Baan Uwv klantenservice

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Anker_20 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik denk ook als werkgever niet slecht.
Mensen kunnen er 1001 fouten maken. Lompe ongehoorde opmerkingen maken. Het leven van andere vergallen en dat zonder concequenties...
Dat lukt je nergens anders.

Mishandelen,
vernederen,
documenten uit dossiers laten verdwijnen,
liegen in dossiers,
liegen voor de rechter,
liegen tegen het tuchtcollege,

Het mag allemaal bij het UWV, er zullen inderdaad weinig werkgevers zijn waar je zoveel vrijheid krijgt als bij het UWV

Veel plezier als je de slachtoffers daarvan te woord moet staan.

Nou precies dit inderdaad. Het is echt geen leuke plek ts, maar stel je kunt je gevoelens uitschakelen als een robot voor de slachtoffers, dan ja, dan zal het bij het uwv vast prima werken zijn.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Je ziet al wat voor emoties het hier oproept.
ik heb prima ervaringen met UWV ( ziektewet ) en een ex collega van mij ook ( ww) . Fijne mensen, goed meedenken.
Ik ken ook iemand die er jaren met veel plezier heeft gewerkt.

Maar gezien de reacties hier, heb je waarschijnlijk wel een beeld met de emoties die je ook aan de telefoon mee zal maken. Dus dat is iets waar je mee om moet kunnen ( leren kunnen) gaan

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Grappig dat mensen het een goede werkgever vinden. Qua arbeidsvoorwaarden misschien wel, maar ga geen eigen mening hebben, sluit je ogen voor de misstanden(en benoem deze nooit!!) en ga lekker mee met het verzieken van mensen hun levens, dan heb je echt een topbaan. :Y)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Ik heb ze pas om wat anders aan de telefoon gehad. Wel doorverbonden en later weer terug gebeld door de persoon die er meer van wist.
En dat was echt goed.
Dus ja dat kan ook.

Ook mijn werkcoach die er ook al erg lang werkt was goud waard.
Echt zo'n meedenkende fijne man. Maar die ook gebonden is aan regels en ook niet altijd kon wat hij wilde.

Maar als eerste aan de telefoon krijg je ook de eerste sh.t.

Ik zat bij het ziekenhuis aan de telefoon als onderdeel van beveiliging.
En het meeste was gewoon doorverbinden naar de juiste plek.
Maar soms kon je ook de telefoon 3 meter van je oor houden want moest toch ff iemand wat kwijt :+

Nu weet ik zeker bij het ziekenhuis een stuk minder.
Maar kun je daar niet tegen is het geen juist werk.
Zeker niet bij een UWV waar voor veel mensen echt wat op het spel kan staan betreft inkomen.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

fohadie schreef:
Grappig dat mensen het een goede werkgever vinden. Qua arbeidsvoorwaarden misschien wel, maar ga geen eigen mening hebben, sluit je ogen voor de misstanden(en benoem deze nooit!!) en ga lekker mee met het verzieken van mensen hun levens, dan heb je echt een topbaan. :Y)

Dit herken ik dus helemaal niet. Ik, en vele collega’s met mij, staan echt niet elke dag op met de gedachte: wiens leven zal ik vandaag eens verpesten.
Er wordt, op de afdelingen waar ik heb gewerkt, juist wel gevraagd om de dingen te benoemen waar je tegenaan loopt en rekening te houden met de persoonlijke situatie van mensen. Om te kijken waar de schoen wringt als we het hebben over wetgeving (theorie) en de daadwerkelijke uitvoering (praktijk).

En ja ik vind dat UWV een fijne werkgever is, en niet alleen vanwege de goede arbeidsvoorwaarden. Ook vanwege de (maatschappelijke) betrokkenheid van de collega’s en de wil om mensen te ondersteunen en begeleiden.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Jiskaa schreef:
Dit herken ik dus helemaal niet. Ik, en vele collega’s met mij, staan echt niet elke dag op met de gedachte: wiens leven zal ik vandaag eens verpesten.
Er wordt, op de afdelingen waar ik heb gewerkt, juist wel gevraagd om de dingen te benoemen waar je tegenaan loopt en rekening te houden met de persoonlijke situatie van mensen. Om te kijken waar de schoen wringt als we het hebben over wetgeving (theorie) en de daadwerkelijke uitvoering (praktijk).

En ja ik vind dat UWV een fijne werkgever is, en niet alleen vanwege de goede arbeidsvoorwaarden. Ook vanwege de (maatschappelijke) betrokkenheid van de collega’s en de wil om mensen te ondersteunen en begeleiden.

Dit is met stip de bizarste post die ik ooit op Bokt gelezen heb.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:25

Wat bedoel je TS met of er prestaties van je verwacht wordt?

Yvk

Re: Baan Uwv klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Het is bij mij al meer dan 10 jaar geleden, dus of het nog heel relevant is (want waarschijnlijk ook wel dingen veranderd).. Maar mijn ervaring kent maar 1 woord; vreselijk!

Tijdslimiet op gesprekken, werkgever die veel eist, weinig persoonlijk, negatieve opleiders die je de grond in stampen (op mijn locatie toen in ieder geval). Daarnaast boze/verdrietige/wanhopige mensen aan de telefoon, die je soms gewoon keihard in de steek moet laten ook al hebben ze kans alles te verliezen. Tja zo zijn de regels...
Ik ben na 4 maanden gestopt.

Met de vele andere reacties kan je wel een beeld maken denk ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:47

Anker_20 schreef:
Jiskaa schreef:

Waarom :? Dit is toch haar ervaring.
Ik denk ook echt niet dat het UWV eropuit is om mensen hun leven te verpesten.
Ik heb zelf voor mij persoonlijk ook alleen goede ervaringen, maar ik weet ook van dichtbij hoe star en rigide ze kunnen zijn.
Ik denk dat dat bij de individuele personen zit die daar werken en niet bij de instantie UWV zelf, want die wordt gevormd door de mensen die er werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

Anker_20 schreef:
Jiskaa schreef:

Wat is er bizar aan deze post?

Ik vind deze post eigenlijk veel meer bizar:
fohadie schreef:

De post van fohadie is er eentje die je vaak leest als mensen ergens op tegen zijn, je komt het tegen bij mederwerkers van de politie, bij het uwv, bij de belastingdienst, enz. Maar toch denk ik niet dat de medewerkers opstaan met het idee van 'yes, ik ga weer wat mensenlevens verzieken'. Dus dat vind ik juist wel een bizarre gedachte.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Ik werk niet bij het UWV, maar ik ben uit het verleden wel bekend met het soort werk dat weerstand oproept.
Ook ik vind het pijnlijk dat de medewerkers van organisaties die dat soort werk uitvoeren worden weggezet als monsters die erop uit zijn je leven te verpesten. -O-

Je moet stevig in je schoenen staan als je dit gaat doen, want een groot deel van de gesprekken aan die telefoon gaat niet leuk zijn, en daarnaast heeft dus duidelijk iedereen en de buurvrouw een mening over je.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Konstantine schreef:
Ik werk niet bij het UWV, maar ik ben uit het verleden wel bekend met het soort werk dat weerstand oproept.
Ook ik vind het pijnlijk dat de medewerkers van organisaties die dat soort werk uitvoeren worden weggezet als monsters die erop uit zijn je leven te verpesten. -O-

Je moet stevig in je schoenen staan als je dit gaat doen, want een groot deel van de gesprekken aan die telefoon gaat niet leuk zijn, en daarnaast heeft dus duidelijk iedereen en de buurvrouw een mening over je.

Ik verbaas me ook over de dingen die ik hier lees. Mijn moeder werkt al zo’n 13 jaar met tevredenheid bij UWV. Ja het is een logge overheidsorganisatie, dus heeft z’n voor- en nadelen. Mijn moeder werkt in de ziektewet en doet spreekuren, dus spreekt de mensen. Ik heb door haar juist meer begrip gekregen voor de mensen die zij spreekt.

Qua klantenservice, daar moet je tegen kunnen. Ik heb tijdens mn studietijd bij een klantenservice in een winkel gewerkt en daar stonden sommige mensen ook al schreeuwend en huilend aan m’n balie. Laat staan als het om hun inkomen gaat.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Ik heb een jaar op de klantenservice van een zorgverzekering gezeten.

Met het uwv als werkgever heb ik geen ervaring. Ik ben er achter gekomen dat klantenservice niks voor mij is. Mensen halen het bloed onder je nagels vandaan. Tuurlijk speelt er altijd een stukje emotie, wanhoop, angst, woedde, verdriet mee maar ik heb me nog nooit zo tegen iemand van welke klantenservice dan ook gedragen. Zelfs niet tegen een klantenservice die zeer onvriendelijk was.

Je moet er tegen kunnen en meer dan engelen geduld hebben. Denk dat het bij het uwv nog wel een erger is dan waar ik werkte.

Ook de onwetendheid van de mens speel een grote rol in frustratie en boze telefoontjes.

De schrijnende verhalen vergeet ik nooit meer, ik ging me zelfs schuldig voelen als wij iets leuks gingen doen dat wij dat wel konden doen. Terwijl sommige mensen geen boodschappen konden doen omdat het eigen risico was afgeschreven.

Het leuke aan het werk vond ik dat je zoveel verschillende mensen sprak, en soms even een praatje extra maken met een eenzame oudere (ookal kreeg je dan op je kop want je gesprek duurde te lang) maar als ik iemands dag een beetje beter kon maken; was dat het waard.

Wat ik vooral het nadeel vind is regels zijn regels en je kan geen stapje extra zetten voor iemand. Behalve medeleven te tonen. Ik kreeg altijd de opmerking "daar koop ik geen brood van" En als je dan van iemand die je gesproken hebt een slechte beoordeling krijgt, omdat ze gewoon moeten betalen krijg je nog op je kop ook van je leidinggevende. Mij niet bellen.

Ik werk nog steeds voor een zorgverzekering maar dan op een andere afdeling en ben er helemaal gelukkig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Jiskaa schreef:
fohadie schreef:

Goh, de praktijk komt regelmatig totaal niet overeen met de theorie. In het voordeel van het uwv die de wet geheel op eigen wijze interpreteert. Er komen niet voor niets allemaal dingen naar boven toe nu waar grove fouten gemaakt zijn met fikse gevolgen. Waar de schrijnende gevallen niet eens opnieuw bekeken worden, omdat daar de mankracht niet voor is. :+

Je moet zeker tegen onrecht kunnen als je daar gaat werken. Ook al zal de insteek niet zijn levens te verpesten, de manier waarop er met mensen en informatie omgegaan wordt zorgt daar heel regelmatig wel voor. Heeft niks met de wet te maken maar alles met de uitvoering waar grove fouten gemaakt worden. En ook de strijd tussen mensen bepaalde dingen verplichten, maar niet de ondersteuning bieden die er bijhoort in hetzelfde traject.

Ik ben wat mensen tegen gekomen, ook in mijn eigen traject, die bij uwv weggegaan zijn. Verzekeringsartsen en arbeidsdeskundige bijvoorbeeld, omdat zij niet meer mee wilden werken aan de manier waarop uwv met mensen en dossiers omging en waarbij het gevierd werd dat er minder uitkeringen uitgegeven werden. Dat was niet omdat er minder zieken/arbeidsongeschikten waren. Die mensen die gestopt zijn daar zijn een aantal daarvan daarna als onafhankelijke gaan werken om mensen te keuren bij bijvoorbeeld rechtszaken en staan heel regelmatig tegenover hun oude werkgever in de rechtbank. Nu heb ik te maken gehad met hele ziektewet, wajong en wia gedeelte, maar heb wel mensen in mijn kring die de reïntegratie en ww trajecten gehad hebben en daar ook niet de begeleiding kregen.

Ze wilden diezelfde mensen, die volgens hen wel konden werken of waar letterlijk tegen gezegd werd dat als ze nu ergens x aantal uur aan de slag zouden gaan op eigen niveau en dan uitvielen wel uitkering zouden krijgen, ook niet hebben als medewerker of collega :+ als je zo achter het besluit staat wat je genomen hebt of collega, dan zou dat geen probleem moeten zijn toch.

Het zit ook bij het uwv zelf, want die zouden de werknemers toch aan moeten pakken als zij van die bizarre uitspraken doen of zo star zijn. Maar dat gebeurt niet, die mensen mogen gewoon hun starre en vooraf bepaalde 'professionele' mening blijven gebruiken zonder consequenties.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

Sorry, ik had het misschien niet helemaal goed verwoord. Tuurlijk staat niemand op met de gedachte om iemands leven te verzieken, maar in feite is dat wel wat je aan het doen bent, en daar moet je tegen kunnen. MWM verwoord het ook heel goed. Ik heb zowel ervaring met werken bij uwv (nouja, ik niet maar mijn man) als aan de andere kant.

Volgende even in een spoiler voor gevoelige Bokkers:

Spoiler:
Er zijn zelfs mensen die zichzelf van het leven beroven waarvan uit de telefoongegevens achteraf bleek dat ze UWV voor het laatst hadden gesproken. Dit is geen broodje aap verhaal en vaker dan 1x gebeurt. Dat is niet persoonlijk bedoelt,maar erg knap als je je dat niet aantrekt.

Ben wel benieuwd wat TS gaat doen. Lijkt het je nog steeds leuk of kies je toch voor een minder ingrijpende baan?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Er werken ongeveer 22.000 mensen bij het UWV. Die doen hun werk en zijn echt niet allemaal bewust bezig om andere mensen hun leven te verzieken. Nb ik werk niet bij het UWV en ken ook niemand die daar werkt. Dat er zaken niet goed gaan, is wat anders. Maar misschien eens kijken naar de politiek die de soms bijna onuitvoerbare regels maakt en allerlei eisen aan het UWV stelt maar tegelijkertijd onvoldoende budget ter beschikking stelt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

fohadie schreef:
Sorry, ik had het misschien niet helemaal goed verwoord. Tuurlijk staat niemand op met de gedachte om iemands leven te verzieken, maar in feite is dat wel wat je aan het doen bent, en daar moet je tegen kunnen. MWM verwoord het ook heel goed. Ik heb zowel ervaring met werken bij uwv (nouja, ik niet maar mijn man) als aan de andere kant.

Dat is in principe niet de insteek en ook niet in feite wat je aan het doen bent… de insteek van het UWV is kijken of en hoe je mensen naar werk kan begeleiden.

Dat er (veel) dingen fout gaan kan. Het is een ongelooflijk groot bedrijf met enorm gevoelig werk. Uiteraard gaan daar dingen fout.
En ja, dan kan grote impact op iemand hebben. Maar dat is niet de bedoeling en ook niet het het altijd gaat.

Citaat:
Volgende even in een spoiler voor gevoelige Bokkers:

Spoiler:
Er zijn zelfs mensen die zichzelf van het leven beroven waarvan uit de telefoongegevens achteraf bleek dat ze UWV voor het laatst hadden gesproken. Dit is geen broodje aap verhaal en vaker dan 1x gebeurt. Dat is niet persoonlijk bedoelt,maar erg knap als je je dat niet aantrekt.

Er zijn ook mensen met een geslaagde TS na een gesprek met een psycholoog of in een instelling of na een gesprek met een familielid.

Die oorzaak/gevolgrelatie is absoluut niet te trekken en ik vind dit nogal een stemmingmakend bericht.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op Vandaag, 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

Resumé je komt in een roerige organisatie terecht en daar moet je tegen kunnen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:10

germie schreef:
Anker_20 schreef:

Wat is er bizar aan deze post?

Ik vind deze post eigenlijk veel meer bizar:
fohadie schreef:

De post van fohadie is er eentje die je vaak leest als mensen ergens op tegen zijn, je komt het tegen bij mederwerkers van de politie, bij het uwv, bij de belastingdienst, enz. Maar toch denk ik niet dat de medewerkers opstaan met het idee van 'yes, ik ga weer wat mensenlevens verzieken'. Dus dat vind ik juist wel een bizarre gedachte.

Germie, ik ben het zowaar een keer met je eens!

Bovendien lost het ook niks op als er niemand meer bij het UWV wil werken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Het lijkt er hier op dat bepaald mensen hun persoonlijke gevoelens door ervaring als "klant" niet kunnen scheiden van de feitelijke vraag hoe het is om daar te werken.

En zelfs mensen die via via ervaringen hebben doorgekregen met het werk daar... Ik zou er weinig waarde aan hechten. Iedereen is anders en bij elk bedrijf ga je mensen zien die er graag gewerkt hebben en mensen die er niet graag gewerkt hebben. Het bedrijf, je collega's en de job op zich moeten maar net bij je passen.

Als jij een goed gevoel hebt bij het solliciteren, bij de baan, bij de arbeidsvoorwaarden, bij de leidinggevende... Dan zijn er weinig redenen om het geen kans te geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Als je wilt weten of je tegen boze mensen aan de telefoon kunt dan zou ik eerst een tijdje op een klantenservice van een incasso afdeling gaan werken.
Het lijkt me moeilijk werk om allerlei verschillende soorten mensen aan de lijn te krijgen zonder dat je het mee naar huis neemt.

En deze mensen zitten er niet om de levens van mensen te verwoesten, ook al lijkt het wel soms zo.

In ieder geval succes met je beslissing.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

Tieneke schreef:
Het lijkt er hier op dat bepaald mensen hun persoonlijke gevoelens door ervaring als "klant" niet kunnen scheiden van de feitelijke vraag hoe het is om daar te werken.

Dat is op zeker niveau toch niet los te koppelen van elkaar? Voor mij tenminste niet. Ik zou niet kunnen werken voor een organisatie die zo onrechtvaardig kan handelen en dat meermaals ook als gerichte strategie inzet. (Zoals illegale tracking bv.) Hoe de collega's ook zijn. En als er iemand belt die boos is omdat de organisatie hem in armoede stort, en je mag de situatie niet oplossen... dat zou ik ook niet kunnen. Als het rechtvaardig zou zijn, dan zijn ook de confrontaties anders. Maar ik moet er niet aan denken dat ik iemand moet gaslighten door te doen alsof het logisch of rechtvaardig is als het dat niet is.

En verder zijn mijn ervaringen ook niet positief: ze beginnen in bijna al hun communicatie met dreigen, niet met uitleg en medewerking. Dat werkt door de hele organisatie door. Ik heb soms ook beslist kundige en betrokken mensen meegemaakt, maar de organisatie als geheel straalt vijandigheid uit en dat neem je uiteindelijk over - zeker als je op een positie komt waar je weinig zeggenschap hebt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:16

Je kan de vacature vanuit meerdere invalshoeken bekijken.
Vanuit ervaringen van klanten van het UWV waarbij geldt dat het een grote organisatie is en iedere grote organisatie heeft klanten die niet 100% tevreden zijn.
Zakelijk gezien kan je het ook benaderen als dat het een functie is met een prima aanvangssalaris, leuke doorgroeimogelijkheden en de functie staat open vanaf MBO-3.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

FennyPower schreef:
Naja ook meer om te weten hoe mensen het ervaren.
Zijn mensen bijvoorbeeld veel boos aan de lijn, worden er prestaties gevraagd etc

Laat ik het zo zeggen toen ik voor de 100e keer het uwv moest bellen omdat ze het nog niet goed hadden gedaan was ik ook niet meer zo vriendelijk. Dus ik denk wel dat je flink wat boze of iig geïrriteerde mensen aan de lijn krijgt. Maar dan is het de kunst dat jij ze gerust kan stellen met de juiste woorden.

Verder ja prestaties denk niet dat dat bij het uwv haalbaar is. Hooguit een x aantal gesprekken op een dag. Want er valt niks te verkopen of aan te smeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:22

Het lijkt mij in ieder geval aantrekkelijker dan een commercieel callcenter.
Ik zou het een kans geven, TS. Vraag om een dag mee te lopen en wat collega's te spreken. Dan krijg je zelf een indruk van het werk en het team waar je werkt.