Hee snoeperd, hoeveel gaatjes had jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:05

Ik ben door angst jaaaaaren niet bij de tandarts geweest.
Toen ik wel weer durfde vond die 2 gaatjes.
Sindsdien veel beter bij gaan houden en ga 2x per jaar op controle.
En bijna elke controle wel een nieuw gaatje (of meerdere) erbij.

Geen idee hoe het komt dat er nu ineens zoveel gaatjes ontstaan. :=

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:07

Ik ben 31 en nog nooit een gaatje gehad. Wel een erge snoeperd moet ik zeggen, dus ik denk gewoon een sterk gebit :) ik ga ook maar 1x per jaar naar de tandarts, omdat ik nooit wat heb

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:07

Iieuw ja. Dat fluor happen.
Zo goor.

Onze tandarts zette je dan in een ruimte ernaast met een zandloper erbij.
Maar natuurlijk durfde je dat gebit niet zelf uit te halen als de zandloper klaar was. Hij zij ook nooit dat dit mocht. En dan zat je soms erg lang.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:08

Die fluor spoeling kregen wij ook op school. Ik kan me de vieze smaak nog goed herinneren.
Ik gebruik momenteel tandpasta op recept met een hoge dosering fluor.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:20

Tallie1979 schreef:
Gisteren 46 geworden en nog nooit een gaatje gehad. Dus helemaal niks! :))

Oh ik dacht dat ik met 40 goed bezig was maar zal nog een paar jaar door mogen om record te vestigen :))

Ladyson

Re: Hee snoeperd, hoeveel gaatjes had jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 23:45

Hier nooit gaatjes, wel een snoeperd, maar ook een goede poetser

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 00:08

Nog nooit gaatjes gehad.
Wel vier verstandskiezen laten trekken en een keertje random een stukje van een kies geknapt.
Maar poetsen doe ik blijkbaar best goed dus.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 00:40

Ik las die titel zo verkeerd. Denk wat is dit nou weer. Tijd om bokt af te sluiten :+

Ik heb als kind echt elke controle wel gaatjes gehad. Nu als volwassene eigenlijk zelden. Heel fijn! En mijn nieuwe tandarts heeft mij over mijn angst heen geholpen. Zo dankbaar voor

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 02:52

1 gaatje op een kakplek omdat m'n verstandskies onder het tandvlees lag te vergaan en daarmee mijn goede kies heeft aangetast.

Ik bespaar absoluut niet op tandgezondheid. Dure tandenborstel, tandpasta die goed voor me werkt, flosragertjes etc. We hebben ook zoon waterflosser maar die staat wel een tijdje al in de kast want zoon ding zet je niet ff ergens neer.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 04:25

1x een gaatje (zeg wel een gat) in een kies gehad. Kon ik niks aan doen zei ze, de groeven waren erg diep. Nooit 1 seconde pijn gehad maar het tandbeen lag bloot. Ook zonder verdoving dit gefixt want ik had geen gevoel erin… zoooo gek. Nu ga ik door angsten niet vaak. Zat laatst een tussenpoos van 4 jaar tussen maar geen enkel gaatje, alleen beetje tandsteen.

Vroeger was ik een megaaaaa zoetekauw hoor, nu mag ik van mezelf niet zoveel meer snoepen. Had altijd een fluorbitje vroeger tot m’n 16e en toen bracht ze iets van een fluor aan met een stokje.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 07:18

Zou ik dan het record hebben ? :)
Wordt volgende maand 60 en heb nog nooit een gaatje gehad +:)+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 07:33

Hutcherson schreef:
1 gaatje op een kakplek omdat m'n verstandskies onder het tandvlees lag te vergaan en daarmee mijn goede kies heeft aangetast.

Bij mijn kakplek zit ook een gaatje maar ik geloof niet dat ik daar tanden heb zitten >;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 07:45

Kabayo schreef:

Ik las die titel zo verkeerd. Denk wat is dit nou weer. Tijd om bokt af te sluiten :+

Ik heb als kind echt elke controle wel gaatjes gehad. Nu als volwassene eigenlijk zelden. Heel fijn! En mijn nieuwe tandarts heeft mij over mijn angst heen geholpen. Zo dankbaar voor

Haha nu kan ik de titel niet meer anders lezen :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 07:59

Mars schreef:
Hutcherson schreef:

Bij mijn kakplek zit ook een gaatje maar ik geloof niet dat ik daar tanden heb zitten >;)

_O-

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 10:54

Mars schreef:
Hutcherson schreef:

Foei heeeeee........ -O-

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:13

Mars schreef:
Hutcherson schreef:

_O-

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:25

Freya6 schreef:
Tallie1979 schreef:
Gisteren 46 geworden en nog nooit een gaatje gehad. Dus helemaal niks! :))

Oh ik dacht dat ik met 40 goed bezig was maar zal nog een paar jaar door mogen om record te vestigen :))

Ik zit tussen jullie in qua leeftijd, met nul komma noppes aan gaatjes (wel alle beugels die er bestaan gehad, denk ik), maar helaas, zag N4N4 met 60 jaar hier in het topic, dus dat record zit er voorlopig niet in! :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:34

Teveel, door prednison is mijn gebit niet al te sterk. De schooltandarts heeft destijds gezonde kiezen gevuld en die met gaatjes laten zitten. %) En ik heb jarenlang kennelijk mijn kiezen kapotgeknaagd waardoor er steeds kiezen afbraken. Gelukkig is dat onder controle en heb ik nu vooral te maken met restschade en herstel.

Ik snoep heel weinig en poets fanatiek maar dat helpt weinig tegen afbreken -O-

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:52

Gaatjes ontstaan áltijd door een combinatie van plaque en suikers. Bepaalde medicatie heeft invloed op de speekselproductie, waardoor je sneller gaatjes en/of erosie krijgt. De pH van het speeksel heeft ook invloed op een hoger/lager risico op gaatjes/erosie. Met goed poetsen in combinatie met dagelijks rageren en weinig suikers, krijg je geen gaatjes. De tandziekte 'wolf' bestaat niet.

Er zijn wel tandafwijkingen waardoor de tand kwetsbaarder is, maar dan alsnog ontstaan gaatjes alleen door een combinatie plaque en suikers. En in onze westerse cultuur nuttigen we gewoon teveel suiker.

Ik heb overigens zelf ook meerdere gaatjes gehad en weet dat de oorzaak toch echt bij mezelf ligt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:35

Ik heb als kind een gaatje gehad. Mijn tandarts toen heeft zijn best gedaan me een trauma te bezorgen en die melkkies te vullen.

Jaren ben ik toen niet naar de tandarts geweest. Toen ik weer ging had ik 2 gaatjes. Nu al een paar jaar geen gaatjes meer. Ik heb een sterk gebit en daar ben ik erg blij mee. Ik heb vorig jaar mijn melkkies laten trekken ivm een ontsteking. Tandarts vond het knap dat ik die 34 jaar heb kunnen houden. Ik heb aan beide kanten (2de kies boven ) geen volwassen kies gekregen. Ook heb ik alleen verstandskiezen onder.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 14:15

Ik ben de tel onderhand wel kwijt. Had en heeft níéts te maken gehad met suikers, slecht poetsen of niet rageren. Helaas zwakke kiezen en tanden die hol van binnen raken en daardoor ook snel afbreken. Ook slechte ph waarde speeksel dus dat helpt ook niet.

Sinds oktober een volledig kunstgebit boven (ik ben 24) en dat had ik eerder moeten doen dan 7 jaar sleutelen. Eindelijk weer normaal lachen en met een heel stuk minder pijn eten. Onder proberen we zolang als kan te managen, wat nu wel makkelijker is. :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 14:41

Darley schreef:
Ik ben de tel onderhand wel kwijt. Had en heeft níéts te maken gehad met suikers, slecht poetsen of niet rageren. Helaas zwakke kiezen en tanden die hol van binnen raken en daardoor ook snel afbreken. Ook slechte ph waarde speeksel dus dat helpt ook niet.

Dit klinkt heel onaardig, maar dit kan dus gewoon niet. Oprecht fijn dat het goed gaat en dat je blij bent met de prothese. Maar als je op je 24e een prothese nodig bent, is er van jongs af iets misgegaan qua mondhygiëne en suikers. En dit hoeft zeker niet perse jouw schuld te zijn, want het is grotendeels de opvoeding van jongs af aan waar het mis gaat.

Het zou fijn zijn als de fabels als genetisch slecht gebit, wolf, slecht speeksel de wereld uit gaan en mensen de oorzaak meer bij zichzelf gaan zoeken. Zeldzame uitzonderingen als amelogenesis imperfecta daargelaten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:59

Ik zal het woensdag even doorgeven aan mijn tandarts bij het ACTA Uppojono. Mijn mondhygiëne is meer dan op orde, ik eet geen suiker (ander gezondheidsdingetje) en toch vallen de gaten erin. Volgens mijn tandarts daar kan ik niet meer doen dan ik nu al doe, maar die heeft blijkbaar geen flauw idee waar ze het over heeft, dus help me even uit de brand, wat kan ik nog doen om te voorkomen dat ze gaten erin vallen als je ernaar kijkt. Ik hoor het graag.

Mijn routine?
Ik zit ongeveer twee keer per maand bij de tandarts, vier keer per jaar mondhygiëniste.
Verder drie maal per dag tandenpoetsen, drie minuten per keer met een goede elektrische tandenborstel en Duraphat tandpasta. Na iedere maaltijd of tussendoortje de ragers en tandenstokers (Tepe ragers en stokers op advies van de mondhygiëniste). En ook nog drie keer per dag de Waterpik.
Verder eet ik dus geen suiker, drink ik alleen water, in de ochtend een kopje thee en bij de lunch en avondeten een glas halfvolle melk en let ik op met zure producten.

Ik hoor graag waar ik in mijn mondhygiëne tekort schiet want mijn tandarts en mondhygiëniste weten dat blijkbaar ook niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 17:34

@uppo maar hoe zeldzaam is dat dan?
Want als ik lees wat dat is moeten mijn moeder en broer dat toch hebben.

Daar werd simpel tegen gezegd jullie tanden maken geen glazuur aan.

Weet ook nog dat mijn broer met 18 jaar bruine stompjes had. En we snotgaar eten kregen anders braken zijn tanden af.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 17:59

Amelogenesis imperfecta waarbij het hele gebit is aangetast is heel zeldzaam. Dat ben ik in mijn 11-jarige carrière als tandarts nog niet tegen gekomen. Dat de eerste kiezen aangetast zijn, zien we vaker, maar ook zelden dat ze daardoor verwijderd moeten worden.

Tazzey schreef:
Ik zal het woensdag even doorgeven aan mijn tandarts bij het ACTA Uppojono. Mijn mondhygiëne is meer dan op orde, ik eet geen suiker (ander gezondheidsdingetje) en toch vallen de gaten erin. Volgens mijn tandarts daar kan ik niet meer doen dan ik nu al doe, maar die heeft blijkbaar geen flauw idee waar ze het over heeft, dus help me even uit de brand, wat kan ik nog doen om te voorkomen dat ze gaten erin vallen als je ernaar kijkt. Ik hoor het graag.

Mijn routine?
Ik zit ongeveer twee keer per maand bij de tandarts, vier keer per jaar mondhygiëniste.
Verder drie maal per dag tandenpoetsen, drie minuten per keer met een goede elektrische tandenborstel en Duraphat tandpasta. Na iedere maaltijd of tussendoortje de ragers en tandenstokers (Tepe ragers en stokers op advies van de mondhygiëniste). En ook nog drie keer per dag de Waterpik.
Verder eet ik dus geen suiker, drink ik alleen water, in de ochtend een kopje thee en bij de lunch en avondeten een glas halfvolle melk en let ik op met zure producten.

Ik hoor graag waar ik in mijn mondhygiëne tekort schiet want mijn tandarts en mondhygiëniste weten dat blijkbaar ook niet.

Prima dat je dat doorgeeft aan je tandarts van de ACTA. In Groningen hebben ze dezelfde Tandheelkunde opleiding als die in Amsterdam *\o/*

Ik maak uit jouw suiker-opmerking op dat je misschien wel diabetes hebt. Niet goed ingestelde diabetes geven wel weer een hoger risico.

Feit blijft hoe dan ook dat gaatjes alleen ontstaan door een combinatie suikers en plaque. Als jouw tandarts van de ACTA dit ontkent, zou ik snel een andere tandarts zoeken. Misschien 1 van de RuG :D .

Er ik ontken niet dat er risicofactoren zijn, maar we ontkennen met z'n allen te vaak dat we teveel suiker binnenkrijgen en niet goed genoeg poetsen.

Suiker zit/komt niet alleen in snoep en toegevoegde suikers.

Vanaf hier ga ik weer in de meeleesmodus, want het is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen of te beledigen. Maar zoek vooral de oorzaak van gaatjes in je suikerinname en poetsgewoonten.