Ervaringen Dacia Spring Electric gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 17:27

Wij hebben nu 2 jaar een Spring. Zoals je zelf zegt zijn er luxere modellen, maar dan betaal je daar ook naar.
Dagelijks de kids naar school brengen en naar het werk rijden (ongeveer 20km) en dan 4 keer per week naar de paarden (16km). Op zondag wordt hij in het stopcontact gestoken en kunnen we weer verder.
Mijn ouders wonen op 50km enkele rit. Via kleine wegen verbruik ik 30% batterij, via de autostrade 50% (in ecostand tegen 100km/u).
Voor ons, ritjes rond de kerktoren en enkel opladen via het stopcontact (we hebben zonnepanelen), de ideale auto

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 17:27

Een accu van minimaal 40 kWh is wel prettig als je af en toe wat verder rijdt. Wordt de auto wel zwaarder van maar soit. Zou naar een Nissan Leaf of Renault Zoe (koopaccu) uit kijken. Ons bevalt de Zoe R135 tot nu uitstekend

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 17:30

Ik heb gisteren ook voor het eerst automaat gereden, na ruim 30 jaar een rijbewijs :D
Zeg dat eens tegen een Amerikaan :D

En ja daar was ik ook aangenaam door verrast

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 17:33

Bedankt voor de meerdere merken weer.
De zoe zag ik steeds met huur accu. Nog een beter zoeken dus.

Mylady dankjewel voor de persoonlijke ervaring :j

Als de actieradius iets hoger was, was er hier geen twijfel.
Vond hem echt fijn rijden.

Nee natuurlijk niet tegenover een dikke dure auto.
Maar dat weet je vooraf.

Sansevieria

Re: Ervaringen Dacia Spring Electric gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 17:38

De actieradius is voor ons echt ook het grootste struikelblok.
(Plus dat wij blijkbaar het maandagmorgenmonster hebben).
Rijden erin en het gemak van alles wat er op en aan zit valt echt niet tegen voor een auto van deze prijs.
En wat betreft herrie, dat kan ik zo ook niet bevestigen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 17:41

Ja dat is echt zuur.

Dat had een kennis dus met de eerder hier genoemde Peugeot.

Lade nooit volledig op. Dus haalde ook zijn actieradius niet. Vaker wel waarschuwingslampjes dan niet.
Ze hebben die echt van ellende weg gedaan. En die was pas een jaar oud.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:03

Renault Zoe zou ik ook afraden, staan ook bekend als onbetrouwbaar en zelf een gehad die we heel snel weer weg gedaan hebben.
Verder wel enthousiast elektrische rijder. Nissan, Tesla en nu vw.

Hyundai staat heel goed aangeschreven voor hun elektrische modellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:55

Ik heb niet alle reacties gelezen, en ook geen ervaring met de Dacia, maar een accu van 25kWh is prima te doen voor kleinere stukjes en woon-werkverkeer. Bij mensen thuis kun je een speciale kabel gebruiken om in een gewoon 230V stopcontact te steken. Dat gaat super traag, maar ideaal als voor langere familiebezoekjes.

Wel een tip; zorg dat de auto kan CCS laden (snelladen). Dan kun je altijd langs de snelweg even een kwartiertje bijladen als je het net niet zou redden.

Wij hebben een Renault ZOE, en die is fantastisch. We rijden hem nu drie jaar (model uit 2018 met 41kWh accu) en heeft nooit problemen, rijdt als een zonnetje, en super goedkoop in rijden en onderhoud. Ze staan ook best goed bekend en zijn vrij populair. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn (ga dan wel voor de koopaccu, niet de huuraccu). Wij halen in de zomer 300km op een accu, en 's winters 220km.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 21:05

Nee laden onderweg valt af bij kleine stukjes.
Prima bij lange ritten als je toch pauze nodig hebt.
Niet voor ergens op bezoek.
Dan valt hij voor ons gewoon af.
Ik ga niet lopen meuten om wat stroom.
Dan word het een aygo.

Die zoe zonder huur staan er nog niet zo heel veel.
Maar zal morgen nog eens verder zoeken :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:36

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:39

Voor een Renault ZOE zou je eens kunnen kijken bij autobedrijf Bredon in Reek. Die vind je op Marktplaats. Daar hebben wij onze ZOE ook vandaan. Die handelt voornamelijk in ZOE's, weet er ook erg veel vanaf, nette prijzen, en als je je wensen doorgeeft kan hij ook een auto voor je zoeken. Hij heeft nu ook wat leuke auto's staan zie ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 21:49

Dank Rex.
Ik kreeg nergens koop accu aa geklikt jij dus wel :o?

Dank annemiek

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:55

DuoPenotti schreef:
Nee laden onderweg valt af bij kleine stukjes.
Prima bij lange ritten als je toch pauze nodig hebt.
Niet voor ergens op bezoek.
Dan valt hij voor ons gewoon af.
Ik ga niet lopen meuten om wat stroom.
Dan word het een aygo.

Die zoe zonder huur staan er nog niet zo heel veel.
Maar zal morgen nog eens verder zoeken :)

Ik snap je heel goed, een grote accu was voor mij een eis vanwege het gemeut met laden. Zou het ook niet in m’n hoofd halen om aan de mensen waar ik op bezoek ben te vragen of ik de auto mag laden. De Aygo is een goede keuze, mij gaat het best aan het hart dat hij eruit gaat. Heb het hem nog niet verteld. |(
Ik rijd stevig door en mijn daadwerkelijke verbruik op ruim 80.000 km is gemiddeld 5,1 op 100km. Echt zuinig dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:19

Wij hebben zelf de grote accu, maar mijn moeder heeft de ZOE met kleine accu. Die rijdt er heel Limburg mee door, en ze kiezen er ook juist regelmatig voor om toch de ZOE te nemen ipv de luxe benzinebak van mijn vader voor wat verder weg, juist omdat het ding zo heerlijk rijdt en zo zuinig is. Dan is het wel heerlijk als je de mogelijkheid hebt om onderweg even sneller te laden.
Al staan tegenwoordig bij heel veel winkels en bezienswaardigheden ook laadpalen natuurlijk.

Wij rijden ermee naar Zeeland vanuit Limburg, en het is onze enige auto, dus de kleine accu was hier geen doen, maar als tweede auto is het vaak echt prima.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:38

Mijn ervaring is dat je vooral thuis fatsoenlijk moet kunnen laden. Dus niet afhankelijk zijn van een laadpaal in de buurt of opladen op je stopcontact.

Grote van het accupakket is ook afhankelijk van gewicht van de auto en rijstijl.
40kw/h in een e-tron is heel wat anders dan in een zoe of up.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

Ik vond dat heel erg meevallen. Wij hadden het eerste jaar geen laadpaal aan huis, maar op een paar honderd meter afstand een publieke paal in het dorp. Dat was prima te doen. Later kregen we een paal aan huis, maar die heeft maanden lang niet gewerkt. Wij laden echt véél, maar hebben op die paar jaar maar een keer een andere paal moeten zoeken omdat de paal in het dorp bezet was.
Sinds vorig jaar hebben we wel een paal aan huis, en dat is natuurlijk wel heel veel fijner. Met het juiste contract bespaar je ook nog eens zo veel laadkosten dat je die paal er heel snel uit hebt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Dat niet meteen thuis kunnen laden vind ik ook prima. Ik kan in de app zien of de palen vrij zijn.
Eigen laadpaal vind ik pas rendabel als ik ook zeker weet dat ik een EV wil blijven rijden.

En ja, als 2e auto geen probleem, maar als je alles met EV wil doen?
Nee, daar ben ik persoonlijk nog niet over uit...

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

boedjang schreef:
Mijn zus heeft een dacia duster gehad. Een koekblik. Was ook altijd wat mee. Ziet er leuk uit maar zijn wel waard wat je ervoor betaald zal maar zeggen.

Wij hebben juist een andersom ervaring...ik vind dat je veel voor je geld krijgt bij Dacia...wij rijden zelf een veel duurdere auto, maar toen de onze met pech stond hebben we 2 weken in een Duster rond gereden... hij was zuinig en had alles wat je maar wenste...het enige wat ik aan onze auto beter vind zijn de stoelen...mijn zus rijd al jaren verschillende types van Dacia..en nooit geen problemen..
Wij hebben zelf al gezegd, de volgende word een dacia..hij ziet er misschien wat goedkoper uit...maar hij rijd wel...

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Hier een BMW i3 42kWh. Heel tevreden, rijdt enorm comfortabel voor zijn grootte en de (realistische dus niet theoretische) actieradius is minimaal 200/220 en in de zomer zo’n 50km meer. Is wel een 4zits ipv 5 zits, maar heeft fijne beenruimte. Qua kofferbak is het wel vrij minimaal. Hoewel je bij veel e auto’s ook een frunk hebt (onder de ‘motorkap’). BMW is kwalitatief wel beter dan Dacia. Bij ons was het de VW up of de BMW i3. Geen spijt gehad van de laatste keuze

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

Ja, dat een auto die 2 keer zo duur is (aanschaf nieuwprijs) kwalitatief beter is lijkt me logisch.
Je krijgt waar je voor betaald. Dat is toch met alles zo?
Kofferbak voor de boodschappen is bij de Dacia dan weer wel prima.

Ja, die review had ik gezien, en is precies ook wat onze ervaring is.
Geeft precies weer wat het is, een low-budget EV :j

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:15

Sansevieria schreef:
Ja, dat een auto die 2 keer zo duur is (aanschaf nieuwprijs) kwalitatief beter is lijkt me logisch.
Je krijgt waar je voor betaald. Dat is toch met alles zo?
Kofferbak voor de boodschappen is bij de Dacia dan weer wel prima.

Ja, die review had ik gezien, en is precies ook wat onze ervaring is.
Geeft precies weer wat het is, een low-budget EV :j

Uiteraard is dat logisch maar dan kijk je naar nieuwprijs; omdat de TS de BMW i3 als occasion (die overigens niet meer nieuw op de markt is) ook in haar overweging meenam is kwaliteit zeker iets om mee te nemen. Je hebt soms voor weinig echt een stuk meer auto voor je geld. Als tip in de zoektocht; check ook altijd de accucapaciteit bij occasions. Hoeveel % van de batterij nog goed functioneert. En maak een goede proefrit, vooral bij hogere snelheden en harde wind gaat de actieradius (logisch) sneller omlaag. De ene EV gaat daar efficiënter mee om dan de ander.

Edit; nog een laatste toevoeging; de draaicirkel van de BMW i3 is echt zaaaaalig! Waar andere auto’s (ook kleintjes) vaker moeten steken bij het omkeren kan deze meestal in 1 bocht om, zo ideaal!