foxy80 schreef:Ja, ik geef het toe, ik word oud. Voor heel veel mensen die ofwel jonger zijn, of een andere attitude hebben, zal dit wel geen ding zijn, maar ik ben ze zat. De app-er(b)ij van allerlei instanties en winkels.
Elke maand word ik wel geconfronteerd met een digitale verbetering waar ik niet om gevraagd heb, niet rond kan en niet wijs uit raak (zeker niet of het wel veilig is, hackers zijn dol op klantengegevens)
De uitgavenstaten van mijn werkgever moeten nu ingebracht worden via een app.
“Ja, gewoon even downloaden!”
En daarna: trek uw plan.
Zelf alweer een account aanmaken, het 700ste unieke paswoord bedenken (en ergens noteren, dat hebben we ondertussen wel geleerd), en vervolgens hannesen met instellingen en werkwijzes.
Met 3 collega’ s alle wijsheid bij elkaar moeten leggen als een stel kleuters in de speelhoek voor het invoeren van een foto uit onze galerij
“Druk daar eens op?”
“Misschien doen die 3 puntjes iets?”
“Ga eens helemaal terug naar het begin”
De stad Antwerpen heeft bedacht dat ze een app gaan gebruiken voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart. Waarom dat moet: omdat hun scanwagens geen parkeerkaarten zien liggen op het dashboard en onterecht boetes versturen. Dus moet iedereen zijn nummerplaat registreren.
Familielid heeft een gehandicaptenkaart maar registratie lukt hem niet (en dan heb ik het nog niet eens over iemand met mentale beperking) en ik mag aan de slag met die parkeerapp.
Meteen eerste probleem: je kan alleen registeren via ITSME. Een ANDERE app.
Wat familielid niet heeft (ik ook niet) – na zoeken in de diepe krochten van de parkeerapp, blijkt het antwoord simpel: hij kan zich registeren op het gemeentehuis… van een stad die met deze app werkt. Zegge en schrijve 6 in heel Vlaanderen.
Ergo: hij moet dus illegaal parkeren, want anders raakt hij daar niet.
En als het dan bij die ene overtreding blijft…
Want in BE is het systeem zo, dat je iemand met gehandicaptenkaart mag vervoeren en dan leg je gewoon diens kaart op je dashboard als je parkeert.
Alleen moet dat dus in die app geregistreerd zijn met de goede nummerplaat. Wat maar 1 keer per 24 u gewijzigd kan worden. Maar als je ’s ochtends met persoon A meerijdt en ’s avonds met persoon B, dan kan die app dat al niet aan (en je moet je eigen nummerplaat eruit wippen).
Er heeft iemand dit bedacht en die is ervoor betaald. Echt joh.
De bank dan, ik heb een switch gedaan, dus bij de nieuwe bank hoort een app.
Ik zit in dat kantoor, de medewerker maakt mij aan als nieuwe klant en dan moet ik de app downloaden en een QR code scannen op haar scherm en dan ben ik meteen aangelogd met mijn account en paswoord en moet ik ‘niks doen’ – en dat werkte gewoon niet. Ze begrepen het niet. En dat is het dan?
En als je dan zo’ n app hebt, en je bent ingelogd, en permanent aangemeld (want ja, ik heb niet altijd mijn boekje bij met al die unieke inlogcodes met 87 cijfers en letters) – dan opeens krijg je ongevraagd een update in je strot geramd en moet je opnieuw inloggen… en dan sta je in een winkel en kan je je klantenkaart niet tevoorschijn toveren aan de kassa want je raakt niet ingelogd.
Laatst ging ik tanken, kan je punten sparen via de app. Tegen dat de app gewoon geladen was besloot de terminal al zelf dat ik geen punten wilde sparen en sloot hij af.
Ik heb trouwens mijn plastic kaartje met scancode nog, dus dat gebruik ik nu, maar als ik punten wil inruilen kan dat … alleen via de app.
U moet en zal aan de app!
Iets vragen aan HR? “Heb u al in onze FAQ gekeken op de app?”
Zijn de maaltijdcheques er al? “U hebt de app toch?
De huisvuilophaling bijbetalen? “Uw saldo is steeds zichtbaar in onze app”
Een speciale editie van Rituals bestellen “Dat is alleen voor app gebruikers” Het is bijna discriminatie. Kan ik ergens klacht neerleggen? Vast alleen bij een chatbot die 5 keer mauwt dat hij je niet begrijpt en dat je het probleem beter moet omschrijven. Probeer maar eens te klagen bij Vinted.
En ja apps zijn geweldig en vlot en simpel en leuk en gratis MAAR DAAR GAAT DIT TOPIC NIET OVER! Ik heb onderhand al zoveel van de (semi-) verplichte programmaatjes op mijn foon dat de batterij over mishandeling klaagt en ik ze ook soms niet meer kan vinden. En als hij dan toch eens uitvalt en ik moet heropstarten krijg ik eerst 10 minuten lag dankzij allerlei updates die geladen moeten worden. Eurghl.
Beste mede-bokker, spuw hier uw gal over de ellende van app-er(b)ij!
Oja, ik deel je ergenis.
Ik moet voor het zwembad en logopedie een app installeren maar heb er gewoon geen ruimte voor op mijn telefoon. De onderhoudsgeschiedenis van mijn auto gaat tegenwoordig ook via een app en ga zo maar door.
En als je zegt dat je geen laptop of computer hebt wordt je helemaal raar aangekeken.
Geef mij alles het liefst gewoon op een blaadje of via de mail zodat ik het rustig na kan lezen.