Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Seventeen schreef:Je hebt zeker wel recht op de wettelijke garantie (aka non-conformiteit), ook bij een tweedehands auto in het geval van een consumentenkoop.
De vraag is hier wat je van de auto redelijkerwijs mag verwachten, dit hangt af van alle omstandigheden van het geval, bijvoorbeeld het bouwjaar, km-stand en de koopprijs.
Hierboven wordt ook gemeld dat je een onderzoeksplicht hebt, dat klopt ook. Maar hoe ver die onderzoeksplicht gaat hangt ook af van de omstandigheden van het geval. De meldplicht van verkoper weegt bijvoorbeeld zwaarder. Het maken van een proefrit, een rondje om de auto, en enkele vragen stellen aan de verkoper kan in sommige gevallen zelfs al voldoende zijn.
Gelijk hebben en gelijk krijgen is alleen iets anders, helemaal omdat de garage niet BOVAG is aangesloten (hoewel dat ook niet alles zegt). Mijn advies is dan dus ook: Neem contact op met de rechtsbijstand.
Nog een kleine extra: In beginsel koop je geen garantie, die zit er 'gewoon' bij a.k.a de wettelijke garantie/non-conformiteit. Dit gaat over het 'normale' gebruik van de auto, wat kun je redelijkerwijs verwachten.
ikke schreef:Maar even los van het juridische verhaal zoals FloortjeM dat hierboven beschrijft:
Lekte die auto echt zoveel olie dat het gevaarlijk was? Als dat echt zo is, ligt er meestal na 24u een redelijke plas olie onder je auto!
Met andere woorden: probeert die tweede garage (die jouw onderhoudsgarage is, als ik het goed begrijp) jouw niet gewoon een poot(je) uit te draaien door je kosten wijs te maken??
Hebben ze je laten zien wat er mis was? Zo niet, zou ik me dat eerst maar eens uit laten leggen!
En voor de azijnpissers: een auto van 15 jaar is niet oud, die heeft enige ervaring.
Donder op met het gezemel over leeftijd, de enige partij die belang heeft bij die opvatting is de fabrikant die meer auto's wil verkopen.
Eretria schreef:Ik vind het allemaal echt niet zo schokkend als die auto voor 300 euro gemaakt kan zijn. En je 200 euro terug kan krijgen van de verkoper.
Uitlijnen ben je met een paar tientjes klaar. Probleem wat je omschrijft is hoogstwaarschijnlijk uitlijnen. En als je echt pech hebt is dat een aandrijfas en dan kost dat, afhankelijk van wat voor auto het is, een paar honderd euro.
Dat de auto ouder is hoeft echt het probleem niet te zijn hoor. Ik heb zelf auto’s staan van 19 jaar oud. Ja je hebt er mazzel mee, of niet. Een auto van 2 jaar oud kan ook vol met problemen zitten.
Maar daarnaast is een lage kilometerstand ook geen garantie. Het is maar net hoe er mee om is gegaan. Hoe er mee gereden is. Onderhoud dat er aan is gepleegd. En waar die auto gestaan heeft. Een auto die altijd binnen heeft gestaan zal aan de onderkant echt beter blijven dan een auto die altijd buiten heeft gestaan.
zonnebloem18 schreef:Met dit verhaal zou ik hem gewoon terugbrengen en geld terugvragen. Deze auto klinkt niet veilig.
Weet niet hoeveel je er voor betaald hebt maar in het verleden hebben we meerdere auto's van rond de 3000 euro gekocht waar we zeker 3 jaar zonder de normale extra kosten in rond hebben kunnen rijden.
Liannetje86 schreef:Ik heb mijn auto total loss gereden (reetje, snelweg...) en de auto is daarna verkocht, ik had de auto gekocht voor € 6.000, een jaar gereden.... De auto stond nadat ie gemaakt is te koop voor € 6.250 met de omschrijving "onderhoudsboekje aanwezig, altijd dealer onderhouden" (Ik weet toch zeker, bij mij echt niet) Dus dat liet me wel inzien hoe vals het wereldje is...
Ik zou me in die auto niet meer veilig hebben gevoeld. Iets was verbogen en ze kunnen het allemaal maken, maar nooit zo goed als het was, lijkt me. Ook in dit geval vraag ik me af... In hoeverre voel jij je nog veilig in die auto?
Hier ook altijd met Bovag gekocht... Eerste auto --> 15 jaar gehad, maar had mijn garagemeneer (haha ik ga naar een garage van een mannetje van 70, die alles top doet, die heeft hem toen voor mij uitgezocht en helemaal nagekeken). 2e auto zelf gekocht; wel meteen door hem laten nakijken, want ik weet ook dat hij, als er iets mis was, het meteen met de garage had geregeld. Het was ook via via, maar ik was bijna niets kwijt aan de check (alleen een nieuw lampje ergens..)
Als ik nog een keer een auto zou kopen (tegen die tijd denk ik niet dat het mannetje nog werkt), zou ik hem ook gewoon meteen ergens laten checken. Dan is het makkelijker om terug te gaan, minder discussie etc.
PaulSimonFan schreef:Eretria schreef:Ik vind het allemaal echt niet zo schokkend als die auto voor 300 euro gemaakt kan zijn. En je 200 euro terug kan krijgen van de verkoper.
Uitlijnen ben je met een paar tientjes klaar. Probleem wat je omschrijft is hoogstwaarschijnlijk uitlijnen. En als je echt pech hebt is dat een aandrijfas en dan kost dat, afhankelijk van wat voor auto het is, een paar honderd euro.
Dat de auto ouder is hoeft echt het probleem niet te zijn hoor. Ik heb zelf auto’s staan van 19 jaar oud. Ja je hebt er mazzel mee, of niet. Een auto van 2 jaar oud kan ook vol met problemen zitten.
Maar daarnaast is een lage kilometerstand ook geen garantie. Het is maar net hoe er mee om is gegaan. Hoe er mee gereden is. Onderhoud dat er aan is gepleegd. En waar die auto gestaan heeft. Een auto die altijd binnen heeft gestaan zal aan de onderkant echt beter blijven dan een auto die altijd buiten heeft gestaan.
Als het meezit 300. En er zit al 150 in.
Dan zit je zowieso op 450.
Uitlijnen moet bij garage gebeuren. Zal niet een paar tientjes zijn maar meer verwacht ik.
Dan de remmen nakijken.
Als die lekkages tegenzitten kan het wel tegen de duizend aanlopen
Nyaleti schreef:Je had voor de aankoop ook wel beter onderzoek kunnen doen
Achteraf gezien blijkt de verkoper geen goede te zijn, dat had je vooraf moeten opzoeken.
De auto blijkt een schade auto, je kan voor aankoop online voor €10 het volledige rapport opvragen.
Al-tijd een 80 weg of snelweg pakken.
Auto met weinig KM is echt niet altijd goed. Rust roest en lekkages en slechte banden zijn een veel voorkomend probleem bij auto's die weinig lopen.
Dus ja, misschien een dure en zure les. Maar auto's kopen in het lagere segment is echt niet leuk en je moet zoveel geluk hebben. Als je bijvoorbeeld €5000 te besteden hebt, geef je max 4500 uit omdat er altijd nog wel iets boven water komt wat gemaakt moet worden.
PaulSimonFan schreef:Eretria schreef:Ik vind het allemaal echt niet zo schokkend als die auto voor 300 euro gemaakt kan zijn. En je 200 euro terug kan krijgen van de verkoper.
Uitlijnen ben je met een paar tientjes klaar. Probleem wat je omschrijft is hoogstwaarschijnlijk uitlijnen. En als je echt pech hebt is dat een aandrijfas en dan kost dat, afhankelijk van wat voor auto het is, een paar honderd euro.
Dat de auto ouder is hoeft echt het probleem niet te zijn hoor. Ik heb zelf auto’s staan van 19 jaar oud. Ja je hebt er mazzel mee, of niet. Een auto van 2 jaar oud kan ook vol met problemen zitten.
Maar daarnaast is een lage kilometerstand ook geen garantie. Het is maar net hoe er mee om is gegaan. Hoe er mee gereden is. Onderhoud dat er aan is gepleegd. En waar die auto gestaan heeft. Een auto die altijd binnen heeft gestaan zal aan de onderkant echt beter blijven dan een auto die altijd buiten heeft gestaan.
Als het meezit 300. En er zit al 150 in.
Dan zit je zowieso op 450.
Uitlijnen moet bij garage gebeuren. Zal niet een paar tientjes zijn maar meer verwacht ik.
Dan de remmen nakijken.
Als die lekkages tegenzitten kan het wel tegen de duizend aanlopen
verootjoo schreef:Maar hoe ga je dat dan doen met APK en onderhoudsbeurt jaarlijks?
Want dan zit je ook aan die prijzen…
Wat naar dat je zo’n pech hebt met de auto.
Ik zou ook proberen hem terug te doen en volgende keer bij een betrouwbare garage kopen, die hebben ook echt wel goedkoper segment auto’s. En leveren echt garantie.
En altijd binnen/buiten bebouwde kom met de proefrit en even de snelweg op. Zodat je alles goed kan testen.
Eretria schreef:Nyaleti schreef:Je had voor de aankoop ook wel beter onderzoek kunnen doen
Achteraf gezien blijkt de verkoper geen goede te zijn, dat had je vooraf moeten opzoeken.
De auto blijkt een schade auto, je kan voor aankoop online voor €10 het volledige rapport opvragen.
Al-tijd een 80 weg of snelweg pakken.
Auto met weinig KM is echt niet altijd goed. Rust roest en lekkages en slechte banden zijn een veel voorkomend probleem bij auto's die weinig lopen.
Dus ja, misschien een dure en zure les. Maar auto's kopen in het lagere segment is echt niet leuk en je moet zoveel geluk hebben. Als je bijvoorbeeld €5000 te besteden hebt, geef je max 4500 uit omdat er altijd nog wel iets boven water komt wat gemaakt moet worden.
Mwa ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Stel je trekt 10 auto’s na, ben je al 100 euro kwijt. Schade auto hoeft helemaal niet erg te zijn als het deugdelijk is gerepareerd. Als die auto een keer een tak op de motorkap gehad heeft door een storm dan wordt ie ook al gelijk als schadeauto bestempeld terwijl dat helemaal geen invloed heeft op het rijden van die auto. Zelfs voor 2500 euro kun je een goede auto kopen als je er een beetje kijk op hebt. Als je dat niet hebt kun je het best iemand meenemen die daar wel kijk op heeft.
Natrekken van de verkoper kán iets zeggen, maar hoeft niet altijd. Bij iedere zaak zijn er mensen met goede en slechte ervaringen. Het is ook niet gezegd dat de verkoper er vanaf wist, meestal worden die auto’s ingeruild, schoongemaakt en gelijk weer verkocht. En ook een auto van 20k kan zoveel mankeren. De aanschafprijs hoeft ook niet altijd wat te zeggen.
En ja ts ik vind 80-110 euro wel een paar tientjes. Maar zelf zit ik in de auto’s. Misschien maakt dat voor mij het verschil
Ja en wat altijd geldt… de grootste oplichters zijn toch wel autobedrijven en verzekeraars. Het is altijd opletten geblazen, zeker als je er zelf geen verstand van hebt.
Maar ts. Ga rustig om tafel met die verkoper. Bespreek alles. Kijk wat hij zegt. Geef hem de kans.
Tiggs schreef:Maar total loss wil niet per se zeggen dat je auto in de prak gereden is. Ik had ooit een banketstaaf deuk en kras in m'n linkerkant (paaltje geschampt) en als de reparatie meer dan de helft van de dagwaarde is, is de auto voor de verzekering total loss. Bij mijn auto bleef het er gelukkig onder, maar ik geloof dat die reparatie uiteindelijk zo'n 5 duizend euro heeft gekost. En er is echt nog veilig in te rijden.
Petpa schreef:Tiggs schreef:Maar total loss wil niet per se zeggen dat je auto in de prak gereden is. Ik had ooit een banketstaaf deuk en kras in m'n linkerkant (paaltje geschampt) en als de reparatie meer dan de helft van de dagwaarde is, is de auto voor de verzekering total loss. Bij mijn auto bleef het er gelukkig onder, maar ik geloof dat die reparatie uiteindelijk zo'n 5 duizend euro heeft gekost. En er is echt nog veilig in te rijden.
Indien je een online rapport opvraagt is het verschil tussen "schade" en "schade" zichtbaar.
Zo kan je zien of de auto een WOK-status heeft gehad.
Die krijgt de auto indien de politie vindt dat een auto (tijdelijk) niet de weg op mag.
Igv een banketstaaf deuk en kras krijgt de auto deze status uiteraard niet.