Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:12

AppleSter schreef:
Vjestagirl schreef:

Je weet dat dat niet zo is, omdat er eisen zitten aan wat er in de Nederlandse winkels verkocht mag worden. Daar wordt door de NVWA gewoon op gecontroleerd. Echter, op troep die je zelf importeert zit die controle niet.

Ik weet niet of dat zo is. Echt niet.
En het is te makkelijk te roepen dat dat zo is, er wordt heel veel rotzooi verkocht in supermarkten. Terwijl supermarkten prima het Nederlandse spul dat aan allerlei eisen voldoet (groenten, vlees, fruit) in kunnen kopen, maar liever importeren omdat dat goedkoper is en ze daar meer door verdienen.
En waarom is dat goedkoper? Omdat buiten Europa heel veel minder eisen aan boeren en manier van boeren worden gesteld!

Maar het punt: Hoe zit het met “slecht voor de wereld” qua importeren van al dat groente en fruit? Waarom is dat geen probleem maar pakketjes van SHEIN laten komen wel?

Dat is OOK een probleem.

En ik kan mijn vraag aan jou dan ook beter hier stellen:
Waar ga jij naartoe op vakantie?
En waar koop jij je groenten en fruit?

Je haalt dit vast niet voor niets aan ter vergelijking?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:19

Ik vind het wel een beetje tricky bij andere gebruiksdingen, neem bijvoorbeeld een kraan voor in de keuken.

Die je bij de bouwmarkt koopt is al snel 150+ euro en komt net zo hard uit China als de kraan die mijn ouders bij Temu hebben gekocht voor 4 tientjes en waar je het verschil niet ziet... leg dan maar eens uit wat het probleem precies is want ze komen wellicht uit dezelfde fabriek via dezelfde route met containers tegelijk uit China....

Schuur_

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:22

Maar die je koopt in de bouwmarkt is wel gekeurd volgens de EU standaarden en die can 4 tientjes can Temu niet. Misschien heb je wel geluk en is het precies hetzelfde product of misschien heb je pech en breekt die straks af terwijl het heet water opstaat en in je gezicht spuit bv.

Bij het ene ga je terug naar de bouwmarkt en kan je evt wat verhalen. Bij de ander heb je pech.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:23

Ja het schijnt dat ze ook keuringspapieren erbij hebben soms. Maar dan moet je natuurlijk maar afwachten of dat 'echt' is.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:27

Maar dan nog. Als er wat gebeurt waardoor je (lichamelijke) schade hebt, wie ga je bellen? Met een kraan uit de bouwmarkt kan je daar aankloppen of rechtsbijstand op afsturen of whatever want je hebt een naar alle verwachtingen deugdelijk product gekocht dat zou moeten werken.

Bij een kraan van Temu neem je in mijn ogen risico's.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:28

Via Temu worden gegevens gestolen en doorverkocht (en neen, niet op dezelfde manier als bijvoorbeeld bij Facebook).
En de metingen van gevaarlijke stoffen bij Temu-producten spannen ook de kroon. Ik hoop dat die mensen geen metaalvergiftiging oplopen, want o.a. lood en cadmium gaan through the roof bij Temu. En niet alleen in effectief producten die van metalen gemaakt worden. Ook het raceautootje of de fake barbiepop, of het zo schattige babytreintje...hebben in de verf torenhoge loodconcentraties. Lekker hoor...

We hebben het nog niet gehad over nagemaakte CE-logo's trouwens... Zelfs die maken ze na :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:29

Ja echt aso is dat hè :=

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:37

Ninx schreef:
AppleSter schreef:

Ik weet niet of dat zo is. Echt niet.
En het is te makkelijk te roepen dat dat zo is, er wordt heel veel rotzooi verkocht in supermarkten. Terwijl supermarkten prima het Nederlandse spul dat aan allerlei eisen voldoet (groenten, vlees, fruit) in kunnen kopen, maar liever importeren omdat dat goedkoper is en ze daar meer door verdienen.
En waarom is dat goedkoper? Omdat buiten Europa heel veel minder eisen aan boeren en manier van boeren worden gesteld!

Maar het punt: Hoe zit het met “slecht voor de wereld” qua importeren van al dat groente en fruit? Waarom is dat geen probleem maar pakketjes van SHEIN laten komen wel?

Dat is OOK een probleem.

Dat is waar. Ik probeer bewustzijn te creëren voor alle producten die we in de supermarkten kopen, ten opzichte van de mensen die kritiek hebben voor het bestellen op SHEIN achtige sites. Want veel mensen realiseren zich niet waar hun fruit, groente of vlees vandaan komt, maar veroordelen wel anderen die op SHEIN bestellen.

Ik vind het jammer dat je mijn vraag zelf niet beantwoordt, maar ik kan dat wel doen: ik ben van mening dat er GEEN probleem is met CO2 en stikstof. Mijn mening is dat de aarde continu veranderd en dat wij, zeker het mini stipje op de kaart dat Nederland heet, dat niet in de hand hebben.
En zeker zolang de “leiders” dat wel roepen maar zelf continu de wereld over gaan in (privé) jets vind ik het zeker niet serieus te nemen wat ze roepen. Want; practice what you preach. Als het echt zo erg was gingen de luxe jets en mega grote dieselboten die ze bezitten wel naar de schroot ipv zo extreem veel gebruikt worden. Bijzondere is dat je alles altijd kan afkopen met geld. Alsof de planeet beter wordt van weer een belasting, van geld, alleen de schatkist profiteert ervan.

Ik vlieg dus rustig rond (dit jaar al Sicilië en VS en straks nog Italië) en voel me hier totaal niet schuldig bij. Ik bestel dus ook regelmatig kleding op SHEIN, maar m’n Calvin Klein kleding, in Amerika gekocht, is ook made in Verweggistan, alleen de aanschaf prijs is het verschil gebleken, verder komt het allebei van ver.

Ik ben wel al bijna 40 jaar vegetariër, dus voor de hele hetze al, al ben ik inmiddels van mening dat we echt regelmatig een stukje goed (Nederlands) vlees nodig hebben. En eieren (PFAS van de buren) en melkproducten. Ik kan geen vlees of vis meer eten, het zit er bij mij te lang in dat ik het vermijd, maar mijn gezin dus -gelukkig- wel. Ik gebruik wel ei en melkproducten.
Groenten koop ik zoveel mogelijk bij de boer, uit Nederland, net als vlees en zuivel.

En nu jij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:41

pmarena schreef:
Ik vind het wel een beetje tricky bij andere gebruiksdingen, neem bijvoorbeeld een kraan voor in de keuken.

Die je bij de bouwmarkt koopt is al snel 150+ euro en komt net zo hard uit China als de kraan die mijn ouders bij Temu hebben gekocht voor 4 tientjes en waar je het verschil niet ziet... leg dan maar eens uit wat het probleem precies is want ze komen wellicht uit dezelfde fabriek via dezelfde route met containers tegelijk uit China....

Is mij ook opgevallen, andere winkels in NL verkopen exact dezelfde dingen als wat op goedkope Chinese webshops wordt aangeboden maar dan voor drie keer hogere prijs. Die 'chinese troep' komt hier dus sowieso wel..en het grootste probleem zit denk ik bij degenen die er rijk van worden om het zo te doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:43

Het grootste probleem zit bij consumenten die willen hebben, hebben, hebben en elke prul die ze zien willen hebben. Er staat geen maat meer op. Duurzaamheid en kwaliteit zijn ondergeschikt aan veel, heel veel voor heel weinig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:43

AppleSter schreef:

Dit vind ik ook echt een ding ja.
Mango's kweken in Zuid Amerika, vervoeren naar China om goedkoop ingeblikt te worden en dan vervoeren naar Nederland voor de verkoop (even een willekeurig voorbeeld). Maar wel een probleem maken met producten bestellen via Ali etc want dan moet het met een vliegtuig hierheen komen.

Ik bestel zelf nooit bij Ali en dat soort sites, mijn man is wel fan trouwens, maar ben niet heilig en kijk niet waar mijn groenten en fruit en vlees vandaan komen en ik koop nooit lokaal.

Wie is er dan wel of niet goed bezig...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:44

Ik heb nog nooit iemand geweten die het "verre" aanhaalde als primair argument om niet daar te kopen. Daar gaat het imo ook helemaal niet om.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:47

Oh dat komt in andere topics wel naar voren; niet uit China bestellen, want klimaat bla bla.
Het ging in dit topic om slechte kwaliteit en uitbuiting inderdaad, maar dit is voor veel mensen wel een belangrijk argument om er niet te bestellen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:49

Oh ok, bedankt voor de info, ja dat argument vind ik erg wankel. Het ander topic volg ik niet (meer).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:49

AppleSter schreef:
Ninx schreef:

Dat is OOK een probleem.

Dat is waar. Ik probeer bewustzijn te creëren voor alle producten die we in de supermarkten kopen, ten opzichte van de mensen die kritiek hebben voor het bestellen op SHEIN achtige sites. Want veel mensen realiseren zich niet waar hun fruit, groente of vlees vandaan komt, maar veroordelen wel anderen die op SHEIN bestellen.

Ik vind het jammer dat je mijn vraag zelf niet beantwoordt, maar ik kan dat wel doen: ik ben van mening dat er GEEN probleem is met CO2 en stikstof. Mijn mening is dat de aarde continu veranderd en dat wij, zeker het mini stipje op de kaart dat Nederland heet, dat niet in de hand hebben.
En zeker zolang de “leiders” dat wel roepen maar zelf continu de wereld over gaan in (privé) jets vind ik het zeker niet serieus te nemen wat ze roepen. Want; practice what you preach. Als het echt zo erg was gingen de luxe jets en mega grote dieselboten die ze bezitten wel naar de schroot ipv zo extreem veel gebruikt worden. Bijzondere is dat je alles altijd kan afkopen met geld. Alsof de planeet beter wordt van weer een belasting, van geld, alleen de schatkist profiteert ervan.

Ik vlieg dus rustig rond (dit jaar al Sicilië en VS en straks nog Italië) en voel me hier totaal niet schuldig bij. Ik bestel dus ook regelmatig kleding op SHEIN, maar m’n Calvin Klein kleding, in Amerika gekocht, is ook made in Verweggistan, alleen de aanschaf prijs is het verschil gebleken, verder komt het allebei van ver.

Ik ben wel al bijna 40 jaar vegetariër, dus voor de hele hetze al, al ben ik inmiddels van mening dat we echt regelmatig een stukje goed (Nederlands) vlees nodig hebben. En eieren (PFAS van de buren) en melkproducten. Ik kan geen vlees of vis meer eten, het zit er bij mij te lang in dat ik het vermijd, maar mijn gezin dus -gelukkig- wel. Ik gebruik wel ei en melkproducten.
Groenten koop ik zoveel mogelijk bij de boer, uit Nederland, net als vlees en zuivel.

En nu jij?

Schrik niet…..

Ik koop alles biologisch. En ook zoveel mogelijk lokaal.

Eet bijna vegan. Af en toe een eitje of iets anders maar geen vlees.

Ik vlieg nooit meer. Wel ooit gedaan. Maar klaar mee.

Enige wat ik soms wel doe is dingen bestellen omdat ik een beetje afgelegen woon.
Maar eigenlijk vind ik dat een beetje stom van mezelf. Dus dat mag nog wel anders.

Ik kan jouw redenatie niet goed volgen.
We kunnen altijd naar buiten en naar anderen wijzen die het niet goed doen, en dat als vrijbrief voor onszelf gebruiken.
Maar ik probeer liever zoveel mogelijk mijn eigen tuintje te harken voor ik naar een ander wijs.

Ik denk overigens wel dat alle verspilling en de extra uitstoot door het vervoer van alle voedsel en onnodige spullen een heel groot probleem is en veel effect heeft op onze leefomgeving.
Daar is dan ook overweldigend bewijs voor.
Maar ook zelf kun je dat goed merken. Ik ben nu bijna 50 en heb in die 50 jaar veel zien veranderen.
Je moet het wel willen zien.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:52

Goof schreef:
AppleSter schreef:

Dit vind ik ook echt een ding ja.
Mango's kweken in Zuid Amerika, vervoeren naar China om goedkoop ingeblikt te worden en dan vervoeren naar Nederland voor de verkoop (even een willekeurig voorbeeld). Maar wel een probleem maken met producten bestellen via Ali etc want dan moet het met een vliegtuig hierheen komen.

Ik bestel zelf nooit bij Ali en dat soort sites, mijn man is wel fan trouwens, maar ben niet heilig en kijk niet waar mijn groenten en fruit en vlees vandaan komen en ik koop nooit lokaal.

Wie is er dan wel of niet goed bezig...

Niemand. Overal gebeuren verwerpelijke dingen. Iedereen doet z'n best maar denk dat iedereen wel iets "stouts" in huis heeft waarbij de waardeketen niet helemaal zuiver is. Het is meer een spectrum waar je je op begeeft.
Ik koop braaf zoveel mogelijk eten uit Nederland. Tegelijkertijd weet ik ook dat veel microplastics uit vlees uit het grondwater in het drinkwater van dieren komt. Daar ga ik dus alweer "verkeerd". Het is ook vaak een persoonlijke afweging en het kiezen van iets wat zo goed mogelijk in de buurt komt.

Elektronica vind ik een heel lastig verhaal. Maar ook voeding. Hoe krijg ik voldoende eiwitten en gezonde vetten binnen zonder dat ik mezelf volledig platgooi met microplastics, m'n portemonnee niet leegloopt, geen uitbuiting in de keten heeft en ik ook nog enigszins iets koop wat niet een niet torenhoge impact heeft op het milieu?

Vooral belangrijk om dus niet 1 zaak als heel verwerpelijk te beschrijven zoals dit soort webshops. Het is heel lastig, en er is vaak nog te weinig transparantie.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:57

Wat moeite met de titel van djt topic ook. Hoezo in tegenstelling tot andere bedrijven? Alsof de rest oude vrouwtjes helpt oversteken.
Zojuist zocht ik m'n favoriete frisdrank op in de "no thanks" app en ze staan op de boycott lijst wegens het hebben van een link met een overheid die bezig is een bepaalde groepering uit het land te verdrijven. Het is bedroevend hoeveel merken op die lijst staan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:05

Ik vind wel dat er een verschil zit tussen voedsel (heb je nodig) en paasei uit het buitenland halen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:05

Toch is het gek dat action weer genoemd wordt… die verkopen gewoon merk spullen

Daarnaast kwam ik laatst een riem tegen die verkocht werd in een fysieke winkel waar m’n Ariats ook vandaan kwamen. Die riem kost iets meer dan 50€. En precies dezelfde riem staat op SHEIN voor 9€…
Welke is dan onveilig?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:07

Onali schreef:
Ik vind wel dat er een verschil zit tussen voedsel (heb je nodig) en paasei uit het buitenland halen.

Je hebt de keuze om voedsel uit het buitenland wel / niet te kopen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:07

pmarena schreef:

Drinken zij daar uit? En jij, of je kind?
Wie weet wat er aan giftige metalen inzit... Ik snap ook niet dat sommige mensen zich ontzettend druk maken om vaccins (dit is niet op jou gericht pmarena), maar wel dit soort producten kopen en gebruiken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:11

Goof schreef:
Oh dat komt in andere topics wel naar voren; niet uit China bestellen, want klimaat bla bla.
Het ging in dit topic om slechte kwaliteit en uitbuiting inderdaad, maar dit is voor veel mensen wel een belangrijk argument om er niet te bestellen.

Aan de vliegtuigtransporten ontkom je inmiddels helaas niet meer.
Maar dwangarbeid van Oeigoeren en niet-gekeurde/mogelijk giftige producten vind ik wel een probleem. Ook kleding bijvoorbeeld, dat komt wel in contact met je huid.

Neemt niet weg dat ik vind dat we best wat meer lokaal en met de seizoenen mee kunnen eten :) En daarbij steek ik ook de hand in eigen boezem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:12

Tiggs schreef:
pmarena schreef:

Drinken zij daar uit? En jij, of je kind?
Wie weet wat er aan giftige metalen inzit... Ik snap ook niet dat sommige mensen zich ontzettend druk maken om vaccins (dit is niet op jou gericht pmarena), maar wel dit soort producten kopen en gebruiken.

Heel eerlijk?
Ik denk dat het in het geval van vaccins mensen zijn die zich ook druk maken om de herkomst van giftige zooi. Veel van die mensen hadden destijds sowieso een bewustzijn over de zaken die je in mond stopt, op je huis smeert of aantrekt. Althans, dat was mijn indruk.
Op een verdwaalde persoon na die in een zwarte YouTube gat is gedonderd met theorieën die te ver gaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:14

Raineri schreef:
Wat moeite met de titel van djt topic ook. Hoezo in tegenstelling tot andere bedrijven? Alsof de rest oude vrouwtjes helpt oversteken.
Zojuist zocht ik m'n favoriete frisdrank op in de "no thanks" app en ze staan op de boycott lijst wegens het hebben van een link met een overheid die bezig is een bepaalde groepering uit het land te verdrijven. Het is bedroevend hoeveel merken op die lijst staan.

Thanks, ik heb deze app meteen gedownload!

Edit: is het alleen op Israel gericht?
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 12-07-25 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:14

Cer schreef:
Toch is het gek dat action weer genoemd wordt… die verkopen gewoon merk spullen

Daarnaast kwam ik laatst een riem tegen die verkocht werd in een fysieke winkel waar m’n Ariats ook vandaan kwamen. Die riem kost iets meer dan 50€. En precies dezelfde riem staat op SHEIN voor 9€…
Welke is dan onveilig?

Die van Shein 99% kans. Waarom zou die van de fysieke winkel slecht zijn? Die van de fysieke winkel heeft als de winkel volgens de wet handelt keurmerken en zit niet vol met zooi.

Je weet ook niet of de riem van Shein wel dezelfde is. De fotos zijn hetzelfde maar dat zegt helemaal niks