk of pret als het groepje toetsenbordhelden hier op Bokt. Hoe is dat in jouw omgeving? Ken jij zulke zure mensen die ervan overtuigd zijn dat zij deugen en jij niet en je dat steeds in willen wrijven?
Op de een of andere manier moet je hier deugen en wordt je door de mangel gehaald als je iets vermeld tot je op je knieën zit en beloofd het nooit meer te doen of kopen. Mijns inziens is dat wat Bokt veel minder leuk maakt dan het echte leven, met echte mensen. De kunst is je niet te laten wegzetten door toetsenbordhelden als je iets plaatst. Simpelweg negeren en verder met je blijdschap, of gewoon niets meer plaatsen, want het leven is te kort om je door het negatieve te laten beïnvloeden.
En als uiteindelijk alleen dat ene groepje deugers overblijft op Bokt dan is Bokt vanzelf einde oefening.
Er worden (las ik een poos geleden) al steeds minder topics geplaatst omdat er altijd direct kritiek is van toetsenbordhelden. Niet zo gek als je de aanvallen ziet op topicstarters.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:17

Petpa schreef:
purny schreef:
De wereld zou een stuk mooier zijn als we niet met elkaar zouden bemoeien en de keuzes van een ander zouden respecteren.

Hier ben ik het 100% mee eens.

Mensen zijn mensen en maken keuzes.
De keuze van de een is niet de keuze van de ander.
Prima!

We wonen alleen wel met elkaar op de planeet. Bedrijven als Shein, Temu etc brengen buitenproportioneel veel schade toe aan onze aarde. De keuzes van de één hebben dus gevolgen voor iedereen, want elke euro die er naar shein&co gaat laat ze verder groeien. Niet prima.

Tussen Shein en belachelijk duur zit nog heel veel anders, niet verkeerd om na te denken over aan wie je je geld wilt geven toch?