Grond aankopen, waar moet ik zoeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:36

We zijn tegenwoordig verwend met onze mooie zandpistes.
Maar ik heb met mijn ponies en mijn eerste paard bij de boer gestaan.
Zonder bak of verlichting. Daar reden we altijd op het gras.
Ik heb mijn paard zo opgeleid van groen naar Z2.

Ja, soms was het te nat om te rijden. En de winters nu zijn ook natter.
En ik woon op zandgrond.

Maar om aan te geven dat een bak geen noodzaak is om te kunnen rijden.

Veel succes met je zoektocht.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:38

Snap ik hoor, dat je prima kunt rijden op wat anders dan een geprepareerde rijbaan. Ik ben van de generatie “wedstrijden op gras”. Maar paddock roosters is niet hetzelfde als een gras ondergrond.

Maar wat wil TS, qua rijden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:41

In de randstad is zandgrond alleen niet vanzelfsprekend. Afhankelijk waar je paarden staan is het hier vanaf het najaar tot het voorjaar vaak één grote plas of glijdende massa. En met een beetje pech in natte zomers ook, dus hier er vanuit gaan dat je op gras kunt rijden is ook niet het meest toekomstbestendige plan. En je mag het land inderdaad lang niet altijd bewerken om het rijbaar te maken. Niet voor niets dat hier zoveel paddock systemen met drainage te vinden zijn.

Ik ben benieuwd of je iets kan vinden! Percelen met bouwblok staan meestal niet lang te koop en zijn enorm duur, maar je hebt maar één passende advertentie nodig natuurlijk.

_suus19_

Re: Grond aankopen, waar moet ik zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 11:46

Ja dat dus! Er hoeft er maar eentje te zijn. Ik ben me ervan bewust dat het niet makkelijk is, maar elke tip of plan waar te zoeken kan helpen.

Mijn paarden hebben 5 jaar zo goed als stilgestaan. Daar werden ze niet beter van. Dus ik wil zeker iets van een bak. Als dat in de zomer enkel bruikbaar is, is dat oké maar dan wil ik wel een kleine loswerkbak oid voor de winter. Ik heb geen hoge eisen en het is niet prioriteit nr 1, maar de paarden volledig stilzetten is niet mijn intentie.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:09

_suus19_ schreef:
Bovenstaande link van het perceel in Mijdrecht heeft een bouwblok van 1700m2 en bestrating. Een heel bestraat pad door de wei heen, daar kunnen ze mooi op lopen in de winter. Tevens een uit elkaar gevallen kas/schuur. Als dat enigszins opgeknapt mag worden zou dat super zijn.

Een bak zal niet altijd mogen ben ik bang. misschien is het een mogelijkheid om grastegels in de wei te leggen en daar weer gras in te laten groeien? Dan valt het niet zo op. En is het toch stevig genoeg om op te rijden.

Als dit nu aangeboden wordt zal zoiets vast wel vaker langskomen, misschien ook met iets minder grond. Ideaal zou zijn als ik een bouwblok zou kunnen kopen met schuurtje (2000-3000m2) en meer land bij zou kunnen pachten.

Dat bouwblok geldt alleen voor glasbouw, kassen. De bestemming is agrarisch met waarden, wat inhoudt dat er niets aan veranderd mag worden. Geen bak, geen stal, geen overkapping.
Er staat ook in bedrijfserf, mogelijk moet je dus een bedrijfsmatig doel hebben

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:13

Agrarische bestemming moet je ook een agrarisch bedrijf hebben.
En op natuur grond mag je niks.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:23

En paarden/dieren houden op een perceel met bosbestemming mag ook niet. Kan goed gaan, maar als er iemand piept of andersinds iets opvalt moet je per direct weg.
Let dus goed op het bestemmingsplan, want je kan wel eens voor heel kostbare problemen komen te staan.
Prijzen die hier langskomen zijn niet rendabel trouwens, qua hypotheek is de kans op financiering vrijwel 0. Zeker voor het hele bedrag, maar ook voor 50-80% kan het wel eens heel lastig worden. Zou dus en eerst eens met bank gaan praten of wat jij wil financieel kan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:35

Geen idee of het kan maar misschien kan je ook vanuit deze hoek denken: mantelzorgwoning op eigen terrein mag wel, wellicht is er een hulpbehoevend iemand met ruimte genoeg, en kan jij in een stacarvan bij diegene op het terrein die je als mantelzorg woning benoemd, en deel je samen de ruimte? En ben je ook heel regelmatig aanwezig zodat die hulpbehoevende hoofdbewoner ook wel echt iets aan je heeft. Zorgvraag kan zo divers zijn, wie weet vind je een situatie die gewoon goed bij jou wensen en beschikbaarheid past, en vice versa.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:47

Waarom kijk je niet naar een woning met grond in duitsland of belgie?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:48

_suus19_ schreef:
Bedankt voor alle reacties al!

Kijken naar een bosperceel is ook een goede optie, al is er in deze omgeving weinig bos.

Ik ben me er uiteraard van bewust dat ik in een hele dure omgeving zoek. Ik hoef dan ook geen hectares, maar begrijp wel dat ik voor 25.000€ niet klaar ben.

Ik heb ervaring met paarden in eigen beheer houden op kleigrond. Heb jarenlang m’n eigen stukje grond gehad, echter was dat huur. Dat is ook de reden dat ik er uiteindelijk mee gestopt ben. Ik zoek eigenlijk precies hetzelfde alleen dan te koop en niet te huur.

De technologie is vandaag de dag gelukkig heel ver. In het verleden woonde ik er ook niet bij, goede cameras ophangen en je kunt alles volgen.
Uiteraard ben ik er wel elke dag, vandaar ook dat ik er af en toe wil kunnen overnachten.

@mce: die tweede link is inderdaad precies wat ik zoek, in een perfecte omgeving! Ik heb meteen de makelaar een mail gestuurd. Maar 3 hectare… ik vrees dat ik dat toch echt niet kan betalen. Wie weet willen ze een kleiner deel verkopen.

als je minder wil kopen moet je wel goed kijken welk deel je koopt, dit i.v.m. recht van overpad

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:50

Geweldig idee, maar ik twijfel aan de haalbaarheid. Tenzij je een berg geld hebt liggen, ben ik bang dat dit niet gaat lukken. Ik heb ook wel eens naar zoiets gekeken, stond al een stal op enz. Echter moet je het geld zelf hebben, een hypotheek krijgen is vaak onmogelijk of alleen voor een heel klein percentage.

Misschien is het verstandig om eens goed uit te zoeken hoeveel geld je echt hebt en op wat voor grond bestemming je jouw plan kan realiseren en welke hypotheek daar mogelijk is.

Succes

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:50

Roodvos schreef:
We zijn tegenwoordig verwend met onze mooie zandpistes.
Maar ik heb met mijn ponies en mijn eerste paard bij de boer gestaan.
Zonder bak of verlichting. Daar reden we altijd op het gras.
Ik heb mijn paard zo opgeleid van groen naar Z2.

Ja, soms was het te nat om te rijden. En de winters nu zijn ook natter.
En ik woon op zandgrond.

Maar om aan te geven dat een bak geen noodzaak is om te kunnen rijden.

Veel succes met je zoektocht.

Dat kan niet op bepaalde grond types helaas

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:58

rien10 schreef:
Wat is je budget?
Ik weet bijvoorbeeld dat er ergens grond te koop komt. Moet rond de € 900.000,— gaan opbrengen. Ik ga er van uit dat dat je budget niet is.
Als je serieus wil zoeken zal je een agrarisch makkelijk moeten inschakelen.

Een watte??? :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:00

Little_Gift schreef:
rien10 schreef:
Wat is je budget?
Ik weet bijvoorbeeld dat er ergens grond te koop komt. Moet rond de € 900.000,— gaan opbrengen. Ik ga er van uit dat dat je budget niet is.
Als je serieus wil zoeken zal je een agrarisch makkelijk moeten inschakelen.

Een watte??? :')

Makelaar

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:01

Hypotheek krijg je niet op een stuk grond voor zover ik weet dus als jij 250.000 euro spaargeld hebt dan zou ik dat verstandiger besteden dan aan een stuk agrarische grond. Heb je nu een koophuis of huurhuis?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:10

Maar als je je in eigen beheer in de Randstad wil is je huis in Flevoland toch overbodig? Je kan daar lastig gaan zitten als je de paarden ook moet voeren?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:47

GDG schreef:
Bosperceel? Geen optie hoor, daar mag je geen paarden houden. Op natuurgrond ook niet.

.

bosperceel weet ik niet, maar op natuurgrond mag je wel paarden houden.. ik sta met mijn paarden op een deel natuurgrond. Totaal is 1 hectare waar het grootste deel van onder natuurgrond valt. De stallen staan op het agrarische deel grond en ik heb ook een moestuin op dat deel. Ik zit daar gehuurd maar het huis van de eigenaar staat aan de overkant van het pad, dus is wel toezicht. Het enige is dat je met natuurgrond aan bepaalde regels moet houden bijv wou ik een deel van het land ophogen (waar winters drassig is ) en dat mag dus niet zomaar. (krijg je ook moeiijk toestemming voor) maar de paarden erop houden mag wel en word daar ook al meer als 40 jaar gedaan. Het deel naast mijn weide is van staatsbosbeheer dus ik heb wel veel last van bramen struiken en andere struiken die ze niet goed snoeien en dan op mijn land groeien. Hier kan ik weinig aan veranderen. Wel vaak al voor gebeld maar eer ze dan komen is het 2 maanden verder dus het is wel veel werk om bij te houden ; ik moet iedere 2 weken met de bosmaaier aan de slag, dus het heeft wel nadelen maar ook voordelen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:03

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:09

OleJon schreef:

Als ik het wensenlijstje van de ts in gedachten neem denk ik het niet gezien de locatie en het oppervlak van het perceel.
Maar ik schat in dat het niet lang te koop,staat, hier zijn wel liefhebbers voor.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 14:52

Er zijn dingen die je niet open en bloot op internet moet zetten en zeker niet in een openingspost, maar het recreëren zal ik wel steeds meer uit gaan breiden tot semi permanent wonen. Uiteraard begrijp ik dat dat met risico’s is en dat ik er nooit ingeschreven kan staan. Maar wie nooit een risico neemt komt ook nooit ergens ;-)
Op termijn wil ik mijn eigen huis wegdoen. Mijn ouders hebben een tweede huis waar ik ingeschreven kan staan en kan verblijven wanneer nodig.

Locatie is echt een harde eis daarom en dat het een uurtje rijden is naar mijn huis geeft ook niet. Dat ben ik inmiddels wel gewend.

Ik begrijp dat ik geen hypotheek kan krijgen, dat is ook niet nodig.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:25

Op welk type grond mag je wel paarden houden? ~TS succes met het vinden van een plekje.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:25

elexis schreef:
Geweldig idee, maar ik twijfel aan de haalbaarheid. Tenzij je een berg geld hebt liggen, ben ik bang dat dit niet gaat lukken. Ik heb ook wel eens naar zoiets gekeken, stond al een stal op enz. Echter moet je het geld zelf hebben, een hypotheek krijgen is vaak onmogelijk of alleen voor een heel klein percentage.

Misschien is het verstandig om eens goed uit te zoeken hoeveel geld je echt hebt en op wat voor grond bestemming je jouw plan kan realiseren en welke hypotheek daar mogelijk is.

Succes

Voor agrarische grond krijg je geen hypotheek kan alleen met een gewone lening

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:01

Ik begrijp dat je hier niet alles open en bloot zet maar als je een eigen huis hebt, en je kan 250.000 neerleggen voor een stuk grond, dan zou ik mijn huis verkopen en op zoek gaan naar een plekje waar ik kan wonen en paarden kan houden. Dan ga je toch niet zoveel geld stoppen in een stuk grond waar je niks mee kan op een uur rijden afstand? Ik zou er nog iets beter over nadenken als ik jou was.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:32

Kun je niet beter kijken voor een stuk grond in de Flevopolder? Wat nu in je cirkel zit is het meest dure en meest lastige qua bodem van Nederland denk ik…

Op Funda kun je wel ook op agrarisch zoeken

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 16:43

Nee, uiteindelijk wil ik mijn huis hier ook verkopen en volledig terug naar de Randstad. Dan is het dus een beetje zonde als ik hier in grond geïnvesteerd heb.