Mieren overlast, hoe win ik deze oorlog?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:05

Hier heel goeie ervaring met het poeder van ecostyle. Had er heel veel onder mijn aanbouw. Wel vaak herhalen maar werkt goed!

Soms kan de gemeente waar je woont ook helpen!

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 16:25

Little_Gift schreef:
Ik denk niet dat dit een probleem is dat de verhuurder dient op te lossen.

Muizen, wespen, ratten, dat lijkt mij toch echt voor de huurder zelf.
Tenzij je er pas net heel recent komen wonen bent en kan aantonen dat ze er al zaten voor jij er kwam maar dat lijkt mij hier niet het geval.

Edit:

De plaag die afkomstig was van de buurman kon je wel claimen bij diens verzekering.
Dat was dus niet voor de verhuurder noch voor jou maar voor de buurman.

De steenmarter was de verhuurder zelfs helemaal niet aansprakelijk voor. Dat was eigenlijk volledig jouw verantwoordelijkheid om die weg te krijgen.
Enkel schade voortgebracht door de steenmarter zelf aan de woning, is voor de verhuurder

Oh mij werd verteld dat ik aan de steenmarter zelf niks mocht doen.

Ja de buren en de muizen. Laat ik het erop houden dat ik de sfeer liever goed houd. :j

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 16:26

paars schreef:
Hier heel goeie ervaring met het poeder van ecostyle. Had er heel veel onder mijn aanbouw. Wel vaak herhalen maar werkt goed!

Soms kan de gemeente waar je woont ook helpen!

Dank je voor de tip! Dat is goed om te weten van de gemeente.

pantarhei

Re: Mieren overlast, hoe win ik deze oorlog?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:27

Kan je geen aaltjes gebruiken, sproeien of gieten in alle openingen die je kan vinden. Heeft bij prima geholpen
Via aaltjesonline.nl

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:42

Koper schreef:
Cayenne schreef:

Bokker Koper? :+

:Y)

Bokker Koper zou zelf zelfrijzend bakmeel gebruiken. Maar ik weet niet of alle miersoorten dat eten. En het werkt natuurlijk alleen op de mieren die het opeten, niet op het nest.

Koper heeft altijd raad _O-

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:08

Spuitbus hg.. werkt idd goed ( bij mij dan) maar contact met je verdeling bedrijf.. ruim binnen een jaar zijn ze er weeer wat kunnen hun betekenen gratis x of fikse korting of aanleveren fatsoenlijk spul...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:16

Mierennesten groeien elk jaar groter, ben bang dat je beter op zoek kan gaan naar waar dat nest zit zodat je weet waar je bestrijdingsmiddelen moet gebruiken of het hele nest kan verwijderen. Met alle uitgangen zou ik mij ook afvragen of er maar 1 nest is of dat er inmiddels een heel cluster zit. Je hebt nl niet altijd al vanaf het begin last van een mierennest.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:32

Heb ooit eens een heel mierenleger in rijen van 3 via mijn balkon de keuken in gehad. Liepen vrolijk over het aanrecht en terug. Glassex er over gespoten, gingen direct dood en geen last meer gehad. Even met water en een stuk papier opnemen en daarna weg poetsen.
Geen idee of glassex in een nest ook werkt...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 20:24

Beemsterkaas schreef:
Koper heeft altijd raad _O-

Bokker Koper kwam hier eigenlijk vooral lezen hoe je zo'n probleem zou moeten aanpakken. Maar als Cayenne wil kan ze 't krijgen :Y) :P

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 20:49

Eik schreef:
opisop_shop schreef:
Moet je verhuurder hier dan niet iets aan doen?
Zou je denken he?

Helaas moest ik het wespennest in de ventilator schacht zelf oplossen. Ook voor de muizen op zolder (met dank aan de buren) moest ik zelf iets regelen. Alleen voor de steenmarter onder mn dak hebben ze iets gedaan. En dat alleen maar omdat ze daar echt niet onderuit konden.

Maar ondertussen wel de huur elk jaar flink verhogen :roll:

Ik heb dus niet eens meer een poging gedaan om ze te vragen dit probleem van de mieren op te lossen.
Normaal is dit idd aan de huurder. Echter geld er een uitzondering bij een plaag die niet door nalatigheid van de huurder is ontstaan (en bepaalde dieren idd). Dan kan het in bepaalde gevallen wél onder de verhuurder z'n verantwoordelijkheid vallen. Als ik de foto's zie, zou ik daar ff naar kijken of je daar binnen valt. Hoewel verhuurders vaak hun best doen om het ook dan af te schuiven.

Ik heb het in mijn vorige woning ook gehad. Dingen als die HG mierenspuitbus is leuk, maar komt niet verder dan de lijntjes waar je spuit. Idd gif dat mee het nest in gaat is de enige optie, samen met alle mogelijke kieren dichtkitten. En dan net zo lang opnieuw tot alles dood is, wat bij een groot nest best wel een paar pogingen kan duren. Die HG spuitbus kan wel gebruikt worden om niet-sluitbare kieren te beschermen (ons huis was 250 jaar, en zelfs de voordeur sloot niet strak. Tja, deur dichtkitten is niet zo handig :+ ).

Maar let wel op het soort mier idd. Niet elk gif werkt bij alles, en sommige kunnen echt alleen proffesioneel bestrijd worden.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 23:17

Hier werkte een tip goed. Heb na 3 jaar drama ineens geen mier meer gezien.

Diatomeeënaarde. Wat ze ook verkopen voor bloedluis bij de kip. Je strooit 't waar de nesten zitten en de mieren lopen. Ze lopen 't mee 't nest in en leggen met z'n allen het loodje. Heeft te maken met 't uitwendig skelet ofzo van de mier (en bloedluizen blijkbaar)

Wees slim. Google 't voor Evt kip of op zichzelf staan de stof.

Als je zoekt naar dit aarde voor mieren betaal je 100 x meer. (Sneaky)

Ik heb iig geen mieren meer en als ik ze ontdek, dan gaat er gewoon een schep over heen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 23:28

Mieren hebben ook een hekel aan pepermuntolie volgens mij.
Je zou bij de drogist Toco Tholin kunnen halen en daar een stuk of 10 druppels van in een plantenspuit met water kunnen doen en daar de plekken mee in sprayen waar ze je binnen komen.
Of bij een reformzaak goeie etherische olie
Met een beetje geluk blijven ze dan op je kozijn in ieder geval alvast weg. Pak je de bron niet mee aan maar wellicht wel de looproute
En anders een emmer heet water met pepermuntolie in/bij je boom gieten waar je denkt dat ze zitten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 23:29

Ik heb geen mieren tips voor je. Ik las de titel als “mensen overlast” en kwam voor tips tegen overlast gevende onderburen. _O-

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 23:55

Wij hadden een gewoon mieren nest naast de tuin deur vorig jaar en daar heb ik een hele fles gewone (dus geen schoonmaak ) azijn in gegooid .
En dat heeft geholpen geen mieren dit jaar.
Kan toeval zijn uiteraard maar dan wel een opvallende toevalligheid .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 00:51

Homegard of knockoff mieren gel met imidacloprid. Bij mijn weten is dit hetzelfde middel dat proffesionele bestrijders gebruiken...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:16

journee schreef:
Homegard of knockoff mieren gel met imidacloprid. Bij mijn weten is dit hetzelfde middel dat proffesionele bestrijders gebruiken...

Kan je dat nog krijgen dan? Imidacloprid werkt idd goed, maar mag bij mijn weten echt niet meer verkocht worden aan particulieren.

En professionals gebruiken tegenwoordig fipronil - zie mijn eerdere post.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:58

Ik lees de tip backing soda vermengen met poedersuiker, dat nemen ze mee naar hun nest en daar eten ze ervan.
In ons vorige huis ook last van mieren en deed ik kaneel strooien voor de deur, kwamen ze niet overheen.
Succes!

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:40

Ik heb er ook heel erg last van in de tuin. Vorig jaar zijn ze ook even binnen geweest, en van de week weer maar dan op een andere plek.
Ik strooi poeder van HG bij de nestingang. De mieren lopen het poeder mee het nest in. Binnen 1 dag zijn alle mieren daar dood. De spray van HG dood ze ook direct, alleen ik vraag me af of ze die wel mee het nest in nemen.
Het lijkt dit jaar erger dan voorgaande jaren. Want buiten m’n tuin zit er ook op zowat elke halve meter wel een nest. Maar in mn tuin heb ik ze wel elke keer binnen 1 dag dood

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:36

Bij mij werkt het volgende, ik koop een zak van dat hele fijne zand voor in de vogelkooi, haal dat haal ik nog door een zeef en wat je overhoud kun je bijna als water in het mierengat gieten. Daarna aanstampen met een saté prikker oid, dan zakt het zand weer verder in de gangen etc etc. Net zolang tot je de boel vol hebt. En dat doe je ook bij de gaten die ernaast zitten. Meestal levert het in het begin wat boze mieren.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:58

Met gif loop je risico dat ook andere insecten doodgaan of vogels. Aaltjes werkt prima

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:04

Heb je het al geprobeerd met een mengsel van bakpoeder en poedersuiker?

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 17:46

Ibbel schreef:
journee schreef:

Kan je dat nog krijgen dan? Imidacloprid werkt idd goed, maar mag bij mijn weten echt niet meer verkocht worden aan particulieren.

En professionals gebruiken tegenwoordig fipronil - zie mijn eerdere post.

Ik heb toevallig gisteren nog een bakje mierenlokdoosje gekocht met dat spul. Lag gewoon bij de welkoop
En online kan ik aan gel komen met dat spul erin. Dus reken maar dat ik dat ook nog probeer.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 17:47

Tazzey schreef:
Ik heb geen mieren tips voor je. Ik las de titel als “mensen overlast” en kwam voor tips tegen overlast gevende onderburen. _O-

Hahaha nou ja als ze in mn kruipruimte wonen dan zijn het wel overlast gevende onderburen. :')

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 17:49

Écht super gewoon hoe bokt als een soort "oma weet raad" met tips en ideeën komt. :j

Ik heb weer wat dingen om te proberen. En ook weer een beetje hoop dat ik dit kan winnen *\%/*

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:02

pantarhei schreef:
Kan je geen aaltjes gebruiken, sproeien of gieten in alle openingen die je kan vinden. Heeft bij prima geholpen
Via aaltjesonline.nl

Dit wou ik net vragen. Hier toevallig net aaltjes besteld tegen mieren (buiten) en tegen emelten.