Welke laptop zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

goldyc

Re: Welke laptop zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

Wat betreft die 8GB RAM: ik heb nu 16GB ram. Ik heb hiervoor een MacBook pro gehad met 8 GB ram, waarmee ik eigenlijk wel hetzelfde deed als met deze, en dat trok hij, maar ik merkte dat hij het soms best wel zwaar kreeg. Vooral als ik grotere tekeningen maakte; als ikeen complexe digital art ineen wou zetten waarbij ik aan een hele hoop lagen kwam, begon hij soms wat te haperen. Zou ik dus persoonlijk niet doen, ik zou echt voor de 16 GB ram gaan. Mijn M1 laptop heeft indertijd ongeveer 1750 gekost, dus best veel, maar nou ja, minder dan m'n broer z'n gaminglaptop een paar maanden terug. Dat was op en om 2000. Ik zie dat de nieuwe pro, 14" , met 16 GB am ook ongeveer 1750 kost. Maar ja, dat is inderdaad best een hele som geld, dat vond ik toen ook. Voor mij is hij het dusver echter wel waard.
Ik heb trouwens een 13" laptop, dus lekker klein. Ik moet 'm meenemen de trein op, dan vind ik dat wel fijn. Het is voor mij ook groot genoeg. Groter is natuurlijk automatisch ook duurder.

Ik kan overigens sims 4 probleemloos draaien, ik heb andere versies nooit getest. Ik speel zonder mods, daarvoor speel ik te weinig.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Hier ook een Macbook gebruiker; niet voor het grafische spul maar vooral omdat het allemaal 'gewoon werkt'. Apple heeft zeker nadelen, maar de hardware zit over het algemeen goed in elkaar en ook MacOS is erg stabiel en natuurlijk gemaakt voor de hardware.

Verder nog een stem voor 2e hands. Nieuw zijn MacBooks best wel prijzig, maar er zijn behoorlijk wat mensen die persé het nieuwste willen hebben en hun prima werkende hardware van de hand doen. Daarom koop ik m'n Apple spul eigenlijk altijd via Marktplaats. Over het algemeen zijn dan particulieren die netjes om gaan met hun spullen, nog nooit problemen mee gehad. Het is allemaal minder spannend dan het lijkt. Vooral even goed testen voor je het apparaat meeneemt, daar zijn gewoon lijstjes en ook testprogramma's/sites voor. Toetsenbord goed checken, trackpad, batterij-conditie (percentage in MacOS en of het ding is opgezwollen), buitenkant, scherm checken, aansluitpoorten checken. Vaak kan je ook wel afspreken dat je de laptop b.v. binnen een dag terug kan brengen als je thuis bij het installeren toch iets vind dat niet OK is als je aangeeft dat het een hoop geld is voor je en dat je 2e hands best spannend vindt. Het is allemaal geen rocket science, er kan ook niet heel veel mis met die apparaten het meeste spul werkt of het werkt niet. Scheelt iig een hoop geld en is nog beter voor de wereld ook :)

Zelfde verhaal overigens voor Windows laptops. Er is de laatste jaren niet zo super veel veranderd in computerland. Alles is iets sneller geworden, maar de stappen zijn niet meer zo groot tegenwoordig. En de prijsverschillen tussen nieuw en 2e hands zijn zeker in Windows land enorm. Tip daar is om te gaan voor de enterprise varianten van de laptops. B.v. Lenovo ThinkBook, HP EliteBook, Dell Latitude, etc. Prijsverschil is meestal beperkt met de meer consument gerichte apparaten maar de hardware (en zeker de behuizing/toetsenbord/scherm) is meestal een stuk beter/degelijker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:49

Hier voor vakantie ook een HP Elitebook wat ooit een bedrijfslaptop geweest is (je kunt die soms voor leuke prijzen kopen). Is een I5, maar wel de betere generatie met dus genoeg cores), en die draait dus zonder problemen LR en PS8.
Prijs t.o.v. nieuw was 800 euro.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Hier zijn de kinderen (ok, ok, papa ook O:) ) ook wat aan het spelen met Micro:bit robots. Dat kan via de iPad maar een laptop werkt wat handiger. Daarom via Marktplaats een Dell Latitude 7390 (i5, 16GB, 512GB NVMe, 13 inch) gekocht voor 110 euro. Dat ding werkt perfect, is in perfecte staat en is heel ruim snel genoeg voor dit soort dingen, webbrowser, office, etc. M'n dochter heeft er haar spreekbeurt op gemaakt, ze spelen af en toe een spelletje en de laptop is even snel als de werklaptop van m'n vrouw...

Geen geweldige optie voor cursebreaker met de grafische eisen, maar even om aan te geven dat je op Marktplaats echt heel goede deals kan vinden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

BartVB schreef:
Hier zijn de kinderen (ok, ok, papa ook O:) ) ook wat aan het spelen met Micro:bit robots. Dat kan via de iPad maar een laptop werkt wat handiger. Daarom via Marktplaats een Dell Latitude 7390 (i5, 16GB, 512GB NVMe, 13 inch) gekocht voor 110 euro. Dat ding werkt perfect, is in perfecte staat en is heel ruim snel genoeg voor dit soort dingen, webbrowser, office, etc. M'n dochter heeft er haar spreekbeurt op gemaakt, ze spelen af en toe een spelletje en de laptop is even snel als de werklaptop van m'n vrouw...

Geen geweldige optie voor cursebreaker met de grafische eisen, maar even om aan te geven dat je op Marktplaats echt heel goede deals kan vinden.

Bij PC's valt het me vaak tegen, vragen ze zo nog 2/3 van de nieuwprijs en al enige jaren oud. Heb het idee dat de tweedehandsprijzen bij laptops realistischer zijn.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:39

Voordeel van die enterprise laptops is ook dat het regelmatig laptops zijn die (economisch) zijn afgeschreven bij een bedrijf die dan voor een vrij laag bedrag worden verkocht. Die verkopers hebben nooit hun zuurverdiende geld in het nieuwe product gekocht, dan is het minder pijnlijk om een realistisch bedrag te vragen :) Met een beetje zoeken en onderhandelen zijn er echt wel mooie deals te vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

BartVB schreef:
Voordeel van die enterprise laptops is ook dat het regelmatig laptops zijn die (economisch) zijn afgeschreven bij een bedrijf die dan voor een vrij laag bedrag worden verkocht. Die verkopers hebben nooit hun zuurverdiende geld in het nieuwe product gekocht, dan is het minder pijnlijk om een realistisch bedrag te vragen :) Met een beetje zoeken en onderhandelen zijn er echt wel mooie deals te vinden.

Mijn Lenovo is idd ook een enterprise laptop, die kocht ik voor een fractie van de nieuwprijs (voor 500 gekocht, tegenover 2500 nieuw).

Alsnog is het voor PC's ook heel afhankelijk wat er allemaal met zo'n pc gebeurd is. Als er door de eigenaar net een half jaar geleden een dikke grafische kaart van 2,5k in gezet is, dan snap ik wel dat zo'n PC niet voor vijf meier de deur uit gaat. Sowieso kun je van PC's makkelijk onderdelen vervangen waardoor het omhulsel misschien wel 5 jaar oud is, maar de inhoud rustig net een jaartje of zo.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:27

Onwijs bedankt allemaal weer voor de uitgebreide reacties. Word zeer gewaardeerd :j
Mbt marktplaats kopen; het is idd wel dat je die checks allemaal kunt doen en dan moet het in principe goed zijn ja :j Toch nog steeds heel veel Apple liefhebbers, dat maakt het er niet makkelijker op :')

BartVB
Bedankt voor de tip ook omtrent Enterprise varianten. Ga ik ook eens even induiken. Maar precies wat jij aangeeft omtrent de ‘het werkt gewoon’ van Apple, heeft me inderdaad nog steeds aan’t twijfelen haha. Want dat is inderdaad wel gewoon met Apple en hun systeem; het is betrouwbaar en werkt gewoon heel goed. En als ik voor Windows, etc ga is dat in die zin weer helemaal nieuw voor me en merk dat ik idd dat vertrouwen op dit moment mis omdat ik geen eigen ervaringen meer heb doordat ik alles Apple heb al jaren :') Het is alleen wat lastiger als ik liever nieuw wil en niet refurbished, etc. Dus dat is nog even een ding om over na te denken. Want een nieuwe Mac met betere specs valt gewoon echt ruim buiten budget en dan zou ik gewoon wel liever willen uitwijken naar een niet-apple omdat ik wel op kort termijn iets wil. En er zijn ondertussen wel merken zoals Lenovo waar ik eigenlijk vanuit meer kanten goede dingen hoor waar ik wel op vertrouw qua ervaringsdeskundigen dus dat merk oa is dan bv wel nog een optie als ik een beetje goed rondkijk met m’n budget.

San87
O wow ja, dat is nogal een prijsverschil. Waar heb je die dan bv gekocht?

goldyc
Ja, daar was ik al bang voor met 8 GB ram, dat dit gewoon niet voldoende gaat zijn op termijn. Dan wil ik liever nu al meteen iets met meer ram geheugen, zowel bij een apple of Windows laptop.

Maanlicht
Dankjewel voor het delen. Maar als ik voor een niet-apple ga, wil ik toch eigenlijk wel echt die 32GB ram geheugen. Maar die MSI wat je hebt ziet er verder wel echt goed uit! Kun je me via pb anders eens wat meer info geven over hoelang je hem nu hebt en wat je ervoor zou willen hebben? Dan kan ik het altijd even ‘meenemen’ in optie.

8nnemiek
Bedankt voor dat linkje, die Air ziet er idd ook netjes geprijsd uit, ga ik ook even opslaan. Goed om te weten dat Sims goed draait ook. Zwaardere games zal ik sowieso niet echt doen, want ik speel normaliter eigenlijk alles op de PS5.

Ergens denk ik wel ook; maak ik het mezelf niet gewoon te moeilijk hier. Koop gewoon wat met die specs wat ik graag wil en dan komt het vast goed voor dat amateur gebruik van mij mbt Adobe programma gebruik, spelletjes spelen :') *maar goed, dat is natuurlijk veel te kort door de bocht.

Ik ga nog eens even alles wat ik op het oog had opnieuw bekijken van de niet-apple laptops en naast elkaar leggen, en toch ook even die enterprise/refurbished in m’n achterhoofd houden + dat linkje van 8nnemiek.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

2e hands is echt minder spannend dan je denkt ;)
Maar als je echt nieuw wilt; je kan ook voor een Macbook Air gaan. Jouw gebruik is nou ook weer niet zo super intensief, zeker een nieuwe Air zou dat makkelijk moeten kunnen doen. Ik zou daar dan ook een (2e hands? ;) ) fatsoenlijke monitor bij doen. Is ergonomischer en externe monitoren zijn bijna altijd beter wat (beeld-)kwaliteit betreft dan het ingebouwde scherm van een laptop. Extern scherm (ook een goede) is tegenwoordig ook niet meer zo duur. 2e hands zeker niet en stel dat je een miskoop doet dan verkoop je dat ding weer en probeer je het nog een keer op Marktplaats (maar ook daar kan weinig mis als je dat scherm even test voor aankoop).

Opslag van de Air is wat minder. Maar je moet sowieso niet alles op je laptop willen hebben. Als hij stuk gaat of wordt gestolen ben je alles kwijt :oo

Wat je niet dagelijks gebruikt ergens (versleuteld) in de cloud zetten en zorgen voor goede backups dus.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

BartVB schreef:

Hier ook een gelijkaardige Latitude op de kop getikt via een vriendin, omdat de laptops op haar werk aan hun 5-jaarlijkse vervanging toe waren. i7-8665U, 16 GB RAM en 256 GB SSD, 50 euro :)) Heb hem enkel zelf even moeten opschonen, maar dat was snel gebeurd. Ben er wel erg blij mee, al denk ik dat ik op termijn die SSD wel even ga upgraden. Dat is ook niet zo'n probleem met zulk aankoopbedrag :') Heb er nog niet zoveel mee gedaan maar die ligt hier als mogelijke vervanging voor als de huidige het begeeft. Voor basistaken en zelfs basis fotobewerking is dat meer dan prima.

cursebreaker schreef:
Oeh, dankjewel voor je uitgebreide lijst! Wat gamen betreft, kreeg ik bv ook deze nog gestuurd: https://www.bol.com/nl/nl/p/asus-tuf-a1 ... oductTitle

Maar dan vraag ik me wel weer af of dit in combinatie met de Adobe programma’s dan een fijne gaat zijn, al heeft die wel een prima processor erin van zover ik het kan beoordelen. Ik kan alleen niks zeggen over het grafisch geheugen, of dat dan iets is want heb daar echt geen verstand van.

Ik ga je lijstje nog eens even doorspitten ook. Wat betreft die grafische kaart en de combinatie met gamen/foto’s… Ik vind dat een lastige, want voor juist die Adobe programma’s is een snellere processor wel fijner weer, toch? Dan vind ik dat puntje bij paaltje wel belangrijker als een game kunnen draaien, want als … Zou het vooral om de Sims gaan bv en voor de rest is het vooral browser games. Echt uitgebreide pc games zal ik niet perse gaan spelen omdat ik eigenlijk altijd op de PS5 speel.

Mijn man vond ook deze nog van MSI: https://www.coolblue.nl/product/942397/ ... gLEafD_BwE

Die Asus Tuf ziet er goed uit. Zit een goede processor in, vergelijkbaar met die i9 in die Asus, en hij voldoet verder aan je eisen, plus de grafische kaart die er dan in zit. Hoewel sims niet het zwaarste spel is, is het over het algemeen wel fijn om een grafische kaart te hebben. Het draait dan allemaal net wat soepeler en je loopt minder snel tegen beperkingen aan. De MSI in je 2de linkje heb ik wat bedenkingen bij. Die lijkt me overprijst voor wat erin zit. In de Lenovo IdeaPad Slim 5 uit mijn lijst zit min of meer hetzelfde en die is 200 euro goedkoper. Tenzij het scherm en de bouwkwaliteit de prijs waard zijn, maar dat is lastig te beoordelen van hier.

Om de schermkwaliteit te kunnen zien voor je iets koopt, kan je misschien naar een vergelijkbaar model in een fysieke winkel gaan kijken. Dan heb je een idee van het type scherm dat in zo'n laptop zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:14

@Cursebreaker, het bedrijf waar mijn schoonmoeder werkt ging alle laptops vervangen. Mijne was net een jaar oud toen ik hem overnam.