Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 14366
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 00:18

Als je geen BOVAG garantie hebt, dan zou ik zeker die €200 aanpakken en de rest zelf betalen. En de volgende keer een garage zoeken met BOVAG garantie en daar een (tweedehands) auto kopen.

senna21

Berichten: 13286
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 00:33

Wat was de aanschafprijs van de auto? €200 kan veel of weinig zijn in verhouding met de aanschaf.
Heb je op internet gekeken naar reviews van het model? Zijn dit herkenbare problemen bij dit merk/type?
Sowieso geldt met de aanschaf van auto's dat je geluk of pech kunt hebben, ook met jongere auto's.

StalNollie

Berichten: 10008
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 05:58

Seventeen schreef:
Je hebt zeker wel recht op de wettelijke garantie (aka non-conformiteit), ook bij een tweedehands auto in het geval van een consumentenkoop.
De vraag is hier wat je van de auto redelijkerwijs mag verwachten, dit hangt af van alle omstandigheden van het geval, bijvoorbeeld het bouwjaar, km-stand en de koopprijs.
Hierboven wordt ook gemeld dat je een onderzoeksplicht hebt, dat klopt ook. Maar hoe ver die onderzoeksplicht gaat hangt ook af van de omstandigheden van het geval. De meldplicht van verkoper weegt bijvoorbeeld zwaarder. Het maken van een proefrit, een rondje om de auto, en enkele vragen stellen aan de verkoper kan in sommige gevallen zelfs al voldoende zijn.

Gelijk hebben en gelijk krijgen is alleen iets anders, helemaal omdat de garage niet BOVAG is aangesloten (hoewel dat ook niet alles zegt). Mijn advies is dan dus ook: Neem contact op met de rechtsbijstand.

Nog een kleine extra: In beginsel koop je geen garantie, die zit er 'gewoon' bij a.k.a de wettelijke garantie/non-conformiteit. Dit gaat over het 'normale' gebruik van de auto, wat kun je redelijkerwijs verwachten.


Enige juiste antwoord

Gelijk hebben en krijgen is waar een rechtsbijstand zich soms ook wel zeer makkelijk mee weg maakt. Ook die kan je op de vingers tikken en wijzen op de wet vaak heb je eigen risico en doen ze onder de 150 euro niks maar soms als het een klein iets is met dus gelijk hebben of krijgen, kan het zijn dat de rechtsbijstand zelf de rekening betaald.

FloortjeM
Berichten: 1053
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:17

Wat zijn jullie (bijna) allemaal stellig, zeg.

Een Bovag-garantie is at best een sigaar uit eigen doos en at worst een uitsluitingsbepaling (voor consumenten dan, als je zakelijk koopt, ligt dat anders). Ik zal dat een beetje uitleggen:
De wet bepaalt (en als het over paarden gaan, kent iedereen die regel ineens, terwijl het daar veel onlogischer is) dat het gekochte (je auto) aan je redelijke verwachtingen moet voldoen. Als je bij een garage een auto koopt, is er werkelijk geen rechter die zegt 'die is al heel oud/die was niet zo duur/welk ander argument dan ook, dus je mocht er in redelijkheid niet van uitgaan dat hij maar twee maanden zou rijden' (tenzij je inderdaad een auto koopt alleen voor de onderdelen ofzo, en dat is ook vastgelegd). Als je bij een garage koopt mag je ervan uitgaan dat de auto, afhankelijk van leeftijd, staat, type, prijs etcetera, 2-20 jaar mee gaat. Is dat niet zo (zonder dat je m zelf in de prak hebt gereden), dan beschikt de auto kennelijk niet over de eigenschappen die je daar in redelijkheid van mocht verwachten en dan heb je recht de koop te ontbinden, maar wel alleen nadat je de eigenaar in de gelegenheid hebt gesteld om alsnog deugdelijk na te komen (dus ofwel zonder enige kosten of nadeel van jouw kant te zorgen dat de auto toch aan je redelijke verwachtingen voldoet, ofwel een vergelijkbare auto levert). Bij paarden kennen we die regel niet zo, want die zijn natuurlijk allemaal even uniek, maar dat is met auto's tot op zekere hoogte vaak minder.

Als zo'n gebrek dan ontstaat, kan de garagehouder zeggen 'ja, maar jij kan gewoon niet rijden, jij hebt m gesloopt', en dan moet jij aantonen dat dat niet zo was. Dat vond de wetgever onredelijk, dus als de auto nu binnen een jaar in de soep draait, moet juist de garagehouder aantonen dat jij m in de soep hebt gereden, en dat die auto, als jij gewoon normaal had gedaan, wel goed was geweest. Dat kan bijna niemand (want idd, met APK kan vrij makkelijk vrij veel gesjoemeld worden), dus dan neemt de garagehouder hem makkelijker terug.

Wat doet nu de BOVAG-garantie: die zegt: 'ja, wij zijn goede en betrouwbare jongens, dus als die auto binnen een jaar kapot gaat, stellen wij geen vragen, maar gaan we de auto op onze kosten repareren'. Zie je de overeenstemming met de wet? Je koopt gewoon iets waar consumenten op grond van de wet al recht op hebben. En BOVAG zegt ook vaak 'ja, deze auto is al ietsje ouder, dus we gaan de auto wel zonder vragen te stellen repareren, maar niet als het probleem in de motor zit, of niet als het in de bewegende delen zit, of je moet wel zelf de onderdelen betalen'. En in die gevallen is het dus een afgesproken beperking van je wettelijke rechten, want de wet geeft je recht dat dat zonder verdere kosten gebeurt, en je spreekt u nu af dat je zelf de kosten draagt, of dat bepaalde delen worden uitgesloten. Daar mag de garage tegenover een consument geen beroep op doen, maar als jij dan met de auto terug komt, zegt de garage 'kijk, hier staat het, je hebt er zelf voor getekend!', en dan denk jij 'ja, contract is contract, we hebben het wel zo afgesproken' en dan trek je (vaak) je pinpas.

Met verzekeraars is het vaak niet veel minder erg gesteld. Die kunnen kiezen tussen aangeven dat jij écht geen verwachtingen mocht hebben en dat je er echt het beste aan doet om het geboden schikkingsbedrag maar te accepteren, en dan hoeven ze er verder niemand op te zetten die daadwerkelijk voor jou aan het werk gaat. En dat is minder duur dan iemand die wel voor je aan het werk gaat. Net zoals het vaak goedkoper is om je schade gewoon te betalen en daarmee te bedingen dat je met datzelfde probleem niet meer terug komt dan dat ze iemand (of dat nu iemand is die ze in dienst hebben, of nog erger: een extern iemand) maanden en maanden laten communiceren, en soms zelfs procederen.

In dit geval: het zou kunnen zijn dat je een goede kans maakt om te kunnen ontbinden, als de problemen die zijn gevonden, maar ernstig genoeg zijn (ik weet echt niks van auto's en ik heb dus ook geen idee van hoe erg die dingen zijn, maar op zich lijken de kosten van herstel me beperkt). Zeker als je nu in zeven weken al vier dingen hebt die niet in orde zijn en die ervoor kunnen zorgen dat je met die auto niet verder kan rijden. Daar moet je dus wel in mee calculeren wat er precies gezegd is over de auto, wat je betaald hebt, wat je mocht verwachten (en dat is inderdaad voor een auto van 15 jaar een stuk minder dan voor een auto die net uit de lease van drie jaar komt). Aan de hand van deze gegevens kunnen we dus met z'n allen je vraag niet beantwoorden. Ik zou morgen even met het juridisch loket bellen. Die kunnen een inschatting geven van de redelijkheid van je claims en/of de redelijkheid van het aanbod en die kunnen je ook adviseren met betrekking tot de kosten-baten-afweging van hierover de hakken in het zand zetten.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:43

Maar even los van het juridische verhaal zoals FloortjeM dat hierboven beschrijft:
Lekte die auto echt zoveel olie dat het gevaarlijk was? Als dat echt zo is, ligt er meestal na 24u een redelijke plas olie onder je auto!

Met andere woorden: probeert die tweede garage (die jouw onderhoudsgarage is, als ik het goed begrijp) jouw niet gewoon een poot(je) uit te draaien door je kosten wijs te maken??
Hebben ze je laten zien wat er mis was? Zo niet, zou ik me dat eerst maar eens uit laten leggen!

En voor de azijnpissers: een auto van 15 jaar is niet oud, die heeft enige ervaring.
Donder op met het gezemel over leeftijd, de enige partij die belang heeft bij die opvatting is de fabrikant die meer auto's wil verkopen.

PaulSimonFan
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-07-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 09:49

ikke schreef:
Maar even los van het juridische verhaal zoals FloortjeM dat hierboven beschrijft:
Lekte die auto echt zoveel olie dat het gevaarlijk was? Als dat echt zo is, ligt er meestal na 24u een redelijke plas olie onder je auto!

Met andere woorden: probeert die tweede garage (die jouw onderhoudsgarage is, als ik het goed begrijp) jouw niet gewoon een poot(je) uit te draaien door je kosten wijs te maken??
Hebben ze je laten zien wat er mis was? Zo niet, zou ik me dat eerst maar eens uit laten leggen!

En voor de azijnpissers: een auto van 15 jaar is niet oud, die heeft enige ervaring.
Donder op met het gezemel over leeftijd, de enige partij die belang heeft bij die opvatting is de fabrikant die meer auto's wil verkopen.


Garage is familie van m'n werkgever en een collega.

Hierdoor kan her zeer gunstig gemaakt worden.

Deze man is zeker betrouwbaar. Heeft ook foto's gestuurd met uitleg. Hierop duidelijk het lekken te zien.

Hij is vereer gaan kijken omdat er een klein beetje olie onder de auto kwam te liggen. En toen bleken er op 6 punten lekkages te zijn, op 3 onderdelen. Waarvan 1 onderdeel dat echt echt niet droog mag staan. Waardoor wij de auto direct stil hebben gezet, en dit nu niet direct gemaakt moet.

Man in kwestie wilt het voor die prijs maken. Mits het meezit en alles goed loskomt. Dus geen garantie dat het daarbij blijft.

PaulSimonFan
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-07-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 09:56

Als ik budget had gehad voor een jonge/nieuwe auto had ik die zeker gekocht :+


Dit betrefd mijn allereerste auto. Na jaren ellende heb ik pas sinds kort m'n rijbewijs. En als alleenstaand moeder met 24 7 kindlief thuis, is het geen vetpot.

We hebben lang gezocht naar een auto met weinig kms. Met duidelijk onderhouds verhaal.


Echter nu, na wat onderzoek blijkt deze dealer iemand die oa sloopautos oploopt en opknapt..

Mijn auto blijkt achteraf ook een schadeauto te zijn. In hoeverre hij stuk was is niet bekend. Maar volgens reparateur duidelijk te zien aan hoe de panelen en bumper bevestigd zitten.


Wat ik nog niet heb vermeld in dit topic, is dat er meer mis is met de auto.
Wat ik ook bij de dealer heb neergelegd.

Tijdens de proefrit kwam dit alles niet teboven, en wilde ik in eerste instantie zelf laten repareren.

Als je boven de 80 komt (wat we tijdens proefrit niet gedaan hebben) begint de auto te trillen bij de pedalen. En stuurt hij niet stabiel. Je bent continue een centimeter naar links, centimeter naar rechts, centimeter naar links aan het bijsturen om recht te gaan.
Mij werd gezegt door een kenner "de banden moeten uitgelijnd worden". Dus dat wilde ik binnenkort laten doen.
Tevens piept 1 rem rechtsvoor. Zelfde kenner zei "dat zal wel vuil in de rem zijn, goed hard remmen dan gaat dat eruit". En dat klopt. Na hard remmen is het weg. Maar het komt dan na een tijdje weer terug.



Alles bij elkaar is me dit teveel.. als ik alles moet laten nakijken en maken, dan kan ik de auto beter wegdoen.

Als de dealer hem niet terugneemt zal dat waarschijnlijk ook gebeuren.
Dan laat ik hem maken. Op alle fronten. En dan gaat hij te koop.

Hele hele dure les.. maar geld voor al deze reparaties heb ik gewoonweg niet.

Dus dan word het wederom auto loos
.

PaulSimonFan
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-07-24

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 09:58

Ik zou maandag bericht terug krijgen van de dealer. Dit wacht ik af.


En dan kijk ik wel hoe verder.
In het ergste geval ben ik een hoop geld lichter en heb ik geen auto meer.

zonnebloem18

Berichten: 25274
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:24

Met dit verhaal zou ik hem gewoon terugbrengen en geld terugvragen. Deze auto klinkt niet veilig.

Weet niet hoeveel je er voor betaald hebt maar in het verleden hebben we meerdere auto's van rond de 3000 euro gekocht waar we zeker 3 jaar zonder de normale extra kosten in rond hebben kunnen rijden.

Eretria

Berichten: 527
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:31

Ik vind het allemaal echt niet zo schokkend als die auto voor 300 euro gemaakt kan zijn. En je 200 euro terug kan krijgen van de verkoper.
Uitlijnen ben je met een paar tientjes klaar. Probleem wat je omschrijft is hoogstwaarschijnlijk uitlijnen. En als je echt pech hebt is dat een aandrijfas en dan kost dat, afhankelijk van wat voor auto het is, een paar honderd euro.
Dat de auto ouder is hoeft echt het probleem niet te zijn hoor. Ik heb zelf auto’s staan van 19 jaar oud. Ja je hebt er mazzel mee, of niet. Een auto van 2 jaar oud kan ook vol met problemen zitten.
Maar daarnaast is een lage kilometerstand ook geen garantie. Het is maar net hoe er mee om is gegaan. Hoe er mee gereden is. Onderhoud dat er aan is gepleegd. En waar die auto gestaan heeft. Een auto die altijd binnen heeft gestaan zal aan de onderkant echt beter blijven dan een auto die altijd buiten heeft gestaan.

Zertab

Berichten: 14366
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:35

Bovag garantie zit ook bij tweedehands auto's hoor. Niet bij een handelaar kopen maar bij een garage.

Ik heb een tweedehands auto gekocht, en problemen met de accu. Ik heb BOVAG, dus hup gebracht en gratis nagekeken etc.

PaulSimonFan
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-07-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 10:41

Eretria schreef:
Ik vind het allemaal echt niet zo schokkend als die auto voor 300 euro gemaakt kan zijn. En je 200 euro terug kan krijgen van de verkoper.
Uitlijnen ben je met een paar tientjes klaar. Probleem wat je omschrijft is hoogstwaarschijnlijk uitlijnen. En als je echt pech hebt is dat een aandrijfas en dan kost dat, afhankelijk van wat voor auto het is, een paar honderd euro.
Dat de auto ouder is hoeft echt het probleem niet te zijn hoor. Ik heb zelf auto’s staan van 19 jaar oud. Ja je hebt er mazzel mee, of niet. Een auto van 2 jaar oud kan ook vol met problemen zitten.
Maar daarnaast is een lage kilometerstand ook geen garantie. Het is maar net hoe er mee om is gegaan. Hoe er mee gereden is. Onderhoud dat er aan is gepleegd. En waar die auto gestaan heeft. Een auto die altijd binnen heeft gestaan zal aan de onderkant echt beter blijven dan een auto die altijd buiten heeft gestaan.



Als het meezit 300. En er zit al 150 in.

Dan zit je zowieso op 450.


Uitlijnen moet bij garage gebeuren. Zal niet een paar tientjes zijn maar meer verwacht ik.

Dan de remmen nakijken.


Als die lekkages tegenzitten kan het wel tegen de duizend aanlopen :z

PaulSimonFan
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-07-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 10:44

zonnebloem18 schreef:
Met dit verhaal zou ik hem gewoon terugbrengen en geld terugvragen. Deze auto klinkt niet veilig.

Weet niet hoeveel je er voor betaald hebt maar in het verleden hebben we meerdere auto's van rond de 3000 euro gekocht waar we zeker 3 jaar zonder de normale extra kosten in rond hebben kunnen rijden.


Liefst doe ik hem inderdaad terug.
Ik heb hem aangeboden de auto terug te te nemen voor aankoopprijs.
Zonder de kosten vd richtingaanwijzer hierin mee te nemen.

Of de volledige lekkage en richtingaanwijzer te vergoeden.

Hij gaf al aan "Ja maar..." en zou er maandag op terugkomen.

Ik vrees dat hij die 2 opties niet aanneemt.

Liannetje86
Berichten: 903
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:47

Ik heb mijn auto total loss gereden (reetje, snelweg...) en de auto is daarna verkocht, ik had de auto gekocht voor € 6.000, een jaar gereden.... De auto stond nadat ie gemaakt is te koop voor € 6.250 met de omschrijving "onderhoudsboekje aanwezig, altijd dealer onderhouden" (Ik weet toch zeker, bij mij echt niet ;)) Dus dat liet me wel inzien hoe vals het wereldje is...

Ik zou me in die auto niet meer veilig hebben gevoeld. Iets was verbogen en ze kunnen het allemaal maken, maar nooit zo goed als het was, lijkt me. Ook in dit geval vraag ik me af... In hoeverre voel jij je nog veilig in die auto?

Hier ook altijd met Bovag gekocht... Eerste auto --> 15 jaar gehad, maar had mijn garagemeneer (haha ik ga naar een garage van een mannetje van 70, die alles top doet, die heeft hem toen voor mij uitgezocht en helemaal nagekeken). 2e auto zelf gekocht; wel meteen door hem laten nakijken, want ik weet ook dat hij, als er iets mis was, het meteen met de garage had geregeld. Het was ook via via, maar ik was bijna niets kwijt aan de check (alleen een nieuw lampje ergens..)

Als ik nog een keer een auto zou kopen (tegen die tijd denk ik niet dat het mannetje nog werkt), zou ik hem ook gewoon meteen ergens laten checken. Dan is het makkelijker om terug te gaan, minder discussie etc.

Goof

Berichten: 31614
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:04

Wow, dit klinkt helaas echt als een miskoop. Balen zeg.

Tip; ga met proefrijden altijd de snelweg op! Check altijd goed of hij afwijkt, wat hij doet met remmen, of hij recht blijft etc.

Succes met de verkoper.

Petpa

Berichten: 3269
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:28

Liannetje86 schreef:
Ik heb mijn auto total loss gereden (reetje, snelweg...) en de auto is daarna verkocht, ik had de auto gekocht voor € 6.000, een jaar gereden.... De auto stond nadat ie gemaakt is te koop voor € 6.250 met de omschrijving "onderhoudsboekje aanwezig, altijd dealer onderhouden" (Ik weet toch zeker, bij mij echt niet ;)) Dus dat liet me wel inzien hoe vals het wereldje is...

Ik zou me in die auto niet meer veilig hebben gevoeld. Iets was verbogen en ze kunnen het allemaal maken, maar nooit zo goed als het was, lijkt me. Ook in dit geval vraag ik me af... In hoeverre voel jij je nog veilig in die auto?

Hier ook altijd met Bovag gekocht... Eerste auto --> 15 jaar gehad, maar had mijn garagemeneer (haha ik ga naar een garage van een mannetje van 70, die alles top doet, die heeft hem toen voor mij uitgezocht en helemaal nagekeken). 2e auto zelf gekocht; wel meteen door hem laten nakijken, want ik weet ook dat hij, als er iets mis was, het meteen met de garage had geregeld. Het was ook via via, maar ik was bijna niets kwijt aan de check (alleen een nieuw lampje ergens..)

Als ik nog een keer een auto zou kopen (tegen die tijd denk ik niet dat het mannetje nog werkt), zou ik hem ook gewoon meteen ergens laten checken. Dan is het makkelijker om terug te gaan, minder discussie etc.


Ik heb exact hetzelfde meegemaakt en ervaren dat de autowereld zo vals is.
Moest zelfs de onderhoudsboekjes bij mijn verzekeraar inleveren voordat het schadegeld betaald werd.

Een auto van 4 jaar oud, lage kilometerstand, dealer onderhouden van 1e eigenaar.
Zo stond de auto een paar maanden later in de verkoop bij een officiële merkdealer!

Ik heb gezien hoe de auto in elkaar lag en zou er geen meter in durven rijden!

Om te voorkomen dat je een schadeauto koopt is er een simpele oplossing.
Online het schadeverleden checken.
Kost een paar euro.
Maar je kan veel ellende voorkomen!

Eretria

Berichten: 527
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:37

PaulSimonFan schreef:
Eretria schreef:
Ik vind het allemaal echt niet zo schokkend als die auto voor 300 euro gemaakt kan zijn. En je 200 euro terug kan krijgen van de verkoper.
Uitlijnen ben je met een paar tientjes klaar. Probleem wat je omschrijft is hoogstwaarschijnlijk uitlijnen. En als je echt pech hebt is dat een aandrijfas en dan kost dat, afhankelijk van wat voor auto het is, een paar honderd euro.
Dat de auto ouder is hoeft echt het probleem niet te zijn hoor. Ik heb zelf auto’s staan van 19 jaar oud. Ja je hebt er mazzel mee, of niet. Een auto van 2 jaar oud kan ook vol met problemen zitten.
Maar daarnaast is een lage kilometerstand ook geen garantie. Het is maar net hoe er mee om is gegaan. Hoe er mee gereden is. Onderhoud dat er aan is gepleegd. En waar die auto gestaan heeft. Een auto die altijd binnen heeft gestaan zal aan de onderkant echt beter blijven dan een auto die altijd buiten heeft gestaan.



Als het meezit 300. En er zit al 150 in.

Dan zit je zowieso op 450.


Uitlijnen moet bij garage gebeuren. Zal niet een paar tientjes zijn maar meer verwacht ik.

Dan de remmen nakijken.


Als die lekkages tegenzitten kan het wel tegen de duizend aanlopen :z


Uitlijnen moet altijd bij een garage gebeuren. En dat kost normaliter tussen de 80-110 euro. Er zijn ook bedrijven die dat goedkoper kunnen. Beste ga je naar een bandenzaak daarvoor. Want niet iedere garage heeft een uitlijn apparaat.
Piepende remmen kan 3 oorzaken hebben. En dat is dat er teveel vet tussen zit. Of dat de boel versleten is. Wat mij sterk lijkt gezien de auto net een nieuwe apk heeft en er met de apk wel naar de remmen wordt gekeken. En de laatste oorzaak kan het merk zijn. Sommige merken staan erom bekend dat ze gaan piepen. Heb hier wel eens complete remmerij vervangen en dat deze binnen een maand begonnen te piepen. Absoluut niets mis met de remmen, dat zit hem in het merk.
Beste is om gewoon om tafel te gaan met de verkoper en je zorgen te bespreken.

PaulSimonFan
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-07-24

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 11:40

Tussen de 80 en 110 is niet een paar tientjes :+

Uitgaande van 100, en als het meezit met de lekkages zitten we dan op een totaal kosten van 550 euro.
Remmen hierin niet meegerekend.


Ik wacht even af wat de verkoper ermee aan wilt.
Juridisch loket zou een volgende stap kunnen zijn. Even afwachten :)

Nyaleti

Berichten: 8163
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:52

Je had voor de aankoop ook wel beter onderzoek kunnen doen :o
Achteraf gezien blijkt de verkoper geen goede te zijn, dat had je vooraf moeten opzoeken.
De auto blijkt een schade auto, je kan voor aankoop online voor €10 het volledige rapport opvragen.
Al-tijd een 80 weg of snelweg pakken.
Auto met weinig KM is echt niet altijd goed. Rust roest en lekkages en slechte banden zijn een veel voorkomend probleem bij auto's die weinig lopen.

Dus ja, misschien een dure en zure les. Maar auto's kopen in het lagere segment is echt niet leuk en je moet zoveel geluk hebben. Als je bijvoorbeeld €5000 te besteden hebt, geef je max 4500 uit omdat er altijd nog wel iets boven water komt wat gemaakt moet worden.

Eretria

Berichten: 527
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:08

Nyaleti schreef:
Je had voor de aankoop ook wel beter onderzoek kunnen doen :o
Achteraf gezien blijkt de verkoper geen goede te zijn, dat had je vooraf moeten opzoeken.
De auto blijkt een schade auto, je kan voor aankoop online voor €10 het volledige rapport opvragen.
Al-tijd een 80 weg of snelweg pakken.
Auto met weinig KM is echt niet altijd goed. Rust roest en lekkages en slechte banden zijn een veel voorkomend probleem bij auto's die weinig lopen.

Dus ja, misschien een dure en zure les. Maar auto's kopen in het lagere segment is echt niet leuk en je moet zoveel geluk hebben. Als je bijvoorbeeld €5000 te besteden hebt, geef je max 4500 uit omdat er altijd nog wel iets boven water komt wat gemaakt moet worden.


Mwa ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Stel je trekt 10 auto’s na, ben je al 100 euro kwijt. Schade auto hoeft helemaal niet erg te zijn als het deugdelijk is gerepareerd. Als die auto een keer een tak op de motorkap gehad heeft door een storm dan wordt ie ook al gelijk als schadeauto bestempeld terwijl dat helemaal geen invloed heeft op het rijden van die auto. Zelfs voor 2500 euro kun je een goede auto kopen als je er een beetje kijk op hebt. Als je dat niet hebt kun je het best iemand meenemen die daar wel kijk op heeft.
Natrekken van de verkoper kán iets zeggen, maar hoeft niet altijd. Bij iedere zaak zijn er mensen met goede en slechte ervaringen. Het is ook niet gezegd dat de verkoper er vanaf wist, meestal worden die auto’s ingeruild, schoongemaakt en gelijk weer verkocht. En ook een auto van 20k kan zoveel mankeren. De aanschafprijs hoeft ook niet altijd wat te zeggen.
En ja ts ik vind 80-110 euro wel een paar tientjes. Maar zelf zit ik in de auto’s. Misschien maakt dat voor mij het verschil :D

Ja en wat altijd geldt… de grootste oplichters zijn toch wel autobedrijven en verzekeraars. Het is altijd opletten geblazen, zeker als je er zelf geen verstand van hebt.
Maar ts. Ga rustig om tafel met die verkoper. Bespreek alles. Kijk wat hij zegt. Geef hem de kans.

verootjoo
Berichten: 36763
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:31

PaulSimonFan schreef:
Eretria schreef:
Ik vind het allemaal echt niet zo schokkend als die auto voor 300 euro gemaakt kan zijn. En je 200 euro terug kan krijgen van de verkoper.
Uitlijnen ben je met een paar tientjes klaar. Probleem wat je omschrijft is hoogstwaarschijnlijk uitlijnen. En als je echt pech hebt is dat een aandrijfas en dan kost dat, afhankelijk van wat voor auto het is, een paar honderd euro.
Dat de auto ouder is hoeft echt het probleem niet te zijn hoor. Ik heb zelf auto’s staan van 19 jaar oud. Ja je hebt er mazzel mee, of niet. Een auto van 2 jaar oud kan ook vol met problemen zitten.
Maar daarnaast is een lage kilometerstand ook geen garantie. Het is maar net hoe er mee om is gegaan. Hoe er mee gereden is. Onderhoud dat er aan is gepleegd. En waar die auto gestaan heeft. Een auto die altijd binnen heeft gestaan zal aan de onderkant echt beter blijven dan een auto die altijd buiten heeft gestaan.



Als het meezit 300. En er zit al 150 in.

Dan zit je zowieso op 450.


Uitlijnen moet bij garage gebeuren. Zal niet een paar tientjes zijn maar meer verwacht ik.

Dan de remmen nakijken.


Als die lekkages tegenzitten kan het wel tegen de duizend aanlopen :z


Maar hoe ga je dat dan doen met APK en onderhoudsbeurt jaarlijks? :o
Want dan zit je ook aan die prijzen…

Wat naar dat je zo’n pech hebt met de auto.
Ik zou ook proberen hem terug te doen en volgende keer bij een betrouwbare garage kopen, die hebben ook echt wel goedkoper segment auto’s. En leveren echt garantie.
En altijd binnen/buiten bebouwde kom met de proefrit en even de snelweg op. Zodat je alles goed kan testen.

PaulSimonFan
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-07-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 12:44

verootjoo schreef:
Maar hoe ga je dat dan doen met APK en onderhoudsbeurt jaarlijks? :o
Want dan zit je ook aan die prijzen…

Wat naar dat je zo’n pech hebt met de auto.
Ik zou ook proberen hem terug te doen en volgende keer bij een betrouwbare garage kopen, die hebben ook echt wel goedkoper segment auto’s. En leveren echt garantie.
En altijd binnen/buiten bebouwde kom met de proefrit en even de snelweg op. Zodat je alles goed kan testen.

Dat is toch iets heel anders dan een auto kopen en meteen voor tig honderd euro schade hebben?

Ik wil prima geld uitgeven aan de auto! Maar niet aan 1 die al stuk kwam, en waar het vertrouwen al van weg is.


Deze auto gaat of terug naar de dealer.
Of word gemaakt en dan alsnog verkocht.
Of hij word gemaakt daarna 200% nagekeken op elk mogelijk mankement en we blijven ermee rijden.

Mijn gedachte nu is auto eruit. Want het vertrouwen is weg.

Maar als hij eruit gaat komt er niet direct een ander nee. Ik ben klaar met alles rond auto's op t moment.
Leuke eerste ervaring zo..

Tiggs

Berichten: 8548
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:48

Maar total loss wil niet per se zeggen dat je auto in de prak gereden is. Ik had ooit een banketstaaf deuk en kras in m'n linkerkant (paaltje geschampt) en als de reparatie meer dan de helft van de dagwaarde is, is de auto voor de verzekering total loss. Bij mijn auto bleef het er gelukkig onder, maar ik geloof dat die reparatie uiteindelijk zo'n 5 duizend euro heeft gekost. En er is echt nog veilig in te rijden.

Eretria schreef:
Nyaleti schreef:
Je had voor de aankoop ook wel beter onderzoek kunnen doen :o
Achteraf gezien blijkt de verkoper geen goede te zijn, dat had je vooraf moeten opzoeken.
De auto blijkt een schade auto, je kan voor aankoop online voor €10 het volledige rapport opvragen.
Al-tijd een 80 weg of snelweg pakken.
Auto met weinig KM is echt niet altijd goed. Rust roest en lekkages en slechte banden zijn een veel voorkomend probleem bij auto's die weinig lopen.

Dus ja, misschien een dure en zure les. Maar auto's kopen in het lagere segment is echt niet leuk en je moet zoveel geluk hebben. Als je bijvoorbeeld €5000 te besteden hebt, geef je max 4500 uit omdat er altijd nog wel iets boven water komt wat gemaakt moet worden.


Mwa ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Stel je trekt 10 auto’s na, ben je al 100 euro kwijt. Schade auto hoeft helemaal niet erg te zijn als het deugdelijk is gerepareerd. Als die auto een keer een tak op de motorkap gehad heeft door een storm dan wordt ie ook al gelijk als schadeauto bestempeld terwijl dat helemaal geen invloed heeft op het rijden van die auto. Zelfs voor 2500 euro kun je een goede auto kopen als je er een beetje kijk op hebt. Als je dat niet hebt kun je het best iemand meenemen die daar wel kijk op heeft.
Natrekken van de verkoper kán iets zeggen, maar hoeft niet altijd. Bij iedere zaak zijn er mensen met goede en slechte ervaringen. Het is ook niet gezegd dat de verkoper er vanaf wist, meestal worden die auto’s ingeruild, schoongemaakt en gelijk weer verkocht. En ook een auto van 20k kan zoveel mankeren. De aanschafprijs hoeft ook niet altijd wat te zeggen.
En ja ts ik vind 80-110 euro wel een paar tientjes. Maar zelf zit ik in de auto’s. Misschien maakt dat voor mij het verschil :D

Ja en wat altijd geldt… de grootste oplichters zijn toch wel autobedrijven en verzekeraars. Het is altijd opletten geblazen, zeker als je er zelf geen verstand van hebt.
Maar ts. Ga rustig om tafel met die verkoper. Bespreek alles. Kijk wat hij zegt. Geef hem de kans.


Iedereen die een auto heeft (gehad) weet dat dat een paar tientjes is. Want een simpele beurt kost je al gauw een paar 100 euro. En dan zit ik niet bij een merkdealer en heb ik niet al te ingewikkelde elektronica (denk ik).

Petpa

Berichten: 3269
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:52

Tiggs schreef:
Maar total loss wil niet per se zeggen dat je auto in de prak gereden is. Ik had ooit een banketstaaf deuk en kras in m'n linkerkant (paaltje geschampt) en als de reparatie meer dan de helft van de dagwaarde is, is de auto voor de verzekering total loss. Bij mijn auto bleef het er gelukkig onder, maar ik geloof dat die reparatie uiteindelijk zo'n 5 duizend euro heeft gekost. En er is echt nog veilig in te rijden.


Indien je een online rapport opvraagt is het verschil tussen "schade" en "schade" zichtbaar.
Zo kan je zien of de auto een WOK-status heeft gehad.
Die krijgt de auto indien de politie vindt dat een auto (tijdelijk) niet de weg op mag.
Igv een banketstaaf deuk en kras krijgt de auto deze status uiteraard niet.

Tiggs

Berichten: 8548
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:54

Petpa schreef:
Tiggs schreef:
Maar total loss wil niet per se zeggen dat je auto in de prak gereden is. Ik had ooit een banketstaaf deuk en kras in m'n linkerkant (paaltje geschampt) en als de reparatie meer dan de helft van de dagwaarde is, is de auto voor de verzekering total loss. Bij mijn auto bleef het er gelukkig onder, maar ik geloof dat die reparatie uiteindelijk zo'n 5 duizend euro heeft gekost. En er is echt nog veilig in te rijden.


Indien je een online rapport opvraagt is het verschil tussen "schade" en "schade" zichtbaar.
Zo kan je zien of de auto een WOK-status heeft gehad.
Die krijgt de auto indien de politie vindt dat een auto (tijdelijk) niet de weg op mag.
Igv een banketstaaf deuk en kras krijgt de auto deze status uiteraard niet.


Oh ja, ik wilde alleen maar zeggen dat 'total loss' heel zwaar klinkt, maar dat het niet altijd iets hoeft te zeggen.

Verder weet ik weinig van auto's ;), dat is ook de reden dat ik altijd naar dezelfde -goed bekend staande- garage ga waar m'n ouders ook al sinds jaar en dag komen.