Gemeenschap van goederen partnerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

Re: Gemeenschap van goederen partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:04

Laat zo’n dingen aub door een notaris doen, anders komt er later zeker miserie van.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:06

Inderdaad, dit moet echt bij de notaris. Shoppen loont daarbij, er zijn echt grote prijsverschillen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:53

Wij moesten dit ook bij notaris doen. Alleen een samenlevingscontract was niet voldoende, ik moest ook als erfgename op testament staan. Regels veranderen continu, ik zou echt naar notaris gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:10

Rivendell schreef:
Mijn man heeft 1 dochter. Hij wil niet dat zij iets krijgt, buiten haar wettelijke kindsdeel.
@douce, wat er na mijn dood met het huis gebeurt, zal me een zorg zijn.
Het gaat trouwens om een vrijstaande woning van minder dan 2 ton

Testament op de langst levende dan om te beginnen, want als hij eerder overlijdt is de wetsbescherming voor partner niet altijd zo dekkend. Voor getrouwden is dat ook pas vrij recent dat de kinderen niet de overgebleven partner kunnen dwingen tot betalen. Dek alles dus gewoon goed af en ja daar betaal je voor.
En ook al wil je partner niet dat dochter meer krijgt dan wettelijk verplicht, zet er dan meteen in dat er niemand anders aan mag komen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:13

Ja met die details erbij zeker naar een notaris. Pas een artikel gelezen ergens waarbij het juist complexer was geworden wegens onterving, omdat het (toen in ieder geval, geen idee of dat inderdaad veranderd is) niet goed was aangegeven dat het kindsdeel niet direct opeisbaar was. Dus zat de achterblijver alsnog met ellende.

Edit: artikel gevonden:

https://archive.ph/rEPgX

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:32

Wij hebben een huwelijkscontract die vastlegd dat de woning gemeenschap is en dus volledig naar de ander gaat bij overlijden.

Maar recent hier contact over gehad met de notaris van mijn overleden vaderm vanaf 2003 geldt nieuw erfrecht dat als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dat de echtgenoot 100% eigenaar wordt van de nalatenschap.

Maar wil je het zeker weten dan is een gesprekje met de notaris noodzakelijk.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:43

Heb je al gegoogled?
Ik zag hier ook al samenlevingscontract voorbij komen, dit is iets totaal anders. Een geregistreerd partnerschap is hetzelfde als een huwelijk, alleen zonder het woord “ JA” te zeggen. En dit zegt google over gemeenschappelijke goederen partnerschap:

“Bij een geregistreerd partnerschap ontstaat, net als bij een huwelijk, automatisch een gemeenschap van goederen, tenzij er partnerschapsvoorwaarden zijn opgesteld.
Sinds 1 januari 2018 is dit een beperkte gemeenschap van goederen, wat betekent dat bezittingen en schulden die je vóór het partnerschap had, privé blijven. Bezittingen en schulden die tijdens het partnerschap worden verkregen, zijn gemeenschappelijk”

Dus als je na 2018 samen een huis hebt gekocht, is het van jullie samen, was er al een huis voor jullie partnerschap, dan is het of van jou of van je partner en moet er wel een notaris aan te pas komen.
Kindsdeel blijft en moet, afhankelijk van hoe het beschreven staat, betaald worden door de erfgena(a)m(e)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:47

Zoals de openingspost al zegt staat het huis van voor het geregistreerd partnerschap op zijn naam. Vandaar de vraag ook. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:50

Yavanna schreef:
Heb je al gegoogled?
Ik zag hier ook al samenlevingscontract voorbij komen, dit is iets totaal anders. Een geregistreerd partnerschap is hetzelfde als een huwelijk, alleen zonder het woord “ JA” te zeggen. En dit zegt google over gemeenschappelijke goederen partnerschap:

“Bij een geregistreerd partnerschap ontstaat, net als bij een huwelijk, automatisch een gemeenschap van goederen, tenzij er partnerschapsvoorwaarden zijn opgesteld.
Sinds 1 januari 2018 is dit een beperkte gemeenschap van goederen, wat betekent dat bezittingen en schulden die je vóór het partnerschap had, privé blijven. Bezittingen en schulden die tijdens het partnerschap worden verkregen, zijn gemeenschappelijk”

Dus als je na 2018 samen een huis hebt gekocht, is het van jullie samen, was er al een huis voor jullie partnerschap, dan is het of van jou of van je partner en moet er wel een notaris aan te pas komen.
Kindsdeel blijft en moet, afhankelijk van hoe het beschreven staat, betaald worden door de erfgena(a)m(e)

M.a.w. de wet veranderd wel eens en dekt nog steeds niet alles af. Testament en wat eventueel verder van toepassing is opstellen dus. En zeker ook omdat de politieke winden veranderen, afhankelijk van hoe die waait als een van beide overlijdt kan er nog wel eens een probleem zijn samen met de wet op dat moment. Testamenten zijn dan een ander verhaal en timmeren de boel zeker aan de kant van de vrouw een stuk beter dicht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:01

Rivendell schreef:
Mijn man heeft 1 dochter. Hij wil niet dat zij iets krijgt, buiten haar wettelijke kindsdeel.
@douce, wat er na mijn dood met het huis gebeurt, zal me een zorg zijn.
Het gaat trouwens om een vrijstaande woning van minder dan 2 ton

Als je speciale wensen hebt qua erfenis, zou ik zeker langs de notaris gaan die je alles kan uitleggen en kan vastleggen zoals jullie het willen regelen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 23:26

Yavanna schreef:
Heb je al gegoogled?

Maar dat zegt niks over erven.
Sinds 2003 geldt dat de langstlevende echtgenoot alles erft in vol eigendom.
Dus ga je uit elkaar: krijg je niks. Huis is van hem. Gaat ie dood, krijg jij t huis.

Wij hebben huwelijkscontract om onze woning als gemeenschap te stellen, de rest is van ieder an sich (we hebben beide bedrijven en zo beschermen we elkaar). En tevens een testament waarin we alle familie uitsluiten van nalatenschap en elkaar alles nalaten. Als we tegelijkertijd overlijden dan erft de dierenbescherming en die zorgen ook direct voor onze dieren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 23:42

Cioccolato schreef:
Notaris

Kort en krachtig :+
Oh ja, een online notaris is ook een notaris, TS. En (dus) ook niet gratis.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 07:46

Rivendell schreef:
Contract opstellen bij de notaris kost rond de 700 euro. Ik zoek iets goedkopers

Op "maandagochtend" gratis/tegen gereduceerd tarief trouwen :Y)

Edit:
Dat werkt dus ook niet :+

Gezien de extra omstandigheden (dochter ed) het nu 1x goed regelen bij notaris. Op lange termijn echt het beste

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:51

Dyphusion schreef:
Rivendell schreef:
Contract opstellen bij de notaris kost rond de 700 euro. Ik zoek iets goedkopers

Alles kwijtraken na overlijden van je partner is nog duurder.

Echt he, ik snap dit soort (verkeerde) zuinigheid echt niet hoor :n

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:51

Je wil dit toch goed geregeld hebben? Dat kost nou eenmaal geld. Ik zou het betalen, dan weet je zeker dat je het goed geregeld hebt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:17

Rivendell schreef:

Buiten de officiële weg om dus…En je man weet er wel van }>

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:02

Chickyy schreef:

Ik ook niet, als je dochter wil uitsluiten moet dit in het testament gebeuren, dan krijgt zij enkel haar kindsdeel, dit werkt niet zo als je haar niet uitsluit. Dan kan ze na overlijden van je man bij jou komen eisen of krijgt alles na overlijden van beide.
Juist dit lijkt mij zo'n casus waarbij een goede notaris goud waard is.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:06

Een notaris zal ook niet zijn handtekening zetten onder een stukje tekst wat je zelf hebt opgesteld, zeker niet als die moet worden ingeschreven bij het huwelijksgoederenregister.

Maak gewoon een afspraak voor huwelijksvoorwaarden (en testamenten gezien je latere opmerking). Gaat je zeker wat kosten, maar is de enige manier om dit te regelen hoe jij het hebben wil zonder dat het een gigantisch drama wordt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:50

flooooo schreef:
Chickyy schreef:

Ik ook niet, als je dochter wil uitsluiten moet dit in het testament gebeuren, dan krijgt zij enkel haar kindsdeel, dit werkt niet zo als je haar niet uitsluit. Dan kan ze na overlijden van je man bij jou komen eisen of krijgt alles na overlijden van beide.

Dit is dus niet zo. Echtgenoot wordt volledig eigenaar van de hele nalatenschap en dochter krijgt een geldvordering voor haar kindsdeel. Echtgenoot mag alles opmaken, gebruiken etc als kindsdeel maar betaald wordt bij overlijden langstlevende. Indien diegene opnieuw trouwt is je kindsdeel ook pleite.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:59

Als hij een testament maakt en haar ‘onterft’ krijgt ze alleen de legitieme portie (dat is slechts de helft van dat kindsdeel). En als het testament op jouw naam staat kan je stiefdochter dat soms niet en soms wel opeisen. Soms meteen en soms niet. Het is echt ingewikkelder dan je mss nu denkt.

Kortom TS; de notaris is echt een goed idee.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:18

Hutcherson schreef:
flooooo schreef:

Dit is dus niet zo. Echtgenoot wordt volledig eigenaar van de hele nalatenschap en dochter krijgt een geldvordering voor haar kindsdeel. Echtgenoot mag alles opmaken, gebruiken etc als kindsdeel maar betaald wordt bij overlijden langstlevende. Indien diegene opnieuw trouwt is je kindsdeel ook pleite.

Zie artikel wat ik eerder heb gepost, dit is dus niet altijd waar. Als een kind onterfd is kunnen ze hun legitieme deel per onmiddelijke ingang eisen indien dit niet goed beschreven is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:19

Kortom: ga naar de vakman. De notaris.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:26

Douce schreef:
Hutcherson schreef:

Zie artikel wat ik eerder heb gepost, dit is dus niet altijd waar. Als een kind onterfd is kunnen ze hun legitieme deel per onmiddelijke ingang eisen indien dit niet goed beschreven is.

Gelezen. Interessant! Ik ben als kind niet onterft maar de langstlevende echtgenote heeft wel de woning verkocht voor ruim drie ton. Waarvan mijn zus en ik dus een deel krijgen want wij zijn naast de langstlevende echtgenote erfgenaam. Zij heeft inmiddels een nieuwe relatie en we vrezen voor een nieuwe trouwerij met gemeenschap van goederen.
Als er geen testament is, kan ik dan ook mijn kindsdeel direct opeisen? Bovendien is door niemand aangegeven wat er op dat moment was. Enkel van het huis hebben wij weet.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:18

Als je dan toch langs de notaris gaat, vraag dan ook meteen om een levenstestament. Want wat gebeurt er als hij dement wordt, een kasplantje wordt of iets anders waardoor hij geen zelfstandige besluiten kan nemen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:26

Bij notaris.

En soms is het het eenvoudigst en goedkoopst om gewoon beiden een testament op te maken en dit te omschrijven.

Dat bleek in een vergelijkbare situatie bij mij en mijn ex partner de simpelste optie.

Is wel al een poos geleden, dus of het nu en in jullie situatie ook de beste optie is weet ik niet.

Maar neem deze mogelijkheid gewoon mee in je uitzoekwerk ;)