Geraakt door een liedje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau07
Moderator

Re: Geraakt door een liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:05

Voor mij is het Pink Skies van Zach Bryan. Ik hoorde het nummer voor het eerst toen ik op weg was naar het verzorgingstehuis omdat mijn oma toen echt net was overleden. Qua timing was het dus een schot in de roos.
Ik vind het echt een prachtig nummer, het geeft heel goed weer hoe je tussen allerlei emoties heen wordt geslingerd in zo'n week waarin je een begrafenis moet organiseren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:11

Hannah Mae - Waterdicht

Het kwam uit in een lastige periode voor mij en die tekst die paste zo precies. Alsof hij gemaakt was voor de situatie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:14

Ik luister heel vaak "What hurts the most" van Rascal Flatts als ik verdriet heb.

En "Be with you" van Ed sheeran is ook zo'n liedje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:14

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:17

Papa van Stef bos.
Die zet ik meteen uit, kan ik niet naar luisteren.

We Are Young
Liedje van Fun

ergens is dat gekoppeld in mijn hoofd aan mijn zieke hondje en even later haar dood.
Ondertussen kan ik het luisteren, maar heeft jaren geduurd en kwamen de tranen vanzelf.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:18

DuoPenotti schreef:
Papa van Stef bos.
Die zet ik meteen uit, kan ik niet naar luisteren.

We Are Young
Liedje van Fun

ergens is dat gekoppeld in mijn hoofd aan mijn zieke hondje en even later haar dood.
Ondertussen kan ik het luisteren, maar heeft jaren geduurd en kwamen de tranen vanzelf.

Ja, dat is oud verdriet. Ren maar Lenny, ren. :knuffel:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:24

Ik wordt altijd geraakt door deze:

Die eerste pianonoten...kippenvel.

Paul Walker. :+: ;(

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:27

Na 5 miskramen toch nog een kindje gekregen op 42-jarige leeftijd. Ik had het eigenlijk opgegeven.

Ik vond al lang voor de geboorte dat ze Eva moest gaan heten. Wat heb ik dit liedje vaak beluisterd met mijn handen over mijn zwangere buik <3

https://m.youtube.com/watch?v=mxz5SNJ6C ... gAo7VqN5tD

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:38

Besje schreef:
Visiting hours van Ed Sheeran

zo'n mooi, pakkend nummer... Kunnen hier ook altijd de kranen voor opengedraaid worden

en "Once upon a time in the west" van Ennio Morricone daar gaat gegarandeerd m'n haar van omhoog... elke keer weer...

Oh ja die laatste!! En dan bedoel je waarschijnlijk het nummer ‘Spiel mir das Lied vom Tod’ ? ( weet even de Engelse titel niet ).
Als ik dat hoor krijg ik kippenvel over mijn hele lijf. Zie ook precies voor me welke scène, Jill komt aan op de boerderij en vindt de lichamen van haar nieuwe echtgenoot en zijn kinderen.
Wordt qua muziek zo mooi naartoe gewerkt. Mooier dan dit wordt het voor mij niet

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:38

One more light van linkin park, dan hou ik het echt niet droog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:05

Veldhuis en kemper - wie was je

Helemaal niet mijn normale muziek,maar ooit tegengekomen en meteen raak. Heb er wel meer die op het moment dat ik ze hoorde binnenkwamen, maar dat slijt ook weer weg.

Oud verdriet ook ja! Vreselijk en mooi tegelijk. Maar ik kan er echt wel tig neerzetten

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:08

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:42

Es_ther schreef:
One more light van linkin park, dan hou ik het echt niet droog

Ah ja, die is zo mooi. My Hero van de Foo Fighters past daar ook bij

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:45

Jazeker

De clown raakt mij nog steeds van ik meen Ben Cramer. Veel gedraaid in een periode dat het minder ging
Door de wind, roller coaster…maar ook het dorp van Wim Sonneveld. De laatste 2 gedraaid op crematies van dierbaren
En stop de tijd van Marco Borsato. Deze veel gedraaid toen onze tweede IVF geen bevruchting plaats vond, de endometriose steeds meer klachten ging bezorgen

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:48

DuoPenotti schreef:
Papa van Stef bos.

Ja ook deze raakt mij steeds opnieuw ondanks dat mijn vader al heel lang niet meer bij ons is (dit jaar 23 jaar)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:07

River flows in you, van Yiruma.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:09

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:48

Oooh ik kan bij veel nummers janken.

Ik was in november naar Avond van de Filmmuziek geweest. Ik zat te huilen bij het nummer van Schindler’s List. Temeer omdat ik vorig jaar mei in Krakau ben geweest en Auschwitz.

Papa can you hear me, Barbra Streisand.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:20

Ik ben z’n mega empaat.
Ik kan al janken om een reclame.

Ik heb dus ook niet een liedje, maar denk wel een stuk of 30.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:29

Pfoeh, er zijn veel nummers die mij raken.
Maar The Family Tree van Venice is er absoluut 1 van. Houdt het niet vaak droog bij dit nummer.

Niet een nummer waarbij ik tranen in de ogen krijg. Maar wel ééntje die voor mij een verhaal heeft. Het is een engelse cover op 'Dat heb jij gedaan' van Meau.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 00:18

Ik ben muziekprofessional, of moet ik zeggen professioneel muziekliefhebber? :) Ik ben al heel vaak geraakt door muziek, en eigenlijk denk ik dat ik die muziek wel vaak op Bokt heb gedeeld...

Niettemin kan het nooit kwaad om een paar favorieten er nog eens bij te halen. Ten eerste: Bruckner 7, en dan in het bijzonder het tweede deel: "Adagio: sehr feierlich und sehr langsam." Een zwaarmoedig, maar tegelijk dromerig stuk dat voor elke diepe emotie een ingang biedt. Bruckner schreef het uit rouw om de ziekte en dood van zijn idool Wagner. Zelf associeer ik het vooral met de ongelukkige liefdes die ik als tiener had (en mijn tienertijd duurde tot lang na mijn twintigste...). Ik kan me herinneren dat ik, romantische sukkel die ik er was, tachtig kilometer heen en terug fietste naar een meisje dat me niet wilde. Maar zowel het meisje als het fietsen zelf waren de inspanning meer dan waard. En op de terugweg meende ik dit deel te horen in het ruisen van de bomen en het tjilpen van de vogels...

(Als je het luistert: neem er de tijd voor en ga geen andere dingen doen. Deze muziek grijpt je alleen bij de strot als je er de volledige aandacht bij hebt.)

Als we het iets dichter bij huis zoeken: Boudewijn de Groot weet me altijd te raken. Toch zeker zijn vroege werk. Die perfectie in elk detail: rijm en metrum en eindeloze taalvondsten van Lennaert Nijgh, de loepzuivere zang en perfecte dictie (niet plat, niet bekakt, gewoon Nederlands zoals het moet zijn) van Boudewijn, de pakkende melodieën, aangekleed in het arrangement van Bert Paige (een oude omroepveteraan die toch maar mooi met deze twee hippies samenwerkte!) - alles klopt. Het liefst is mij het liedje "Testament". Die schrijnende, maar ook gouden combinatie van bijtende tekst en zoete muziek brengt echt de tranen in mijn ogen.

Harrie Jekkers heeft een hoop mooie liedjes gemaakt, maar op het moment dat mijn oma doodging - aan Alzheimer - hield ik het hier toch echt niet droog bij. Ik probeerde het zelf te zingen met gitaarbegeleiding, maar mijn keel ging dicht...

Een paar jaar geleden bekeerde ik me tot het gotendom. Goth en aanverwanten hadden me altijd maar heel matig aangetrokken, maar na een korte scharrel met een goth had ik het goed te pakken. Gek eigenlijk, want we hadden samen wel naar muziek geluisterd maar nooit naar dat duistere elektronische spul. En het begon pas een paar maanden later. Blijkbaar is het toch de beet van de vleermuis geweest, en had dat een incubatietijd nodig. Maar toen het zover was, voelde het als thuiskomen. Ik moest er midden dertig voor worden, maar ik had ontdekt dat ik goth was.
Dit nummer is mijn favoriet. En omdat goths, in weerwil van het stereotype, best humor hebben, deel ik graag de versie met beelden van The Addams Family.

Oké mensen, het zou me niet verbazen als ik alle vier al eens gedeeld heb. Maar ja, ik doe het zo graag. Veel luisterplezier!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 00:21

Breng me naar het water van marco borsato zet bij mij echt de sluizen open. Vreselijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 01:29

Ja, heel herkenbaar.

Ik stond voorheen ook wel bekend als ijskonijn, maar muziek kan me wel raken. Eerst had ik het jarenlang na de begrafenis van mijn oma. Daar werd Time to say goodbye gedraaid en dat koppel ik nu toch altijd daaraan.

Mijn broer was gehandicapt en hield van Hollandse muziek. Hij was heel erg fan geworden van Trijntje omdat zij de Arena had geopend met de Zee, dus die hebben we oa op zijn begrafenis laten draaien. Uiteraard werd het daarna steeds gedraaid of zongen anderen dat nummer ergens. Bij de eerste tonen schiet ik helemaal vol en gaat mn keel dicht en ik kan het echt niet tegenhouden. Er komen zoveel tranen.......

Maar heb echt wel meer nummers die me echt raken en soms omdat ik er emotioneel van word, maar ook wel als ze je een soort boost geven. In de auto een nummer super vals, maar wel keihard meeblèren en jezelf even heel zielig vinden om je daarna toch iets beter te voelen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 02:34

Het nummer Island van Kensington

En Grijs van Jaap Resema zag ik voorbij komen. Dit blijft een heel mooi nummer en zo voelt ik mij nog steeds sinds het overlijden van mijn zusje.
Het is al een paar jaar terug maar zijn woorden kloppen echt.

En You are the reason van Calum Scott

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 03:38

Ik krijg altijd kippenvel bij dit stukje muziek. Het laatste deel van het eveneens prachtige nummer van Nightwish: Poet and the pendulum -> Mother and Father