Huis verkopen wat doen en niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:05

Niqui schreef:
Het helpt wel als de basis goed is. D.w.z. dat het huis goed onderhouden is. Kozijnen goed in de verf, dak en fundering
goed, geen lekkages of rotte plekken, elektriciteit in orde etc.

Dit inderdaad, de rest is ook smaak maar bijvoorbeeld het schilderwerk, evt vervangen van lekke ramen, evt randjes bij de badkamer opnieuw kitten mocht daar wat schimmelvorming zijn, als je mechanische ventilatie hebt deze evt laten reinigen en de cv laten onderhouden. Kijk eens naar een vragenlijst deel B en wat daarin gevraagd wordt. Deze vul je in voor potentiële kopers en het is fijn als je deze zoveel mogelijk positief kan invullen, daar komt bijvoorbeeld ook naar voren wanneer het schilderwerk is gedaan, hoe oud de cv is, of er lekkage of schimmel is etc.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:09

In deze markt zou ik ook niet investeren in nieuwe 'hardware' en alleen cosmetisch zorgen dat het er netjes en schoon uitziet. Evt. een muurtje witten, dat kost alleen een emmer latex en wat tijd.
Als het een courante eengezinswoning is, dan verkoopt het toch wel.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:11

Zorg ervoor dat alles naar behoren werkt en doe er vooral niet teveel aan. Zoals al eerder benoemd is, grote kans dat de kopers alles op de schop gaan gooien en jullie energie en investering teniet wordt gedaan.

foxy80

Re: Huis verkopen wat doen en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:30

Ik zou juist extra achterdochtig worden bij een huis waar net op een paar punten opknapper is gedaan, want soms is dat om gebreken zoals vocht te verdoezelen. Dus ofwel doe je niks, of je doet een complete make over. En vraag zeker een makelaar idd.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 00:02

Toevallig twee mensen in mijn omgeving die net een huis hebben gekocht.

Bij de een is de keuken een paar jaar oud. De koper wil dit tijdelijk wel gebruiken, maar wil binnen een paar jaar een nieuwe eigen keuken plaatsen.

Bij de ander is het huis volledig gerenoveerd. Vooral de keuken is niet haar smaak, met name qua indeling. Ook de vloer is niet haar kleur. Maar ja, gloedje nieuw, en daarom zonde om meteen eruit te halen. Dus nu zit ze eraan "vast" voor in elk geval een paar jaar. Ze had liever minder betaald en dat ze zelf een keuken en vloer kon kiezen. De verkoper heeft die investering er waarschijnlijk niet/nauwelijks uitgehaald (iets met een beunhaas inhuren > bouwkundigekeuring pakt niet goed uit > 10k van de prijs af).

Mijn advies zou zijn om niet te verbouwen, alleen een beetje opknappen. Zodat iemand die er (nu) niks aan wil/kan doen er toch meteen comfortabel in kan wonen. Maar het niet zonde is als iemand wel alles wil verbouwen naar eigen smaak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 02:03

Ligt aan een paar dingen denk ik. Wat is de prijsklasse van het huis, is het ene gewilde buurt/omgeving en gaan de huizen daar goed?

Is het huis verder goed toonbaar?

Ons vorige huis kochten we uitgewoond en ook wel onder de prijs. Op dag 1 alles er wel uit gesloopt behalve de plavuizen vloer.
We hebben de keuken, badkamer, het toilet gedaan. cv ketel nieuw. Slaapkamers en gang nieuwe goede kwaliteit laminaat. Trap opgeknapt, alle muren, washok gecreëerd en de tuin. Dat heeft veel meer gekost dan je vooraf bedenkt.

Maar we hebben er 8jr gewoond en hebben het voor de verkoop opgeruimd, schoongemaakt en verder zo gelaten. Was echt onze smaak en niet heel modern. Het was binnen een paar dagen verkocht met veel meerwaarde. Nu stond het laatst weer te koop en was de keuken wat aangepast, verwarming aangepast en open haard weg. Ook deze mensen hadden nu veel meerwaarde.

Nu hadden we ene echt oud huis gekocht, ook voor niet gek veel, maar moest er minstens zoveel nog tegenaan. We verbouwen voor onszelf. Wij moeten er wonen en als het verkocht moet, vind ik schoon, netjes en dat alles functioneert belangrijk.

Maar goed, ik vind wat mensen instapklaar noemen, vaak niet zo mooi. Wij zijn niet zo modern.

Ik zou echt vragen voor hoeveel de makelaar het nu op de markt zou willen zetten. Dan uitrekenen wat een evt verbouwing zal gaan kosten en dat tegen elkaar afwegen.
Maar ik zou zelf denken als het schoon is en alles functioneert, moeten mensen zelf maar de rest doen.

Ik heb ook kennissen gehad die een huis ana het verbouwen waren toen er iets beters op hun pad kwam. Daar stond toen geen keuken in, maar kreeg je een keuken twv X euro bij, zelf uit te zoeken. Was wel ver voor de huizen gekte toen.

Tegenwoordig zijn er ook makelaars die iemand kunnen laten zien wat je ervan kan maken. Kost ook wat, maar daarom is de prijsklasse van je huis ook weer belangrijk.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 06:53

moonsparkle schreef:
Niqui schreef:
Het helpt wel als de basis goed is. D.w.z. dat het huis goed onderhouden is. Kozijnen goed in de verf, dak en fundering
goed, geen lekkages of rotte plekken, elektriciteit in orde etc.

Dit inderdaad, de rest is ook smaak maar bijvoorbeeld het schilderwerk, evt vervangen van lekke ramen, evt randjes bij de badkamer opnieuw kitten mocht daar wat schimmelvorming zijn, als je mechanische ventilatie hebt deze evt laten reinigen en de cv laten onderhouden. Kijk eens naar een vragenlijst deel B en wat daarin gevraagd wordt. Deze vul je in voor potentiële kopers en het is fijn als je deze zoveel mogelijk positief kan invullen, daar komt bijvoorbeeld ook naar voren wanneer het schilderwerk is gedaan, hoe oud de cv is, of er lekkage of schimmel is etc.

Eens! Dit zijn dingen die je niet veel kosten om te doen, maar waardoor kopers wel potentieel duizendend euro's minder gaan bieden. Wij hebben toen onze kozijnen geschilderd (waren zwaar afgebladderd) en een lekkend dakraam vervangen. Ook hebben we het plafond van de woonkamer geschilderd, omdat we daar ooit lekkage hadden gehad. We hadden een extreem gedateerde badkamer, daar hebben we de verwarming overgespoten en een nieuwe spiegel opgehangen. Toen zag het er weer netjes uit. De investering van een nieuwe keuken en/of badkamer haal je er nooit uit. Vloeren etc gaan de meeste kopers toch naar eigen smaak vervangen dus die hebben geen meerwaarde.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:43

Zolang de gemaakte kosten ook een meerwaarde zijn is het het overwegen waard. Ik merk wel dat mensen tegenwoordig meer verwend zijn in wat ze eisen maar ook wat ze willen. Vrienden van ons hebben vorig jaar hun huis verkocht, een top onderhouden huis, zeer netjes zowel tuin als huis binnen en buiten. Het moet maar net je smaak zijn, het huis was zeker instap klaar meer dan, toch hebben de nieuwe eigenaren het hele huis verbouwd en buiten ook. Huis was begin vorig jaar nog door de schilder aan de buitenkant gedaan, kleur stond ze niet aan en alles is in een andere kleur geschilderd. De vrij nieuwe keuken en badkamer gingen er uit. Ze gingen voor de plek. Huis viel zeker niet in de lagere prijsklasse, was ruim 8 ton.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:26

Wij hebben net een huis uit erfenis verkocht wat echt gedateerd was en dus veel werk met zich meebracht. Badkamer, WC, keuken, vloerbedekking, zolder isoleren enz. Hoekhuis met ruime tuin en garage, vlakbij het centrum maar toch rustige buurt. Veel kijkers gehad maar weinig biedingen. Na overleg met de makelaar besloten om toch het behang te schilderen zodat het er frisser uit zou zien. Verdere dingen zou geen zin hebben. Afgesproken met de familie om het weekend te gaan schilderen die vrijdag waren er nog 3 bezichtigen en daar kwamen 2 biedingen uit waarvan 1 van de 2 het geworden is. Toch wat navraag gedaan aan de mensen die wel hadden gekeken maar geen bod hadden gedaan. Daar kwam toch wel uit dat vooral de jongeren een instapklare woning willen en dat dan de keuken moet worden gedaan is prima maar vooral zelf niet te veel klussen ivm kosten en dit zelf niet kunnen. De "oudere" hadden geen zin meer in een grote verbouwing. Het jonge stel wat het heeft gekocht heeft het geluk van een heel handige vader(die zelf in de bouw werkt) en veel vrienden uit de bouw wereld.

Een huis kost veel en als je daarbovenop nog een keuken, badkamer, wc enz. moet vervangen ben je algauw € 50.000,- tot € 80.000,- verder

Denk dat goed schoonmaken en het er fris uit laten zien belangrijk is en als dat betekend vloerbedekking eruit en laminaat erin is dat een overweging waard. Badkamer en keuken zou ik niet aan beginnen behalve dus de schoonmaak en evt een kwast erover.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:21

Hier ook recent een aardig klus huis uit de erfenis verkocht wel in iets hoger segment als starters en binnen een week biedingen boven de vraagprijs.
Nou heeft mijn broer het net voor de verkoop van de merkt gehaald en gaat er zelf wonen en is vollop aan het klussen.
Ik ben zelf momenteel aan het renoveren in onze eigen woning maar er gaan echt bakken met geld doorheen.
Ik zou zelf nooit de boel gaan renoveren voor een ander maar het aanbieden als kluswoning,ik geloof nml nooit dat je het geld wat je erin stopt eruit krijgt en dan moet het indd net de smaak zijn van kopers.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:29

cinniz123 schreef:
Ik zou zelf nooit de boel gaan renoveren voor een ander maar het aanbieden als kluswoning,ik geloof nml nooit dat je het geld wat je erin stopt eruit krijgt en dan moet het indd net de smaak zijn van kopers.

Precies dit, hypotheek adviseur van een bank heeft ons ooit uitgelegd dat we na renovatie van een huis zeg (in het meest gunstige geval) 60 procent van het verbouwingsbudget er terug uit zouden halen.
Dat heeft ons doen besluiten de woning destijds gewoon zoals ze was te verkopen.

En nee, huis heeft daardoor niet langer te koop gestaan, dat hangt o.a. ook af van een correcte prijs.
(Beide huizen die we tot nog toe verkocht hebben waren binnen een week verkocht).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:34

Hmmm, als ik lees keuken wrappen dan krijg ik meteen jeuk :')
Want dan weet je tenminste zeker dat ie er over een paar jaar uit moet. Want dan krijg je beschadigingen en kun je er verder dus helemaal niks meer mee. Ik zou zoiets juist ern afknapper vinden als ik op zoek zou zijn naar een huis.
Anderzijds zijn er ook heel veel mensen die het lastig vinden om door wat gedateerde zaken heen te kijken. Het een en ander is denk ik echt afhankelijk van het huis, maar ook van de beoogde kopersdoelgroep....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:48

Is de woning een potentiële starterswoning? Dan zou ik wel klussen, en het zo neutraal mogelijk maken.

Starters moeten al hun geld in overbieden stoppen en kunnen dan niet ook nog verbouwen, want dat mag of kan je meestal niet of maar voor een deel (ik zag de 60% al voorbij komen) bijlenen. Het is vaak echt geen luiheid of onkunde, maar puur een geldkwestie. Als je met al je spaargeld moet overbieden op andermans ouwe zooi moet je daar vervolgens hartstikke lang tegenaan kijken. Daarom zoeken starters vaak een instapklaar huis, in ieder geval de starters die ik ken :)

Doorstromers hebben meestal zat overwaarde en kunnen een verbouwing dus prima zelf betalen. Voor die doelgroep zou ik het dus niet doen, ze vinden het waarschijnlijk toch niet mooi haha :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:19

nayla schreef:
Ik zou het gewoon even opfrissen maar niet meer als nodig.
Toen wij ons huis verkochten konden enkele ruimtes wel een lik verf gebruiken en het plafond in de badkamer moest nog afgewerkt worden.
Volgens de makelaar was dat niet nodig maar we hebben het toch gedaan en de hele indruk was toch beter.

Ja, dat zeker. Zo'n plafond lijkt me zinnig, ook omdat mensen daar niet ineens wat anders mee willen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:33

Grote renovaties haal je er niet persé uit, want het eerste dat er uitgaat is de keuken en de badkamer. Ik zou dus geen vloeren gaan vervangen, keuken en badkamer ook niet als die nog gewoon goed is, maar wel kijken om te zorgen dat afvoeren, stroom, isolatie,ramen, rolluiken etc in orde zijn.

Een goede lik verf (desnoods gewoon wit) of opnieuw behangen in een neutraal kleur zijn wel een goed idee, niet de grote kosten, ziet er wel direct netjes en nieuwer uit.

Als de keuken of badkamer toch wel vernieuwd moét worden, zou ik op zoek gaan naar net tweedehands spul. Zo creër je een mooie meerwaarde op je woning zonder dat het superveel geld kost. (kleine insteek: Mijn nieuwe badkamer met mooie kwaliteit maar geen overdreven luxe heeft me ruim 18000 euro gekost ... en de afbraak hebben we zelf gedaan.)
Zeker in geval van een starterswoning haal je die meerwaarde er niet persé uit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:41

Onze makelaar heeft ons juist verzocht om de vloer en de trap wel te vervangen/ op te knappen.
Zijn in prima staat, zeker de vloer is hoge kwaliteit.
Maar de kijkers die geweest zijn vonden die vloer niet zo mooi. :')

Gaan we niet doen overigens. Vind het een wat dure onderneming voor iets wat persoonlijke smaak is.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:45

Ik dacht ook wel mijn huis zo kwijt te raken toen het enkele weken geleden te koop werd gezet. De makelaar dacht daar net zo over. Er waren wel een paar aandachtspunten, huis werd NIET verkocht en mensen maakten er ook opmerkingen over. Dingen waar ik het dan over heb; scheuren in de muur etc en zorgen voor meer lichtval in het huis. Dus toch nog het nodige werk aan gehad en nu wel een hele mooie prijs gekregen. Maar het ligt er wellicht ook aan in welke regio verkoopt? Dit is in ieder geval mijn ervaring.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:53

Wij hadden een verbouwing gepland staan toen we ineens een ander huis vonden (en kochten). Het advies van de aannemer was toen om dat geld in het nieuwe huis te steken. Als je zelf een huis kunt 'flippen' voor de verkoop, dan is dat handig, maar anders zou ik het geld echt in de zak houden.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:06

_Mir schreef:
Ik dacht ook wel mijn huis zo kwijt te raken toen het enkele weken geleden te koop werd gezet. De makelaar dacht daar net zo over. Er waren wel een paar aandachtspunten, huis werd NIET verkocht en mensen maakten er ook opmerkingen over. Dingen waar ik het dan over heb; scheuren in de muur etc en zorgen voor meer lichtval in het huis. Dus toch nog het nodige werk aan gehad en nu wel een hele mooie prijs gekregen. Maar het ligt er wellicht ook aan in welke regio verkoopt? Dit is in ieder geval mijn ervaring.

Ik vind een scheur in een muur en lichtinval iets heel anders dan 'een vloer die mensen niet zo mooi vinden, vervangen'. Dat gaat veel meer over constructie en de basis, zaken waar je weinig meer aan kunt doen als ze niet in orde zijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:08

_Mir schreef:

Verwachting bij ons huis was ook dat ie zo weg was. Waren bij het maken van de foto's enzo geen punten die aandacht vereisten, behalve de tuin netjes maken. Die hadden we al even niet meer grondig onkruidvrij gemaakt.

Inmiddels staat het huis al 2 maanden te koop.
Is een vrij nieuwe woning (gasvrij, warmteterugwin, vloerverwarming en -koeling) in omgeving Randstad.

Maar nu dus toch punten vanuit kijkers. Maar dat zijn imo allemaal kwesties van smaak (kleur trap, type vloer, kleur muren). Dus ik ga daar ook geen grote bedragen aan uitgeven. Kan het toch niet naar ieders smaak krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:15

_Mir schreef:

Een scheur in de muur is echt wel constructie gerelateerd en kan een serieuze kostenplaat opleveren als je dat moet herstellen.
Een vloer die niet naar je smaak is: als die wel nog in goede staat en effen is, kan er gewoon een tegel of parket opgelijmd worden.
Een vloer die verzakt is ook weer een ander verhaal...

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 12:16

Iedereen bedankt voor de reacties! Het gaat om de provincie Utrecht, en zoals t er nu uitziet is t een huis in de ik denk "gangbare" prijsklasse tussen 450.000 en 500.000€

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:19

Heb je al besloten wat je gaat doen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:39

Verven, evt.behangetje en goed schoonmaken noem ik niet renoveren maar opfrissen, dat zijn inderdaad dingen als verwarming, badkamer, iets wat met de constructie te maken heeft.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:47

De vloer vervangen lijkt mij zonde van het werk en het geld want wat veel mensen nu belangrijk vinden is vloerverwarming en die ga je er niet inleggen, begrijp ik. Ik zou inderdaad er voor zorgen dat het huis netjes oogt, meer niet. Succes met jullie plannen.